PDD-NOS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:54

Ik vraag me ook inderdaad af wat MCDD is.
Gelukkig kan ik d'r wel aardig mee omgaan, met wat m'n broertje heeft. Tuurlijk hij valt me wel 'ns half aan, en heeft z'n buien maar dan ren ik weg en roep ik m'n vader O:) Maar misschien scheelt het ook dat ik 'm maar 1x per 2 weken een weekend zie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:54

Vraagje aan de mensen met een stoornis in het autistisch spectrum: kunnen jullie goed uitleggen wat jullie precies mankeren? Mijn vriend kan dat bv niet, die klapt dicht omdat hij de juiste woorden niet kan vinden.

Mijn vriend moet je ook niet teveel kleurstoffen geven, dan wordt hij aggresiever. Dat heb ik zelf ook: reageer heftig op kleurstoffen. Vroeger ging ik helemaal uit mijn dak (totdat de dietiste zei dat het door een kleurstof allergie kwam) en nu word ik er alleen erg onrustig van als ik teveel kleurstoffen krijg.

vuurneon

Re: PDD-NOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:01

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:03

Dat kan ik ook niet goed, zoals al staat op de vorige pagina.
Ik kan niet goed vertellen wat MCDD is. Ik kan wel vertellen
dat ik erg last heb van angsten, wantrouwen. Zo durfde ik
vorige zomer amper de straat op, ook trok ik toentertijd amper
op met vrienden, ik had er simpelweg geen behoefte naar.
MCDD is een subtype van PDD-NOS, angsten staan meer op de
voorgrond dan contactproblemen. Ook bijv. moeite om fantasie
en realiteit te scheiden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:05

Wat helpt je om wel het onderscheid te maken tussen echt en fantasie? :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:13

Ik moet zeggen dat ik geen hele vreemde dingen denk, ik ben
redelijk goed in onderscheid maken tussen echt fantasie en
realiteit. Het is meer dat ik het idee heb dat iedereen een hekel
aan me heeft, me dit en dat vind en alles één groot komplot is.
Negatief dus. Vroeger was ik wel heel erg bang van geesten,
inbrekers, brand e.d.. Ik moet zeggen dat ik nog altijd wel bang
ben voor.. Afschuwelijk woord.. Knoopjes. :7
Wat mij helpt? Gewoon even kalm worden en logisch nadenken,
rustig de tijd nemen om alles op een rijtje te zetten. Maar ik
kan niet over straat zonder te denken 'die mag mij niet'
'waarom keek zij zo?', eigenlijk beschaamd dus. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:20

pfff continu achterdochtig zijn lijkt mij enorm vermoeiend! Wel fijn dat de angt voor geesten etc. weg is gegaan! Oké behalve de knoopjes angst natuurlijk (koop je altijd dingen met ritsen?) Wel ontzettend knap dat je zover bent dat je wel logisch erover na kan denken! :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:27

Bedankt, het is soms ook wel lastig maar ik ben wel tevreden
over mezelf, ookal ben ik bang dat andere mij niet oké vinden.
Dus dat helpt al goed. Zolang ík maar blij ben met wie ik ben. :)
Haha ja die knoopjes angst is wat vreemd, al als klein kind
weigerder ik bij mijn moeder op schoot te komen als ze iets met
knoopjes aan had. Ik heb niets met knoopjes op spijkerbroeken
na. ;)

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:47

Welshcobfan schreef:
Vraagje aan de mensen met een stoornis in het autistisch spectrum: kunnen jullie goed uitleggen wat jullie precies mankeren? Mijn vriend kan dat bv niet, die klapt dicht omdat hij de juiste woorden niet kan vinden.

Mijn vriend moet je ook niet teveel kleurstoffen geven, dan wordt hij aggresiever. Dat heb ik zelf ook: reageer heftig op kleurstoffen. Vroeger ging ik helemaal uit mijn dak (totdat de dietiste zei dat het door een kleurstof allergie kwam) en nu word ik er alleen erg onrustig van als ik teveel kleurstoffen krijg.

Herkenbaar! Ik heb ook PDD-NOS, ik vind het ook erg moeilijk om dingen te omschrijven.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:55

Noliita schreef:
Welshcobfan schreef:

Herkenbaar! Ik heb ook PDD-NOS, ik vind het ook erg moeilijk om dingen te omschrijven.

ikzelf heb oop pdd-nos,
ik kan er wel wat over vertellen, maar niet precies.
vind het makkelijker om over iemand anders te vertellen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:01

Uppojono schreef:
Mijn broertje van 19 heeft ook PDD NOS, en ik kan er absoluut niet mee omgaan. Hij is zo sfeerbepalend, eist alle aandacht, luistert nergens naar, is lui, is vervelend en heeft vreselijke driftbuien.. Soms wens ik hem de ergste dingen toe, maar als hij dan weer rustig is, heb ik daar weer spijt van.

Dit herken ik zo erg!
Kan er soms ook heel kwaad om worden, terwijl ik de volgende dag denk: Goh hij is toch niet zo vervelend, misschien komt het allemaal nog wel goed.
Pfff, er is helaas geen touw aan vast te knopen.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:05

Ik snap echt niet waarom mensen er kwaad om worden.
Net of "wij" expres vervelend en lui zijn etc.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:11

Het is niet echt kwaad zijn, het zijn frustraties die er in een keer uitkomen!
Altijd moet alles maar om die persoon draaien en alles moet ervoor wijken.
Het is niet makkelijk om om te gaan met iemand die je constant kwetst/steken onder water geeft/onderuit haalt hoor!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:12

Ik begrijp het wel. In mijn klas zit ook een jongen met asperger
en ik moet zeggen dat ik me ook vaak aan hem erger, ondanks
het feit dat hij zich niet expres zo gedraagt. Misschien is dat dan
wel weer typisch omdat ik me zogenaamd niet goed in kan leven
in andere, maar dat gaat me over het algemeen gewoon prima
af, dus daar zal het niet aan liggen. :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:15

Het is ook lastig uit te leggen aan iemand met autisme hoe jij je voelt. Ze kunnen zich vaak niet goed verplaatsen in iemand anders zijn gevoelens.
Mijn broertje is heel egocentrisch bijvoorbeeld. Altijd moet alles om hem gaan en zolang hij zijn zin maar krijgt, dan gaat het goed. Maar owee als dat niet zo is!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:50

Ik heb twee autistische broertjes, ook PDD-NOS. Is een tweeling :) .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:59

Noliita schreef:
Ik snap echt niet waarom mensen er kwaad om worden.
Net of "wij" expres vervelend en lui zijn etc.

'wij' hebben ook gevoelens en ook al kunnen 'jullie' daar niet veel aan doen, het is echt heeeeel frusterend als mijn vriend wéér van alles vergeet, weer boos word om 'niets' en weer voor de zoveelste keer dichtklapt in openbare dingen zodat ik gezellig weer alleen bij mensen zit. Dus ja ik kan daar ook kwaad om worden, want ik heb ook een grens. Kan heeeeeeel veel hebben, maar soms zijn er toch druppels die de emmer doen overlopen en dan word ik ook kwaad. Ik ben ook maar een mens. En hoe vervelend ook: je kan niet continu rekening houden met iemand, sommige dingen moeten ook gebeuren. Dus autist of niet: mijn vriend moet ook mee naar een begravenis of hij het nou wil of niet... en als hij daar dan een drama van gaat maken omdat het onbekend is? Prima, maar ik word dan wel pissig. Daarna praten wij het wel goed uit :P

Het is echt heel lastig om samen te leven met een autist, want hij snapt mijn gevoelens niet terwijl hij wel verwacht dat ik altijd rekening met hem houd omdat hij nu eenmaal anders is. Dan denk ik en zeg ik ook wel eens: houd dan verdorie ook eens rekening met mijn gevoelens! Maar ja... dat is het probleem van autisme. Ik besef dat heeeeel goed, maar dat neemt niet weg dat je er soms goed pissig om kan worden.
(pissig is inderdaad gewoon pure frustratie! Net zoals een autist gefrustreerd kan raken om iets wat wij niet snappen, zo raken wij ook gefrustreerd om zaken die autisten niet kunnen begrijpen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:02

_Chantal89 schreef:
Het is ook lastig uit te leggen aan iemand met autisme hoe jij je voelt. Ze kunnen zich vaak niet goed verplaatsen in iemand anders zijn gevoelens.
Mijn broertje is heel egocentrisch bijvoorbeeld. Altijd moet alles om hem gaan en zolang hij zijn zin maar krijgt, dan gaat het goed. Maar owee als dat niet zo is!

Heel herkenbaar, alles draait om mijn zusje vind ze zelf. Maar daar valt wel mee te leven, ze heeft geen paniekaanvallen bijvoorbeeld en wordt alleen mopperige als ze haar zin niet krijgt.

Spreekwoorden en gezegdes neemt ze heel letterlijk. Ze is nu echt een pubertje en zegt de laatste tijd iets wat ze op het schoolplein gehoord heeft. 'Koop een lolly en ga het vieren' opzich echt een uitspraak voor pubers alleen denkt zij dat ze op deze manier laat zien dat ze oprecht blij is voor iemand en hem op deze manier feliciteerd. De kat uit de boom kijken bijvoorbeeld is ook zo iets, ze gaat dan op zoek naar een kat in de boom (die ze niet kan vinden) en vraagt zich hard op af hoe je die uit een boom kan kijken?

Op school krijgt ze komend jaar minder rekenen en omdat mijn ouders rekenen wel belangrijk vinden ben ik thuis met haar bezig geweest. Ze kan nu sommen boven de 100 +:)+ Dat beetje rekenen wat ze op school krijgt is onder het niveau van wat we thuis deden, omdat dat voor haar niet klopt kan ze deze in verhouding makkelijke sommen ineens niet meer.

[Edit] Bij 'normale' mensen (wat is normaal? :? ) kun je praten over je gevoelens, kun je proberen elkaar te begrijpen, in elkaar in te leven en samen misschien een oplossing te vinden als dat nodig is. Voor normale mensen is het misschien ook makkelijker om te doen alsof, je jezelf over een drempel heen te zetten. Voor autisten, voor mijn zusje, is dat bijna niet mogelijk. Zij kan niet doen alsof ze iets leuk vind, ze kan niet gewoon eventjes mee doen zodat het voor de rest gezellig is. Zij vind of voelt is klaar uit, daar kan zij zelf niks aan veranderen of het uiten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:07

Wat goed zeg dat je zusje sommen boven de 100 kan doen :j En super dat jij en je ouders er zo bezig zijn met haar :)

(je zusje lijkt op mijn nicht, die is niet autistisch maar heeeeel naief. Zij is 40 jaar en neemt spreekwoorden ook heeeeel letterlijk. Als je zegt: je maakt mij blij met een dode mus, kijkt ze je aan en zegt: ik gaf je toch geen mus? :+ Waarop je het uitlegt en ze vraagt: meen je dat echt? dus het is geen echte dode mus? :P Dat maakt haar juist zo gezellig, je kan enorm om en met haar lachen daardoor :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:10

Af en toe is het wat lastig bij het maken van een grapje aangezien ze dan ook denkt dat je serieus bent. Maar juist dat maakt haar weer leuk. Zou haar voor geen goud willen ruilen voor een 'normaal' zusje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:15

Mijn vriend heeft gelukkig heel veel humor en weet precies wanneer het humor is en wanneer serieus. Geen flauw idee hoe hij dat heeft opgepikt :P Maar ik zou het anders ook niet vol kunnen houden met hem als we niet om hem en de situatie kunnen lachen :j
(zijn psychiater noemde mij een pittige dame hahaha :D omdat ik mijn vriend aanpak dat hij af en toe niet moet zeuren maar gewoon moet doorzetten. Werkt voor hem echt super! :D Zelfs bij de psy hebben wij wel lol om de situaties. Gelukkig kan hij er wel zelf om lachen om zijn wat vreemde acties soms :P )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:32

Veel herkenbare dingen gelezen, mijn broertje van bijna 20 heeft PDD-NOS en ADD. Dat is wel eens heel moeilijk thuis. Ik ben ook niet voor niets het huis uit gegaan. Mijn broertje gaat nou redelijk goed, hij gaat naar school, heeft een baan en hij heeft in 1x zijn rijbewijs gehaald. Wel reageert hij alles wat hij dagelijks tegenkomt thuis, op mijn moeder, af. Echt álles, en dat gaat ook ook heel ver, de dingen die hij tegen haar zegt.
Daarnaast loopt hij zo'n 4 jaar achter, eigenlijk is hij dus nog maar 16 qua gedachten en gedrag.

Moet zeggen dat het voor mij een enorme opluchting was om het huis uit te gaan, eindelijk rust, geen gedoe, gezeur, gekat en gekijf meer.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:37

Berdien, de dingen die hij tegen je moeder zegt, hoe wordt daar door je moeder op gereageerd?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:52

Foutje*
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 02-09-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:54

Die negeert dan voornamelijk. Hij staat dan namelijk absoluut niet open voor elk logisch, onderbouwd weerwoord. De enige manier om hem stil te krijgen, is om hem finaal de grond in te trappen, hem te breken. En dat wil mijn moeder niet, dat maakt hem kapot.
Met als gevolg dat mijn broertje op alles en nog wat afgeeft (voornamelijk op mijn moeder), dat mijn vader erbij zit en voornamelijk zwijgt en ik? Ik zit heerlijk hoog en droog in Groningen, weg van dat alles :D