(chronische)depressies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moowsy

Re: (chronische)depressies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:40

Ik ben op mijn werk dus heb niet het hele topic gelezen. Maar ik kan er wel over meepraten.

Ik heb hier ook last van, sinds mijn 11e. Mijn vader is Manisch Depressief. Ik ben naar de huisarts gegaan omdat ik mij zorgen maakte dat ik deze bipolaire stoornis ook had. (Hij heeft nu ook het syndroom van korsakov na een jaren lange verslaving aan nicotine, slaapmiddelen en een zware verslaving aan alcohol).

Ik ben op mijn 16e doorgestuurd naar een psychiater. Deze kwam erachter dat het bij mij genetisch bepaald is. 1,5 Jaar therapie heeft dus wel geholpen tegen weinig vertrouwen in anderen en een zeer slecht zelfbeeld maar verhelpt de depressies niet. Ik slik nu sinds 2 jaar Fluoxetine (volgens mij ook een soort prozac). Helpt eigenlijk heel goed. Soms moest de dosis omhoog als het slecht ging, en als ik veel bijwerkingen kreeg weer omlaag. Nu slik ik eigenlijk al maanden dezelfde dosis, welke redelijk laag is. Wel heb ik als ik de medicijnen een dag vergeet gelijk last van ontwenningsverschijnselen. Ik word er erg ziek van dan.

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:52

Onassa schreef:
Ohjeeee, als ik dit zo lees krijg ik al helemaal de zenuwen!
Ben sinds gister met cita terug gegaan naar een half en kom van anderhalf af.
Ik vind het heel moeilijk en vrees dat ik het deze week ook weer zwaar zal krijgen.
En ik lees eigenlijk meer negatieve berichten over efexor dan positieve ;(
Wat waren bij jou dan de bijwerkingen die je met de cita niet hebt???

Maak je niet te veel zorgen inderdaad. Iedereen reageert weer verschillend. Ik had bij Efexor in ieder geval last van verstopping kan ik me nog herinneren, en ook van een erg droge mond. Verder had ik er niet echt duidelijk baat bij; het werkte bij mij gewoon niet zo goed. Met een beetje geluk slaat het bij jou wél aan. Er zijn zat mensen die het prima op Efexor doen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:01

Hebben hier nog meer mensen ervaring met Runningtherapie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:46

ik ken iemand die runningtherapie deed en die hielp het erg goed.
zou mezelf ook een trap moeten geven en gaan hardlopen.

overigens slik ik nu 5 dagen prozac,nu 's ochtends,en ik word steeds depressiever en banger.
weet dat het een bijwerking is die voorkomt in het begin,maar iemand ervaring daarmee??

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:59

nee niet met prozak, maar wel met andere AD ik werd dan heel angstig en trillen, misselijk, zweten...
als dit gebeurde stopte ik dan ook gelijk...
maar het beste is natuurlijk om vol te houden!
het word steeds minder, na mate hoelang je het slikt..
is toch wat van 3 weken tot dat je voelt dat het begint te werken

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 08:35

Degene die ik ken die prozac gebruikt, kreeg de eerste periode er iets bij om de angst te dempen/te kalmeren omdat die juist bij het starten van de medicatie vergroot wordt. Als de angst de komende dagen nog zo groot blijft is dat misschien iets om aan te kaarten bij de huisarts.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:00

Interessant topic.
Ik heb erg diep gezeten en ben toen opgenomen geweest. AD's heb ik altijd geweigerd. Ik hoorde tijdens de opname van andere patiënten teveel wilde verhalen. (waarsch overdreven, maar daardoor durfde ik niet meer) En heb ook patiënten door een hel zien gaan in de eerste weken dat ze het slikte (waarbij later bleek dat ze gewoon het verkeerde middel kregen, met een ander medicijn ging het dan wel goed) maar hierdoor heb ik echt een vreselijke afkeer voor AD's gekregen. :o
Ik ben 3 maanden opgenomen geweest, bleek een alcoholverslaving te hebben die ik heb aangepakt na mijn ontslag, toen ik hiermee klaar was ben ik bij de GGZ terrecht gekomen waar ik wekelijks te vinden ben nu. Ad's is nog steeds iets waar ik niet overna wil denken. Maar inmiddels is mijn leven ook best dragelijk dus vind ik het ook niet meer iets om over na te denken. Dat komt pas als ik het echt niet volhoudt.
Bij mij kwam de depressie hoogstwaarschijnlijk door chronische overprikkeling (ben HSP) en ik leer nu beter met HSP om te gaan. Ik merk wanneer het teveel wordt en weet op welke manier ik mijn rust moet nemen. Maar het komt regelmatig voor dat ik overprikkeld raak en weer richting een depressie ga, maar dit begint met een hele hoop spanning in mijn lijf en dan het gevoel dat ik niks meer met mezelf aan kan. Voor die momenten krijg ik binnenkort toch weer medicatie maar dan in de vorm van rustgevende medicatie. (lorazepam) Deze medicijnen heb ik vrij lang dagelijks gebruikt maar op een gegeven moment wilde ik er helemaal vanaf. Nu merk ik dat ik deze toch wel nodig heb, maar dan echt alleen op de momenten dat het teveel geworden is en ik dus één blok spanning ben.
Met het begrip dat ik krijg van mijn omgeving, de onwijs goede psychiater die me bijstaat, een heel stuk minder werken, een nieuw huis waar ik me helemaal op mijn gemak voel en een geweldige toekomstdroom die binnenkort misschien uit lijkt te komen, zorgt er bij mij voor dat mijn leven weer dragelijk is.
Maar terugdenken aan die tijd dat het niet ging (het is nu 7 maanden geleden dat ik ontslagen werd) en aan hoe hard ik heb moeten vechten om eruit te komen, vind ik nog zéér zwaar.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:02

Runningtherapie kreeg ik trouwens tijdens de opname éenmaal per week. Ik vond het wel wat. We kregen ook sport zon 4 x per week en dat deed mij altijd heel goed, ondanks dit in een sporthal was. De running op maandag middag was toch wel iets waar ik naar uit keek. Maar na een paar keer ben ik gestopt omdat er ook mensen van 70 mee rende en ik niet meer vooruit kwam. :o Maar het hielp me absoluut wel. Ik heb in de tijd van de opname een angst ontwikkeld voor de buitenwereld en die running heeft me toch een zetje in de goede richting gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:25

heb je verhaal toen gevolgd nathalie,erg heftig. fijn dat het nu een stuk beter met je gaat.
zelf weet ik ook dat ik vreselijk sensitief ben(hsp)tesamen met een aantal fikse gebeurtenissen maken dat de depressie opkomt.
ik heb gelukkig nog 2 kalmerende pillen weten te regelen,moet dadelijk mijn medicatie weer nemen dus ik heb iets achter de hand.
Morgen ga ik aankaarten of ik iets kalmerends kan krijgen.

Zou woensdag in mn upje 5 dagen naar Portugal gaan...
Weet niet of ik nog durf.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:56

Waarom durf je niet?
Het lijkt mij ook niets hoor, maar dat je het besproken/geboekt (?) hebt dat betekend dat je het eerder wel durfde?
Waar ben je precies bang voor?

Idd gebeurtenissen in het verleden hebben er ook wel heel veel mee te maken. Ik ben niet depressief geworden enkel door het hoogsensitieve. Maar ik voel nu wel erg goed aan wanneer ik rust moet nemen. (slaap eigenlijk 6 dagen id week 's middags al bij, omdat ik dan al richting het overprikkelde ga..)

Die kalmerende medicatie kan een uitkomst zijn. Ik vind het wel prettig en zeker om te weten dat het er is. In de tijd van mijn opname mocht ik op een gegeven moment halve dagen naar huis in het weekend en ik durfde toen niet zónder die medicijnen de deur uit. Ookal kwam ik soms terug en had ik er géén gebruikt, het is dat gevoel dat als je zo gespannen bent, of zo bang, of een aanval hebt... Dan zijn die pillen een uitkomst. Helaas zijn ze wel verslavend en daarom ben ik er toen mee gestopt, maar liever 1 x in de week zon tabletje dan AD's gaan slikken, ik houd er niet van. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:00

ja,ik heb 3 weken terug geboekt voordat ik in deze depressie raakte. De depressie op zich overleef ik daar ook,maar omdat ik nu die stomme angst bijwerking heb van de Prozac.
Wát als het daar fout gaat?
Wát als ik in paniek raak?

dat vraag ik me dan steeds af.

Ja ik houd ook niet van AD,maar zal maar moeten accepteren dat ik het kennelijk(nu)nodig heb.
Kalmerende middelen zijn zeker verslavend,maar het gevoel dat je ze hebt inderdaad kan al een opluchting zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:15

DC: Een troost, ik heb gewoond in Portugal en ik weet niet waar je naar toe gaat, maar je hebt er erg fijne nederlandse artsen!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:17

Kan het heel goed voorstellen hoor. :j Maar probeer realistisch te denken. Wat maakt het daar anders als hier? Zit je in een hotel? Dan kun je jezelf altijd lekker terugtrekken als je daar zin in hebt natuurlijk.
Ik denk dat het goed is om op vakantie te gaan, iets leuks te doen, maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat je niet goed durft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:48

Ik heb inderdaad 5 nachten hotel geboekt...
anders,eh,geen idee,iedereen zit op grote afstand en dat maakt het eng vind ik...
maar misschien wordt die angst minder..

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:14

misschien wel iets om trots op te zijn als je doorrzet en naar portugal gaat, maar ikzelf persoonlijk, zal het echt heeell moeilijk vinden, en veel stress hebben..
ik kan ook niet trots op mezelf zijn als ik iets heb gedaan waar ik een hard hoofd in had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:17

ja het is lastig.
enerzijds wil ik gaan,een andere omgeving kan goed zijn.
maar die angst/paniek moet dan wel weg zijn..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:03

Nathalie schreef:
Bij mij kwam de depressie hoogstwaarschijnlijk door chronische overprikkeling (ben HSP) en ik leer nu beter met HSP om te gaan. Ik merk wanneer het teveel wordt en weet op welke manier ik mijn rust moet nemen. Maar het komt regelmatig voor dat ik overprikkeld raak en weer richting een depressie ga, maar dit begint met een hele hoop spanning in mijn lijf en dan het gevoel dat ik niks meer met mezelf aan kan. .

Dit stukje tekst zou zo van mij kunnen zijn, herken je daar helemaal in.
Ik heb wel medicatie daarvoor, xanax en zorg ook altijd dat ik dat bij me heb en heb het ook standaart op stal liggen.

Darkchrystal, ik vind het héél moedig en knap van je dat je die uitdaging wel aangaat om naar Portugal te gaan en zou het zeker doen als het je lukt.
Vraag desnoods voor die dagen aan je ha een angstremmer om indien nodig je vakantie niet te laten vergallen door eventuele angst aanvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:06

ik heb nog 2 dagen om na te denken. vind het doodeng en ga ook alleen als ik oxazepam of iets dergelijks krijg van de huisarts...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:42

Poeh Suus wat heftig om naar Portugal te gaan, in je eentje. Ik kan me daar al helemaal niets bij voorstellen omdat ik er helemaal geen type voor ben om alleen te gaan.

Denk er goed over na, en doe niets wat je niet wilt he? Anders krijg je later spijt. Wil je het echt heel graag, dan moet je er ook echt voor gaan en lekker proberen te genieten en uitrusten :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:55

dankjewel siets.
ik had weinig keuze want had niemand die vakantie kon opnemen nu,en ik wilde graag weg.
dus dan maar in mn uppie..

ga er goed over nadenken,en probeer het met mensen te delen ook.

(offtopic,wil je de beschermersset nog hebben,gratis?)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:37

Ik zou het erg dapper van je vinden als je gaat!
Ik zou er zelf op dit moment echt niet aan moeten denken. Raak al in de stress van het idee.

Verder herken ik me heel erg in wat patserke schrijft. Ik kan ook (nog) niet trots zijn op mezelf als ik iets gedaan heb wat ik in eerste instantie niet zag zitten.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:49

Onassa, heb even op Xanax gezocht en dit heeft volgens mij dezelfde werking als Lorazepam. (ook een benzo) Maar dan werkt Xanax dus ook verslavend.
Ik wilde het echt helemaal zonder medicatie doen maar de momenten dat ik zó gespannen ben dat ik paniekaanvallen krijg, jankbuien en alleen maar kan trillen en lopen, en me echt afvraag wat ik nú weer met mezelf moet... Dan kan ik ze toch wel héél erg goed gebruiken...

Darkchrystal, moeilijk!!! Ook ik zou het heel erg dapper van je vinden! Ik moet er ook niet aan denken, maar ik doe sowieso maar heel erg weinig alleen... :o

Wbt dat trots zijn op jezelf, dat kan ik idd ook niet. En als andere mensen dan zeggen trots te zijn, dan verzin ik wel een reden wáárom ik dat gedaan heb. (bijv. ik moest wel o.i.d.)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:55

Ja precies. Dat doe ik ook.
Het is jammer en lastig dat je zo moeilijk trots kan zijn op jezelf. Want daardoor kan ik de kleine stappen die ik in mijn herstel maak ook niet waarderen. Terwijl juist die kleine stapjes zo belangrijk zijn...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:59

Ik denk , ik meld me ook even. ik heb een Distyme stoornis waarbij ook Depressies horen die ik met vlagen krijg. ik heb escitaprolam en efexor in het verleden gehad maar beiden werkte niet voor mij
Nu ben ik aan de Risperdal, die is voor de depressie en voor mijn angststoornis ( ik heb nogal wat mentale etiketjes opgeplakt gekregen)
Risperdal werkt goed voor mij, ik heb nog steeds depressieve vlagen maar niet zo heftig meer.

ik ben opgenomen geweest in Zeist 2,5 jaar terug voor een aantal weken omdat het erg slecht met mij ging.
de afgelopen jaren heb ik therapie gevolgd en ik ben nu eindelijk zo ver dat ik ga proberen weer aan het werk te gaan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:38

Ik kan ook niet trots op mezelf zijn, ik voel mij dan ook erg ongemakkelijk als iemand zegt trots te zijn op mij.

Ik ben nu dus veel bezig met sporten enzo, en ik moet zeggen dat mij dat wel afleid. Maar door mijn HSP kan ik geen drukke sporten doen.