Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Mexico gangers opgelet!!-->dodelijk griepvirus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:46

tevens is het al heeeeelemaaal niet te vergelijken als blijkt dat dit virus idd zoiets is als de spaanse griep, en juist gezonde jonge mensen de l*l zijn ipv de normale risicogroepen zoals bijv ouderen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:52

Maar om het even uit te zetten in getallen:
Er zijn nu iets van 100 mensen dood aan die griep, op 22 miljoen inwoners van heel Mexicostad.
Dat zijn meer inwoners in 1 stad, dan in heel Nederland bij elkaar en daarvan is nu ongeveer 0.00045% overleden aan waarschijnlijk die griep..

Neemt niet weg, dat men deze griep in de gaten moet gaan houden en moet proberen om er vaccins tegen te ontwikkelen, zodat de griepprik ertegen beschermd.
Maar het zijn ook nog geen heel schokkende hoeveelheden met mensen die al met bosjes aan het bezwijken zijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:01

Inderdaad, ik vind dat er erg overdreven gereageerd wordt door de media.

De media veroorzaken nu gewoon paniek bij de mensen, en brengen het op een manier alsof het einde der tijden al genaderd is.

Als je je realiseert dat op zo'n miljoenen stad als Mexico waar miljoenen mensen op elkaar gepakt wonen maar 100 slachtoffers zijn, dan vind ik het echt nog geen reden voor paniek.

Ik vind het altijd zo'n bangmakerij in de media. Net als destijds de Sars uitbraak, welke toen gewoon ingedampt is.

Ik herinner mij ook een soort van 'mediahype' toen ik een jaar of 14 was.

Er was in Nederland een bacterie actief, dat het pitbullbacterie werd genoemd. Mensen die de bacterie opliepen werden van binnen uit aangevreten en organen en weefsel werd aangetast.
Het was toen elke dag op het nieuws en ik durfde de deur niet meer uit en had er nachtmerries van.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:26

laetitia schreef:
Inderdaad, ik vind dat er erg overdreven gereageerd wordt door de media.

De media veroorzaken nu gewoon paniek bij de mensen, en brengen het op een manier alsof het einde der tijden al genaderd is.

Als je je realiseert dat op zo'n miljoenen stad als Mexico waar miljoenen mensen op elkaar gepakt wonen maar 100 slachtoffers zijn, dan vind ik het echt nog geen reden voor paniek.

Ben ik het wel mee eens, maar het is blijkbaar wel érg besmettelijk als je kijkt hoeveel toeristen er al mee besmet zijn. Weet niet hoeveel Nederlanders de verschijnselen hebben, maar in Zwitserland waren 5 mensen die naar Mexico waren geweest die in het ziekenhuis lagen waarvan al bij 1 bevestigd was dat diegene varkens griep had. Als je dan bekijkt dat de meeste mensen naar de kust gaan op vakantie, wat wel minder dicht bevolkt is dan is het wel heel toevallig dat ze ermee besmet zijn geraakt.
Ik denk dat het misschien wel niet zo dodelijk is, maar wel heel besmettelijk.
Over dat het vooral bij jongere mensen (tussen 20 en 50) voorkomt, kan komen doordat zij nog een heel goed immuunsysteem hebben. Ze raken besmet met het virus, en hun lichaam begint zoveel antistoffen aan te maken dat er eigenlijk een overreactie ontstaat waardoor hun lichaam juist verzwakt raakt. Dus het is wel vrij agressief.

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:28

ehm tsja ik ga over 3 weken naar de VS...
hopen dat het zich niet verder uitbreid want we hebben geen annuleringsverzekering :(:)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:32

Hmm, mijn ex is net in Mexico geweest, waar hij zijn nieuwe vriendinnetje heeft bezocht (die hij al had voor ik het uitmaakte..) zou dit karma zijn? :+
ik hoefde hem sowiso al niet te zien, maar nu al helemaal niet meer }>
maargoed voor die mensen daar is het natuurlijk wel erg..

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:37

Mijn vriendje is nu op vakantie in de VS, gelukkig wel in het westen van het land, maar hij komt pas volgende week terug en ik heb geen idee hoe snel dat virus zich gaat verspreiden. Ik maak me er wel zorgen over ;( .

Het grootste probleem is dat het nog onbekend is hoe besmettelijk het virus is en natuurlijk kunnen we niet voorspellen hoe dit zich gaat ontwikkelen. Een virus kan zich in de tijd ontwikkelen van minder naar meer besmettelijk.
Helaas zegt de relatief kleine hoeveelheid besmette mensen erg weinig. De meeste mensen die besmet zijn, zijn waarschijnlijk ontdekt omdat ze verschijnselen hadden van de griep. De tijd tussen besmetting en ziek worden kan 7 dagen zijn, je kan dan wel bedenken dat mensen die besmet zijn, nog een aantal andere mensen kunnen besmetten voordat ze zelf verschijnselen krijgen en worden geisoleerd.
Alle maatregelen op vliegvelden etc hebben dus weinig nut.
Het enige waar we op kunnen hopen is dat de besmettelijkheid van het virus meevalt en dat het zo zich uiteindelijk niet verder kan verspreiden. Afwachten dus... maar ik krijg er wel een beetje de kriebels van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:46

Ik vind het ook geen fijn idee zo'n virus. Het is toch een gemeen besmettelijk beestje en het verspreid zich wel erg snel over de wereld. Spanje en engeland al zeker, nieuwzeeland, VS, Canada, Frankrijk en nog meer landen een vermoeden. En dat met de vakantietijd die eraan komt. En veel mensen die laks reageren met een houding het overkomt mij toch niet.

ALs het op meer plaatsen uitbreekt is het behalve de gezondheidsrisico's heeft het ook economisch behoorlijk veel impact omdat het hele openbare leven komt stil te liggen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:55

In belgie zijn ook al gevallen ontdekt.
In Mexico zijn nu meer dan 1000 mensen besmet, ik vind het toch maar eng
De laatste tijd denk ik echt waar het hier naar toe gaat. Die griep, Leuven is een oorlogsgebied op dit moment met rellen ed, zelfs het leger is nu ingeschakeld.
Ik durf op dit moment mij echt niet in de stad te vertonen dus ben ook niet naar de lessen gegaan en morgen twijfel ik nog of ik ga

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:57

Yessy schreef:
http://www.pigflumap.com/

Zier er best eng uit zo met al die stipjes!

joh, das gewoon een beetje mensen sensatie geil maken :)) neemt niet weg dat het eng is hoor, maar ik heb.. 3? jaar geleden een onbekend virus gekregen, ik was doodziek maar ik kwam er wel uit, zo ook 2 jaar geleden toen er over mn voedselvergiftiging een buikgriep heen kwam, ook 2 weken plat gelegen (en de wc gezien) dus me moeder is er van overtuigd dat we dit ook wel overleven :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:58

Dat is nog minder goed nieuws. Vooral omdat er in Mexico een zware aardbeving is geweest ook waardoor er weer veel hulpverleners heenmoeten. Ik denk dat het geen kwestie is van of maar wanneer.

Ik wist trouwens niet dat Leuven zo beroerd was op dit moment.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:14

Ik had het gehoord op de radio ja. Ik moet zeggen dat de media het wel heel erg dik maakt, zoals Marije_jiplover op deze pagina (4) al aangaf. Desalnietemin moet het uiteraard wel in de gaten gehouden worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:19

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:24

xKatleentjex schreef:
reininglover schreef:
In belgie zijn ook al gevallen ontdekt.

Even hier op in, tenzij er momenteel recentere gevallen bekend zijn, zijn geloof ik degene die jij bedoelt gelukkig vals alarm http://www.hbvl.be/limburg/limburger-te ... rus-2.aspx .

Ow ok, ik had het vanmorgen op de radio gehoord dat er hier ook al besmettingen waren maar dat valt dan wel mee :)

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:28

Ik vind het ook echt dood eng en ben er veel te veel mee bezig momenteel. Ik probeer wel te relativeren zoals iedereen hier doet maar toch vind ik het nog eng...

Gisteren bij pauw en witteman(weet niet of ik het goed schrijf) zat ook een man en die zei dat het helemaal niet zeker is dat het zo vreselijk besmettelijk is, maar als het dat wel is, is de kans dat het naar nederland komt onvermijdelijk.

Wat denken jullie zou het zo een vaart lopen, dat er miljoenen mensen zullen sterven?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:30

In de Leeuwarder Courant stond dat er al heel wat inentingen klaar lagen, dus ik denk dat massaal Nederland tegen die tijd wel oproepen krijgt voor de entingen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:32

Ik heb misschien iets gemist, maar ik dacht dat er nog geen vaccin was tegen deze griep en dat het nog enkele maanden kon duren?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:33

Owja? *gaat de krant zoeken om het voor de zekerheid na te lezen*

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:33

magda_90 schreef:
In de Leeuwarder Courant stond dat er al heel wat inentingen klaar lagen, dus ik denk dat massaal Nederland tegen die tijd wel oproepen krijgt voor de entingen.

Er is nog geen vaccin voor uitgevonden dus vooraf enten kan niet.
Wel ligt er van alles klaar dat als je gaat knorren en in de modder ga rollen en alle andere randverschijnselen krijg zoals de loopneus, koort etc etcdat je geent kan worden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:38

Volgens mij had ik twee dingen in mijn hoofd. Ik meende het gister gelezen te hebben in de krant maar het staat er niet in nee. Wellicht heb ik iets anders gelezen over inentingen waardoor ik het nu door elkaar haal :+ Foutje van mijn kant :o

[edit] Ik weet nu waar het vandaan komt, ik had de krant naast mijn boek van school gelegd en dat lag open op vaccinaties. Waarschijnlijk heb ik het daardoor door elkaar gehaald :')

Deze keer lees ik het goed:

Citaat:
Vaccins tegen deze vormen van griep kunnen namelijk niet van tevoren gemaakt worden. Je weet van de tevoren niet om welk type het zal gaan.

[Nog een edit] Hmm ik lees het artikel verder:

Citaat:
De eerste maanden is er dus geen vaccin voorhanden. Nederland heeft wel 5 miljoen doses van het antivirale middel Tamiflu op voorraad. Dit middel voorkomt de groep niet maar zorgt voor een milder verloop.

Waarschijnlijk heb ik dus de hele boel door elkaar gehaald waardoor het even niet klopte wat ik zei.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 28-04-09 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:39

Hoe gevaarlijk is het eigenlijk? Ik bedoel meer van, ga je dood als je het krijgt? Ik bedoel, iedereen heeft toch wel eens de griep gehad, heel vervelend, maar je komt er toch wel weer bovenop als je weerstand een beetje normaal is?

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 13:40

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:43

Het verschil tussen dit virus en een normale griep is dat dit eigenlijk een dierenvirus is waardoor wij er geen weerstand tegen hebben en dus veel zieker worden dan bij een normale griep. De kans bestaat ook dat het virus zal muteren en daarmee misschien nog dodelijker wordt.

Er is geen vaccinatie op dit moment maar NL heeft wel een vrij grote voorraad Tamiflu hoewel het bij lange na niet genoeg is voor alle inwoners. De productie van Tamiflu wordt op dit moment opgeschroefd maar dat duurt 8 maanden dus daar hebben we voorlopig niet zoveel aan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:43

Mando schreef:
magda_90 schreef:

Er is nog geen vaccin voor uitgevonden dus vooraf enten kan niet.
Wel ligt er van alles klaar dat als je gaat knorren en in de modder ga rollen en alle andere randverschijnselen krijg zoals de loopneus, koort etc etcdat je geent kan worden.

Ik heb mijn post aangepast, heb even 3 dingen door elkaar gehaald :+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:44

Ik denk dat verschillende mensen het gevaar onderschatten. Er wordt voor een pandemie als deze al decennia gewaarschuwd, omdat het er al heel lang aan zit te komen. Een wereldwijde besmetting is bijna niet te voorkomen. Van de 1600 besmettingen in mexico zijn er tot nu toe rond de 150 doden. Dat is erg veel, en valt niet te rekenen onder een normale griep. Vooral niet omdat mensen tussen de 20-50 de pineut zijn. Het is dus een kwestie van goede genen hebben.
Er liggen al jaren draaiboeken klaar voor als het echt wereldwijd gaat doorbreken. We kunnen alleen maar hopen dat het virus toch minder besmettelijk is als nu wordt gedacht, dan zal het allemaal wel meevallen.