Wie heeft er een kunst tand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:03

_JL_ schreef:
dan snap ik het verschil gewoon niet goed ;)

Implantaat krijg je als tand + wortel er helemaal niet meer zijn. Implantaat is een titanium kunstwortel waar later een kroon op gemaakt wordt.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:52

Cloud schreef:
Ik ben ook 1 van de gelukkige die een inplantaat mag laten zetten!!! Wat mij het meeste tegen houdt zijn de kosten van deze ingreep. De ziektekostenverzekeraar vergoed maar 450 euro terwijl het 1750 euro kost.
Hebben jullie heel het bedag vergoed gekregen of niet??

bij mij word de implantaat vergoed door de gemeente en de verzekering.

dus hoef ik zelf niets te betalen. ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:56

Bij mij waren de kosten voor 2 implantaten in totaal 4500 euro, waarvan ik er bijna 1000 zelf heb moeten betalen en de rest vergoed is :) Maar mijn tandarts waarschuwde me wel dat er meestal niks vergoed wordt, je moet mazzel hebben, een erg goede reden waar je niks zelf aan schuld hebt of een tandarts die goed de zorgverzekeraar weet te bespelen schijnbaar.

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:05

ik miste vanonder 2 kiezen...dat bleek toen de orthodont foto's had gemaakt
ik had dus echt geen zin in kunsttanden :+
we besloten dan samen dat ik de melktanden die daar nog zaten, ging laten trekken
en om onder en bovenkant gelijk te krijgen, ging ik de gelijkaardige kiezen vanboven (wel al volwassen kiezen) ook laten trekken
ik zat dus met 4 mooie gaten in m'n mond :+
korte tijd na het trekken kreeg ik dan m'n beugel en die zorgde er dan voor dat m'n achterste kiezen die lege gaten opvulden
dus tadaa m'n gebit is weer mooi :Y) en ik heb plaats vr mn wijsheidstanden :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:07

Vientje schreef:
Bij mij waren de kosten voor 2 implantaten in totaal 4500 euro, waarvan ik er bijna 1000 zelf heb moeten betalen en de rest vergoed is :) Maar mijn tandarts waarschuwde me wel dat er meestal niks vergoed wordt, je moet mazzel hebben, een erg goede reden waar je niks zelf aan schuld hebt of een tandarts die goed de zorgverzekeraar weet te bespelen schijnbaar.

mijn tandarts heeft mij gezegd, ook omdat ik zelf niet zoveel geld heb,

dat de gemeente daar wel weer potjes voor heeft.
als je het slim speelt, kun je het zelfs volledig laten vergoeden. 8-)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:49

ik ga zaterdag een tand implantaat zetten.
hoelang hebben jullie er last van gehad ( dikke kaak en de pijn enzz.)

en in het begin zeker alleen maar vloeibaar eten toch???

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:03

Ketaki schreef:
ik ga zaterdag een tand implantaat zetten.
hoelang hebben jullie er last van gehad ( dikke kaak en de pijn enzz.)

en in het begin zeker alleen maar vloeibaar eten toch???

Even een vraagje, wordt jou behandeling in 1 keer gedaan? Of krijg je eerst die schroeven in je kaak en na een tijdje pas de tanden. Dat had ik ergens gehoord, het leek mij een raar idee, maarja zoveel verstand heb ik er niet van. Bij mij duurt het nog wel een tijdje :)

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:31

Ik heb dus vorige week een implantaat gekregen. Ik heb een goed gebit en vond het zonde om de 2 naastgelegen
kiezen af te slijpen zodat ze als pijlers voor een brug zouden dienstdoen. Dan moest ik dus in totaal 3 kiezen behandelen.
Nu hebben ze vorige week een implantaat gezet (kies was met wortel en al afgebroken en niet meer te redden, wortel ook
in stukken).
Van de behandeling heb ik echt niets gevoeld. Eerst even foto's maken, dan een verdoving door de kaakchirurg (die kan dat
pijnloos). Toen kreeg ik groen lakentje met een gatuitsparing voor de mond. Heb heel even geboor gehoord en ik zag in het
licht dat hij het aan het hechten was. Heeft totaal denk ik niet meer dan 20 minuten geduurd, met foto en al.
Ik had heel veel pijnstillers meegekregen en maagbeschermers. Nou toen de verdoving uitgewerkt was totaal geen
pijn gehad. Heb gelijk toen ik thuis kwam een lekkere boterham gegeten want die kon ik voor de behandeling niet door mijn keel
krijgen, haha. Trouwens ook daarna geen pijn gehad, heb geen pijnstiller hoeven te gebruiken. Denk dat ik met een brug zetten
veel langer zoet was geweest. Zou het zo weer doen. Nu moet ik 8 weken wachten, de implantaat moet vastgroeien en
dan kan ik er een kroon (kies) op laten zetten. Dit doet een ander. Qua kosten weet ik het nog niet. De rekening van de kaakchirurg
heb ik al, dat was ong 900 euro. De rest merk ik dan wel weer. *D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:55

Zqw39 schreef:
Even een vraagje, wordt jou behandeling in 1 keer gedaan? Of krijg je eerst die schroeven in je kaak en na een tijdje pas de tanden. Dat had ik ergens gehoord, het leek mij een raar idee, maarja zoveel verstand heb ik er niet van. Bij mij duurt het nog wel een tijdje :)

Bij mij is in ieder geval dat 2e gedaan. Implantaat moet namelijk eerst vastgroeien voordat je het kunt belasten zeg maar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:56

Ketaki schreef:

Ik zou eerst maar eens goed informeren als ik jou was.
Bovendien zou ik het vreemd vinden als een gemeente een dergelijke dure oplossing zou gaan vergoeden...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:39

Wendy schreef:
Ketaki schreef:

Ik zou eerst maar eens goed informeren als ik jou was.
Bovendien zou ik het vreemd vinden als een gemeente een dergelijke dure oplossing zou gaan vergoeden...

en wat als het met de gemeente al zo is geregeld ;)

ja, de mijne wordt ook niet in 1x gedaan.
maar ben benieuwd.
kun je dan alleen vloeibaar eten naar binnen werken, of hoe zit dat

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:43

Lante schreef:
Ik mis ook best wel veel volwassen tanden, heb nog steeds een aantal melktanden (en ik ben nu 31!!). Die vallen er dus niet spontaan uit. Ik heb een plaatje; een soort beugel van kunstof maar dan zonder de beugel maar met een paar kunst (snij)tanden eraan. Ook heb ik twee gaten waar melkkiezen zijn getrokken, opdat mijn volwassen gebit daar door zou komen (wat niet gebeurt tot nu toe). Daar heb ik niks voor in de plaats, maar het valt ook niet super op gelukkig.

Ik moet wel zeggen dat ik wel stevig baal van mijn gebit.

Heb je weleens een 2nd opinion bij de acta aangevraagd?

Ik ben 35 en ben geboren met 6 of 7 tanden te weinig, na mijn melkgebit kwam niets! Bij de stichting bijzonder tandheelkundige hulp terechtgekomen.
Het enige nadeel van de acta is dat iets dat 3 jaar had kunnen duren, inmiddels al 5 jaar duurt :\
Maar die kunnen wel helpen, verzekeringtechnisch ook.

Ik heb ook een tijdje met een plaatje gelopen maar ik had er grote psychische problemen mee. Ik heb net gister healing abutments laten plaatsen, nog een nadeel van de acta, ze doen niets voor je als je iets anders wilt dan wat zij hadden besloten. Ik wil dus dat plaatje echt niet meer, na 1.5 jaar wachten.

Ik heb dus 6 implantaten en dat deed wel zeer, zeker die 4 in de onderkaak. Maar verder als ik terugdenk aan het blijvende resultaat dan 'vergeet' je de pijn.
Die 2 in mijn bovenkaak voelden niet lekker maar waren minder pijnlijk. Paracetamolletje of andere pijnstiller van te voren innemen als je weet dat ze gaan verdoven o.i.d.
De napijn valt mee. Alleen met die 4 in de onderkaak zag het eruit alsof ik op mijn gezicht was geslagen :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:11

Ketaki schreef:
en wat als het met de gemeente al zo is geregeld ;)

ja, de mijne wordt ook niet in 1x gedaan.
maar ben benieuwd.
kun je dan alleen vloeibaar eten naar binnen werken, of hoe zit dat

Dan vind ik het dus schandalig. Ik krijg hier regelmatig te maken met allerlei ernstige dingen waar de gemeente weigert een cent aan te besteden, echt wel wat heftiger dan een missende tand, maar dan steken ze wel 1700 euro in een implantaat?
Nogmaals, het is geen persoonlijke aanval, maar ik heb meermalen gemeenten horen zeggen dat de bijzondere bijstand niet bedoeld is om te vergoeden wat de ziektekostenverzekeraar niet vergoedt. Dat de mensen dan maar een andere oplossing moeten zien te vinden. En dan vergoeden ze een luxe artikel als dit? (Je had immers ook voor een brug of een plaatje kunnen kiezen, is een stuk goedkoper).

Maar goed... je hoeft echt niet op vloeibaar voedsel hoor. Gewoon uitkijken wat je eet, en vooral kauwen met het gedeelte dat niet behandeld is, deed ik tenminste ;)
Succes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:17

Nicolletje schreef:
Lante schreef:
Ik mis ook best wel veel volwassen tanden, heb nog steeds een aantal melktanden (en ik ben nu 31!!). Die vallen er dus niet spontaan uit. Ik heb een plaatje; een soort beugel van kunstof maar dan zonder de beugel maar met een paar kunst (snij)tanden eraan. Ook heb ik twee gaten waar melkkiezen zijn getrokken, opdat mijn volwassen gebit daar door zou komen (wat niet gebeurt tot nu toe). Daar heb ik niks voor in de plaats, maar het valt ook niet super op gelukkig.

Ik moet wel zeggen dat ik wel stevig baal van mijn gebit.

Heb je weleens een 2nd opinion bij de acta aangevraagd?

Ik ben 35 en ben geboren met 6 of 7 tanden te weinig, na mijn melkgebit kwam niets! Bij de stichting bijzonder tandheelkundige hulp terechtgekomen.
Het enige nadeel van de acta is dat iets dat 3 jaar had kunnen duren, inmiddels al 5 jaar duurt :\
Maar die kunnen wel helpen, verzekeringtechnisch ook.

Ik heb ook een tijdje met een plaatje gelopen maar ik had er grote psychische problemen mee. Ik heb net gister healing abutments laten plaatsen, nog een nadeel van de acta, ze doen niets voor je als je iets anders wilt dan wat zij hadden besloten. Ik wil dus dat plaatje echt niet meer, na 1.5 jaar wachten.

Ik heb dus 6 implantaten en dat deed wel zeer, zeker die 4 in de onderkaak. Maar verder als ik terugdenk aan het blijvende resultaat dan 'vergeet' je de pijn.
Die 2 in mijn bovenkaak voelden niet lekker maar waren minder pijnlijk. Paracetamolletje of andere pijnstiller van te voren innemen als je weet dat ze gaan verdoven o.i.d.
De napijn valt mee. Alleen met die 4 in de onderkaak zag het eruit alsof ik op mijn gezicht was geslagen :=

Ik kan geen implantaten, omdat mijn volwassen gebit eronder zit. Ik heb trouwens psychisch niet veel last van het plaatje; ik kan er niks aan doen dat ik met deze zeldzame aandoening behebt ben. Vroeger ben ik er wel mee gepest en vond ik het vreselijk, maar nu is er een stuk acceptatie gekomen. Ik ben er geen minder mens door. Daarom is het nog wel lastig. Ik kan in een traject van 5-10 jaar mijn eigen gebit krijgen. Daarvoor moet ik verschillende operaties ondergaan en pijnlijke beugels dragen al die tijd en dan moet je nog maar afwachten hoe mooi het wordt ...
Dat heb ik er dus niet voor over, dan maar een plaatje; jammer dan.

Ketaki

Re: Wie heeft er een kunst tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:41

ik heb een vraagje.

bij mij stond in de brief van de tandarts, dat je bv geen make-up en sieraden mag dragen, waar is dat voor.

en hoelang duurt het dan, voor je weer bij de tandarts moet komen om de (eventuele hechtingen) eruit te laten halen.
want tot die tijd moet je spoelen met mondwater.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:04

Wendy schreef:
Zqw39 schreef:

Bij mij is in ieder geval dat 2e gedaan. Implantaat moet namelijk eerst vastgroeien voordat je het kunt belasten zeg maar.

bij mij word het ook in 2x gedaan.

de eerste stap is al gezet.
nou even flink bijkomen van de operatie.

heb nog wel napijn, maar dat is geloof ik heel normaal

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 12:39

Nou ik ben gister naar de tandarts geweest.

ik moet dus een inplantaat :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:23

Je moet niks hoor :+ ;)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:23

xxriiannee schreef:
Nou ik ben gister naar de tandarts geweest.

ik moet dus een inplantaat :+

veel succes met de operatie alvast.

ik ben momenteel aan het herstellen van de operatie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:25

Hoe is het gegaan? :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:29

Wendy schreef:
Hoe is het gegaan? :)

ze liepen met zun 2en flink te discusieren.

implantoloog over waarom ik dan geen etsbrug zou nemen ( ding viel er steeds uit, dus werkt niet)
en tandarts over het hechten.

jaja, ze hadden beter van baan kunnen wisselen.

en dat terwijl er een patient bij is.

maar goed.

eten gaat wel, in het begin vloeibaar en nou eet ik ook al gewoon mee.

stukjes kipfilet en verse fijne worst.

maar nog wel heel voorzichtig eten.

kauwen is nog wel een raar gevoel

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:33

Sterkte er maar mee in ieder geval... Lijkt me geen pretje al met al.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:36

ik heb me volgens mijn persoonlijk begeleidster keurig gedragen ( want ik ben panisch voor de tandarts)
was al helemaal op van de zenuwen voordat ik plaats mocht nemen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:55

mijn tandarts zij dat ik er niets van voelde en dat het zo voorbij was omdat er verder niks mis is met mijn tanden. het enige is dat er geen tand achter groeit. en tja ik heb geen keuze. anders loop ik heel mn leven met een gat in mn mond.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:58

xxriiannee schreef:
mijn tandarts zij dat ik er niets van voelde en dat het zo voorbij was omdat er verder niks mis is met mijn tanden. het enige is dat er geen tand achter groeit. en tja ik heb geen keuze. anders loop ik heel mn leven met een gat in mn mond.

dat is bullshit.

je voelt misschien niet dat er geboord word, maar je voelt het wel trillen hoor.

helemaal niets voelen klopt niet.
je voelt dan een drukkend gevoel in je mond