Dyscalculie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:38

Heb het nooit officieel laten testen maar heb wel een vermoeden van. Doordat ik een heel goed geheugen heb, heb ik dat altijd kunnen gebruiken om me bepaalde dingen wel aan te leren zoals klokkijken, de tafels en simpele hoofdrekensommetjes. Maar wiskunde is nooit een succes geweest, en ik echt een rekenmachine nodig als ik moet rekenen met getallen die niet mooi rond zijn. Als een van beide getallen eindigt op 0 dan lukt het wel, maar anders niet. Met oplezen en uitspreken van getallen heb ik geen moeite, ook kan ik heel goed getallenreeksen onthouden (zoals pincodes en telefoonnummers, postcodes ed) dat heb ik weer aan mijn goede geheugen te danken.

Maar goed, dat geheugen zit ook weer in de weg want dat heb ik altijd gebruikt om de logica achter bepaalde formules te snappen. Maar als de formule in een iets andere context werd gebruikt dan snapte ik gelijk de hele opgave niet meer. Heb anderhalf jaar wiskunde bijles gehad, maar dat helpt niks want die beste man snapte mijn "logica" niet, en kon mij dus niet op een begrijpelijke manier uitleggen hoe het wel zat. Ik ben dan ook geslaagd met een 4 voor wiskunde, en als ik toen van tevoren had geweten dat wiskunde tijdens mijn vervolgopleiding en in mijn huidige werk absoluut geen vereiste is, had ik het echt niet gekozen als examenvak. Had me een hoop stress gescheeld. Ik laat me nu ook niet meer testen, het heeft voor mij geen meerwaarde. Ik weet dat ik een 'handicap' heb en ik weet hoe ik me ermee kan redden en dat is genoeg.

Kirrr

Re: Dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:01

Ik kwam dit topic tegen en wil hier eens horen of iemand mijn situatie herkent. Het enige waar ik tegenaanloop met getallen is dat ik vaak 43 omdraai en er 34 van maak, dat doe ik erg vaak met getallen, vooral ook jaartallen 1985 wordt 1958. Maar heb verder geen problemen met getallen of nummers of wiskunde. Of is het gewoon toeval dat ik dit vaak omdraai?

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:50

ik heb ook dyscalculie.

opzich valt het bij mij wel mee als ik het al die verhalen lees.

ik heb zelf wiskunde als mijn examenvak..

bij mij is het vaak hoeken en gradens. ik heb ook als iemand het uitleg dat ik het de volgende de dag ben vergeten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:52

nou toetsweek is begonnen en het is een hel :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:02

Kirr__ schreef:
Ik kwam dit topic tegen en wil hier eens horen of iemand mijn situatie herkent. Het enige waar ik tegenaanloop met getallen is dat ik vaak 43 omdraai en er 34 van maak, dat doe ik erg vaak met getallen, vooral ook jaartallen 1985 wordt 1958. Maar heb verder geen problemen met getallen of nummers of wiskunde. Of is het gewoon toeval dat ik dit vaak omdraai?

Denk dat dit eerder gewoon toeval is. Als je verder geen problemen hebt met wiskunde of rekenen dan heb je over het algemeen geen dyscalculie ;)

Ik heb wel dyscalculie, helaas is dit pas op mijn 18e vastgesteld. Zowel mijn basisschool als middelbare school hebben nooit aandacht aan mijn rekenproblemen besteed. Oei wat kan ik me nog goed herinneren dat ik op mijn 13e zowat verrot werd gescholden door mijn leraar omdat ik nog altijd geen procenten kon berekenen.... Al met al heeft deze 'handicap' mijn hele leven wel behoorlijk beinvloed. Zo was ik altijd goed genoeg om de Havo en het HBO aan te kunnen, maar werd steeds tegen gehouden door mijn cijfers in wiskunde en rekenen. Het was elk jaar bikkelen en ging door deze vakken vaak maar net aan over, toen ik wiskunde kon laten vallen heb ik dat ook meteen gedaan. Ik kreeg toen wel economie wat ook moeilijk was voor me, maar beter te bevatten dan wiskunde. Het beinvloed mijn dagelijkse leven eigenlijk nog altijd, ik ben erg onzeker met cijfers en vaak merk ik het ook niet als ik teveel/te weinig geld terugkrijg. Als ik het wel merk dan weet ik wel dat er iets mist.... maar wat? :+ En dan kan ik soms wel een beetje een lichte paniek aanval krijgen :=