WenK schreef:Jeetje wat een verhalen allemaal...
"Helaas" weet ook ik uit ervaring wat het is om een ouder met Borderline te hebben.
Mijn moeder heeft het al jaren, is een van de zwaarst bekende mensen in de Nederlandse Psychiatrie. Toen ik 7 was is zij voor het eerst opgenomen na een automutilatiepoging. Zij is toen 2 jaar weg geweest. Elke avond en elk weekend gingen we naar haar toe. Het hebben van een normaal "sociaal leven" was er toen niet. Ik haalde mijn broertje van school, maakte schoon en kookte thuis (ja, toen ik 7 was). Als het eten op was gingen we naar m'n moeder. Na het bezoekuur mochten we altijd een ijsje of een slaatje halen en zo tegen 21:30 waren we dan thuis.
Op de basisschool werden mijn broer en ik gepest: "jullie moeder is gek, dus jullie ook" was het altijd...
Tot mijn 15e is mijn moeder steeds periodes thuis geweest en dan weer opgenomen. Ik heb dingen gezien en gehoord die een kind van die leeftijd nooit zo mogen zien en horen. Ik ben op het politiebureau geweest omdat ze ergens stond te dreigen zelfmoord te plegen, ik heb haar opgevangen als ze paniekaanvallen had, ik heb haar verhalen over "vroeger" over misbruik etc aangehoord.
Op mijn 15e leerde mijn vader, de stabiele persoon in mijn leven, een andere vrouw kennen. Mijn moeder was toen opgenomen en in de weekends thuis. Door de week sliep mijn vaders nieuwe vriendin bij ons en in het weekend mijn moeder. Wij mochten niets zeggen en durfden dat ook niet, wetende hoe ze was.
Uiteindelijk is het uitgekomen en zijn mijn ouders gescheiden. Hoewel het een enorm moeilijke periode geweest is is het wel goed geweest, achteraf. Mijn moeder heeft geleerd om iets zelfstandiger te zijn. Ze automutileert nog steeds, heeft nog altijd een doodswens en hoeveel medicijnen ze ook krijgt, ze is en blijft een borderliner met de bijbehorende karakteristieken.
Op dit moment gaat het weer minder, ze passen haar medicijnen aan omdat ze ook fybromyalgie heeft en daardoor vrijwel niet kan functioneren. Hierdoor heeft ze echter weer meer last van haar stemmen waardoor ze heftiger automutileert en haar woede niet meer alleen op zichzelf maar ook op de honden projecteert.
Ikzelf heb ruim een jaar echt goede therapie gehad. Toen ik 16 was al via de Riagg, maar dat had totaal geen zin. Op mijn 18e kwam ik bij een particulier therapeut en in plaats van mij met theorieen uitleggen dat mijn moeder er echt niets aan kon doen en wat een borderliner nou inhield leerde ik juist met mezelf en mijn gevoelens omgaan. Wat kan ik nou doen als ik iets wil, maar ik heb het gevoel belemmert te worden door mijn verleden, of door het heden. En wat kan ik doen op het moment dat ik boos wordt door een associatie, je wordt gauw "allergisch" voor dingen die je herkent.
Maar bovenal; hoe kan ik er mee omgaan als ik word afgewezen door wie en hoe mijn moeder is? Er zijn (meerdere) mensen geweest die niet om wilden gaan met iemand die zo'n moeder had. Hoe ga je daar mee om? Inmiddels heb ik geleerd dat dat, hoe vervelend voor hun ook, een tekortkoming bij hen is en niet bij mij. Ze wijzen MIJ niet af, maar de omgeving. Zijn mensen die niet door een omgeving of een omstandigheid heen kunnen kijken mijn vriendschap wel waard?
Ohw... dat automutileren herken ik ook uit duizenden bij mijn moeder. Van krassen op haar arm tot flinke medicijn overdosissen en als ze zichzelf had verwond was het ook nog eens mijn schuld! Gelukkig weet ik nu beter.
Ruzie's kon ze ook zo goed omdraaien. écht heel frustrerend. Zo ook eens een ruzie wat als volgt ging.
'' wil je dat ik tegen een boom aan rij!! hé, is dat wat je wilt?"
'' Nee mam, natuurlijk niet!""
'' Je wilt zeker dat ik tegen een boom aan rij.. je kan het heus wel zeggen hoor''
'' Nee, écht niet, je bent toch me moeder''
'' Nou ik geloof er geen snars van''
stilte...
'' Godver, wil je nou dat ik tegen een boom aan rij of niet?'' en zo bleef ze door drammen, uit frustratie zei ik maar ja, om er vanaf te wezen, in de hoop dat ze me met rust liet.
vervolgens belt ze gelijk mijn oma op om vervolgens te vertellen dat ik tegen me moeder heb gezegd dat ze maar tegen een boom aan moet rijden. Oma natuurlijk kwaad op mij en zo werd ik constant in een kwaad daglicht gesteld, omdat ze alles zo goed kon omdraaien.
Ja, ik ben heul blij dat ik eindelijk op mezelf woon