Aspartaam, vergif?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:50

Hermelijn schreef:
Talisa schreef:
Jongens! Heel veel van jullie snappen het principe echt niet he... "Ach zo weinig kan geen kwaad, wel als je het in kilo's naar binnen werkt" etc.. Wat denken jullie? Alles in je lichaam werkt op moleculair niveau! Waarom werken geneesmiddelen in van die mini pilletjes anders? Waarom moet je daar geen kilo's van naar binnen slurpen voordat het werkt?! Echt..soms denk ik..mensen, open je ogen!

Gifstoffen stapelen zich op in je lichaam. Aspertaam, Kwik, Aluminium, en zo nog een hele waslijst, allemaal zeer gevaarlijk met alle bijwerkingen van dien..

Mini-pilletjes of niet, die moet je vaak ook in redelijk grote getale innemen voordat ze beginnen te werken. Plus dat er nergens staat HOEVEEL aspartaam/zoetstof er in zit. Een verdunning van 1 miljoenste zal echt geen effect hebben. Alles is gevaarlijk in te grote mate. In een heel kleine mate kan het zelfs goed voor je zijn.

Je spreekt jezelf tegen... In kleine hoeveelheden kan het goed voor je zijn? Aspertaam? Uit welke bron heb je dat gehaald? :?

Neem bijvoorbeeld Amalgaamvullingen, jarenlang dachten tandartsen dat het geen kwaad kon, dat minuscule beetje kwik wat elke dag in je lichaam komt hierdoor. Nu weten (veel) mensen inmiddels beter, dat het wel degelijk een groot scala aan klachten kan veroorzaken. Google het maar eens. ;)

To the point: Hoe klein of weinig je ook inneemt van een stofje, het kan altijd een effect op celprocessen in je lichaam hebben. Daar is geen twijfel over mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:51

Ik snap niet hoe je medicijnen kan vergelijken met toevoegingen aan voedsel.. Medicijnen worden om praktische redenen zo klein gemaakt, zou wat wezen als je 30 joekels van pillen moet slikken om beter te worden.. :+ De werkzame stoffen uit medicijnen zal je 9 van de 10 keer niet terugvinden in voedsel, puur omdat het geen voedingsstoffen zijn maar geneesmiddelen.. Die vergelijking raakt imo kant nog wal.. :n

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:55

Relaxed schreef:
Ik snap niet hoe je medicijnen kan vergelijken met toevoegingen aan voedsel.. Medicijnen worden om praktische redenen zo klein gemaakt, zou wat wezen als je 30 joekels van pillen moet slikken om beter te worden.. :+ De werkzame stoffen uit medicijnen zal je 9 van de 10 keer niet terugvinden in voedsel, puur omdat het geen voedingsstoffen zijn maar geneesmiddelen.. Die vergelijking raakt imo kant nog wal.. :n

Wat ik zeg, het gaat om het besef dat zelfs een heel klein beetje van een stofje een effect kan hebben op je lichaam. Of dat stofje nou een medicijn is of een voedingsstof, dat maakt niet uit. Ze worden beide opgenomen in je cel dmv endocytose met specifieke receptoren.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:57

Hermelijn schreef:
De morning-after pil breekt de zwangerschap niet af, die voorkomt dat een eitje 'springt' en dan kan er dus geen bevruchting plaatsvinden. Zit een klein verschil in ;) Een abortuspil is weer wat anders, die breekt daadwerkelijk een zwangerschap af. Maar die kun je ook alleen maar via de dokter krijgen en onder begeleiding van een gynaecoloog.

Ik geloof niet in verdunningen van 1 miljoensten. Je kan er misschien heel even misselijk van worden, of wat duizelig. Maar echt geen complete ziektebeelden overhouden van 1 glas cola light per dag. Kijk, drink je nou 2 flessen, elke dag... dan is 't een ander verhaal. Maar 2x1.5 liter gewone cola is ook niet bijster goed voor je ;)

Ik zat inderdaad fout over de morning after pil.
Verdunningen van 1 miljoensten kunnen naar mijn mening zeker wel wat teweeg brengen. Maar goed daar in verschillen we dan van mening.

randalinpony schreef:
De vraag is alleen hoeveel aspartaam er in een liter light zit?

Citaat:
Een persoon van 60 kg kan dus veilig tot 2,4 gram aspartaam per dag gebruiken. Dit komt overeen met een dagelijkse consumptie van 10 liter Coca-Cola light.

Bron: https://www.cocacolabelgium.be/Veel-ges ... -aspartaam

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:02

dan moet je toch wel verschrikkelijk veel frisdrank nemen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:09

Relaxed schreef:

het ging toch over aspartam?
Dat is een maagmedicijn....wat toevallig zoet smaakt dus hebben ze in amerika bedacht dat het als suiker vervangend middel gebruikt kon worden...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:10

Is weer de vraag, waar heeft Coca Cola die informatie vandaan dat dat de waarde is. Logisch dat hun niet gaan zeggen van: bij consumptie van 1 liter cola per dag kunnen er problemen optreden.
Dan zal er waarschijnlijk minder cola gekocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:13

geerke schreef:
Relaxed schreef:

het ging toch over aspartam?
Dat is een maagmedicijn....wat toevallig zoet smaakt dus hebben ze in amerika bedacht dat het als suiker vervangend middel gebruikt kon worden...

Aspertaan, geen idee wat ze er verder nog voor namen aan hebben gegeven ;) Maar daarom zei ik ook 9 van de 10 keer :P

_Tara_

Re: Aspartaam, vergif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:18

Aspartaam heet 't...

@ Geerke: Waar heb je dat vandaan, dat het oorspronkelijk een maagmedicijn zou zijn?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:27

Een leuke variatie op het welbekende "broodje Aap"... het broodje Aspartaam!

Lees dit: http://www.skepsis.nl/s-frames.html
Even doorklikken op "Gezondheid", en dan "Angsten", 1e artikel gaat over Aspartaam, de zin en vooral de onzin en ja.. ook de mail van de TS komt daar ter sprake.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:38

_Tara_ schreef:
Aspartaam heet 't...

@ Geerke: Waar heb je dat vandaan, dat het oorspronkelijk een maagmedicijn zou zijn?

jaren geleden eens gelezen...ik zal eens kijken of ik het ergens kan vinden...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:39

Rond aspartaam bestaat al een controverse vanaf dat het op de markt is gebracht... En wie weet wat beter voor je is, een broodje Aap of aspartaam?

Monsanto beweert van wel meer dingen dat het harstikke goed voor je is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:49

http://www.wisegeek.com/what-is-aspartame.htm
een medicijn tegen maagzweren en bij toeval bij het proeven kwamen ze erachter dat het zoet smaakte...

overgens wel grappig....ik zie bij googelen rechts een reclame van coca-cola dat aspartaam een veilige zoetstof is.....hoezo objectief???

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:52

Wie wil lezen hoe veilig aspartaam is: http://nederlands.aspartame.info/

Citaat:
De Aspartaam-informatieservice wordt u aangeboden door Ajinomoto, producent van aspartaam en leverancier van aspartaam aan bekende producenten van voedingsmiddelen en frisdranken.

Site die een reconstructie geeft van de manier waarop aspartaam werd goedgekeurd:
http://www.rense.com/general33/legal.htm

Hier staat hoe aspartaam ontdekt is (idd door iemand die maagmedicijnen ontwikkelde) en is verder veel informatie te vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam

Bekijk trouwens ook eens het verschil tussen de engelse wiki en de nederlandse als het over informatieverschaffing over Aspartaam gaat.

Te bedenken dat de engelstalige wiki meestal als veel wetenschappelijker en objectiever wordt gezien...

Ik ben trouwens ook benieuwd of deze site een hoax is: http://myaspartameexperiment.com/

En deze studie is dat dan weer beslist niet: http://www.medicalnewstoday.com/articles/34040.php

Zo, nu heb ik jullie wel weer bang genoeg gemaakt voor het slapen gaan. :+

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:20

Denk ik net een gezonde optimel te drinken: Niet dus, zat ook Aspertaam in.
Heb het vaker gehoord dat het slecht is, dat mensen er idd hoofdpijn van krijgen, maar dat het zo erg is...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:11

Als objectief en wetenschappelijk aangetoond kan worden dat de acceptabele waardes van aspartaam per dag, per kilogram volgens Coca Cola foutief vermeld worden, dan kan Coca Cola daar volgens mij heel ernstig op aangeklaagd worden. Dat is tot op heden echter voor zover ik weet nog niet gebeurd.

Ik blijf erbij dat - ondanks het feit dat ''alles op moleculair niveau gebeurt'' - een héél klein beetje van zo'n stof tot het tegendeel daadwerkelijk is bewezen niet zo vreselijk hoeft te zijn... Het argument dat geneesmiddelen vaak ook een heel klein beetje van een werkzame stof bevatten klopt overigens niet, de ene stof geeft nu eenmaal een sterker effect dan het andere in dezelfde hoeveelheid, dus dat hoeft geen bewijs te zijn.

Ik drink weinig cola light, vanuit het oogpunt ''alles met mate'', maar ik ga het ook niet mijden. Als ik zie hoeveel suiker er in een gewoon glas Cola zit, heb ik daar overigens ook weinig zin in... ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:27

Als er zowel onderzoeken zijn waaruit blijkt dat aspartaam wel gevolgen heeft, als waaruit blijkt dat het geen nadelige gevolgen heeft, zie ik niet hoe je daar objectieve conclusies uit zou kunnen trekken...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:45

Als je kijkt naar de manier waarop het onderzoek is opgebouwd en hoe de conclusies worden getrokken kun je een heel eind komen. Een onderzoek waarin 10 personen een liter gewone cola per dag een week lang drinken, en 10 personen een liter light cola en kijken hoe ze voelen aan het einde van de week, is niet heel betrouwbaar.
Kijk je daarentegen naar 10.000 mensen die dagelijks een liter gewone cola drinken, en 10.000 die datzelfde doen maar dan met light cola, corrigeer je voor alle mogelijke factoren en kijk je na 20 jaar welke groep bepaalde gezondheidsproblemen heeft, dan doe je het al een stuk beter.
Om maar even 2 extremen te noemen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:47

Aspartaam is in kleine hoeveelheden niet goed, maar ook niet dodelijk. Wat de gevolgen van regelmatig gebruik van aspartaam op lange termijn zijn weet men echter nog niet. Vandaar dat men vooral kinderen afraad om veel light producten te drinken. :) Volwassenen kunnen nl net wat meer hebben. Maar goed is het onder geen enkele voorwaarde. In hele kleine hoeveelheden enkel niet "extreem schadelijk". :) In principe is het "ik drink cola light want dat is gezonder en beter voor de lijn" sowieso dikke bullsh*t. Als je dan toch cola drinkt, is coca cola een stuk "gezonder" dan cola light. ;)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:08

Natasja91 schreef:
Dr. Espart

Heeft nog nooit 1 artikel geschreven dat gepubliceerd is in een toonaangevend tijdschrift, nou hoe betrouwbaar is dat....

De vergelijking met MS gaat volkomen mank, dat is namelijk een auto-immuun ziekte.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:22

Auto-immuunziektes kunnen het gevolg zijn van bepaalde stoffen die je binnenkrijgt, als die bijvoorbeeld erg op lichaamseigen stoffen lijken, maar het niet zijn. Niet dat ik er in dit geval iets van geloof, maar onmogelijk is het niet.

Hoe komt die heer/dame aan een dokterstitel zonder ooit iets gepubliceerd te hebben? Of is het iemand die dat na een jaartje of wat geneeskunde voor zijn/haar naam geplakt heeft? Ik zou me overigens kapot schamen als mijn naam in zo'n doorstuur mail gebruikt werd :=

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:27

Dr. zal wel voor dokter = arts staan en niet voor de titel die je krijgt na promotieonderzoek, maar om dan zo iemand als een autoriteit te presenteren... Gok dat die hele Dr. (m/v) niet bestaat :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:29

Moet je voor een doctoraat "studie" echt een wetenschappelijk onderzoek geplaatst hebben? (ik weet het niet, het is dus niet sarcastisch bedoelt oid, gewoon puur informatie vragen)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:35

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:42

In nederland is het idd lichtelijk onmogelijk te promoveren zonder publicaties, al staat het vaak niet expliciet vermeldt. Maar er zijn landen waar dat niet hoeft, al vraag je je soms af wat de promotie nog voorstelt dan. (Heb ooit chinese postdocs ontmoet die het niveau van de nederlandse bachelorstudenten niet ver ontstegen waren...)