Niet Aangeboren Hersenletsel (nah) na een contusio cerebri

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:48

lijkt me vermoeient. Bij mij lukt het idd om steeds beter om te kunnen gana met prikkels al betekend dat soms ook gewoon ze te vermijden. Maar de prikkels worden er niet minder op. Tis gewoon leren ermee om te gaan. Voor mij dan..kan niet voor jou spreken natuurlijk. Tis ook net of ik het allemaal heel makkelijk doe maar dat is dan ook vaak wat mensen zien, als ik thuis kom kruip ik ook vaak mn bed in omdat mijn hofd het niet meer trekt. daarbuiten lijk ik soms net normaal :D

pubelia

Re: Niet Aangeboren Hersenletsel (nah) na een contusio cerebri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 23:58

En je hebt nooit een keer flink van een paard (zonder cap) af gevallen, of een flinke hersenschudding gehad die een aantal weken aan hield?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:55

nope...ik was al eigenaresse met deze aandoening vanaf de geboorte :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:56

Ik heb ook hersenletsel en ik heb het ook geleerd. ;)
Dus geef de moed niet op.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:29

Ik heb helemaal geen ervaring op dit gebied, maar wel je hele verhaal gelezen, en ik heb je maar 1 ding te melden meid. Respect! Eerlijk waar. Ik waardeer enorm je doorzettingsvermogen. Dat zouden wel meer mensen mogen hebben. een voorbeeld aan nemen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:38

Goh , er zijn zo te lezen toch best veel mensen met NAH !! De vader van mijn kinders heeft dit ook , door een ziekte 2,5 jaar geleden ...
Hij kan er al amper mee leven , maar ook ik heb het er extra zwaar door gekregen ...
Knap van de mensen die zo doorvechten om hun leven een beetje normaal op rails te krijgen , want het is zwaar voor de mensen die NAH hebben en voor mensen die er naast leven .

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 21:02

@ Zinzi_Jewel: Nadeel voor jou is dat je jou man ook van ervoor kent. Mijn vriend kent mij niet anders als hoe ik nu ben. Ook voor jou veel respect hoor. Want ik weet maar al te goed hoe moeilijk wij voor andere kunnen zijn. Alleen helaas wij kunnen er niks aan doen. Konden we dat maar.

Jij dus ook sterkte met het leren om gaan met een man met NAH.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:31

Dank je Pubelia , Het is idd het moeilijkste dat je de oude persoon niet meer hebt , en samen moet leren leven met wat hij nu is ....
iig , moet hij leren een vader voor zijn kinderen te zijn , wat er met mij is , is niet zo spannend , ik red me wel !

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 21:40

Zinzi_jewel: Maar je moet zeker ook jezelf niet buiten sluiten met deze dingen. Zowel die gene met hersenletsel, als de omgeving hebben dagelijks er gevolgen van. Ook jullie kinderen zullen het ook merken, of gaan merken. Dus voor jou zelf is het ook belangrijk om aan je zelf te denken ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:12

Je hebt gelijk Pubelia , Heb nu weer even 2 rotdagen ....
Zo nu en dan komt het eruit .. Kindjes gaan direkt even naar mijn ouders en ik MOET even uitwaaien met mijn paardje :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 14:25

Jij bent momenteel niet de enige hoor. ik heb een goede griep. Had net nog 38 graden koorts. En hoofdpijn niet meer leuk. maar heb net 3 paracetamol op, en nu zakt het gelukkig wel weer.

En bij jullie zal het ook wel komen omdat het nu vakantie is. En ik ken het ook wel hoor. Dus hoop voor jullie dat jullie nog wel een leuke kerst hebben ;)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:48

Ik vind het heel knap dat je je verhaal hier op bokt hebt neer gezet.
Ik rij ook paard, ik rij zonder cap en ben ook niet van plan om hem op te zetten, omdat ik van mening ben dat je hem dan ook in de auto op moet zetten of op de fiets, of als je loopt.
Je kunt ook een hersenletsel op lopen terwijl je aan het wandelen bent en je word aan gereden om maar een voorbeeld te noemen.
Of men is aan het winkelen en zakt als een pudding in elkaar.

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:00

jeetje veel mensen hier met nah...
ik heb zo nu en dan ook een dipje hoor pff
ik heb mijn paard verkocht omdat ik vooral lichamelijk beperkt ben en het rijden niet meer zo goed ging..
ik ben linkszijdig verlamd geweest na een herseninfarct..
nu wat last van spasme in vingers bij inspanning maar krijg het er gelukkig makkelijk weer uit, en als ik moe ben trek ik iets of wat met mn linker been maar ook dat is redelijk goed opgeknapt
prikkels kan ik weer wel goed hebben
maar als het ergens heel druk is volg ik het wat minder goed
en krijg ik extra spanning in mn arm en been,
maar naar feestjes tot 4 uur in de nacht met harde muziek en lichten kan ik weer wel gelukkig

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:07

@ MSQuincyTE: Sorry hoor. Maar het is toch tegenwoordig beter voorkomen als genezen... Dus liever een cap op dan dat je haren erna niet zo goed zitten. Om hersenletsel te voorkomen. In de auto liever een gordel aan ipv door het raam te stuiteren bij een ongeluk. En als iemand in de winkel in elkaar zakt, is er een reden voor dat die in elkaar zakt. (lichamelijk) ipc zeg jij ik krijg liever hersenletsel als dat ik met een cap op een paard ga zitten. Is je eigen keuze, maar is nog maar te bezien of je slimme keuzes maakt. Want tja ik kan ook door een winkel straat lopen en er komt iemand aan die gedronken heeft, en die rijd het publiek in.

@ Danielle86: Ik ben nu sinds 3 weken begonnen met anti depressiva en dan de neurotransmitter ipv psychiatrisch. Komt veel en vaak voor met mensen met hersenletsel. Bij mij komt het er zeker door. Kan goed zijn dat bij mij het stofje niet meer aan gemaakt word. Helaas is mijn slaap probleem ook door dat mijn hersenstam beschadigd is. Dus normaal in slaap komen zonder medicatie zal niet zo maar gaan...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 07:11

Lieve allemaal, ik lees al een tijdje mee in dit topic. Ik ben verpleegkundige, dus voor mij is het heel interessant om jullie belevingen te lezen ... vooral de voorbeelden die pubelia gaf over bijv. de kledingkast. Echt een heel goed voorbeeld. Ik vind het erg knap van je dat je er zo over kan praten!

Maar goed, de reden dat ik besloten heb om toch even mee te praten was om iedereen op het hart te drukken om altijd je gordel om te doen! We praten op bokt veel over caps, maar dit is net zo belangrijk. Op Christmas Eve (de 24e hier) is er kort voor ons een 19 jarig meisje verongelukt met haar auto. Ze had geen gordel om en is met een rotvaart door het raam naar buiten gelanceerd.

Of ze het met haar gordel om wel overleefd had weet ik niet, maar zonder gordel was het zo'n harde klap dat CPR niet eens de moeite was. Zo ontzettend verdrietig! |( Als je het niet voor jezelf wil doen, doe het dan voor je vriend, je ouders, je broer, je buurvrouw, je oma ... wie dan ook. Kerstmis zal voor die familie nooit meer hetzelfde zijn.

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar als er ook maar een iemand is die hierdoor voortaan een gordel om doet, dan is het waard.

PS. Ik draag op de fiets ook altijd een helm. I :+: my brain!

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 08:04

respect meid,echt waar.
en zo zie je maar met vechtlust kom je een heel eind.

Als je iets kwijt wilt ook mijn pb staat open.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 12:26

@ Guinevere: Veel mensen gaan er inderdaad harteloos mee om. Ze zeggen dan, ach een riem om in de auto dat had sjakie van pietje van de over buren ook niet, en die heeft er geluk mee gehad, want als hij dat wel had dan hij die het juist niet gered. En daarmee denken ze dat ze het niet hoeven te doen. Vind dit zo kortzichtig.

En Guinevere als je meer informatie ooit wil over hersenletsel, dan moet je me maar e-mail. Bij mij is het helaas een zeer ernstige letsel. Waarbij links frontobasaal een grote beschadiging zit door de bloeding, en door de rest van mijn hersenen door verschillende beschadigingen. En tot slot is mijn hersenstam ook beschadigd, waardoor ik niet op natuurlijke manier kan inslapen.

Sorry maar als mensen dit lezen, zet aub een cap op, doe je riem aan. Wees niet ijdel, maar denk aan je gezondheid. Is je gezondheid nl niks meer, hoef je ook niet meer ijdel te zijn...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:38

pubelia schreef:
Sorry maar als mensen dit lezen, zet aub een cap op, doe je riem aan. Wees niet ijdel, maar denk aan je gezondheid. Is je gezondheid nl niks meer, hoef je ook niet meer ijdel te zijn...

En denk er inderdaad aan om die cap op te zetten. Ik ben hem 1x vergeten ... ook hersenkneuzing. Arbo-arts die besloot dat ik na 6 maanden weer geheel beter zou zijn en overal overheen walste. Toen mijn lijf vervolgens nee zei en ik mij weer ziekmelde was die totaal de weg kwijt. Ben nu bijna 3 jaar verder en nu eindelijk na veel rare omwegen ivm niet standaard routes in WIA traject.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:17

Wow, heftig verhaal!

Heel veel sterkte in het revalidatie centrum en ik wil je nog adviseren; voor de problemen in het dagelijks handelen kan je ook naar een ergotherapeut gaan.
Geen idee of je daar ooit van gehoord hebt? :) (vaak lopen ze ook rond in een revalidatie centrum:))

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:18

ik heb ook begeleiding gehad van een ergoterapeut
heb er veel aan gehad moet ik zeggen en idd liepen ze bij mij rond in het r.c
ik heb gerevalideerd in het leijpark in tilburg.

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:32

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:54

Ik vind het ook inderdaad erg jammer dat er mensen zijn die niet het besef hebben dat een ongeluk niet je eigen schuld hoeft te zijn en als excuus gebruiken dat ze goed (auto/en of paard) kunnen rijden en zich daarom niet hoeven te beschermen. hoe kortzichtig kan je zijn? met mijn vorige paard reed ik ook altijd met cap ook al kon je er een bom naast gooien zonder uitbundige reactie van haar al was het alleen maar voor de kinderen die daar ook reden en het anders stoer vinden om zonder cap te rijden.
Hoe was je ondertrouw? beetje leuke ambtenaar die er nog iets van probeert te maken gehad of een die het zakelijk houd en je na 5 min weer buiten staat?

Succes verder met de nieuwe aanpak!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:37

Jeetje meis,

heftig verhaal :(:)
het is fijn dat je nu alsnog hulp krijgt ook al is het laat, misschien kan je het nu verwerken en respecteren dat jou leven nu zo is en het beste er van maken :(:) Grote knuffel vanaf hier in iedergeval :(:)

Het is raar dat ze je toen niet gelijk naar een neuroloog hebben gestuurd, Waar ik hier in rotterdam tegen aan loop is dat huisarsten weinig afweten van N.A.H ( wat ook lastig is omdat het heel complex kan zijn) maar wel hun zin doordrukken, want hun zijn dokter hun weten het, terwijl jou gevoel anders is.

heel veel sterkte meis en pb - box staat altijd open

ik weet deze informatie doordat ik werk met mensen met N.A.H

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:05

Veel sterkte met je revalidatie!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 07:12

Wat een verhaal zeg! Heftig.

1 ding vroeg ik me af; je zegt nu naar de revalidatie te gaan. Sta je hier ook onder behandeling van een ergotherapeut?