bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:42

Hannah_Menno schreef:
Ik ben nu 16, misschien dat ik er later anders over denk

Die kans is vrij groot.
Helemaal omdat je met deze argumenten aankomt zetten;

Hannah_Menno schreef:
Ikzelf vind zo iets gewoon niet fijn.. en ook al is het dan maar 5 minuutjes..

Een pijnlijke nutteloze dood sterven is ook geen pretje, zo zonde :)

Captain

Re: bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:12

Nou dan zien we over 14 jaar wel weer! ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:33

Moderatoropmerking:
Hier en daar worden reacties persoonlijk in dit topic, graag respectvol naar elkaar discussieren :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:04

@Hannah_Menno: jammer dat je nog reageert op mijn reactie op Maaike2800, met haar heb ik nl. via PB al een aardige berichtenwisseling gehad.
Gelukkig heb je nog 14 jaar om informatie tot je te nemen, en dan kun je dan een weloverwogen besluit nemen over het al dan niet laten doen van een uitstrijkje.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:18

Ik heb hem ook laten doen op mijn 23ste..mijn nichtje is er op 30 jarige leeftijd aan overleden en dus dacht ik..dan laat ik het ook maar even testen voor de zekerheid..hoe vreselijk ik het ook vind.
Zet jezelf er echt overheen en denk maar zo: die dokter die ziet niets anders dan geslachtsdelen.HIj zal je echt niet uitlachen hoor.

Dus ik wachten op de uitslag en ja hoor pap 4..dat is dus niet goed!
Pap 5 betekent het ergste dus dan weet je het wel.

Ik ben heel erg blij dat ik het wel heb laten doen..ander had ik nog 7 jaar moeten wachten voor een uitnodiging.dan had het misschien wel erger geweest!

Dus doe het nou maar,dan ben je er van af en dan weet je zeker dat het goed is..

Succes en niet bang zijn

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:01

Alet74 schreef:
@Hannah_Menno: jammer dat je nog reageert op mijn reactie op Maaike2800, met haar heb ik nl. via PB al een aardige berichtenwisseling gehad.
Gelukkig heb je nog 14 jaar om informatie tot je te nemen, en dan kun je dan een weloverwogen besluit nemen over het al dan niet laten doen van een uitstrijkje.

Heb het topic ook een tijdje niet gevolgd, vandaar! ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:08

Jeetje Elvira, je had vast een voorgevoel dat er iets niet goed was? Is alles nu weer in orde?

@H_M: is oke!

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:25

Alet74 schreef:
Jeetje Elvira, je had vast een voorgevoel dat er iets niet goed was? Is alles nu weer in orde?

@H_M: is oke!

Hi Alet,

Nou eigenlijk geen voorgevoel..meer voor de zekerheid omdat mijn nichtje er aan overleed dacht ik naja het kan geen kwaad als ik het ook maar laat controleren..wat ik eigenlijk helemaal niet tof vind maar ja liever dan ernstig ziek.
Ja hoor het gaat goed,ik heb er niets van gemerkt en ik moet gewoon jaarlijks op controle.
Dus iedereen die twijfelt die moet maar heen gaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:25

Elvira24 schreef:
Ik heb hem ook laten doen op mijn 23ste..mijn nichtje is er op 30 jarige leeftijd aan overleden en dus dacht ik..dan laat ik het ook maar even testen voor de zekerheid..hoe vreselijk ik het ook vind.
Zet jezelf er echt overheen en denk maar zo: die dokter die ziet niets anders dan geslachtsdelen.HIj zal je echt niet uitlachen hoor.

Dus ik wachten op de uitslag en ja hoor pap 4..dat is dus niet goed!
Pap 5 betekent het ergste dus dan weet je het wel.

Ik ben heel erg blij dat ik het wel heb laten doen..ander had ik nog 7 jaar moeten wachten voor een uitnodiging.dan had het misschien wel erger geweest!

Dus doe het nou maar,dan ben je er van af en dan weet je zeker dat het goed is..

Succes en niet bang zijn

Jeej wat moet dat schrikken zijn geweest!!! Mag ik vragen of je er dan voor behandelt moest worden? Gelukkig dat nu alles goed is!

Zo zie je maar dat het erg belangrijk is om een uitstrijkje te laten maken! Het duurt maar 5 minuten en het is gratis! Ook ik zou er tegen op zien, maar voor mijn gezondheid kan ik me echt wel even over 5 minuten bloot voor een dokter heen zetten. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn 2 jarige dochter haar mama moet missen omdat ze geen uitstrijkje liet maken en hierdoor niet op tijd behandelt kon worden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:28

Iets heel anders trouwens. Ik heb een hele tijd geleden iets gehoord over bloedproeven. Ik dacht dat ze er mee bezig waren om het in je bloed op te kunnen sporen waardoor uitstrijkjes overbodig zouden zijn. Weet iemand hier meer van?

En dan vraag ik me gelijk af voor de mensen die géén uitstrijkje willen laten maken: Stel dat ze baarmoederhalskanker in je bloed kunnen opsporen zouden jullie dat wel mee doen met zo´n gratis onderzoek???

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:47

Delphi schreef:
Iets heel anders trouwens. Ik heb een hele tijd geleden iets gehoord over bloedproeven. Ik dacht dat ze er mee bezig waren om het in je bloed op te kunnen sporen waardoor uitstrijkjes overbodig zouden zijn. Weet iemand hier meer van?

En dan vraag ik me gelijk af voor de mensen die géén uitstrijkje willen laten maken: Stel dat ze baarmoederhalskanker in je bloed kunnen opsporen zouden jullie dat wel mee doen met zo´n gratis onderzoek???

Bloedproeven heb ik niets over gehoord, wel de zelftest voor het uitstrijkje.

Overigens toen ik de leeftijd had van Hannah_menno riep ik ook heel hard dat ik dit soort dingen niet zou laten doen net als bevallen overigens. Jaren later denk ik daar toch heel anders over. Er zijn ergere dingen op de wereld, bovendien mocht je baarmoederhalskanker krijgen leeg je ontelbaar met je benen wijd :Y) Ik denk dat dit soort reacties gewoon bij de leeftijd passen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:53

MISTRAL94 schreef:
Bloedproeven heb ik niets over gehoord, wel de zelftest voor het uitstrijkje.

Overigens toen ik de leeftijd had van Hannah_menno riep ik ook heel hard dat ik dit soort dingen niet zou laten doen net als bevallen overigens. Jaren later denk ik daar toch heel anders over. Er zijn ergere dingen op de wereld, bovendien mocht je baarmoederhalskanker krijgen leeg je ontelbaar met je benen wijd :Y) Ik denk dat dit soort reacties gewoon bij de leeftijd passen!

Ohhh dan was die bloedtest misschien toch voor iets anders :+ Ja ik denk dat het grootste deel van de mensen die geen uitstrijkje zouden laten maken omdat ze van onder bloot moeten, vrij jong zijn.

Even off topic. Inderdaad toen ik 16 was wilde ik ook niet zo bevallen, maar een keizersnede omdat je anders bloot moest liggen voor een verloskundige of gyn. Hahaha niet wetende wat je bij een keizersnede ook gewoon bloot ligt en je nog eens een blaassonde krijgt. Nu ik mama ben van een 2 jarig dochtertje moet ik daar nog wel eens om lachen :+ . En gelukkig is het geen keizersnede geworden :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:01

Ik ben bevallen met een keizersnede en was toch vele malen liever via de natuurlijke weg bevallen :D Beide keren lig je met je toko bloot en idd die catheter krijg je cadeau :Y) Overigens riep ik dat bevallen als het moest prima was maar wel met de broek aan _O- Maar goed dat is offtopic.

Wat ik begreep willen ze tzt een zelftest aanbieden voor de uitstrijkjes. Omdat niet elke vrouw zich laat testen (de redenen zijn hier al omschreven) Vaak krijg je de vrouwen die in de risico groepen zitten dat ze niet komen omdat ze een stuk schaamte hebben. Neem als voorbeeld de prostituee, vrouwen die heel veel bedpartners hebben enz

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:25

@elvira24: super dat je je eigen zo vroeg al hebt laten testen, moet echt schrikken zijn geweest he om zo'n uitslag te krijgen...

ik had pap 3b en ook ik stelde het maar uit, arts heeft duidelijk gezegd dat als ik nog een paar jaar had gewacht mijn kansen duidelijk anders waren geweest en ik dus gewoon kanker had gehad...
vind het ook vervelend maar laat mijn eigen nu regelmatig testen...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:29

Het schijnt dat bijna alle vrouwen die seksueel contact hebben gehad, ook het virus bij zich dragen. Maar slechts bij een deel ontwikkelt het zich tot baarmoederhalskanker. en dit ontwikkelt zich zeer langzaam. Mijn moeder was 34 jaar oud toen het werd geconstateerd. Om die reden wilde ik mij afgelopen jaar laten testen, maar gek genoeg vond de huisarts dat onnodig omdat er geen aanleiding toe was volgens hem, omdat ik nog maar 28 ben. Wel erg vreemd, aangezien er op dit moment zoveel aandacht aan wordt besteed. En aangezien mijn moeder het dus heeft gehad op relatief jonge leeftijd. Overigens had mijn huisarts ook nog nooit gehoord van een inenting ertegen o.i.d.

Sta je dan mooi te kijken.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:33

gummie schreef:
Het schijnt dat bijna alle vrouwen die seksueel contact hebben gehad, ook het virus bij zich dragen. Maar slechts bij een deel ontwikkelt het zich tot baarmoederhalskanker. en dit ontwikkelt zich zeer langzaam. Mijn moeder was 34 jaar oud toen het werd geconstateerd. Om die reden wilde ik mij afgelopen jaar laten testen, maar gek genoeg vond de huisarts dat onnodig omdat er geen aanleiding toe was volgens hem, omdat ik nog maar 28 ben. Wel erg vreemd, aangezien er op dit moment zoveel aandacht aan wordt besteed. En aangezien mijn moeder het dus heeft gehad op relatief jonge leeftijd. Overigens had mijn huisarts ook nog nooit gehoord van een inenting ertegen o.i.d.

Sta je dan mooi te kijken.

belachelijk van jouw huisarts, ik neem aan als jij daarna vraagt (vooral met het idee dat jouw moeder het heeft gehad) hij dit gewoon moet doen...

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:09

MISTRAL94 schreef:
Ik ben bevallen met een keizersnede en was toch vele malen liever via de natuurlijke weg bevallen :D Beide keren lig je met je toko bloot en idd die catheter krijg je cadeau :Y) Overigens riep ik dat bevallen als het moest prima was maar wel met de broek aan _O- Maar goed dat is offtopic.

Wat ik begreep willen ze tzt een zelftest aanbieden voor de uitstrijkjes. Omdat niet elke vrouw zich laat testen (de redenen zijn hier al omschreven) Vaak krijg je de vrouwen die in de risico groepen zitten dat ze niet komen omdat ze een stuk schaamte hebben. Neem als voorbeeld de prostituee, vrouwen die heel veel bedpartners hebben enz

Thnx voor de reacties :o maar alles gaat goed hoor en natuurlijk even schrikken!!maar het gaat goed en mijn laatste uitstrijkje was goed.Je krijgt er overgens geen medicijnen voor |(

Wat er hierboven staat over die zelftest..is natuurlijk harstikke goed zodat je de test zelf kan doen en gewoon kan bestellen op internet maar dat kost 90.- euro!
Ik vind dat echt volkomen belachelijk!sommige mensen gaan dat er echt niet voor betalen en zeker niet jongere mensen waardoor het langer uitgesteld word en misschien wel een hogere kans is op baarmoederhalskanker.
Ik vind ook dat ze vanaf 20 of 25 jaar het in moeten stellen ipv pas vanaf 30 jaar.
Meestal is het dan voor sommige al te laat zoals mijn nichtje die op 30 jarige leeftijd daar aan is overleden.
Je hoort zoveel verhalen van mensen die het al voor hun 30ste hebben..

Maar goed dus voor degene die zich willen laten testen..gewoon doen en luister niet naar je huisarts als hij zegt dat het niet hoeft }> volg je gevoel en zeg dat je er op staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:24

Elvira24 schreef:
Ik vind ook dat ze vanaf 20 of 25 jaar het in moeten stellen ipv pas vanaf 30 jaar.

Mee eens.
De grens wàs overigens 35 jaar. En toen was het bij mij al het laatste stadium van 4. Nèt op tijd erbij dus.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:26

JoviBan schreef:
Elvira24 schreef:

Mee eens.
De grens wàs overigens 35 jaar. En toen was het bij mij al het laatste stadium van 4. Nèt op tijd erbij dus.

Ja,oh ook erg!!is het nu weer oke bij je?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:29

JoviBan schreef:
Elvira24 schreef:

Mee eens.

35 jaar....dan was het voor mij te laat geweest....ben ook voor om het naar de 20-25 jaar te doen, maar het kostenplaatje zal hiervoor wel te duur zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:30

Elvira24 schreef:

Jep, alles is oké.
Voordeeltje ervan is dat ik sindsdien onder jaarlijkse controle sta. Dat geeft best een gerust gevoel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:14

Kun je overigens op jongere leeftijd (dus voor 30 jr.) een uitstrijkje laten doen? En dan bedoel ik echt puur voor controle, zonder dat je klachten hebt. Ik weet namelijk dat je, als je met je 30e opgeroepen word je het uitstrijkje ook bij een gyneacoloog kan laten doen alleen moet je er dan voor betalen. Het lijkt mij dat als je zekerheid wilt en je wilt je eerder laten testen dat het ook mogelijk is, mits je het zelf betaald!? Iemand een idee hoe hoog die kosten zijn?

En ik vroeg me eigenlijk af of het zwanger zijn en krijgen van kinderen invloed heeft op het sneller ontwikkelen van BHK. Als je het virus hebt en er zijn enkele afwijkende cellen of het dan door een zwangerschap extra snel ontwikkeld.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:44

Delphi schreef:
Kun je overigens op jongere leeftijd (dus voor 30 jr.) een uitstrijkje laten doen? En dan bedoel ik echt puur voor controle, zonder dat je klachten hebt. Ik weet namelijk dat je, als je met je 30e opgeroepen word je het uitstrijkje ook bij een gyneacoloog kan laten doen alleen moet je er dan voor betalen. Het lijkt mij dat als je zekerheid wilt en je wilt je eerder laten testen dat het ook mogelijk is, mits je het zelf betaald!? Iemand een idee hoe hoog die kosten zijn?

En ik vroeg me eigenlijk af of het zwanger zijn en krijgen van kinderen invloed heeft op het sneller ontwikkelen van BHK. Als je het virus hebt en er zijn enkele afwijkende cellen of het dan door een zwangerschap extra snel ontwikkeld.

Als je hierboven had gelezen dan had je je vragen niet hoeven stellen ;)
Je kan gewoon naar de dokter om een afspraak te maken voor een uitstrijkje!
Ik was ook 23..

Met de zwangerschappen weet ik het niet..

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:45

JoviBan schreef:
Elvira24 schreef:

Jep, alles is oké.
Voordeeltje ervan is dat ik sindsdien onder jaarlijkse controle sta. Dat geeft best een gerust gevoel.

Ja, dat geeft zeker een gerust gevoel!dat heb ik ook! ik hoop dat je uitstrijkjes in de toekomst goed is!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:59

Elvira24 schreef:
Delphi schreef:

Als je hierboven had gelezen dan had je je vragen niet hoeven stellen ;)
Je kan gewoon naar de dokter om een afspraak te maken voor een uitstrijkje!
Ik was ook 23..

Met de zwangerschappen weet ik het niet..

Ja, maar jij hebt een nichtje er aan verloren. Ondanks dat het niet erfelijk is kan ik me dan voorstellen dat een arts het dan sneller doet. Ik bedoelde dat ik én geen klachten heb en niemand ken in mijn familie die het meegemaakt hebben. Maar moest jij het zelf betalen of niet?