Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:06

Kippesoep schreef:
Mooi gezegd Puchje! (dat van dat sickertje)
Ik herken ook heel erg het "bang zijn dat iemand je dom vind" ook de depressieve gedachten, luiheid en motivatie probleem herken ik maar al te goed!

@nickyu boek pakken en stampen kost mij echt veel moeite, mis nog steeds de zelfdiscipline. En als ik naar de les ben geweest hoef ik toch niet te leren :o

:+ als je naar de les bent geweest heb je het al gehoord
misschien zelfs al een keer opgeschreven .. meestal weet je het dan wel ...

ga ik stampen word ik onzeker en gaat het juist fout door de twijfel die je zelf creeerd
en dat herken ik dus ook bij mjin kleine enorm ..

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:06

Kippesoep schreef:
Ik zou het kind er niet echt bewust van maken dat het hoogbegaafd is, als je al iets wil zeggen kun je het "snel van begrip" ofzo noemen. Ik zat vroeger in de klas met nog een jongetje dat iedere keer weer riep dat hij hoogbegaafd was, als hij dat een keer een slecht cijfer had kreeg hij de hele klas over zich heen.

Helemaal mee eens. Ik heb het er dan ook nooit over. Ik neem in ieder geval nooit dat woord in de mond en het is ook de eerste keer dat ik het er op Bokt over heb. Je krijgt dan van die dooddoeners als: "ik ken ze nog wel slimmer dan jij" (klopt vast) of "na, dan had je je studie wel eens af kunnen maken" (klopt ook) of "dan mag je wel eens 'd's en -t's leren" (klopt ook).

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:08

Puchje schreef:
Jep, hier ook een IQ van 144 , geen dyslectie, maar wel enorme motivatieproblemen, ADD, snel depressieve gedachten en lui ...

Ah, wij zitten ook op hetzelfde! 144 en snel depressief en lui.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:08

Hehehe, Ilzas, that's exactly my point..
Hier trekken ze hun wenkbrauw op: 'jij?? Waarom doe je dan al 5 jaar over de PABO, HBO notabene????' Tjah...

Ilzas

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:09

Because we couldn't care less. Kan je je lol nog op als je gaat werken!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:09

Ik gebruik nu ongeveer 70% van mn intelligentie :+

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:11

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat "de" mens maar 10% van zijn hersenen gebruikt. Misschien dat "wij" dan iets meer gebruiken. Maar zoals ik laatst tegen mijn vriend zei: zijn ze tevreden over mij op mijn werk, denk ik: haha, en ik zet me maximaal voor 50% in. Als ik echt mijn best eens zou gaan doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:12

Het lijkt mij wel wat om gewoon eens even lekker dom te zijn. Ik vind het ook altijd wel prima als ik (hier op bokt) voor dom versleten word :j.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:16

Oh ja, dat vind ik eigenlijk wel enig!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:17

Zie hier grappige antwoorden en reacties voorbij komen :j

( luie donders jullie :+ )

Ikzelf begeleid binnen mijn werk als therapeut soms ook kinderen met een zeer hoog IQ. merk vaak dat er veel last is van faalangst en onzekerheid omdat de omgeving "verwacht" dat een hoog IQ betekent dat je overal supergoed in bent.
dit geeft veel druk op de kinderen die ik begeleid heb.
resultaat: ze krijgen black outs, durven niet te presteren of houden zich dom.
met als gevolg dat de omgeving gaat praten en ze in een soort neerwaarste spiraal belanden.

denk als ik hier sommige reacties lees, dat mensen soms zich ook "dommer" voordoen dan ze zijn, puur om die reden ( welke ik geheel kan snappen)

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:00

Jaaaa Lowara echt zo herkenbaar!

@nickyu; zo gaat leren bij mij inderdaad. Ik ben ook nooit echt blij met een cijfer of trots ofzo omdat ik weet dat ik er niets voor gedaan heb en...
Ik kan wel blij of trots zijn zijn met een goed cijfer voor een project of een presentatie, dan doe ik namelijk daadwerkelijk iets en moet ik over mijn angst heenstappen om voor een groep iets te laten zien of presenteren

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:16

Ilzas schreef:
Puchje schreef:
Jep, hier ook een IQ van 144 , geen dyslectie, maar wel enorme motivatieproblemen, ADD, snel depressieve gedachten en lui ...

Ik zit er ook in de richting. 147, geen dyslexie, maar wel moeilijk te motiveren en ADD-achtige dingen. Depressief ben ik dan weer helemaal niet en lui ben ik alleen als ik iets niet leuk vind ;) Mijn hubbie snapt bijvoorbeel decht niets van mijn onvermogen om het huishouden goed te doen. Daar ben ik echt niet voor te motiveren en ik ZIE die dingen dus ook echt gewoon niet meer, door de ADD-achtige neigingen heb ik gewoon geen overzicht over wat er allemaal zou moeten gebeuren. (Denk nou niet dat het hier een zooi is hoor, maar ik heb weleens georganiseerdere huishoudens gezien ;))

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:18

Geen overzicht en chaos klinkt erg bekend :o
Met wat voor mensen kunnen jullie trouwens goed opschieten?
Ik vidn het namelijk nog steeds erg lastig om met leeftijdsgenoeten (20-25) en pubers om te gaan. Veel van m'n vrienden zijn zo'n 15 jaar ouder, ik kan ook erg leuk met kinderen tot een jaar of 12 overweg.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:19

Blue_Eyes schreef:
Ilzas schreef:

Ik zit er ook in de richting. 147, geen dyslexie, maar wel moeilijk te motiveren en ADD-achtige dingen. Depressief ben ik dan weer helemaal niet en lui ben ik alleen als ik iets niet leuk vind ;) Mijn hubbie snapt bijvoorbeel decht niets van mijn onvermogen om het huishouden goed te doen. Daar ben ik echt niet voor te motiveren en ik ZIE die dingen dus ook echt gewoon niet meer, door de ADD-achtige neigingen heb ik gewoon geen overzicht over wat er allemaal zou moeten gebeuren. (Denk nou niet dat het hier een zooi is hoor, maar ik heb weleens georganiseerdere huishoudens gezien ;))

Ah, dus daarom kon ik het NET niet van je winnen in dat andere topic _O-

Mijn huishoudelijke skills zijn ook niet zo denderend. Gecombineerd met autistische trekken ben ik nog steeds niet uit het perfecte opruimsysteem voor mijn kledingkast (sorteer je nou op maat, kleur, kledingstuk????) en keuken (sorteer je nou op waar je het nodig heb, wat je het vaakst gebruikt of op materiaal). Maar ooit heb ik het helemaal uitgevogeld en schrijf ik er een boek over.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:21

Tja, wat moet ik ervan zeggen, ik ben al ietsje ouder dan jij (30) en dan maakt het niet zo heel veel meer uit, denk ik. Heb wel veel duidelijk oudere vrienden (mijn beste vriendin is 35, maar verder gaat het in de richting van 'minimaal 40') en ben ook getrouwd met een man van 7 jaar ouder dan ik.
Ik kan juist wel goed met pubers overweg (daar werk ik ook mee, dus dat is maar goed ook ;)).

@Ilzas: _O-

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:22

Kippesoep schreef:
Geen overzicht en chaos klinkt erg bekend :o
Met wat voor mensen kunnen jullie trouwens goed opschieten?
Ik vidn het namelijk nog steeds erg lastig om met leeftijdsgenoeten (20-25) en pubers om te gaan. Veel van m'n vrienden zijn zo'n 15 jaar ouder, ik kan ook erg leuk met kinderen tot een jaar of 12 overweg.

Leeftijd maakt niet uit, als ze maar niet dom zijn.
Kan het met mijn vijfjarige neefje dus goed vinden en met een 70 jarige collega van mijn vriend ook.
En als ze maar wat te melden hebben, en dan niet op een "shallow"niveau van mascara's.
En ze moeten een beetje sociaal zijn richting mij, want ik ben een ijskonijn. Je kent en begrijpt me niet zo snel.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:23

Blue_Eyes schreef:
Tja, wat moet ik ervan zeggen, ik ben al ietsje ouder dan jij (30) en dan maakt het niet zo heel veel meer uit, denk ik. Heb wel veel duidelijk oudere vrienden (mijn beste vriendin is 35, maar verder gaat het in de richting van 'minimaal 40') en ben ook getrouwd met een man van 7 jaar ouder dan ik.
Ik kan juist wel goed met pubers overweg (daar werk ik ook mee, dus dat is maar goed ook ;)).

@Ilzas: _O-

Ik ben 32 hoor! :o

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:18

Denk dat ze mij bedoelde :P Ik hou inderdaad ook niet van mascara gesprekjes, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:22

Mascara, ik neem aan dat je precies weet hoe het werkt, wat er in de verschillende producten zit en waarom net dat ene product wel vollere, langere wimpers geeft zonder klontjes en al die andere allemaal niet???? Over mascara gesproken :D.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:26

nou, ik ben lang zo slim niet als jullie hier allemaal (136).
Maargoed, ik ben ook niet gemotiveerd, lui, snel depressief, en heb wat psychische problematiek.

Verder snappen mensen mij over het algemeen niet goed, waardoor men mij vreemd vind.
Hierdoor ben ik begaafd geworden in het onderdrukken van mezelf, tot een punt dat ik het zelf begin te geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:28

Nou, ik was zo intelligent om het verbale deel van de test precies zo op te vatten als hoe het niet moest :o? .

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:28

@Equidea: even goed van harte welkom hoor.
Denk dat er meer verschil zit tussen 110 en 136, dan tussen 136 en 147....

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:30

Puchje schreef:
Uit eigen ervaringen:

-Waak als een waakhond voor faalangst, laat NIET het stickertje erop plakken. Op het moment dat ouders en klasgenoten gaan zeggen: 'jij bent toch hoogbegaafd????', dan durven hoogbegaafde kinderen niets meer, ontwikkelen erge faalangst en durven geen vragen meer te stellen. Juist deze kinderen gaan daarover tobben en zo is het hek van de dam.

Pas daar asjeblieft mee op.

Goed gezegd :j. Ik heb zelf ook tijden geen vragen durven stellen, omdat ik bang was 'dom' gevonden te worden, want 'ik was toch zo slim?'. Nu begint dat beter te worden, maar het heeft echt even geduurd.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:30

Lovely schreef:
Nou, ik was zo intelligent om het verbale deel van de test precies zo op te vatten als hoe het niet moest :o? .

Ik had niet door dat de intelligentie test van makkelijk naar moeilijk ging. Hij bestond uit 40 vragen voor links, 40 vragen voor rechts en 40 voor de samenwerking.
Mijn vriend vroeg daarna hoe het gegaan was. Ik zo: "ja, wel goed geloof ik, ik kon alleen de laatste drie vragen van links niet maken," dat snapte ik ECHT niet, mijn vriend: "het gaat van makkelijk naar moeilijk". Ik: "oh, oké...."

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:31

Ilzas schreef:
@Equidea: even goed van harte welkom hoor.
Denk dat er meer verschil zit tussen 110 en 136, dan tussen 136 en 147....

Ja ik kan hier thuis ook prima meepraten met de familie (ook allemaal in de 140 ). Maar op school is dat wat moeilijker.
Kunnen jullie in sociale gelegenheden goed meekomen?