Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:09

Moontje1991 schreef:
Ik lees hier allemaal enge dingen over onstekingen en bijtende kinderen enz.
En ik denk echt waarom doe je het jezelf aan.
Al lees ik dat er hier mensen zijn die hun kind ergens anders eten geven?
Ik zie mezelf niet op me werk in de kantine zitten half in me nakie met een morsende baby aan me borst als een soort melk koe/mens.
Oke dat klinkt wel heel erg.
Maar ik lees mensen die tot 8 maanden borstvoeding heben gegeven?
Hebben die nu echt 8 maanden lang alleen maar thuis gezeten?
Of heben die gewoon echt hun kind meegenomen naar het werk omhem daar borstvoeding te geven?
EN daar moet je baas dan ook maar net mee akoord gaan anders heb je toch een groot probleem. (werk zou bij mij echt voor het kind gaan)

En ik denk ook babyvoeding wordt niet voor niks gemaakt.
Ik heb me trouwes ook laten vertellen dat als je bevalt in het ziekenhuis ze je daarna gaan leren borstvoeding geven?
Is dit echt waar?
Ik bedoel ze verplchten je dan in het ziekenhuis eigenlijk gewoon tot het geven van borstvoeding?

Ninita andere zoogdieren die gaan niet elke ochtend naar hun werk en komen savonds weer thuis.
Of heb jij een koe wel eens over straat zien lopen naar kantoor?

En oke borstvoeding is natuurlijker maar verder?
Als dat uit de winkel even goed is waarom dan niet daarvoor kiezen?

Om te beginnen: dat uit de winkel is niet even goed. Daarom mogen ze ook geen reclame maken voor eerste-fase flesvoeding. Alles tot en met de Wereldgezondheidsorganisatie beveelt borstvoeding aan als zijnde het beste voor je kind. En dat is gelijk het waarom.
Babyvoeding wordt gemaakt in eerste instantie voor mensen bij wie het niet lukt, om bv te geven. Mensen die medicijnen gebruiken, mensen die te weinig melkproductie hebben, noem maar op.

Ja, in het ziekenhuis helpen ze je met bv geven. Als jij aangeeft dat je dat niet wilt, dan niet.

Ik heb nog duidelijk langer dan 8 maanden bv gegeven. Tweemaal ongeveer een jaar, zoals gezegd. En nee, ik hoefde niet thuis te blijven zitten. Je kunt het zo indelen dat je kindje andere voeding krijgt als je werkt, je kunt kolven, als je mazzel hebt kun je tussendoor je kindje gaan voeden (tot je kindje 9 maanden is heb je recht op een kwart van je werktijd om te kolven/voeden - dat is wettelijk zo bepaald en je baas kan dus op zijn kop gaan staan).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:12

Moontje1991 schreef:
overstroomende luiers?
Jullie maken mij echt bang!
Nog even en ik krijg vanacht nachtmerries.
Over een ovestroomende luier die de auto weg drijft en babys die je helemaal onderspugen tot je een spug mannetje bent.

(oke dat is overdreven maar ik vindt het wel gewoon een vies idee maar jullie blijkbaar niet mij kat was laatst ziek zat verschrikkelijk te kwijlen dus ik had haar tegen me aan ik onder de kwijl dat vindt ik dan weer niet erg maar als mijn zus haar kind haar baby hapje krijgt dan ga ik haast over me nek alles om haar mond heen enz bah)

Als je hier al nachtmerries van krijgt, waarom klik je dan een topic over borstvoeding open? :')

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:14

Moontje, heb je er als niet-kindliefhebster een bepaalde reden voor om je in dit topic te mengen? Oftewel: doe je iets serieus met de informatie die je krijgt?

Moontje1991

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:25

reden dat ik hierop heb geklikt.
Omdat ik wilde weten waarom borstvoeding.
Ten eerste omdat ik sirieus niet wist dat flesvoeding minder goed was ik dacht zelf dat het beter was!
En omdat ik ook wel eens slechte verhalen had gehoord dat te lang borstvoeding juist slecht is.
Terwijl er toch zoveel mensen voor zijn.
En ze je in het ziekenhuis zelfs helpen.

Want in borstvoeding komen toch ook alles slechte bacterien die in jou lichaam zitten terecht?
ALs jij verkouden bent of griep hebt dan raakt jou borstvoeding toch ook besmet?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:30

Ok, dank voor je uitleg Moontje.
Flesvoeding is overigens niet slecht hoor. Maar in bv zitten dingen die niet na te maken zijn, dat is het verschil.
Als je thuis bevalt, helpt de kraamhulp wel met bv. En anders heb je nog wel bv-deskundigen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:33

En hoe zit het dan met bacterien enz?
Ik bedoel als jij ziek bent dan komen die bacterien toch ook in de borstvoeding terecht.
En dat lijkt me niet goed voor het kind

Echt waar bestaan daar deskundige voor?
Maar dat ik zei van dat ze je er zelfs standaart meehelpen daar bedoelde ik van terwijl er lijkt mij ook nadelen aan zitten raden ze je het toch aan?
Of zeggen ze van of we kunnen je helpen met borstvoeding of we kunnen een flesje winkel voeding klaar maken?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:37

Leuk topic, ik ga dit volgen.

Ik ben vandaag 30 weken zwanger, en wil borstvoeding gaan geven, vind de verhalen dus handig om te lezen, pik er toch altijd weer wat uit.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:47

Moontje1991 schreef:
reden dat ik hierop heb geklikt.
Omdat ik wilde weten waarom borstvoeding.
Ten eerste omdat ik sirieus niet wist dat flesvoeding minder goed was ik dacht zelf dat het beter was!
En omdat ik ook wel eens slechte verhalen had gehoord dat te lang borstvoeding juist slecht is.
Terwijl er toch zoveel mensen voor zijn.
En ze je in het ziekenhuis zelfs helpen.

Want in borstvoeding komen toch ook alles slechte bacterien die in jou lichaam zitten terecht?
ALs jij verkouden bent of griep hebt dan raakt jou borstvoeding toch ook besmet?

Het werkt juist andersom, je geeft je antistoffen aan je kind waardoor die veel eerder van de verkoudheid af is of zelfs niet eens ziek wordt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:04

Dan vraag ik me af waarom ik altijd iets heb en een weestand van 0,0 heb.
(oke mischien werkt het als je borstvoeding geeft terwijl je rode hond (zo heet dat toch) hebt)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:08

dat geld vooral voor de kleine kindjes op dat moment, zegt natuurlijk niets waarom je nu geen weerstand hebt, kan zo veel oorzaken hebben,

borstvoeding is absoluut de beste voeding, en flesvoeding absoluut een hele goede vervanger waar kinderen net zo goed groot mee worden, borstvoeding heeft vind ik gewoon meer voordelen, dus ik hoop van harte dat onze kleine straks goed wil drinken van de borst.
maar ik ga er geen drama van maken als het niet lukt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:12

Oke als hij/zij weigert geef je gewoon de fles?
Of is het dan van je krijgt vanzelf honger en dan moet je wel?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:15

nou geen idee we zien gewoon hoe het loopt, uithongeren zal ik natuurlijk nooit doen, maar direct opgeven ook niet. ik denk ook niet dat dat nodig zal zijn, ben positief ingesteld dat het gewoon lukt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:18

Moontje1991 schreef:
Oke als hij/zij weigert geef je gewoon de fles?
Of is het dan van je krijgt vanzelf honger en dan moet je wel?

Het is een techniek die ze onder de knie moeten krijgen, da's de eerste dagen best lastig, maar dat is het ook met flesvoeding. Wist je trouwens dat er ook baby's zijn die borstvoeding zo fijn vinden dat ze de fles gaan weigeren?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:32

Wat een leuk en intressant topic dit...
mag ik mee kletsen?
Ik heb dan wel geen kinderen (nog niet, ben niet zwanger, hopelijk ooit wel is)
Maar ben wel kraamverzorgster en heb dus veel te maken met BV.
Wel is leuk om te lezen hoe vrouwen BV ervaren.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:37

Ahhh carina, een van de mensen die moeders alle hoop en vertrouwen kan geven dat het allemaal gaat lukken :j

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:40

:D thnx Odetteke, ik ben inderdaad wel is figuurlijk naar binnen gesleurt om te helpen bij BV.

Ik las overigens iets, op de vorige pagina, over houdingen...
Zittens, liggend en de rugbyhouding is inderdaad de meeste voorkomende... maar inprincipe zijn er veel meer houdingen... zolang het kindje maar goed pakt (lipjes goed omgekruld en borst ver genoeg in de mond) zou je je kind (even overdeven) onderste boven moeten kunnen voeden.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:45

CarinaR schreef:
Wat een leuk en intressant topic dit...
mag ik mee kletsen?
Ik heb dan wel geen kinderen (nog niet, ben niet zwanger, hopelijk ooit wel is)
Maar ben wel kraamverzorgster en heb dus veel te maken met BV.
Wel is leuk om te lezen hoe vrouwen BV ervaren.

En ik lees met (bijna) dezelfde reden mee. Ik ben verloskundige in opleiding en vind het erg leuk om te lezen hoe vrouwen het geven van borstvoeding ervaren, waar lopen ze tegenaan en hoe lossen ze dat op.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:02

Jollyjoy, wat leuk zeg!!!
Hoeveel jaars ben je nu?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:06

Oh wat handig een kraamhulp en VK in opleiding :D

Hoe lang drinken jullie kindjes aan de borst en hebben ze aan 1 voldoende of willen ze er 2?

Milan drinkt maar heel kort 4 tot 8 min. heel soms 10 maar langer zeker niet. Hij heeft ook aan 1 borst genoeg. Ooit wil hij na het luier verschonen en even spelen nog wat slokjes uit de andere maar dat is bijna nooit. Ik bied het wel altijd aan.
Hij heeft doordat hij maar zo kort drinkt wel een enorme zuigbehoefte en daarom krijgt hij een speen maar dan kan ik wel 100 keer op en neer lopen om die opnieuw in zijn mondje te doen. Hij begint nu trouwens ook zijn duim te zoeken maar meestal heeft hij dan zijn hele vuistje in zijn mond :D. Ik kan er zeker niet op een of andere manier voor zorgen dat hij die speen niet zo snel meer laat vallen?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:14

Nog een vraag: wat voor anticonceptie gebruiken jullie bij BV?

Ik weet dat je 1 pil mag hebben, cerazette, maar dat is zeker een vrij lichte pil met weinig hormonen?
Milan is namelijk al door de pil heen gekomen dus een lichte pil vertrouw ik helemaal niet en een spiraaltje zie ik niet zo zitten.
Het is nu trouwens niet nodig want Milan's vader is m'n ex maar wie weet in de toekomst ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:15

Ik ben wel benieuwd hoe de professionals aankijken tegen en omgaan met vrouwen die geen borstvoeding willen geven. Ik wilde het ook niet, heb me indertijd wel laten overhalen, maar ben er toen na een dag of 10 alsnog mee gestopt.
Probeer je de moeders over te halen of noem je de argumenten, en respecteer je daarna hun mening?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:20

Leuk joh zo'n topic,

ik ben zelf kraamverzorgster van beroep, en mochten jullie vragen of net wat dan ook hebben stel ze gerust, pb staat ook altijd open.

blijf het nog altijd respect vinden dat mensen eraan willen beginnen, ECHT super.
ze zeggen wel natuur, da klopt ook maar als je sommige vrouwen ziet hoe graag ze het willen en het soms alsnog niet wil lukken. :(:)

overigens heb ik zelf nog geen kinderen en heb dus ook niet de exacte ervaring, maar wil later ook zeker gaan proberen om me kindje de Bv te geven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:26

Alet74: ik laat iedereen in zijn keuze, ga natuurlijk wel vragen waarom niet en zal daar vast ook tegenspraak in doen, maar ik ga niet zorgen dat ze onzeker worden en alsnog bv gaan geven omdat wij dat willen. dat doe ik dus niet.

Maar je hebt 10 dagen gevoed dat vind ik ook al super, je kindje heeft dan toch de allereerste belangrijke stoffen binnen gekregen uit jou borstv.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:31

StalNollie schreef:
Alet74: ik laat iedereen in zijn keuze, ga natuurlijk wel vragen waarom niet en zal daar vast ook tegenspraak in doen, maar ik ga niet zorgen dat ze onzeker worden en alsnog bv gaan geven omdat wij dat willen. dat doe ik dus niet.

Ik denk ook dat als iemand borstvoeding gaat geven omdat de omgeving het wil het toch vrij snel stopt. Je moet af en toe echt wel even doorzetten en sterk in je schoenen staan met al die negatieve verhalen over borstvoeding en fout commentaar dat consternatiebureaus geven.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:31

wat een leuk topic..

Ook ik ben nog geen moeder, maar wel verpleegkundige op een kinder en kraamafdeling..
Ook wij hebben veel met bv te maken. Ik ben ook helemaal pro, en probeer er zoveel mogelijk over te leren, zodat ik de nieuwe mammas zoveel mogelijk te ondersteunen en voor te lichten.

Ik vind het zo mooi. zeker die eerste keer, het kindje is nog geen uur oud, en dan die eerste keer aan de borst.
Ik wordt er nog steeds een beetje emotioneel van.

Geweldig trouwens, dat er nog een hoop vrouwen een jaar voeden.
Keep up the good work