Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:18

phaser schreef:
Wat heeft HSP nu te maken met nieuwetijdskinderen...

Hoor hier iedereen zeggen dat er een verband is, maar er wordt nog altijd geen verband aangetoond...

HSP is geen psychische aandoening? Waarom worden nieuwetijdskinderen dan voornamelijk en bijna enkel en alleen gevonden onder de ADHD, Autisme, ADD en PDD-ers gevonden. Dit zijn namelijk wel psychische stoornissen ;)

HSP ontstaat bij 15% van de bevolking naar het schijnt.
Dit komt voor bij mensen die emotioneel verwaarloosd zijn, mensen met een gestoorde opvoeding.

_O- _O- _O- Emotioneel verwaarloosd en een gestoorde opvoeding. Ik dank u en zal mijn ouders ook dit compliment doorgeven. EN mijzelf alszijnde ouder van zo'n kind.

En wat betreft nieuwetijdskinderen: je draait het om: ADHD, ADD en PDD-nos wordt vaak gevonden onder nieuwetijdskinderen... Vaak omdat de gedragingen van die kinderen afwijken en men ze neit begrijpen (omdat het nieuwetijdskindern zijn) worden de labeltjes ADHD, etc op die kinderen geplakt hoewel de onderzoekers daarbij aangeven dat het label de lading niet geheel (en soms zelfs heel weinig) dekt. Dus ik zie dat geheel anders.

Mijn zoon is compleet onderzocht en daar komt geen psychische stoornis bij kijken. Hij heeft een lichamelijke aandoening waar hoog gevoeligheid een kenmerk van is. Bijna alle kinderen met een CP zijn hoog gevoelig (op 1 of meerdere vlakken). Dit komt omdat de zenuwbanen van deze kinderen en de delen van de hersenen die de prikkels te verwerken krijgen anders zijn ingericht zeg maar. Een dokter waar ik mee sprak (neuroloog) leek het interesant om uit te zoeken of bij HSP wellicht ook de hersenen dus anders functioneren dan bij Niet-HSP. Het leek hem aannemelijk dat er een wetenschappelijke en medische/ neurologische ooraak/ grondslag te vinden kan zijn voor het zijn van HS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:20

Nouja,beter...ik vind het vrij kort door de bocht.
Ik neem aan dat je geen van ons allen kent. En toch "gooi"je hier neer dat je het eigenlijk allemaal niet serieus kan nemen.
Vrij pittige uitspraak tegen mensen die toch echt last hebben van sommige dingen. Zoals ikzelf.

en je uitspraak "een hsp er HOORT interesse te hebben in een dusdanige belangrijke spirituele gebeurtenis".

want??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:22

Zilfstar schreef:
En wat betreft nieuwetijdskinderen: je draait het om: ADHD, ADD en PDD-nos wordt vaak gevonden onder nieuwetijdskinderen... Vaak omdat de gedragingen van die kinderen afwijken en men ze neit begrijpen (omdat het nieuwetijdskindern zijn) worden de labeltjes ADHD, etc op die kinderen geplakt hoewel de onderzoekers daarbij aangeven dat het label de lading niet geheel (en soms zelfs heel weinig) dekt.

Je slaat de spijker op zijn kop. Denk dat dit helemaal waar is.
Heb hier zelf geen persoonlijke ervaringen mee, maar ken het wel van mensen met kinderen om me heen, die hier tegen aan gelopen zijn..... :j
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 30-04-09 00:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:22

het komt vaak voor dat die kinderen dingen vertonen die wetenschappers perse willen thuiswijzen. Daardoor komen ze vaak onterecht aan de relatine of worden ze gezien als autist terwijl ze dat helemaal niet zijn. :) Een goede dokter kijkt voorbij zijn kennis. Nieuwetijdskinderen enz KUNNEN "eigenschappen" vertonen van hetgeen dat wij autisme/ADHD genoemd hebben. Maar het valt me op dat er maar weinig het ook echt hebben. Vaak is het gewoon een periode waar zowel ouder als kind doorheen moeten. Zeg nu zelf, het is nu eenmaal niet simpel :)

want HSP'ers zíjn spirituele mensen. :) pittige uitspraak? Beslist, maar het feit dat ik van niemand antwoord kreeg en enkel aanvallen heeft wel het e.e.a bevestigd voor mij... :) Zoals ik al zei: als er een antwoord kwam, kon het niet goed of fout zijn. (behalve als je er van uit ging dat het doomsday zou zijn omdat er alïens de werld gaan vernietigen zoals de typische american doomsday movie .. Naja, je snapt wel wat ik bedoel he ;) )
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-04-09 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:23

waar baseer jij op dat hsp'ers spirituele mensen zijn?

Ayasha
Blogger

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:24

Omdat ik me er meer in verdiept heb dan enkel dit topic :)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:25

phaser schreef:
Wat heeft HSP nu te maken met nieuwetijdskinderen...

HSP is geen psychische aandoening? Waarom worden nieuwetijdskinderen dan voornamelijk en bijna enkel en alleen gevonden onder de ADHD, Autisme, ADD en PDD-ers gevonden. Dit zijn namelijk wel psychische stoornissen ;)

HSP ontstaat bij 15% van de bevolking naar het schijnt.
Dit komt voor bij mensen die emotioneel verwaarloosd zijn, mensen met een gestoorde opvoeding.

Sorry mag ik even heel hard lachen. Het is echt niet zo dat het voornamelijk gevonden wordt bij adhd, autisme, add, pdd. Het is wel zo dat bij veel mensen waar het vastgesteld wordt er wel eigenschappen in zitten van deze 'groep', maar dat zegt nog niet dat iemand een psychiatrische aandoening heeft. Of jij moet mij gaan vertellen van 30 jaar nagekeken zijn en altijd goed bevonden dat ik toch ziek ben 8)7
het 2e deel is bij mij van kracht en gedrag die je hiervandaan kan ontwikkelen lijkt dus op 'de groep', maar is het niet!
Vind het weer erge generaliserende weetjes. Kan je je wel lekker makkelijk aan vast houden en voelt misschien veilig, maar oprecht vind ik het niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:26

en je denkt dat ik dat in al die jaren niet heb gedaan?
hsp staat los van spiritualiteit...er kunnen natuurlijk hsp'ers zijn die zeer spiritueel ingesteld zijn,maar er zijn ook spiritueel ingestelde mensen die geen hsp'er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:27

pharagirlke schreef:
HSP is niet opgenomen in DSM IV classificatie en daarmee dus geen psychische aandoening, als verpleger zijnde zou je dat moeten weten Phaser.

En gelukkig zal hij daar ook nooit worden erkent of opgenomen een diagnose die je jezelf bij elke Libelle of Margriet aan kan laten praten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:28

pharagirlke schreef:
2012 en HSP hebben met elkaar te maken omdat die twee op 1 lijn liggen. Een HSP'er (een echte HSP'er) is nl een spiritueel wiens interesse uit moet gaan naar 2012. Daar zijn HSP'ers voor "bedoelt" net als nieuwetijdskinderen, indigo's en kristalkinderen.
zilfstar: intuitie en aanvoelen is geen gave. Dat is een heel normaal iets wat iedereen kan. :) Maak er niet meer van dan het is.

En neen, er is geen "fout" antwoord. Jawel.. Het enige foute antwoord is geen antwoord, want dat betekent dat je er niet eens een greintje interesse in hebt. En een HSP hoort interesse te hebben in een dusdanig belangrijke spirituele gebeurtenis ;) Ik weet net zo min als jij zeker wat gaat gebeuren. Maar ik heb r wel interesse in en kan wel zeggen hoe ik me er bij voel. Of dat dan daadwerkelijk gebeurt doet er niet toe. Het gaat er om dat je er iets bij kan voelen... En weet je, ik wist heel zeker dat er een heel aantal mensen in dit topic niet eens gingen weten wat 2012 en HSP echt inhielden. En ik vind het jammer dat mensen te snel zich "herkennen" in dit :)

I rest my case. HSpersonen zijn bedoelt voor 2012???? En jij weet dat zo zeker omdat.....???

Omdat jij zegt dat als ik een echte HSP ben mijn intersse uit MOET gaan naar 2012. En als ik nou aanvoel als echte HSP dat dat niet waar is? Dat de waarheid over 2012 DAT dus niet is?

Ik hoor ineens dus ergens interesse in te hebben? Omdat jij dat zegt/ vindt?

En er herkennen zich te veel mensen in? Er horen ineens te veel mensen bij ons superieure clubje...?

Dit is dus de kant, TS die ik bedoelde. waarmee het hele HS zo uit zijn verband getrokken wordt. Zo zweverig en exclusief. En dat is dus de reden dat ik mij ervan distantieer en er in het openbaar dus niet te veel over heb. Omdat door dit soort gedoe mensen het dus weer niet begrijpen en het weer als iets abnormaals gaan zien. Terwijl het simpelweg niet meer is dan gevoeliger zijn voor indrukken dan anderen.

En mijn HS intuitie zegt... Dat de hele rambam om "2012" dus niet de waarheid is. (want ja, mijn interesse is die kant op geweest, ja ik heb het onderzocht en dit IS wat mijn gevoel erover zegt. Dus euh... misschien heb JIJ wel het verkeerde antwoord)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:29

Anoniem schreef:
hsp staat los van spiritualiteit...er kunnen natuurlijk hsp'ers zijn die zeer spiritueel ingesteld zijn,maar er zijn ook spiritueel ingestelde mensen die geen hsp'er zijn.

Juist :j
En of mensen wel of niet jouw 'juiste' antwoord zouden geven hangt ervan af of ze die jou wel wilde geven.. :)* Misschien zijn er wel mensen die het niet de moeite waard vinden om jou het te vertellen? Waarom zouden ze en wat schieten ze er mee op?! Of misschien juist wel mensen die misschien nog 'verder' zijn dan jou? Niet dat ik dat ben, maar wel iets om voor jou over na te denken lijkt mij..
Het zegt iig heeeeel veel over jou allemaal, dat is zeker :j
Laatst bijgewerkt door Hanneke84 op 30-04-09 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:30

HSP is niet zweverig of exclusief. Weet je eigenlijk wat spiritualiteit in houd Zilfstar? :)

Chiqa ik ben het met je eens maar wel om andere redenen :D Maar dat ligt simpelweg aan het verschil in visie. ;)

DC: ik heb nergens beweerd dat elk spiritueel persoon een HSP is (quote me waar je dat denkt te lezen. Ken nl heel veel spirituele personen die niet HSP zijn :) ), enkel dat HSP'ers spiritueel zijn. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-04-09 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Spinoza

Chiqa schreef:
pharagirlke schreef:
HSP is niet opgenomen in DSM IV classificatie en daarmee dus geen psychische aandoening, als verpleger zijnde zou je dat moeten weten Phaser.

En gelukkig zal hij daar ook nooit worden erkent of opgenomen een diagnose die je jezelf bij elke Libelle of Margriet aan kan laten praten.

Nee is maar goed dat het niet erkent wordt hoe kan je anders systemen doorbreken. Ik ben namelijk van mening dat dit gewoon tussen de mensen gebeurd vaak zonder dat ze het echt gelijk door hebben. Aantrekken van bepaalde mensen om bepaalde redenen bijvoorbeeld. Of gezet worden in een situatie die alleen voor jou is.
Lijkt me wel cool hebben we over 50 jaar adviseurs van de regering die hsp zijn, ben benieuwd hoe de wereld er dan uit zou zien

Anoniem

Ja,leuk,jezelf een diagnose aanpraten,echt lachen...

ik snap je redenatie Chiqa,maar probeer het ook eens om te draaien.
Ikzelf heb echt heel veel gelezen,gepraat,en meer over hsp.
Loop dus al vanaf mijn 2e met vage vervelende klachten,toen ik 5 was,kwam er een pedagoog op mijn school me observeren,op mijn 16e kreeg ik gesprekken bij de ggz...omdat ik gewoon niet "normaal'" functioneerde.
Wat er dan wel was,en waar ik steeds zo onrustig,verdrietig en uit balans door raakte wisten ze niet.
Ik ben nu eind 20,en nu vallen er kwartjes.
Ikzelf heb baat bij kennis van hsp. Ik zelf heb er veel aan gehad om hierover te lezen en dingen te herkennen en te kunnen plaatsen.
Ik merk nu dat ik beter weet waar ik op reageer en wat mij helpt.
en dat kan voor veel mensen juist enorm fijn zijn..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:31

Anoniem schreef:

Ik ben dat zeker met je eens, maar moet eerlijk zeggen dat alle HSPers die ik persoonlijk ken (niet dat dat er meteen honderden zijn, hoor ;) ) zeker spiritueel ingesteld zijn. En natuurlijk zijn er ook spiritueel ingestelde mensen die geen HSPer zijn. :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:31

pharagirlke schreef:
het komt vaak voor dat die kinderen dingen vertonen die wetenschappers perse willen thuiswijzen. Daardoor komen ze vaak onterecht aan de relatine of worden ze gezien als autist terwijl ze dat helemaal niet zijn. :) Een goede dokter kijkt voorbij zijn kennis. Nieuwetijdskinderen enz KUNNEN "eigenschappen" vertonen van hetgeen dat wij autisme/ADHD genoemd hebben. Maar het valt me op dat er maar weinig het ook echt hebben. Vaak is het gewoon een periode waar zowel ouder als kind doorheen moeten. Zeg nu zelf, het is nu eenmaal niet simpel :)

want HSP'ers zíjn spirituele mensen. :) pittige uitspraak? Beslist, maar het feit dat ik van niemand antwoord kreeg en enkel aanvallen heeft wel het e.e.a bevestigd voor mij... :) Zoals ik al zei: als er een antwoord kwam, kon het niet goed of fout zijn. (behalve als je er van uit ging dat het doomsday zou zijn omdat er alïens de werld gaan vernietigen zoals de typische american doomsday movie .. Naja, je snapt wel wat ik bedoel he ;) )

Dat jij niet het antwoord kreeg dat je wilde horen bedoel je....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:32

pharagirlke schreef:
want HSP'ers zíjn spirituele mensen. :) pittige uitspraak? Beslist, maar het feit dat ik van niemand antwoord kreeg en enkel aanvallen heeft wel het e.e.a bevestigd voor mij... :) )

hier,misschien?

jij gaf enkele posts hierboven aan dat hsp'ers geinteresseerd moeten zijn in spirituele gebeurtenissen...
en de reden waarom geef jij hierboven.
ofwel je vindt hsp'ers spirituele mensen.
en dat ben ik niet met je eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:34

Waar staat "elk spiritueel persoon is een HSP"

Er staat gewoon wat jij zegt, dat een HSP een spiritueel persoon is. :) Bijgevolg is een HSP ook geinteresseerd in spirituele zaken.

Maar er staat nergens dat, omdat je geinteresseerd bent in spirituele zaken, dat je daarom per definitie een HSP bent. :) Interpretatie foutje vrees ik. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-04-09 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:34

Ik ben gewezen op mijn hooggevoeligheid/hsp door een spriritueel persoon.. daar ben ik haar nog eeuwig dankbaar voor.

Dankzij haar kan ik nml negatieve energie zoals in dit topic een beetje "wegblazen"

Zonde dat het verstoord is hier.

Wel merk ik dat veel mensen hsp hebben, mij is ooit verteld (weet dus niet of het klopt) dat ongeveer 1 op de 5 (20%) van de mensen/bevlking dit heeft.
dan gaat het puur om extra sensitiviteit in je waarnemingen.
Zelf merk ik sinds een tijdje dat ik ook wel meer kan/zie
Ik doe er niet echt veel mee :o
waarom? daar weet ik het antwoord nog niet op.. Ik heb gewoon meer tijd nodig ervoor gok ik.

Ben ik nou zo dom, maar ik heb echt geen idee wat nieuwetijdskinderen zijn? vind het wel interessant?
En ik ben best benieuwd wat er met 2012 aan de hand is?
zal de wereld veranderen?
Ik hoop het heel erg..!

Heeft iemand een uitleg toevallig? anders ga ik even googelen :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:35

pharagirlke schreef:
HSP is niet zweverig of exclusief. Weet je eigenlijk wat spiritualiteit in houd Zilfstar? :)

_O- _O-

Dat zei ik ook niet. Dat maak jij ervan door het te hebben over: de echte HSP behoort te weten dat ie voor 2012 bestemd is. En dat te veel mensen zich erin herkennen (wat je juist fijn zou moeten vinden als jouw waarheid van 2012 waar zou blijken te zijn). Enzovoorts.

Spiritualiteit... och ja, wat was dat ook alweer... }:0

Als je mij zou kennen zou je weten dat ik zeer spiritueel ben. Vandaar dat ik me ook zo opwind als dit onderwerp weer volledig uit zijn verbandje wordt gerukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:36

Waarom moet een hsp'er geinteresseerd zijn in spiritualiteit?
waarom is een hsp'er dan een spiritueel persoon??

Twiggy2008

Google even op 'nieuwetijdskinderen', dan vind je genoeg informatie. :)

phaser

Waar trekken jullie de grens tussen overgevoeligheid en andere klachten en hooggevoeligheid ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:39

Anoniem schreef:
Ik merk nu dat ik beter weet waar ik op reageer en wat mij helpt.
en dat kan voor veel mensen juist enorm fijn zijn..
..

Ongetwijfeld, maar wat moet je nu met iets wat niet bewezen is, je jezelf aan kan laten meten in elk damens of kindertijdschrift, ik schoot persoonlijk in de lach toen ik voor het eerst op zo'n site kwam met zo'n zweverigmuziekje , wat een klinklare onzin :')
Sorrie maar vidn het een beetje sneu als mensen mij vertellen... "Ik heb HSP"Ja boeie? Ik ben schizofreen"
Ja en nu? Zullen we een lotgenotenclubje opzetten?

Sorrie hoor, mss klink ik nu kleinerend over dit modeverschijnsel, en mss meen ik dat ook wel maar dat is meerendeel omdat ik er met mijn volle verstand niet zo bij kan dat mensen ..... geloven in deze onzin.

Ik ben ook hypergevoelig hoor, voel sferen aan, kan akelig worden van sommige mensen, maar om daar een etiketje aan te hangen, ik zou niet weten waarom.
Ik draag wel geitenwollensokken, maar wil me dr niet mee indentificeren.

Maar vertel eens, wordt hier dan therapie voor gegeven, en zoja zal wel niet vergoed worden :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:40

Nou dat was een stevige discussie op de late avond. Mijn gevoel zegt me ermee op te houden, hondje uit te laten en te bed te gaan.
Eens worden we het hier toch niet. (en dat mag)
2012 zullen we vanzelf gaan merken.
En ik heb weer even over iets anders kunnen hebben dan paarden... :D

Ik ga :evaw:

Welterusten