ADD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:03

oh haha... dan zit ik miss toch verkeerd :P

Alwiene

Re: ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:37

Ik denk dat je wel eens in de war kan zijn met ODD :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:52

Marigold schreef:
LindyH, daar zit ik dus ook mee, en ik probeer de laatste tijd verschillende dingen, om te kijken wat voor mij het beste werkt.
wat ik merk is dat ik moet proberen in kleine stukjes te denken.
dus niet het hele huis moet vandaag netjes *kijkt rond* *moed zakt in de schoenen* *land weer achter pc of gaat naar de pony*.
maar: ik ga even die brief op de post doen. (verder niks. verder moet er even niks bestaan).
koffie.
ineens, zonder dat het MOET (want moeten verlamd), de afwas doen. beginnen zonder dat het af moet, en dan is het ineens af.

wat soms werkt zijn lijstjes, maar dat werkt alleen op dagen dat ik veel energie heb, op minne dagen is het alleen maar reden tot frustratie, want ineens is de dag echt om en het lijstje is er nog :o

dit heb ik ook. moet echt klein denken want anders komt er niets van. met lijstjes precies hetzelfde. heb nu bijv. een weekplan-bord aan de muur hangen zodat ik wat meer houvast en duidelijkheid heb over wat ik moet doen. vaak maak ik ook nog losse lijstjes met wat ik moet doen maar dan komt er voor mijn gevoel een soort druk op me te staan.dan zie ik een hele rits met dingen staan die voor mijn gevoel allemaal moeten. en dan komt er weinig tot niets van. :n of ik moet echt continu tegen mezelf zeggen dat de rest wel een keer komt en dat het niet allemaal achter elkaar hoeft. dan lukt het soms nog wel eens. het was donderdag de bedoeling om alleen even snel te stofzuigen en vervolgens ben ik zo op gang dat ik m'n huiskamer een grote sopbeurt heb gegeven. iets wat ook op m'n lijstje stond maar waar niets van kwam omdat het te "groot" was en ik er tegenop zag. ben weliswaar van hot naar her gelopen en de logica was ver te zoeken maar we zijn toch weer trots op onzelf. +:)+

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 22:30

de psych adviseert mij ook een IQ test te doen :7
mijn broer is zeer hoogbegaafd, mijn ma is ook hoog begaafd en hoogbegaafdheid kan ook een kronkeltje in je kop veroorzaken :') dus
dat vond hij ook wel iets voor mij... pfff
uit de nationale iqtest kwam bij mij 126 haha
bovendien testen ze niet alleen wat je weet, maar ook op welke manier je informatie naar boven haalt en doe je denkt enz.

vind ik OOK wel spannend... want wat nou als er 'gemiddeld' of 'laag' uitkomt haha pfff... natuurlijk niet minderwaardig, maar vind het toch een soortt van spannend.

wat ik ook trouwens heb hihi :roll: dan zie ik dat er al weer 4 pagina's op 'mijn' topic zijn en dan heb ik neit eens zin om alles te lezen... pffff veeeeels te veel werk
:o?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:54

Voor de mensen die nog een IQ test moeten gaan doen...dit lijkt totaal niet op wat jullie kennen van de nationale IQ test. Ik heb een officiele gedaan, en daaruit kwam een hoger dan gemiddeld maar eerlijk gezegd veel lagere score dan ik gedacht had. (Ik geloof 116 maar wel met een heel hoog werkgeheugen van 138 ofzo := )
De test wordt mondeling afgenomen, en bestond uit hele andere opdrachten dan welke IQ test ik ook ooit gevonden had. Algemene kennisvragen, woorden waarvan ik moest omschrijven wat ze betekenen, rekenopdrachtjes, plaatjes waarvan ik moest zeggen wat er niet klopt, plaatjes die ik op volgorde moest leggen, kubusblokjes die rood en wit of half half waren en waar ik figuren mee na moest maken. Echt gewoon zo niet te vergelijken met online of tv iq tests! Daarbij vond ik het allemaal vreselijk lang duren, ik denk bij elkaar toch 2,5 of 3 uur met een pauze van 5 minuten ofzo. Ik ben geneigd om anders te denken dan de meeste mensen, te complex ook, en ik ben er van overtuigd dat dat de score beinvloed heeft.
Voorbeeldje: Men laat een plaatje zien van een rieten mand met zo'n hengsel en wil van mij weten wat er niet klopt. Waar ze op doelen was dat er een stukje riet ontbrak, maar dat vind ik dus weer nergens op slaan want dat is bij rietproducten juist heel normaal dat er kleine ongelijkheden en beschadigingen zijn := Ik moest dus vooral mijn best doen te 'denken als een normaal mens' :+

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:58

Officiële testen schijnen inderdaad heel anders te zijn. Had jij er geen last van dat je je begon te vervelen, en je aandacht afdwaalde? Dat heb ik bij online tests en op tv namelijk (hoewel ik bij de nationale IQ-test vaak nog makkelijk 130 scoor ofzo, maar dat ding klopt volgens mij van geen kanten). Bij zo'n lange test lijkt het me helemaal vreselijk moeilijk om je hoofd erbij te houden.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:01

Ja, daar had ik op zich wel last van. Vooral ook dat ik moe werd van zorgen dat dat niet gebeurde dus op een gegeven moment werd het gewoon wazig in mijn hoofd. Volgens degene die de test afnam is het er wel op berekend dat iedereen moe en minder geconcentreerd raakt al doende, maar toch.
Echt helemaal afdwalen lukt je niet omdat de test 1 op 1 mondeling wordt afgenomen ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:53

online testen en nationale iq test, ik heb ze allemaal wel gedaan (vind testjes doen leuk ;) )
iq test komt meestal iets van 120 uit, mensa test kwam hoger uit, en ik kwam in aanmerking voor een toelatingstest, maar ik lees op internet dat heel veel mensen daarvoor in aanmerking komen na die eerste online test (die overigens vrij lang en uitgebreid is).
ene keer als ik een dergelijke test doe kan ik me helemaal goed concentreren (hyperfocussen), en scoor ik goed, andere keer kan ik mijn kop er echt niet bij houden, dan faal ik vooral op de inzichtelijke vraagstukken (dobbelstenen die eerst plat en dan gevouwen zijn bijvoorbeeld, een ramp!)

het lijkt me best leuk om een echte test te kunnen doen, maar ja, nooit aangeboden gekregen.
en de ADD test die ik wil, dat ligt net even anders, die wil ik dus gewoon écht, niet omdat ik dat zo grappig vind, ook niet omdat ik 'iets wil hebben', ook niet omdat ik bang ben voor ADD, maar puur omdat ik inmiddels weet dat ik niet goed meekom in de huidige maatschappij, en daar de reden van wil weten.
ook, of vooral, uit een stuk zelfbescherming.
wanneer ik kan aantonen wat mijn zwaktes zijn, kan ik daar ook rekening mee houden bij het invullen van mijn taken en verplichtingen.
ik hoop op die manier te voorkomen dat ik mijn leven lang keihard tegen mijn grenzen aanloop, want i can tell you, daar wordt je echt niet beter van!!
ik zie mijn (vermoedelijke) ADD niet persé als iets negatiefs, ik zie er ook voordelen in,
ieder mens heeft zijn of haar gaves, als je die eenmaal kent en erkent, dan kan je (vind ik) pas echt tot bloei komen, dan weet je wat goed of slecht voor je is!

Alwiene, ineens alles overdekop halen en dan eind van de rit het hele huis aan de kant hebben, ja dat heb ik hier ook soms!
en dan ben ik zó trots op mezelf!! :D
(en dan hoop ik natuurlijk dat er onverwacht bezoek komt, maar die komen dan niet, die komen alleen als het écht niet kan, als de chaos net toevallig O:) te groot is :P )

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:44

Ik wil graag nog een keer een add test laten doen. Als ik tests op internet maak komt er altijd uit dat kans op add groot is ( maar of die betrouwbaar zijn..) Ook herken ik veel van de kenmerken bij mezelf. Kan iemand me vertellen hoe die test ongeveer in zijn werk gaat?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:42

brudoe schreef:
Ik wil graag nog een keer een add test laten doen. Als ik tests op internet maak komt er altijd uit dat kans op add groot is ( maar of die betrouwbaar zijn..) Ook herken ik veel van de kenmerken bij mezelf. Kan iemand me vertellen hoe die test ongeveer in zijn werk gaat?

Hier dezelfde vraag, ben er dan ook via brudoe hierboven achter gekomen dat ik dit wel eens zou kunnen hebben,
Ik zou ook graag eens een test laten doen, als hieruit komt dat ik ADD heb, zou mij toch vanalles opeens heel erg duidelijk worden!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:19

Marigold schreef:
ene keer als ik een dergelijke test doe kan ik me helemaal goed concentreren (hyperfocussen), en scoor ik goed, andere keer kan ik mijn kop er echt niet bij houden, dan faal ik vooral op de inzichtelijke vraagstukken (dobbelstenen die eerst plat en dan gevouwen zijn bijvoorbeeld, een ramp!)

Weet je wat ik altijd superirritant vind bij online tests? Die verplichte wachttijd! Dat je dan 387 seconden per vraag krijgt, het antwoord ALLANG hebt aangevinkt en dan moet gaan zitten wachten tot dat balkje verlopen is. Tsja, dan ga ik natuurlijk thee zetten of even online iets lezen, en vergeet ik glad dat ik met die test bezig was. Heb je bij terugkomst ineens 5 onbeantwoorde vragen, dat schiet natuurlijk ook niet op. :o

Citaat:
... maar puur omdat ik inmiddels weet dat ik niet goed meekom in de huidige maatschappij, en daar de reden van wil weten.

Nou, precies! En dan maakt het me nog geen lor uit of er ADD uitkomt of iets anders (hoogbegaafdheid, angststoornis, het zal me worst wezen). Als ik dan maar weet waarom ik steeds zo loop te klunzen, en het zou helemaal fantastisch zijn als ik daar dan een stukje begeleiding bij zou kunnen krijgen. Passende hulp, zodat ik misschien oooooooit nog eens meer dan 20 uur per week ga kunnen werken, of hoger dan MBO niveau, en zo niet heel mijn leven hoef te blijven hangen in een loontje dat lager is dan een bijstandsuitkering.

Net als jij wil ik ook gewoon graag weten wat er nou precies is met me. Zodat ik daar rekening mee kan houden, en niet elke keer zelf het wiel moet uitvinden m.b.t. wat ik wel kan en niet. En áls ik dan zelf het wiel moet uitvinden, dat ik daar hulp bij kan krijgen, want zoals het nu gaat wil ik niet heel mijn leven blijven leven.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:26

Ik vind het mooi omschreven Nimue :j maakt niet uit wat voor naam het beestje krijgt als je maar het leven ten volste kunt leven zonder die gevoelens van falen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:40

Ja, precies! Want ik loop er keer op keer tegenaan dat er zoveel meer in me zit, maar het komt er gewoon niet uit... en alles wat me kan helpen om kansen te creëren om dat wel naar boven te brengen, grijp ik met beide handen aan!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:41

Zoals ik het lees gaat je dat lukken ook ;-)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:43

We'll see, maar dank je voor je vertrouwen! :)
Ik wacht eerst deze test maar weer af, en komt daar niks uit dan zoek ik wel weer verder. Ik weet dat er meer mogelijk is, en ik ga echt 200% ervoor om dat er ook uit te halen. :)

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:46

Je doet er iets voor en mijn motto is: gaat niet, bestaat niet :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:14

Alwiene schreef:
Voor degene die hoogopgeleid is en op school nooit problemen had, ooit aan hoogbegaafdheid gedacht? Veel ADD'ers redden geen universitaire studie omdat ze daar domweg niet de discipline voor op kunnen brengen, máár er zitten ongelovelijk veel overeenkomsten tussen add/adhd en hoogbegaafdheidsverschijnselen.

Toevallig krijg ik daar binnenkort dan weer wel een test voor, in mijn eigen ziekenhuis.

Het kan ook een combinatie zijn natuurlijk. Dat door je intelligentie de ADD niet zo naar voren komt omdat je toch wel goed presteert op school en dat door ADD je intelligentie niet naar voren omdat je niet extreem goed presteert.

Het zou goed kunnen bij mij. Ik heb nooit echt huiswerk gemaakt omdat ik dat gewoon niet kon (ADD?) en had nooit genoeg tijd om proefwerken en examens helemaal af te maken. En toch het VWO gehaald...

Ik heb deze week eerst nog een gesprekje met de test-psycholoog voordat ik die intelligentietest krijg. Dan zal ik hem dit probleem ook voorleggen, want als er tijdsdruk op zit dan zal ik wel weer een stuk lager scoren.

Bedankt voor de tip!
Laatst bijgewerkt door LindyH op 25-10-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:24

Nimue schreef:
Marigold schreef:
... maar puur omdat ik inmiddels weet dat ik niet goed meekom in de huidige maatschappij, en daar de reden van wil weten.

Nou, precies! En dan maakt het me nog geen lor uit of er ADD uitkomt of iets anders (hoogbegaafdheid, angststoornis, het zal me worst wezen). Als ik dan maar weet waarom ik steeds zo loop te klunzen, en het zou helemaal fantastisch zijn als ik daar dan een stukje begeleiding bij zou kunnen krijgen.

Net als jij wil ik ook gewoon graag weten wat er nou precies is met me. Zodat ik daar rekening mee kan houden, en niet elke keer zelf het wiel moet uitvinden m.b.t. wat ik wel kan en niet. En áls ik dan zelf het wiel moet uitvinden, dat ik daar hulp bij kan krijgen, want zoals het nu gaat wil ik niet heel mijn leven blijven leven.

Inderdaad. Zonder diagnose ben je nergens. Onze maatschappij accepteert afwijkend gedrag niet als je niet kunt uitleggen waar het door komt. Zie ook maar eens een (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheiduitkering te krijgen zonder diagnose.
Je kunt inderdaad ook beter aan jezelf werken als je weet wat er aan de hand is.

Toen ik laatst in het UMC kwam voor de intake, was de eerste vraag: Wat is nu eigenlijk de reden dat je hier bent? Na even nadenken zei ik: "Ik functioneer niet." Niet kunnen meekomen met de maatschappij is misschien inderdaad nog wel een betere formulering.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:54

MlieZ88 schreef:
vind ik OOK wel spannend... want wat nou als er 'gemiddeld' of 'laag' uitkomt haha pfff... natuurlijk niet minderwaardig, maar vind het toch een soortt van spannend.

een gemiddeld IQ is toch niet erg?? Dat is normaal. Ik heb paar weken terug een IQ test gehad en zoals aliwina al vertelde is deze inderdaad totaal anders dan via de computer. ik had een IQ iets boven het gemiddelde met een aantekening dat ik een zeer hoge verwerkingssnelheid had. dus ik kon dingen snel oplossen.
maar kreeg daarnaast ook de opmerking dat ik qua opleiding, beter had gekunt. ik heb mavo gedaan en het schijnt zo te zijn dat echte mavo klanten meestal een IQ hebben van net onder het gemiddelde. ik had ook beter gekunt. heb ik altijd al gezegd. maar inderdaad heel slecht met huiswerk, alles op het laatste moment en voor de meeste vakken, totaal geen intresse. later opleiding in zorg en in de dieren gedaan wat me wel intresseerde en had alleen maar 7 en 8ten op m'n eindlijst.

wat ik zoal voor IQ-test moest doen:
- sommen uit m'n hoofd oplossen (dus je hebt kamertje van zoveel bij zoveel en een kleed van zoveel bij zoveel, hoeveel m2 blijft er vrij
- cijferreeksen nazeggen. steeds langere reeksen en op een gegeven moment achterste voren en met letters erin en ook dat je cijfer en letterreeksen
krijgt die je dan van klein naar groot moet maken. dus zij zegt: 8UE46S1 en jij zegt 1468 ESU :+
- inderdaad blokjes met kleurtjes en dan moet je figuren op tekeningen namaken
- zo'n houten puzzel en dan moet je ene tekening namaken
- plattegrond van dierentuin met een lijstje waar ik naar toe meost en die route moest in logische volgorde zijn
- plaatjes van scenes met verschillende emoties en dan moet je vertellen wat er mischien gebeurd kan zijn
- plaatjes waar je ontbrekende dingen op moet zoeken
- moeilijke tekening die je na moet maken en dan houden ze op een eigen tekening bij of je het wel logisch doet
- na half uur krijg je een leeg blad en mag je het uit je hoofd doen
- plaatjes en daar moet je een verhaaltje van maken met een begin, slot en eind. voor je fantasie. was bij mij slecht
- cijferreeksen die je zo snel mogelijk over meost schrijven. dus bovenaan een rijtje van bijv. 1=A 2=G 3=F en dan wordt je gevraagd 1=?? 3=??
- bepaalde uitdrukkingen uitleggen
- betekenis van woorden of voorwerpen uitleggen
- open vragen. wie heeft de relativerings nog wat bedacht, waarom schijnt de maan, wie heeft sixtijnse kappel geschilderd, wat is het gremlin enz.

echt, er zaten dingen bij waarvan ik dacht, wat DOE ik hier in godsnaam. leek de kleuterschool wel. heb er geloof ik 3 uur over gedaan. althans, er stond 3 tot 4 uur voor maar ik had het volgens haar verrassend snel gedaan.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:13

LindyH schreef:
Zie ook maar eens een (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheiduitkering te krijgen zonder diagnose.

Zover durf ik nog niet eens te denken, al moet ik wel bekennen dat dat echt fantastisch zou zijn. Nu kan ik max 20 uur werken, met héle goeie begeleiding misschien wel 30, maar misschien wordt het ook wel nooit meer dan 20. Het zou wel echt heerlijk zijn om dan een beetje aanvulling te krijgen, en eindelijk eens niet meer van een hongerloontje te hoeven leven...

Wat betreft hoogbegaafdheid, het komt heel vaak voor dat kinderen met hb juist onderpresteren op school. Omdat het ze te langzaam gaat, omdat ze zich een rotje vervelen en daardoor maar helemaal niks meer doen. Het zou inderdaad kunnen dat ADD hier een beetje voor compenseert; doordat je minder mee krijgt, heb je als het ware een handicap en wordt het uitdagender om mee te komen dan het zonder ADD zou zijn. Weet ik niet hoor, of het zo werkt, maar ik zie er wel logica in.

Tieme, die test klinkt wel héél erg intensief. Ik krijg het al benauwd als ik eraan denk... vooral die sommetjes uit je hoofd enzo, dat vind ik dan zóveel inspanning kosten, heb daar al geen zin in zodra de vraag nog maar uitgesproken is. :o

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:41

Nimue schreef:
Tieme, die test klinkt wel héél erg intensief. Ik krijg het al benauwd als ik eraan denk... vooral die sommetjes uit je hoofd enzo, dat vind ik dan zóveel inspanning kosten, heb daar al geen zin in zodra de vraag nog maar uitgesproken is. :o

in het begin dacht ik echt. is dit alles?? maar op een gegeven moment heb je zoveel gehoord en ben je zo druk bezig geweest dat alles begint te duizelen. althans, bij mij. had het gevoel dat ik alles door elkaar ging halen. in princiepe heb je gewoon ruim de tijd maar bij bepaalde oefeningen zitten ze er met stopwatch bij. dat zorgde bij mij i.ig. van een enorme druk. ik heb die test gedaan zonder pauze (eigen keus) en ik was daarna kapot.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:44

ik ga eerst 3 dec eerst maar overleven. zie er zo tegen op. ben zo bang dat er niks uit komt. dat ik het mezelf zit aan te praten ofzo. dat word hier vooral over gepraat. dat ik het mezelf zit aan te praten.
maar vind het zeker moeilijk om me daar overheen te zetten, en te luisteren
naar de dokter die zegt dat er meer aan de hand is.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:37

Smurfje, ik 'mag' 9 november en ik heb dat ook. Ondanks dat mijn ene therapeut het zelf aandroeg, en ook de psych waar ik nu kom zei dat hij het 'zeer goed mogelijk' achtte dat dit bij mij speelt. Maar als ik dan hoor dat ze ook oude rapporten enzo willen zien, dan denk ik, ja hallo! Alsof iemand vroeger ooit aan mij gemerkt heeft hoe moeilijk ik het soms had, dat durfde ik helemaal niet te laten zien en dat vind je dus ook niet terug op mijn rapport. Er zaten nog 28 leerlingen in de klas, denk je dan dat het opviel dat ik soms wat stil en teruggetrokken was? Lekker rustig vonden ze dat juist...

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:22

Dat is nu precies het gevaar, de rustige leerling word over het hoofd gezien. Dat merk ik bijv.met mijn pleegkind, veroorzaakt geen problemen dus niks aan het handje...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:54

Balen is dat hé? Ik heb zelf in het onderwijs gezeten dus ik begrijp het wel; je hebt gewoon je handenvol aan de helft van de klas die wél druk is, maar het is eigenlijk toch erg dat de druk zo hoog ligt dat er zoveel kinderen bijna ongezien hun schooltijd doorlopen...