Dementeerde oudere gewoon dood laten gaan?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

Re: Dementeerde oudere gewoon dood laten gaan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:40

wij werken in de nacht met twee man personeel op 60 bewoners.
hebben heel veel lopers en de nachten zijn dan ook erg zwaar.
we werkten eerst met drie man....maja bezuinigingen he.

overigens vind ik het passieve beleid wat gevoerd word heel goed.kwaliteit van leven staat voorop.
wil iemand niet meer, moet je ze ook niet gaan dwingen.
wij hadden een tijd terug twee mensen met sondevoeding en die wilde echt niet meer leven.
een man was nog erg bewust van alles, maar die had een slikprobleem...hij vond het verschrikkelijk om eten te ruiken, een droge mond te hebben etc...
uiteindelijk heeft hij er zelf voor gekozen dat hij geen sondevoeding meer wilde..met als gevolg dat ie is overleden.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:27

karuna schreef:
En omdat ik er heel veel van mijn moeder in herken, Die heeft ook altzheimer en die gaat steeds slechter eten en drinken omdat ze geen honger, heeft, geen smaak of geen dorst. Dat is voor mijn vader nu iedere dag een gevecht om er genoeg in te krijgen. Maar ze is nog niet ver genoeg heen om op genomen te worden helaas. Helaas klinkt mischien hard maar het zou voor mijn vader en uiteindelijk voor mijn moeder een zege zijn. Mijn vader gaat er langzaam aan onderdoor zowel fysiek als geestelijk en mijn moeder levert steeds meer strijd omdat ze dingen niet meer wil of echt de weg kwijt is.

Zorgen voor iemand met alzheimer in een thuissituatie is meer dan een dagtaak. Jouw vader is niet meer een echtgenoot maar een verpleger geworden. Dit is fysiek en geestelijk echt een rollercoaster (en ook voor jou denk ik). Is er wel eens gesproken over dagbesteding voor je moeder. In veel steden is de mogelijkheid er om iemand 2 (of soms meer) dagen in de week overdag ergens te brengen waar ze vermaakt worden met allerhande dingen. Zo heeft je vader ook zijn rustmomenten. Vaak als mensen opgenomen worden is de situatie thuis al voorbij het wenselijke en is de partner al oververmoeid en aan het eind van zijn latijn. De huisarts is degene die hier ook op moet letten, dus houdt dit in de gaten. En mocht je moeder al naar dagbesteding gaan kan je altijd een balletje opgooien over evt. opname. Iets wat niet leuk is voor je vader, maar voor een gezonde twintiger is de zorg voor iemand die alzheimer heeft al zwaar, dus laat staan voor iemand in de 70.

karuna schreef:
En wil ze eigenlijk ook helemaal niet meer leven. Ook zij heeft iedere dag verdriet om het feit dat ze er nog is, terwijl ze in mijn ogen nog niet oud is met 75. En als het minder tot niet willen eten voor haar de mogelijkheid is om te sterven dan moet je op een gegeven moment de strijd opgeven met er eten en drinken erin stoppen. Want iedere dag kwade gezichten en harde woorden om maar te eten en te drinken is voor niemand fijn. Maar dat moet wel met goede pijnbestrijding en andere verlichters gebeuren.

Ook een taak voor de huisarts en evt. voor het palliatief team van een thuiszorginstelling. Ik ben van mening dat zeker in dit soort situaties niemand in Nederland pijn hoeft te hebben / oncomfortabel hoeft te zijn als hij sterft. Er is zoveel mogelijk, er wordt alleen vaak heel terughoudend mee omgegaan. Mocht dat moment zich voordoen, wees dan alert en trek een arts er gewoon aan zijn oren bij als jij het idee hebt dat je moeder niet comfortabel is, dat is namelijk het streven wat je in een dergelijke situatie moet hebben.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:11

sharona87 schreef:
Als het icm met morfine is die in dosering verhoogt wordt, zal mijn moeder er ook mee kunnen leven.
Maar die arts kwam echt over dat ze even alle rechten van familie afpakte en zij het wel besliste 'omdat zij arts is'

Maar het idee dat mijn oma daar 2 weken moet liggen op een kamertje.
Over die verzorgende ben ik ook niet te spreken daar, maar is ook oorzaak dat ze daar met veel te weinig staan. Tijdens nachtdienst met 2 verpleegkundige op misschien wel 20 mensen.

Maar wetende dat oma stervende is, kun je er toch ook voor kiezen om als familie daar te staan en te helpen met de verzorging. Zet er een bed bij en los elkaar af. Dan weet je toch dat je alles hebt gedaan voor haar? Je kunt altijd alles op anderen afschuiven of op een instelling maar het is jouw vlees en bloed dat daar ligt uiteindelijk. Niet rot bedoeld, jullie hebben een zware tijd. Ik wens je heel veel sterkte.