Temazepam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: Temazepam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:42

Ik heb jarenlang temezapam genomen daar ik ook niet goed door kon slapen. Heb er niets aan over gehouden hoor :n , en ben nu alweer 1,5 jaar van de medicatie af. Dus als het je kan helpen waarom niet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:45

Mijn moeder gebruikt melatonine en kan daardoor weer heel goed slapen. Ik hoef het echt niet te gebruiken, want ik krijg er verschrikkelijke rusteloze benen van en doe helemaal geen oog meer dicht.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:47

HindaFree schreef:
ben een leek wat engels betreft maar is er nou niks waar ik veilig en rustig mee kan slapen.... word al moe van de gedachte mischien dat dat helpt :Y

In elk geval een deel van de oorzaak van je slaapproblemen wegwerken :) Dat je de nachtdiensten niet kan ontlopen snap ik, maar rust in je hoofd creëren scheelt ook al een heleboel :)

Overigens valt op ieder medicijn wel wat aan te merken hoor, waarom ik dat erbij haalde van onvruchtbaarheid en melatonine is omdat het vaak als een onschuldig iets beschouwd wordt terwijl er nog best wat haken en ogen aanzitten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:37

Melatonine kan geen kwaad. Het is voor mensen een natuurlijk product die je normaal gesproken zelf aanmaakt in je hersenstam. Alleen sommige mensen maken dit te weinig aan, of door verkeerd slapen op de verkeerde tijden. Hierbij kan dus melatonine wel helpen.

Een paar tips die ik heb gekregen. (maar bij mij niet werken door een andere oorzaak)

Ga zo wie zo vlak voor het slapen niet meer pc en of tv kijken of iets actiefs voor je hersenen doen. (als je moeite hebt met lezen, ga dan ook niet meer lezen)

1. Geen televisie op de slaap kamer. Bed is alleen voor te slapen en te seksen.

2. Geen huisdieren in bed. Dit omdat die eigenlijk ook als persoon tellen. Ze bewegen en liggen niet continue stil.

3. Ook al weet je dat je slecht slaapt ga op tijd naar bed.

4. Als je 3 kwartier tot een uur wakker ligt ga eruit. Pak wat te drinken en ga eventjes iets anders doen. Bv boekje lezen op de bank.

5. Een goed liggend matras en een goed liggende kussen en lattenbodem.

6. Dit echt minimaal 2 weken vol houden!!!
Laatst bijgewerkt door pubelia op 17-10-09 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 23:40

valdispert zij je ook om te proberen? is dit sterker aangezien je daar maar een capsule van mag? en als je kijkt naar Melatonine sommige er wel 10 nemen?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:42

Melatonine mag je alleen in hogere doses als je het via de HA doet.

Valdispert hielp bij mij niet. (heb nog 1 hele strip liggen) Maar ja ik weet ook niet waarom jij niet kan slapen. Daarom zou ik zeggen bezoek eerst eens de HA. Mogelijk kan die achter halen waarom jij niet kan slapen. En kan die je op gepaste wijzen jou behandelen!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 07:56

Valdispert heeft ook maar 0,1 mg melatonine erin zitten geloof ik. Valdispert is een combinatie van verschillende homeopatische middelen en melatonine. Kan best helpen trouwens, ik merkte wel effect maar niet genoeg om te kunnen slapen.
Melatonine heb ik een tijd geslikt, het enigste wat hiervan bekend is volgens mij HA is dat het kan werken als anticonceptiepil. Dus niet aan te raden voor vrouwen die zwanger willen worden. Toch ben ik zwanger geworden tijdens het gebruik van melatonine. ;)
Ik was de ene avond een beetje slaperig en de andere avond helemaal niet. Hier paste ik mijn dosering op aan, meestal tussen de 0,2 mg en 1 mg melatonine. Dit was altijd genoeg.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:43

Chiqa schreef:
Nathalie02 schreef:
Vandaar dat ze nu ook niet meer vergoed worden....

Ze worden nog wel vergoed hoor bij bepaalde patienten.
Mss is het wel eens goed dat ze dit niet meer vergoeden bij mensen waar het toch geen noodzaak is.
Er zijn genoeg andere middelen te vinden om dit probleem aan te pakken en deze middelen zijn vaak erger dan de kwaal.

Dat weet ik (zie eerdere post), bij mij worden ze wel vergoed. Het is alleen een stuk strenger geworden, zelfs bij mensen die wel een medische indicatie hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:16

'gelukkig' dan maar dat het vergoed wordt voor je Nathalie, zou jij ze evengoed aanschaffen als het niet meer vergoed wordt?
Ik merk zelfs dat ik er veel zorgvuldiger mee omga dan in de tijd dat gewoon nog alles vergoed wordt.
Let beter op mn doosjes en strippen en neem er soms ook wel eens wat minder van, dus vind het ook wel eens positief effect hebben neem aan dat ik niet de enigste hierin ben die er zo mee omgaat.
Ik krijg het ook nog vergoed.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:44

Ik ga er niet anders mee om nu het niet meer vergoed wordt. Ik nam het alleen al in wanneer het echt nodig was en dat is niet veranderd. Ik was er al voorzichtig mee zeg maar.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:59

Chiqa: Ik zou ze evengoed nemen (op recept natuurlijk) als het niet vergoed werd, maar dan zou de situatie denk ik ook anders liggen. Ik ben er heel voorzichtig mee en neem ze alleen als het slapen echt niet wil lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:02

Ik ken mensen die ze gebruikten ipv een kartje bier (Pillen waren gratis, bier kost geld), deze mensen gaan er nu op een andere manier mee om, niet de manier maar ook deze mensen slikten ze.....voor deze mensen is de nieuwe regel niet verkeerd vind ik.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:15

Helemaal mee eens hoor chiqa :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:02

Chiqa, het lijkt me ook eigenlijk niet normaal dat deze mensen die pillen dan voorgeschreven krijgen. :n Dat vind ik erg raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:31

Nathalie dat gebeurd, die pillen zijn namelijk erg verslavend. En verslaafden houden er een vreemde levenswijze op na, dat lijkt me niet verrassend.
Deze pillen zijn altijd nog goedkoper dan drugs, de trip kan hetzelfde zijn bij hoge doseringen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:34

Chiqa schreef:
Nathalie dat gebeurd, die pillen zijn namelijk erg verslavend. En verslaafden houden er een vreemde levenswijze op na, dat lijkt me niet verrassend.

Maar de artsen werken daar dus blijkbaar zonder bezwaar aan mee, want als je ze via het illegale circuit moet verkrijgen zijn ze vermoedelijk niet gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:38

Shadow0 schreef:
Maar de artsen werken daar dus blijkbaar zonder bezwaar aan mee,

Trust me....die controle is er niet, ik weet het het is heel triest.
Ik ken mensen die een voorraad in huis hebben die een heel dorp op een oor kan doen liggen, en zij hebben een zelfmoord verleden. Dus een overdosis aan juist...Deze tabletten.
Ze worden via de achterdeur verkocht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:39

Chiqa schreef:
Ze worden via de achterdeur verkocht.

En hoe maakt het invoeren van een vergoeding dan uit? Als die middelen toch al illegaal gingen, dan konden ze toch nooit bij de verzekering gedeclareerd worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:45

Shadow0 schreef:
En hoe maakt het invoeren van een vergoeding dan uit? Als die middelen toch al illegaal gingen, dan konden ze toch nooit bij de verzekering gedeclareerd worden?

Deze worden gewoon vergoed door het ziekenfonds. Maar of je dr nu 1 doosje of 5 doosjes per maand ophaalt, dit wordt niet gecontroleerd en gewoon vergoed.
Of begrijp ik je verkeerd?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:48

Ik vind dat toch heel raar Chiqa.
Zoals ik eerder in dit topic schreef ben ik zelf lichtelijk verslaafd geweest aan Lorazepam. Ik stond toen onder controle (was opgenomen) en moest per direct stoppen. Ik zag toen zelf trouwens echt niet in dat het een verslaving was.
Wel vind ik het nog steeds hún fout. Ik moest afkicken van een andere verslaving en om de onrust tegen te gaan kreeg ik Lorazepam. Daar bleef ik toen naar vragen.
Bij ontslag was ik van de verslaving af maar had ik ze wél nodig (door onrust die ergens anders mee te maken had) maar ik mocht ze per 10 halen bij de huisarts. Waren die 10 op dan kreeg ik altijd een gesprek met hoe het ging en of ik ze wel echt nog nodig had. Ik kon ze echt niet ophalen zonder een gesprek met mijn huisarts! Heb wel eens via internet het vervolgrecept gevraagt maar moest echt eerst langskomen...
Heb ik nu dan een extreem goede huisarts of wat? Ik vind het erg raar dat het niet overal zo gaat schijnbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:58

Ik denk idd dat je een goede HA heb Nathalie die zijn vak verstaat. Helaas is dat lang niet altijd het geval.
Ook worden er regelmatig fouten gemaakt met de dosering, ook met de middelen zelf.
Kreeg ooit een doosje Nozinan mee, terwijl ik om temesta vroeg.
Ze hebben dat doosje nozinan nooit terug gevraagd slordig toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:05

Chiqa schreef:
Deze worden gewoon vergoed door het ziekenfonds. Maar of je dr nu 1 doosje of 5 doosjes per maand ophaalt, dit wordt niet gecontroleerd en gewoon vergoed.
Of begrijp ik je verkeerd?

Medicijnen die receptplichtig zijn worden (vziw) altijd alleen maar vergoed als er een recept is, en dat recept specificeert hoeveel Dus als iemand 5 doosjes op kan halen terwijl het recept maar 1 doosje specificeert, kan dat niet bij de verzekering gedeclareerd worden. Ik snap niet waarom dit gebrek aan controle niet opgelost wordt waar het fout zit, en in plaats daarvan wordt afgewenteld op de patienten.

(Enne... als ik dood zou willen zou ik me in elk geval niet laten weerhouden door twee tientjes.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:09

Shadow0 schreef:
Dus als iemand 5 doosjes op kan halen terwijl het recept maar 1 doosje specificeert, kan dat niet bij de verzekering gedeclareerd worden.

Denk niet dat je me snapt, 5 doosjes....5 aparte recepten á 1 doosje :)
En de controle hierop is er niet of slecht, je zou denken...1 doosje à 30 tabletten, dosering één maal daags....dat moet toch voldoende zijn voor een maand?
Nee met een week wordt er weer een recept uitgeschreven. Ik vind dit een kwalijke zaak even het patienten dossier checken moet toch laten weten dat er net een doosje opgehaald is?
Wordt niet gecheckd :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:14

Chiqa schreef:
Nee met een week wordt er weer een recept uitgeschreven. Ik vind dit een kwalijke zaak even het patienten dossier checken moet toch laten weten dat er net een doosje opgehaald is?
Wordt niet gecheckd :)

Heel vreemd inderdaad. En daarom snap ik nog steeds niet waarom de incompetentie van de medische staf in deze (die moeten registreren welke medicijnen wanneer zijn voorgeschreven en uitgegeven) moet worden omgezet in een vergoeding voor de gebruikers waarmee ook de gebruikers worden geraakt die WEL een indicatie hebben, zich WEL netjes aan de adviezen van de arts houden, maar NIET in aanmerking komen voor de vergoeding.

Het lijkt me dat die extra vergoeding ook zoveel mensen treft die helemaal geen schuld hebben, terwijl het echte probleem (geen toezicht) rustig blijft bestaan. Dat vind ik heel vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:20

Ben het volkomen met je eens Shadow, dit is een zeer kwalijke zaak, echter tot op heden wordt er niets aan gedaan.
Ik kreeg van de week bijvoorbeeld zomaar drie doosjes extra mee, terwijl ik niet eens om die medicatie had gevraagd.
Ik kwam voor een ander medicijn, dus kreeg extra en ook nog eens 2 doosjes teveel.
Bij thuiskomst kwam ik dr achter dat ze een fout hebben gemaakt met de dosering die drie maal zo hoog is geworden.
Heb ze gebeld, en de fout werd erkent.
De medicijnen mocht ik houden want crediteren deden ze niet aan (Ik had ze al mee naar huis)
Echt er klopt geen bal van als je het mij vraagt.

Gelukkig kan ik dr wel verstandig mee omgaan, nu wel althans.
Dat is helaas ook wel eens anders geweest en daarom zou er toch juist controle moeten zijn?