Melk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:17

Cayenne schreef:
Ik drink ook geen melk aangezien ik COPD heb (Chronisch Bronchitis in mijn geval) en ook ik last krijg van slijmvorming en dus benauwdheid wanneer ik melk drink. Overigens dronk ik het vroeger wel en vind ik het wel erg lekker.

@secricible, jij drinkt het soms dus wel? Ik moet het echt niet doen want ik krijg er daarna gegarandeerd last van, hoe graag ik het ook zou willen.
Ik hoorde trouwens dat karnemelk minder slijmvorming geeft? Zou dat waar kunnen zijn?

karnemelk is inderdaad beter. Hoe zuurder het product, hoe minder slijmvorming. Doe een opleiding tot dietiste en deze richtlijn wordt ons ook aangeleerd voor COPD, dus denk zeker dat het waar is. Ik merk zelf ook verschil bij het drinken van yoghurt en karnemelk.
Melk drink ik sowieso niet, ik merk dat ik daar heel veel last van heb. Van vla heb ik nauwelijks last, dit gebruik ik dus wel. Chocolademelk alleen op goede dagen. Vindt dit echt heel erg lekker, dus ik heb moeite om hier vanaf te blijven. Op dagen dat het niet gaat mijdt ik het echter wel. Ik mijd het ook voordat ik inspanningen verricht, omdat ik er daarna meer last van heb. De slijmvorming neem ik dan dus op de koop toe :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:52

Yoghurt (magere) eet ik s'ochtends en daar heb ik eigenlijk weinig last van geloof ik. Chocolademelk drink ik in de winter soms, maar dat zijn van die zakjes van Nestle waar je heet water bij moet gieten, en daar heb ik dan ook geen last van omdat er weinig tot geen melk in zit :D Ideaal dus.
Melk zelf mis ik wel qua drinken. Vroeger moesten we thuis dan ook steevast s'ochtends en s'middags melk drinken en ik heb het altijd lekker gevonden, maar een paar uur erna krijg ik ontzettend last van slijm en heb ik er gelijk spijt van :o
In combinatie met inspanningen heb ik er idd ook last van, maar dat komt meer door de overgang van koud naar warm en andersom.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:51

Ik houd absoluut niet van melk, drink het nooit. Dan neem ik karnemelk :)

Nassie

Re: Melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:51

Ik drink ook geen melk vanwege een koemelkeiwit allergie. Zodra ik koemelkeiwit binnen krijg zwelt mijn buik op en heb ik de volgende dag uitslag op mijn gezicht.

Ik heb overigens nog nooit wat gebroken gelukkig :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:27

Op kamers drink ik het weinig, thuis enorm, gok bijna een liter per dag.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:33

Er gaan hier liters per week doorheen. Toen mijn broer en zus nog thuiswoonden toch al gauw een litertje of 18 per week :=

En wij hebben hier thuis nog nooit iets gebroken, maar dat houdt geloof ik geen verband met elkaar.

Onze buurvrouw waarschuwde mijn moeder vorig jaar nog. Melk is volgens haar namelijk ontzettend slecht voor je!
Mag je raden wie er altijd ziek en onderweg zijn terwijl het halve aanrecht vol staat met vitaminepillen...idd de buren!

Toen ik baby was had ik trouwens koemelkallergie, echt drama was dat want ze kwamen er pas na 3 maanden heel hard janken (en veel pijn lijden) achter... Later ben ik er (gelukkig) overheen gegroeid.

Overigens heeft een groot deel van de wereldbevolking lactose intollerantie. Vooral in Azië kunnen heel veel mensen geen koemelk verdragen. Heeft te maken met bepaalde enzymen die je nodig hebt om de melk af te breken. Als je die niet hebt is melk drinken geen pretje.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:28

_Sigrid_ schreef:
Overigens heeft een groot deel van de wereldbevolking lactose intollerantie. Vooral in Azië kunnen heel veel mensen geen koemelk verdragen. Heeft te maken met bepaalde enzymen die je nodig hebt om de melk af te breken. Als je die niet hebt is melk drinken geen pretje.

Africa ;) Daar wordt het overgrote merendeel der bevolking geboren zonder lactose splitsende enzymen :)
Net zo goed als dat vrijwel alle diersoorten over moedermelk "heengroeien" en er een probleem tegen ontwikkelen, of dat als mensen tijden lang geen melk drinken - het ook niet meer kunnen, vanwege lactose intolerantie :)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:33

Afrika ook inderdaad. Met uitzondering van Noord-Afrika (Marokko en Algerije enz) daar wordt wel melk gedronken. En in Azië kunnen alleen Mongolen het verdragen schijnt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:34

WhiteRose schreef:
_Sigrid_ schreef:

Africa ;) Daar wordt het overgrote merendeel der bevolking geboren zonder lactose splitsende enzymen :)
Net zo goed als dat vrijwel alle diersoorten over moedermelk "heengroeien" en er een probleem tegen ontwikkelen, of dat als mensen tijden lang geen melk drinken - het ook niet meer kunnen, vanwege lactose intolerantie :)

India ook.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:36

Ik ben trouwens gek op melk én chocolademelk, hoewel ik er altijd erg slijmerig van wordt, en van chocolademelk krijg ik buikpijn. Maar ik kan er niets aan doen, ik ben er gek op. Ik las ooit in de Linda een interview van een veganiste die zei dat er antibiotica in melk zit omdat de koeien dat in hun eten krijgen omdat ze blaren krijgen van het melken. _O-

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:50

Van India dacht ik me te kunnen herinneren dat dat de variant van "ontwenning" is, dat daar van het eerste levensjaar amper melk gedronken wordt, en men het daarna niet meer kan. Maar 't is laat, ik ben moe, en ik weet het niet meer zeker ;)

En antibiotica tegen de blaren? Ik heb me wijs laten maken dat daarvoor het zalfje gebruikt dat wij kennen als... Juist ja, Uierzalf! :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:34

Ik heb een tijdje geen melk gedronken vanwege eczeem, om te kijken of het dan overgaat.
Nu lust ik het niet meer. :r
Drink wel een kopje thee 's ochtends. Optimel en karnemelk gaan er ook nog wel in. ;)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:40

Ik ben thuis de enige die melk drinkt, maar ook de enige die wat gebroken heeft :+
Volgens mij heeft melk drinken en botten breken niks met elkaar te maken...

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:43

ik drink 1 kopje melk per dag ong.
ik heb mijn scheenbeen en kuitbeen (in 1 keer) gebroken
en daarna ook nog 3 botjes in mijn enkel...

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:20

ehm... 1 of 2 glazen per dag, en ik heb dus mijn rug gebroken... maar twas een enorme klap, dus ik snap ook wel dat het bot bezweken is zegmaar... Verder ondanks aanrijding en veelvuldig van de trap vallen etc, nooit iets gebroken...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:54

bij ons gaan er minimaal 7 pakken per week er door heen
dat kom omda ik met me broers verslaaft zijn aan melk x'DD

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:39

Drink zo'n 2 glazen melk per dag, en idd nog nooit iets gebroken haha!

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:49

Ik denk ong. 3 glazen per week := Hou niet van melk.
Maar heb nog nooit iets gebroken! :)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:52

drink geen melk, maar heb sterke botten, alleen wat gebroken met ongelukken te paard (sleutelbeen, neus, voetbotjes) maar dan breekt iedereen zn botten met zo'n gewicht.
Ik vind melk niet lekker.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:05

Ik drink heel veel melk, begint bij 1L/dag. Nog nooit iets gebroken, volgens mij is het "drink veel melk, dan breek je niets" ook een beetje een fabeltje. Dat het goed is voor je gestel dat weet iedereen! Maar het wil volgens mij niet zeggen dat als je weinig of geen melk drinkt je zwakkere botten hebt ;)

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:48

Oh ik geloof ook niet dat het echt uitmaakt, maar heb simpelweg de vraag beantwoord :-D