Donor ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen donor?

Ja ik ben donor!
117 (64%)
Nee ik ben geen donor!
32 (17%)
Ze mogen bepaalde dingen wel hebben en bepaalde niet!
16 (8%)
Ik weet het nog niet!
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 182

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:38

Ik ben een kleine donor om het zo maar te omschrijven.
Mijn gevoel zegt me dat ik in tact het graf in wil (zou nooit gecremeerd willen worden). Hierdoor mogen ze na mijn dood alleen mijn huid hebben.

Verder denk ik er over om bloed te gaan doneren.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:40

KylaLover schreef:
Ik ben een kleine donor om het zo maar te omschrijven.
Mijn gevoel zegt me dat ik in tact het graf in wil (zou nooit gecremeerd willen worden). Hierdoor mogen ze na mijn dood alleen mijn huid hebben.

Verder denk ik er over om bloed te gaan doneren.

De meeste willen juist hun huid niet doen :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:46

Bij mij mag de stekker eruit als de kans op een normaal leven niet meer aanwezig is. Ik wil niet verder als kasplantje, ik ben erg gehecht aan mijn onafhankelijkheid en dergelijke. Dus als het ernaar uitziet dat ik wel zo eindig, huppa stekker eruit.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:53

ik weet niet of ik donor wil worden. ik heb tegen mijn zin donorbot in mijn lijf. en ik word er nog steeds onpasselijk van. ik wilde geen donorbot. t klinkt heel stom hoor ik weet t.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:06

Elianna_ schreef:
Ze mogen alles, op mijn huid en netvlies na, hebben...
En als ik dood ben, heb ik er toch niks meer aan.

Ik lees deze redenatie regelmatig. Ze mogen alles hebben, want ik ben dood en ik heb er toch niets meer aan. Maar huid en netvlies mag niet. Waarom eigenlijk, als je er toch niets meer aan hebt? Is dat uit een vrees dat je er na de dood nog op een manier gaat zijn en dat je denkt dat je het een vies idee gaat vinden, of nog nodig hebt in het hiernamaals, of omwille van nabestaanden...?

miek140

Re: Donor ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:11

Ik ben donor, ze mogen van mij alles hebben.
Idd zoals al vaker is gezegd, als ik dood ben heb ik er toch niets meer aan.
Zijn er ook mensen hier die vanwege hun religie geen donor willen worden?

Bloed geven zou ik heel graag willen, maar ik mag dat niet omdat ik zelf een bloedtransfusie heb gehad. En dan mag je geen bloed geven. Er was een reden voor maar ik weet eigenlijk niet meer wat die reden precies was...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:26

Ik zit nog te denken of ik bloed donor wil worden, misschien wel een goeie manier om van mijn angst voor naalden af te komen, ondanks dat ik al 2 tatt's heb, blijf ik ze eng vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:31

Van mij mogen ze ook alles hebben, sommige mensen worden geen donor omdat ze bang zijn dat artsen sneller de stekker eruit trekken. Maar dat is echt bullshit, voor een arts is elk leven gelijk tenslotte. Daarbij wat is de kans dat je een ongeluk krijgt en dan in het ziekenhuis terechtkomt aan de apparaten en vervolgens hersendood raakt? Ookal ben je donor, dan is het nog maar de vraag wat ze ooit kunnen gebruiken.

Nee hoor als het kan mogen ze alles hebben, ze zorgen er toch wel voor dat je netjes eruit ziet voor je nabestaanden, dus dat maakt ook niks uit.
Bloeddonor heb ik eigenlijk nooit over nagedacht of ik dat zou willen... moet ik miss toch eens doen..

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:28

Ik stel juist mijn huid ter beschikking, mede doordat ik jaarlijks collecteer voor de Nederlandse Brandwonden Stichting. Collecteer in een week tijd dan ruim 14 uur hiervoor.
Tevens mijn profielwerkstuk over de brandwonden Stichting gemaakt.
Als je eens wist hoeveel ze kunnen doen met een klein stukje huid...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:44

Ik heb de optie Nee ik ben geen donor aangeklikt, aangezien ik geen orgaandonor ben.
Ik heb daar geen goed gevoel bij, dus heb ik Nee laten registreren.

Daarentegen ben ik wel bloeddonor, dus feitelijk heb ik de poll niet juist beantwoord.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:46

al jaren donor... met uitzondering van de huid, dit voor de nabestaanden.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:52

allen mijn hoornvlies wil ik niet, voor de rest mogen ze alles hebben :D bloeddonor wil ik wel, maar laat ik nu net als de dood voor naalden zijn := :o

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 00:06

Ik "mag" maandag a.s. mijn oom begraven, omdat hij niet op tijd een donornier heeft gekregen. 49 jaar oud is hij geworden.

Lijkt me dat mijn antwoord al in het bovenstaande stukje is beschreven. Ik ben donor en ze mogen me helemaal leegplukken, graag zelfs. Het was werkelijk gruwelijk om te zien hoe mijn oom aftakelde, steeds stukje bij beetje aftakelde en hoe die eeuwige dialyse (hij heeft 5 jaar dialyse gehad) aan hem vrat. Op het einde waren er geen normale aders meer te vinden voor het infuus, moest het via tussen zijn tenen! Dat gun je echt niemand!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:51

celticpony schreef:
al jaren donor... met uitzondering van de huid, dit voor de nabestaanden.

wat is je redenatie daar achter?
Ik zie nl meer mensen die huid en hoornvlies niet willen doneren en ik zou graag de redenatie daarachter weten.

als ze huid aan de achterkant van je dij eraf halen ziet dat eruit als een grote schaafwond, dit kan zelfs bij levende mensen.
(dat is wel redelijk pijnlijk) ze halen niet een stuk vel/vlees uit je lijf ofzo. Het lijkt een beetje op heel dun kaasschaven

Het hoornvlies komt uit de binnekant van je oog, je hebt dan niet ineens een lege kas.

Als je een andere reden hebt respecteer ik dit natuurlijk (doe ik zowiso) maar ik heb nl. een beetje het idee dat mensen denken dat je deze donaties kunt zien, tewijl dit niet het geval is.

Ik vind donatie erg belangrijk, ben ook van mening dat de voorlichting hierover sterk te wensen over laat.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:11

Ik ben donor, erg overtuigd ook nog eens :+
Ik respecteer wel de mening van iemand die geen donor is. Maar ik wil mensen wel vragen er goed over na te denken :j Voorlichting is er veel te weinig hierover.
Ik ben pas donor geworden nadat mijn vader kort achter elkaar een levertransplantatie moest ondergaan. Pas toen zag ik het belang in. Ben nog even op de kinderafdeling wezen kijken toen ook nog :n Het is vreselijk, kinderen die gewoon doodgaan omdat er te weinig donoren zijn :n
Mijn vader is net vandaag weer de screening ingegaan :j Hij moet eigenlijk opnieuw getransplanteerd worden. Maar dat zou betekenen dat hij drie transplantatie in 2 jaar tijd krijgt. Het is maar de vraag of zijn lichaam dat nog wel aankan..............

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:43

Ze mogen alles hebben, behalve mijn hart.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:48

Ik ben gewoon donor en bloed donor.

Vind gewoon dat ik dat moet doen. Wil graag iemand er een plezier mee doen die het goed kan gebruiken en ik kan het toch missen. Hoop dat als het anderson is, als ik het nodig zou hebben, dat er meer mensen zo over denken. Maar aan de poll te zien, zit dat hier wel goed!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:54

Ja, ik ben donor uit volle overtuiging :) . Moet nog even nakijken eigenlijk of ik destijds zaken als hoornvlies heb uitgesloten of niet, want zoals ik er tegenwoordig over denk mogen ze alles van mijn lichaam gebruiken, van huid en hoornvlies tot organen.

Wat betreft huid: een lichaam wordt na de dood netjes verzorgd en aangekleed voor de nabestaanden, ook als mensen niet opgebaard willen worden volgens mij. Dat ze stukjes huid hebben weggenomen is daardoor volgens mij niet zichtbaar.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:31

elady schreef:
Ze mogen alles hebben, behalve mijn hart.

Heb je daar nog een bepaalde reden voor? :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:39

Hoor het wel vaker dat mensen hun hart niet willen doneren^^
Tja iedereen denkt er anders over toch?
Ik had een meisje in de klas en die wilde geen donor worden.
Haar leek het nuttiger om aan de leeuwen gevoerd te worden...
Dat is het raarste wat ik ooit erover gehoord heb.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:47

Ik ben ook donor, maar bepaalde dingen niet zoals huid en hoornvlies, vind het geen fijn idee.
Ben al als de dood dat ze allemaal dingen eruit gaan halen als ik overlijd, vind dat een eng idee.. :P
Maar dan denk ik, als ik iets nodig heb dan zou ik toch ook willen dat iemand dat aan me zou geven?
Aan de ene kan vind ik ook dat als iemand geen donor is hij ook niks krijgt.
Misschien hard, maar als iedereen zo dacht konden we niemand helpen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:53

Mellanii schreef:
Aan de ene kan vind ik ook dat als iemand geen donor is hij ook niks krijgt.
Misschien hard, maar als iedereen zo dacht konden we niemand helpen!

Die redenatie kan ik persoonlijk niet helemaal volgen. Je wilt alleen mensen helpen die ook donor zijn?
Persoonlijk vind ik het niet aan de donor om die keuze te maken, ik heb daar een naar gevoel bij, het is jouw keuze om
een ander te helpen met je organen, als een ander de keuze maakt om dit niet te doen dan mag hij dus ook niks ontvangen?
Ik vind niet dat je daar over mag oordelen, iedereen maakt in deze zijn/haar eigen keuze. :)

Zelf ben ik geen donor, ik vind het geen fijn idee dat er in me gesneden wordt na mijn dood en dat iets van mij voortleeft in
een ander, terwijl ik er niet meer ben. Omgekeerd wil ik ook geen donororganen ontvangen, ook dat vind ik een naar idee en bovendien, als mijn lichaam in zo'n staat is dat ik een ander orgaan nodig heb dan kies ik er liever voor niet verder te leven.
Ik wil mijn lichaam een dergelijke ingrijpende operatie niet aan doen, het is ook nog maar de vraag of het donororgaan geaccepteerd wordt en er moeten vaak ook nog eens zware medicijnen geslikt worden. Dat vind ik persoonlijk een te hoge prijs om te betalen om verder te leven.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:56

Ik zou ook liever geen organen geven aan iemand die dat zelf niet doet :o
Wel willen ontvangen maar zelf niks weg willen geven, dat staat me gewoon tegen :o

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:02

Ik ben geen donor.
Waarom? K voel me dr niet fijn bij, Stel dat ze mijn hart nodig hebben, Zou toch al niet kunnen!
Me longen, Doe ik ze niet aan helemaal zwart gerookt :+ .
En mn lever kan ook zowiezo al niet.
Mn huid wil ik zelf niet , voor nabestaande Reden: K wil gewoon opgebaart blijven tot ik dr grond ik ga, En k wil dat me nabestaande me zien zoals ik was, Met mijn huid en mijn plekjes op mijn huid.
M hoornvlies ook niet omdat de ogen de spiegels van de ziel zijn.

Zou trouwens best bloeddonor willen zijn,Als ik niet zo bang voor bloed en naalden ben,Ooit als ik eens over die angst heen kom zou ik het graag willen doen.

Trouwens, K zou ook geen donor van een ander willen ontvangen,Als het mijn tijd is, is het mijn tijd.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:08

SamSter schreef:
Mn huid wil ik zelf niet , voor nabestaande Reden: K wil gewoon opgebaart blijven tot ik dr grond ik ga, En k wil dat me nabestaande me zien zoals ik was, Met mijn huid en mijn plekjes op mijn huid.
M hoornvlies ook niet omdat de ogen de spiegels van de ziel zijn.
.

Met alle respect voor je keuze hoor, maar hoe denk jij dat een huid donatie er aan toe gaat?
Bij opbaren zie je daar echt helemaal niets van, al lig je in je nakie (om het maar even flauw te zeggen)

Ik verwijs even naar mijn vraag van eerder; zelfde vraag ook voor Mellanii