zwanger op 19jarige leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: zwanger op 19jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:34

Succes.
Of je er verstandig aan doet laat ik me niet over uit. Dat is jullie keus. Bij ons wordt er tegenwoordig bij de thuiszorgorganisatie begeleiding gegeven aan tienermoeders. Misschien is dat er bij jou in de buurt ook wel?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:37

Delphi schreef:
vbl schreef:
Toch abortus, wees redelijk tegen over je kind, wat heb je dat nou te bieden behalve liefde?

Zelf ben je nog erg jong met nog een heletijd te gaan, geen huis, geen goed inkomen en geen vaste baan..

En het wil niet perdefenitie zeggen dat jij geen kinderen meer kan krijgen na een aborutus.

iig succes

Sorry, maar jij denkt wel erg makkelijk over een abortus!!! Wie weet hoe ver ze al is! En daarnaast wil de TS geen abortus. En stel dat je kinderen hebt maar een zware financiele tegenslag krijgt? Doe je dan ook je kinderen maar weg omdat je ze niets meer te bieden heeft??? Sorry, maar hier help je haar niet echt mee.

Natuurlijk zullen de eerste jaren zwaar zijn en moeilijk, maar ik weet zeker dat het je gaat lukken!

Ik ben het met VBL volledig eens; denk eens aan de gevolgen voor het kindje.
Geen abortus overwegen omdat JIJ het niet zit zitten is imo een kromme redenering.
Uit je bericht spreekt een meisje van 19 die niet weet wat en hoe ze het moet doen; die geen ideale thuissituatie heeft,die erg jong is, geen vast inkomen,niet kan terugvallen op een studie etc etc.
Ben je bereid je nu al compleet vast te leggen?
Is de relatie met je vriend stevig en stabiel genoeg; wat wil hij?
Je geeft aan af te gaan op wat je ouders en familie vinden; dat is imo zowiezo al een reden om nog niet aan kinderen te beginnen.
Hoe moeilijk een evt abortus ook is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:39

Mag ik zeggen dat ik het niet gepast vind om toch te proberen TS een abortus aan te praten? Niet eens vanuit religieus standpunt: het is nogal iets om te proberen haar zoiets ingrijpends te laten doen als ze zelf al heeft aangegeven daar niet achter te staan!!!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:45

Ik vind ook dat je voor 100% achter een abortus moet staan, aan de andere kant vind ik ook dat je voor 200% achter een kindje moet staan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:46

Ik heb de indruk dat ze voor 1000% achter de keuze staat die ze gemaakt heeft :j en dat dat zeer doordacht is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:47

Blue_eyes, ik praat niemand iets aan.
Wat de ts besluit te doen moet ze geheel zelf weten; als ze gaat handelen nav posts hier op Bokt lijkt het me een duidelijke zaak.....
Wat ik echter niet gepast vind is dat er in sommige situaties -en ik zeg niet dat dat nu ook zo is- wel érg makkelijk wordt gedacht over het krijgen van een kindje.
Een beetje hulp links en rechts, ouders die inspringen en vooral veel subsidie van de overheid en hoppa; weer een mens erbij.
Een mens met behoeftes, maar vooral een mens met recht op een goede start; op financieel,emotioneel en rationeel vlak.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:47

En dan is het prima :)
Toen ik op mijn 18e bij de verloskundige kwam probeerde ze mij ook een abortus aan te praten, ik heb dat als heel vervelend ervaren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:53

Wildgirl schreef:
Wat ik echter niet gepast vind is dat er in sommige situaties -en ik zeg niet dat dat nu ook zo is- wel érg makkelijk wordt gedacht over het krijgen van een kindje.
Een beetje hulp links en rechts, ouders die inspringen en vooral veel subsidie van de overheid en hoppa; weer een mens erbij.

Dat vind ik ook :j. Hier in het topic word zelfs aangeraden om te vertrouwen dat de cadeau's wel zullen binnenstromen, en dat je zo wel genoeg zal hebben. Dat een kind financieel allemaal wel meevalt.

Als je daarvan uitgaat, dan heb je geen stabiele basis vind ik. Als je een kind neemt, neem het dan teminste op een goede manier.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:54

@Myriamk: Ze probeerden het bij mij op mijn 24ste nog... (en ik was al getrouwd en had een huis en een baan...)

Wildgirl, je zult vast niet de enige zijn die het zegt. Ik denk dat er ook in haar directe omgeving wel meer mensen zullen zijn die het niet met haar keuze eens zijn. Toch vind ik dat ongepast. In het algemeen. Het is heel onprettig als je een zo ingrijpende keus gemaakt hebt, om dan zulke tegenstand te ondervinden, vooral op een zo kwetsbaar gebied als het krijgen van kinderen.

@BS: het is, zeker de eerste tijd, echt wel zo dat een kind zo veel geld kost als je er zelf van maakt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:56

Ik kreeg nachtmerries toen ik flesvoeding voor mijn kindje moest gaam kopen omdat ze van de borstvoeding niet groeide...Dat geld was er eigenlijk helemaal niet...Het loopt altijd anders dan je van te voren bedenkt en met liefde vul je zo'n buikje niet. :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:56

Dat klopt. Maar daar kun je bijzondere bijstand voor krijgen, wist je dat?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:58

Blue_Eyes schreef:
Dat klopt. Maar daar kun je bijzondere bijstand voor krijgen, wist je dat?

Nu misschien wel, maar ik kon in die tijd echt niet rekenen op hulp uit de bijstand.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:58

Blue_Eyes schreef:
@BS: het is, zeker de eerste tijd, echt wel zo dat een kind zo veel geld kost als je er zelf van maakt.

absoluut niet waar. je hebt simpel genoeg de basis behoeften waar je een baby in moet voorzien.
Tuurlijk je kan alles zo duur maken als je zelf maar wilt, maar om nou te zeggen dat je het de eerste tijd zo duur kan maken als je zelf maar wil, nee sorry absoluut niet waar!!!!

Bleu_eyes als je geld nodig hebt van de staat om je kind te onderhouden vind ik om te beginnen al geen goede basis.
iedereen moet hard werken voor z'n geld zo ook TS.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:00

Basisbehoeften? Luiers, kleertjes, liefde en voeding. Kleertjes kun je ook bij de Zeeman of het Leger des Heils halen. Voeding okee, kan duur zijn als het tegenzit. Luiers? Kun je ook bij de Aldi halen. Hoeft geen Benneton, Pampers etc. te zijn.

Als je dat geld van de staat nodig hebt, is dat er niet voor niets. Vanuit daar kun je ook beginnen met een kind opvoeden en een toekomst opbouwen. Ik geef direct toe dat het niet ideaal is, maar waar een wil is, is een weg.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:02

de Aldi heeft geen new born maat. buiten dat om moet het wel allemaal betaald worden.

als ik m'n handje op hou krijg ik ook geen cent, moet ook kei hard werken voor m'n geld.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:04

Blue_Eyes schreef:

Echt? Ik kan me er niets bij voorstellen eerlijk gezegd. Dat kind moet toch iets hebben om in te slapen? Dus bedje, dekentje, verzorgingsproducten, luiers, kleertjes, stoeltje voor in de auto, eventueel flesvoeding, kinderwagen...en ik vergeet wsl nog duizenden dingen. En dat maak je inderdaad wel zo duur als je wilt kwa merken enzo, maar je moet het toch maar in huis hebben.

En dan heb je nog een gezond kind, laat staan eentje die speciale zorg nodig heeft of een half jaar in het ziekenhuis ligt iod. Zoiets is ook niet gratis denk ik. En er maar vanuit gaan dat je kind nooit wat kan krijgen lijkt me niet het beste uitgangspunt :).

Plus de kosten van een woning die ze nu ook niet hebben.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 05-10-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:05

ik ben het wel met blue eyes eens en ik weet zelf ook met een kleine dat je het zo duur en gek kan maken als je zelf wilt maar als je een beetje creatief bent met alles kun je t heel goedkoop doen!
en zo'n mensje heeft in ieder geval veel liefde nodig en een ouder die voor je gaat

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:05

Maar als je al niks te besteden hebt is het al snel te duur.
Kinderen kosten gewoon geld.
Ik had niet eens een fatsoenlijke babykamer, had gewoon een verknipt dekbedovertrek voor het raam hangen. Niet dat ze daar trauma's aan over heeft gehouden maar het is gewoon heel zwaar om zo jong de verantwoording voor een kind te hebben....En altijd jezelf maar moeten bewijzen naar anderen omdat ze er standaard vanuit gaan dat je een slechte ouder bent. Pfff het is echt een hele opgave...Helemaal als je een huilbaby of kind met gedragsproblemen krijgt, dat kan nl ook nog...

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:08

ind dat ken ik ook mir ik moet mezelf ook constant bewijzen tegen ver van alles en iedereen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:08

Als eerste Gefeliciteerd.

Als je niet voor 100% achter abortus staat (omdat je bijvoorbeeld zelf het kindje echt niet zou willen) dan moet je dat niet doen! Je houd je hele leven spijt. Ik weet niet hoe ver je nu bent in je zwangerschap (of heb ik daarover heen gelezen) maar je hebt nog eventjes voordat het kindje er daadwerkelijk is..., hoe staat je vriend er eigenlijk tegenover, dat is me niet geheel duidelijk.

Je geeft al aan dat je aan alle kanten spullen krijgt aangeboden en op gratisoptehalen.nl en bij de kringloop is ook genoeg te krijen! Het voornaamste is natuurlijk een inkomen en een (goed) dak boven je hoofd.

Ik wens je heel veel succes en een heel voorspoedige zwangerschap!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:09

Hard werken, Pashon? Wie zegt dat TS en haar vriend dat niet doen dan? Beiden zijn druk bezig met het vinden van een baan. Kan best zijn dat vriend van TS zometeen gewoon een aangepaste baan heeft. Ook voor TS komt er heus wel wat op haar pad. Is het niet nu omdat ze zwanger is, dan komt dat wel als het kindje er is.

Kruidvat heeft wel een newborn maat. Die zijn ook goed te betalen. De vriend van TS heeft een uitkering, dus dat komt heus wel recht. Ik zie nergens een gegronde reden om te zeggen dat het meisje beter toch een abortus kan nemen.

@BS: Bedje? Zoals gezegd: een kindje kan zelfs slapen in een sinaasappelkistje. Bij de IKEA of de kringloop hebben ze heel goedkope bedjes en dekentjes. Verzorgingsproducten? Een baby doet het vaak beter op alleen water (eventueel met een druppeltje olie, maar je doet een jaar of meer met een fles babybadolie van 1,50). Autostoeltje kun je ook tweedehands kopen, moet je alleen even navragen of hij nooit bij een ongeluk betrokken is geweest. Kinderwagen heeft ze al aangeboden gekregen, las ik volgens mij.

Er vantevoren vanuit gaan dat je kind iets ernstigs heeft of kan krijgen en het daarom maar niet geboren laten worden, dat lijkt MIJ nou geen uitgangspunt ;)

En ik ga er verder niet over in discussie, ik ga naar bed! :wave:

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:11

MiSz_SaNdY schreef:
ind dat ken ik ook mir ik moet mezelf ook constant bewijzen tegen ver van alles en iedereen

:(:) Da's echt moeilijk, helemaal omdat niemand een superouder is.
1 voordeel, voor je het weet zijn ze groot. En ik merk dat ik daar steeds minder tegenaan loop.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:13

Ik wil trouwens niet zeggen dat het onmogelijk is, maar wél dat het heel erg moeilijk is als je het wilt goed doen zonder geheel afhankelijk te worden van anderen.

En dat mis ik toch een beetje bij de TS. Ze is zwanger maar verder lijkt er nog niets geplant, uitgedacht. Het is nog vroeg natuurlijk, maar ik hoop dat het vuur om 100 procent voor het kindje te gaan nog achterkomt. Geen abortus nemen is imo eigen keuze, maar aan die keuze hangen wél gevolgen waar je desnoods voor moet vechten tot je er bij neervalt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:13

Of tot ze het huis uit gaan :+

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:16

Miryamk schreef:
Of tot ze het huis uit gaan :+

Als je dan nog steeds leeft, kan je de hele wereld aan :D ;).