Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:01

waarom zijn dat smoesjes?? ik denk dat het heel makkelijk oordelen is van buitenaf.

Iedereen heeft het beste voor met het kind. Als de moeder voor de zwangerschap al kamt met verslaving ( het zij roken. drinken. drugs )
is het makkelijk om te zeggen :' stoppen'

Als het zo makkelijk is om te stoppen met een verslaving zijn er geen verslavings instellingen. of afkickcentrums. ( drugs of drank oid)
roken is DENK ik de grootste verslaving waar de mensheid mee kamt.

Hormonen doen rare dingen met je. En kunnen je heel depresief maken. Smoesjes vind ik nog al kortzichtige oordeel.

Kat in het nouw maakt rare sprongen..

Ik weet dat ik vroeger altijd zei :' als je dit of dat overkomt dan reageer ik zus en zo.."
Tot je zelf in nood of iets verkeerd.. mensheid reageert altijd anders..
En stoppen met roken ...... als het lukt zonder problemen waren er geen rokende zwangere ;)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:01

Chubby schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat je je kindje willens en wetens schade toe durft te brengen. En als je weet dat je een kindje wilt, en weet dat stoppen veel stress met zich meebrengt, dan stop je toch al zodra je stopt met een voorbehoedsmiddel? Niet voor jezelf, maar voor het wezentje wat zó afhankelijk is van jou. Kom op zeg, een beetje discipline en zelfcontrole siert iedereen.

TS, je hebt gedaan en gezegd wat je kon. Het is niet jouw verantwoording en je kunt niets veranderen aan het feit dat zij doorrookt. Berust erin en richt je beter op jezelf!

Precies wat ik dacht!
Een vrouw die hier aan de overkant woont, rookte ook stug door tijdens de zwangerschap. Vervolgens zette zij eerst een ernstig beperkte tweeling op de wereld (zowel lichamelijk als verstandelijk) en daarna nog een verstandelijk beperkt en vroeggeboren meisje ..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:05

chub wat je zegt heb je wel gelijk in ;)

maar nu kom ik terug wat je in ander topic heb geschreven vandaag ( even als ander voor beeld )

Chubby schreef:
holly schreef:
Als ik in de supermarkt loop, vraag ik me telkens af, mag ik dat wel eten/drinken? (omdat er altijd een mogelijkheid is dat we raak geklust hebben zonder het te weten, neem ik voor het gemak maar geen dingen als filet american enzo)

Joh idioot :D Juist nu moet je dat soort dingen eten, zolang het nog kan :Y) De eerste weken is er geen uitwisseling van stoffen tussen jou en het vruchtje, dus geen gevaar! Dat is biologisch goed doordacht he!

Als je straks een positieve test hebt, maak je een afspraak met je huisarts en vertelt die je wel hoe nu verder.. Je gaat niet dood, je bent niet ziek als je zwanger bent (naja..), heel veel vrouwen gingen je voor.

Wil dit niet als een 1 op 1 discussie gaan voeren hoor := Y;(

Je heb opzich wel gelijk :j ( met stoppen met dingen als je pil vaarwel zegt)
Ik ben gezegend dat ik nooit lang heb hoeven doen om zwanger te raken, zeg maar ben zo zwanger als ik er aan denk :o )

en dan nog.. verslaving is verslaving.. als het makkelijk was.. dan was denk ik iedereen gestopt

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:20

Mijn moeder heeft bij de zwangerschap van mijn zus niet gerookt, is toen gestopt.
resultaat een couveuse-kindje.
Toen ze zwanger was van mij heeft ze wel gewoon gerookt. (in mindere mate weliswaar)
Ik was op tijd geboren, was 51cm en 8 pond. Heb er niets aan over gehouden en rook zelf niet, mijn zus daarintegen heeft wel een aantal jaar gerookt als puber.
dus dat kinderen gaan roken als de moeder tijdens de zwangerschap door rookt is ook niet helemaal waar.
roken is een keuze, je doet het of je doet het niet.

Ik denk dat in sommige gevallen moeders er verstandig aan doen wel gewoon te roken.
Stress is veel gevaarlijker voor het ongeboren kind dan een paar sigaretten.
Ik ken genoeg mensen die hun kindje hebben verloren door stress puur omdat ze stopten met roken.
Als de vk het advies geeft om een paar sigarretten te roken, wie ben ik dan om te zeggen dat ze dat niet kunnen maken tegen over het kind.
Tuurlijk is roken tijdens zwangerschap slecht, maar stress is nog veel slechter.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:42

Ach, ik ben een echte anti-rook-miep maar ben wel dé uitzondering op de regel.

Toen ik van de oudste zwanger wilde worden, stopte ik met roken twee maanden voor het stoppen met de pil. Een heel beroerde zwangerschap die eindigde met een baby met een afwijking, veel te licht en te vroeg geboren.

Direct na de zwangerschap door alle frustraties en stress, weer begonnen met roken.

De tweede zwangerschap heb ik door veel stress van buitenaf èn het advies van de HA daarbij gewoon doorgerookt. Et voilá een voldragen baby met normaal gewicht.

Een half jaar na de geboorte overigens gestopt met roken en heb nu twee gezonde kinderen die een hekel hebben aan roken en beiden het VWO doorlopen hebben met goed resultaat. De oudste is inmiddels afgestudeerd.

Dus...... :+

Heb trouwens inmiddels een schurft aan roken ;) :D

Anoeska

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:57

Dus.... wat? Dit is toch geen enkel bewijs dat iedereen prima z'n zwangerschap door kan roken. Alleen dat het bij jou toevallig op deze manier is verlopen. Ik vind het een mooi verhaal en heel fijn voor jou dat je tweede zwangerschap zo goed is gegaan. Maar dat betekent toch niet dat je in het algemeen kan stellen dat roken tijdens de zwangerschap niet schadelijk is?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:00

*valt er ook even tussen :D

Gevaarlijke discussie dit, kwam op babybrabbel ook vaak voor. Dat werd dan geheid ellende... Heb niet alle berichten gelezen en reageer dus even op het eerste bericht van TS. Ze vraagt hierin hoe ze haar buurvrouw ervan kan overtuigen/aanraden dat stoppen beter is. Ik kan maar 1 ding zeggen, doe het niet als je haar te vriend wil houden... Iedereen maakt zoiets graag voor zichzelf uit. Ik begrijp je ongerustheid maar het is niet voor iedereen zo makkelijk om te stoppen denk ik dan maar. En altijd komt dan het tegenwoord " maar stress is erger.." En ja inderdaad er zijn zelfs artsen die ik het heb horen zeggen. Een paar per dag mag als dat de stress beperkt houd. Zonder iemand een vinger toe te wijzen wil ik wel mijn eigen ding opschrijven wat heeft geholpen om 3 (!) keer te stoppen met roken tijdens zwangerschappen. (en nog wel een tijdje daarna ook hoor)

Meteen stoppen lukte me niet, ik stelde iedere keer die eerste sigaret zo lang mogelijk uit totdat het moment kwam dat ik wel besefte dat ik net zo goed die eerste dan ook niet op hoefde te steken. Binnen 2 weken was ik er dan ook helemaal vanaf. Ik had iedere keer deze zin in mn hoofd "ik vergiftig mn kind" Heel radicaal I know maar het hielp me wel in mijn gedachtengang om te stoppen. Als mensen dan zeiden "goh dat jij zomaar ineens kan stoppen" zei ik, sja dat ik wil wil roken moet ik zelf weten, maar mijn kind moet die keus later zelf maar maken, dat doe ik nu niet voor hem.

Mijn zus heeft ooit eens een filmpje gezien van een kind in de baarmoeder op het moment dat de moeder een sigaret rookte. Dat ongeboren kind zag je echt benauwd worden en de hartslag werd lager. Dat beeld voor ogen kan bij sommige mensen nét de druppel geven om toch te stoppen tijdens de zwangerschap.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:03

Nicotine komt trouwens ook in de borstvoeding }>
Ik ben op de kraamafdeling altijd blij als moeders die rookten in hun zwangerschap,heel snel weer beginnen want het gekrijs van afkikkende kinderen is geen lolletje :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:13

Chubby schreef:
En als je weet dat je een kindje wilt, en weet dat stoppen veel stress met zich meebrengt, dan stop je toch al zodra je stopt met een voorbehoedsmiddel? Niet voor jezelf, maar voor het wezentje wat zó afhankelijk is van jou. Kom op zeg, een beetje discipline en zelfcontrole siert iedereen.

Ik rook ook nu. En ik wil niet echt hard een kindje momenteel. Maar ik weet niet of ik stoppen met roken er ook nog bij kan hebben als blijkt dat ik zwanger ben.
Ja eh, het kan altijd gebeuren, zwanger worden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:13

Ik begrijp dat het een verslaving is, maar sommigen doen niet eens moeite om te stoppen, dát begrijp ik niet, dat vind ik idd egoïstisch. Je kan roken tijdens de zwangerschap ook gewoon niet goedpraten, nooit niet, het is nou eenmaal bewezen slecht.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:30

LZP -> MW

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 01:11

Wederom ga ik weer zeggen dat het een discussie is die oneindig is

maar wil zeggen dat ik het zekerste weten van alle 2 de kanten wel snap
Maar vind dat er hier erg hard geoordeeld word en een beetje begrip van alletwee de kanten mag er wel komen vind ik
Ik zelf vind dit echt een hele moeilijke discussie en misschien moet ik me maar terugtrekken hier

Soms is het nu eenmaal beter in verband met de stressfactor om door te gaan met roken
Ik ben linea directa gestopt met roken toen ik wist dat ik zwanger was ondanks het advies van de VK
En toch heb ik mijn kind kunnen afstaan op 24 weken , helaas net niet oud genoeg om te kunnen overleven
Nu later wou ik dat ik wel door was gegaan met roken misschien was mijn stressfactor minder geweest en misschien ook niet
Ik kan het nu niet meer zeggen , het is altijd een wat als

Wel snap ik dat het voor sommige heel erg zwart wit is en ik merk hier ook wel degelijk het ''kamp'' van de wel rokers en de niet rokers
en ook begrijp ik heel goed dat een kind krijgen zoiets bijzonders is wat niet iedereen gegeven is (mij helaas ook niet meer zo makkelijk )
Maar ik vind nog steeds dat er van alletwee de kanten minder hard geoordeeld mag worden , niemand kan bij elkaar in het prive leven kijken
En misschien ben iknog steeds naief maar ik ga nog wel van het goede in de mens uit en dat iedereen doet wat diegene goed acht op dat moment
Leven en laten leven zeg ik dan en wat minder kwetsend worden in jullie bewoordingen
Ook al is het internet , sommige dingen die gezegd worden hier zijn erg hard
Houd alsjeblieft een beetje rekening met elkaar en tel even tot 10 als je wat plaatst en probeer het netter onder woorden te brengen zo zullen we elkaar beter begrijpen en misschien elkaar ook beter bereiken
En dat is wat we willen toch , een ander behoeden voor fouten ?
Of ze nu rationeel zijn of niet maakt niet uit

Ik word misselijk van sommige bewoordingen hier , ik had alles willen doen om mijn kleine meid , mijn engel bij mij te houden maar helaas ....
En als dat nu betekend dat ik eventueel in een volgende zwangerschap blijf roken is altijd mijn verantwoording en niet die van een ander
Ik heb mijn redenen daarvoor en zo zal het ook bij een ander liggen
Nogmaals wij kunnen niet in het priveleven van een ander kijken en dus ook de beweegredenen niet snappen
Mijn redenen zijn in het welzijn van mijn toekomstige kind , als ik het geluk ga krijgen er ooit nog 1 te krijgen

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 06:58

Heino schreef:
Ik begrijp dat het een verslaving is, maar sommigen doen niet eens moeite om te stoppen, dát begrijp ik niet, dat vind ik idd egoïstisch. Je kan roken tijdens de zwangerschap ook gewoon niet goedpraten, nooit niet, het is nou eenmaal bewezen slecht.

Juist daarom is het een verslaving. Mensen weten heus wel dat het niet goed is maar praten het goed. Stellen stoppen uit etc. Dit hoort gewoon allemaal bij een verslaving!
Niet dat dat het goed praat, maar het is wel begrijpelijk.

Ik 'snap' ook niet dat zwangere vrouwen blijven roken, maar ergens kan ik het wel weer begrijpen..
Ik heb zelf te maken gehad met een verslaving (alcohol) en ik weet uit ervaring dat je stiekem in je hart weet dat het NIET goed voor je is, maar zolang je het niet merkt/ziet/voelt, denk je dat het wel mee valt. Stoppen is met een verslaving echt heel erg moeilijk. Je zegt tegen jezelf, over 3 weken stop ik. Maar 3 weken later stel je het wéér uit en zo gaat het door.
Ik ben overigens gestopt met drinken en vooral omdat wij een kinderwens hebben. Die wens heeft mij zoveel kracht gegeven dat ik nu 7 maanden niet gedronken heb en ook niet meer van plan ben om ooit maar één druppel alcohol aan te raken.
Ik rook wel nog, maar ik weet dat ik meteen ga stoppen zodra ik weet dat ik zwanger ben.. Volgens sommige te laat, maar beter laat dan nooit. Wij proberen al een lange tijd zwanger te worden en zijn bezig met behandelingen in het ziekenhuis. Stoppen met roken lukt mij nu écht niet. Ik heb wel geminderd, maar die sigaretten heb ik soms nu echt nodig, want makkelijk is het allemaal niet.
Maar, uit ervaring weet ik dat ik ze meteen aan de kant gooi bij een positieve test. Ik voel me inderdaad schuldig omdat ik weet dat ik het kindje in mijn buik dwing om mee te roken!! Ik werd dáár juist stressig van, en niet van het niet roken... Mij persoonlijk gaf het juist een goed gevoel dat ik niet meer rookte zodat ik een gezond kindje kon krijgen. Jammer genoeg duurde dit niet lang en heb ik ook besloten om weer te gaan roken zolang de behandelingen nog verder gaan (en zeker nu er nog niets aangeslagen heeft..) maar mocht ik ooit een positieve test in handen hebben, dan is de keus héél erg makkelijk gemaakt..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:42

zydeco schreef:
Ook al is het internet , sommige dingen die gezegd worden hier zijn erg hard
Houd alsjeblieft een
beetje rekening met elkaar en tel even tot 10 als je wat plaatst en probeer het netter onder woorden te brengen zo zullen we elkaar beter begrijpen en misschien elkaar ook beter bereiken
En dat is wat we willen toch , een ander behoeden voor fouten ?
Of ze nu rationeel zijn of niet maakt niet uit

Ik word misselijk van sommige bewoordingen hier , ik had alles willen doen om mijn kleine meid , mijn engel bij mij te houden maar helaas ....

Ik moet toch zeggen dat ik de discussie hier toch best netjes vind lopen hoor! Tuurlijk, sommige bewoordingen zijn misschien wat hard, maar weet je wat pas echt hard is? Het bewust risico's lopen die het leven van een kind kunnen beinvloeden! Je zal toch maar met een open ruggetje geboren zijn terwijl je moeder geen foliumzuur slikte! Je zal toch maar een gezichtafwijking hebben terwijl je moeder lekker door bleef drinken! Een aangeboren afwijking hebben terwijl je moeder 3 boterhammen met leverworst per dag at! Je zal toch maar met 30 weken geboren worden en daardoor een hersenbloeding krijgen terwijl je moeder een pakje per dag rookte!

En ik zeg niet dat het omdat is..... ik zeg terwijl, maar je kan niet uitsluiten dat het wel goed was gegaan als moeders zich aan de regels had gehouden. En wie is het die de rest van zijn leven hier dagelijks mee geconfronteerd wordt? Wie is het die dag in dag uit de hinder hiervan ondervindt? Juist, het kind. Ik zou het mijn moeder toch wel heel erg kwalijk nemen hoor! :o

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:52

Whinnylando schreef:
Ik had iedere keer deze zin in mn hoofd "ik vergiftig mn kind"

Klinkt heel hard, maar dat is juist wat je doet als je doorrookt. Letterlijk. En dat gaat bij een aantal kindertjes goed en bij een aantal kindertjes niet. Wie wil nou het risico lopen dat je boeleke in die laatste categorie hoort en jij daar dus als rokende moeder direct de oorzaak van bent?

Ik snap dat als je ongewenst zwanger raakt, het moeilijk is door alle stress om meteen je eigen belang achter te stellen. Maar laten we nou niet uitgaan van alle uitzonderingen? De meeste kindjes worden met voorbedachte rade geboren volgens mij ;)

Caye, ik denk dat het eten van bijv. filet americain en brie in de weken van de conceptie en innestelling -dus voor je uberhaupt positief test en weet dat je zwanger bent en voor er uitwisseling is van stoffen tussen moeder en kind- niet te vergelijken is met doorroken tijdens de zwangerschap!

Ik heb zelf 13 jaar een pakje per dag gerookt, ben op wilskracht van de ene op de andere dag gestopt en heb daar zo mee afgezien dat ik nooooit meer wil beginnen met roken: puur omdat ik dan weer ooit moet stoppen misschien :o Ik weet hoe moeilijk het is, moet je voorstellen dat je pasgeboren beebje dat door moet maken omdat mama niet kon..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:01

Ik ken iemand die nu al jaren in het ziekenhuis loopt om zwanger te worden maar stoppen met roken doet ze niet. Volgens mij doe je dan toch alles om zwanger te worden. Roken is dan volgens mij not done. Het kost kapitalen al die behandelingen.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:25

Mijn moeder heeft tijdens dat ze zwanger was van mij, mijn zus en broer ook gerookt (wel minder) en ook at ze brie, filet en nam ze af en toe een wijntje. Mijn broer, zus en ik roken alle 3 niet, zijn allemaal goed terecht gekomen. Mijn zus heeft nu haar eerste kindje, niet gerookt of gedronken tijdens de zwangerschap en haar kindje heeft schissis (een hazelipje). Op zich niets ernstig, alleen erg sneu voor mijn neefje dat hij heel veel geopereerd moet worden maar het is dus niet zo dat als je niet rookt en drinkt idat het een garantie is dat je kindje gezond is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:32

Ik vind het heel interessant / leuk dat allerlei mensen hier verhalen vertellen over moeders die wel gerookt hebben en een gezond kindje hebben gekregen en moeders die niet hebben gerookt en toch een gehandicapt kindje hebben gekregen. Allemaal ervaringen, maar het zegt natuurlijk helemaal niets.

Alles kan een keer gebeuren, een keer goed gaan en een keer fout gaan. Dat jij zo iemand kent, zegt natuurlijk helemaal niets over de statistieken. Die onderzoeken die gedaan zijn, zijn er niet voor niets. Die gaan niet over een paar verhalen van ' ik ken iemand die'. Dat zijn gedegen wetenschappelijke medische onderzoeken. En daar komt gewoon uit dat roken niet goed is. Natuurlijk is stoppen moeilijk (begrijp ik ook), maar toch snap ik niet dat je met een nieuw leven dat risico wil nemen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:36

Quellian schreef:
Een laag geboortegewicht is aangetoond als gevolg van roken tijdens de zwangerschap. Een huilbaby ook, ivm het afkicken. Voor de rest zijn nog steeds geen wetenschappelijke feiten op tafel. Het is te makkelijk om al het 'onverklaarbare' op roken te gooien.
[/quote]

Vind je dit niet voldoende reden om te stoppen?! ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:38

Mijn moeder rookte ook tijdens de zwangerschap van mij...
sterker nog ik ben zelfs vernoemd naar de sigaretten die ze rookte "Belinda" :+

Ze dachten dat het een jongetje zou worden....nou niet dus :P
Ze had geen naam (alleen voor een jongen: Rob) dus toen werd het Belinda!

Met mij is niets mis, ik rook zelf niet....dus geen verslaving of klachten aan overgehouden ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:41

kohtje schreef:
Ik ken iemand die nu al jaren in het ziekenhuis loopt om zwanger te worden maar stoppen met roken doet ze niet. Volgens mij doe je dan toch alles om zwanger te worden. Roken is dan volgens mij not done. Het kost kapitalen al die behandelingen.

Hmm nou ben ik t niet helemaal mee eens.
Als het 5 jaar duurt voordat je zwanger bent, moet je dan maar 5 jaar niet roken? Terwijl die behandelingen in het ziekenhuis zo ontzettend veel stress en verdriet met zich mee brengen?
Mijn gyn zegt lekker blijven roken, maar idd, als je positief test, gooi ze dan meteen weg ajb.
Als je zelf niet jaren bezig bent om zwanger te worden met behandelingen in het ziekenhuis, weet je niet waar je over praat... T spijt me zeer, maar ik heb die sigaretten écht nodig tijdens de behandelingen. Ik drink niet, gebruik geen drugs, en als ik ooit een eisprong mag krijgen zal ik na de eisprong ook nooit 'verboden' dingen eten. Maar die sigaretjes blijven totdat ik een positieve test gehad heb, dan gaan ze ook meteen de prullebak in! Stoppen met roken zorgt er nl niet voor dat je makkelijker zwanger wordt... :n

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:44

Laatst bijgewerkt door Chubby op 15-07-09 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:44

Volgens mij helpt stoppen wel.

Ik heb misschien geen recht van spreken omdat ik geen kinderen wil omdat ik het verstandiger vind met mijn achtergrond om geen kinderen te krijgen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:45

Sweetselina schreef:
maar het is dus niet zo dat als je niet rookt en drinkt idat het een garantie is dat je kindje gezond is.

Nee, je krijgt nooit een garantie en wat mij betreft is dat dus ook geen reden om dan dus maar door te roken en te drinken. Ik snap best dat het moeilijk is en dat het stress geeft etc. Ik heb ook behoorlijke stress gehad in mijn tweede zwangerschap (mijn moeder was verbaasd dat het "bleef zitten"), maar toch een gezond kindje van 4,5 kilo. Het gaat natuurlijk ook heel vaak gewoon goed, ondanks stress, dat is hetzelfde als dat het goed gaat met kindjes van rokende moeders. Ik rook gelukkig helemaal niet, maar ik zou het risico niet durven nemen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:45

Onvoorwaardelijk: stoppen met roken, geen excuus mogelijk :)

Duidelijk toch? Ik vind dat ieder kind het verdient met een schone lei te beginnen, en een mama die jou al besmet als je nog in de buik zit vind ik niet in dat plaatje passen.

Soms hoor je wel het excuus dat een mama zoo verslaafd is dat de stress van het stoppen schadelijker is voor de zwangerschap dan het roken zelf. Toch geloof ik hier niet zo in.