Hallo allemaal !
In november vorig jaar kreeg ik 2 weken na mijn gyneacologisch bezoek, het resultaat van mijn uitstrijkje. Verdict: zag er niet zo goed uit. (ik ga proberen een lang verhaal kort te maken)
HPV heeft verschillende stamcellen, waarvan sommigen meer schadelijk zijn dan anderen. Bij mij waren er 3 van de 'slechte' gevonden. Na een uitgebreid gesprek met mijn gynea, bleek dat de stammen waarvan ik drager ben niet eens geweerd worden door de prik. Zij zei zelf: die prik is alléén maar effectief als er nog geen eerste seksueel contact is geweest en als je net door die bepaalde soort 'aangevallen' wordt.
Aldus maakte het voor mij - 21 jaar en al 2,5j samen met m'n wederhelft- niet meer veel uit.
Het was echt erg hard schrikken toen ik te horen kreeg dat ik dus drager was van .. Ik moet nu enkele keren om de 4 maanden een uitstrijkje laten nemen zodat ze kunnen opvolgen hoe mijn lichaam ermee omgaat, want in principe moet je lichaam die cellen zélf kunnen elimineren. Vorige maand was mijn 3e keer, en er was een lichte verbetering - maar nog helemaal geen zekerheid dat er geen ingreep zal moeten plaatsvinden. Nu moet ik in december terug. Is het resultaat dan nog steeds hetzelfde, of is de toestand verslechtert, dan wordt er een 'ziek' stuk weggehaald via een kleine ingreep om verder te onderzoeken. Aan de hand van het resultaat dààrvan, gaan ze kijken of ze het zieke stuk volledig gaan verwijderen, of het lichaam nog een kans geven om zelf te herstellen.
Allemaal heel spannend dus. Na een paar dagen gegoogeld te hebben, las ik ergens dat groene thee capsules, een reinigingskuur en veel groene groeten een positief effect zouden hebben op de bestrijding tegen de cellen van baarmoederhalskanker. Of het nou daaraan ligt of niet, ik weet het niet, maar feit is dus wel dat mijn laatste onderzoek uitwees dat het stilaan de goede kant opgaat. Ben echt zo benieuwd naar december! Ondertussen blijf ik braaf mijn capsules ed nemen, je weet maar nooit.
Wat ik nog even kwijt wil: het effect op lange termijn is inderdaad nog niet bewezen, en er zijn ongeveer even veel voor- als tegenstanders van de prik & naar verluidt zou 80% van de bevolking drager zijn van één of meerdere stammen van HPV. Ik begrijp dat ouders hun kinderen willen beschermen, en veilig vrijen is een must, maar of deze prik DE oplossing is, dat laat ik liever in het midden.