Het is heel handig dat je dit 'probleem' zelf ziet en er zelf wat aan gaat doen
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
superlotje schreef:Ik heb ooit op mijn 14e een faalangstreductietraining gedaan. Dat was toen ook wel hard nodig, hoewel ik me afvraag of ik er echt zoveel aan heb gehad.
Het zou voor mij geen kwaad kunnen om nu weer iets dergelijks te gaan doen, in de trant van assertiviteit ed.
Moeite met telefoneren is voor mij ook erg herkenbaar, maar alleen thuis. Op mijn werk moet ik wel telefoontjes plegen en dat lukt me tegenwoordig wel.
Nee-zeggen blijft voor mij ook altijd erg lastig, wat dat betreft wil ik graag "aardig" gevonden worden.
Ik vraag me wel af in hoeverre je verandert door een assertiviteitstraining. Een deel van (gebrek aan) assertiviteit zit gewoon in mijn karakter en mijn karakter wil ik niet veranderen...
superlotje schreef:Ik vraag me wel af in hoeverre je verandert door een assertiviteitstraining. Een deel van (gebrek aan) assertiviteit zit gewoon in mijn karakter en mijn karakter wil ik niet veranderen...

Pollewoppy schreef:superlotje schreef:Ik vraag me wel af in hoeverre je verandert door een assertiviteitstraining. Een deel van (gebrek aan) assertiviteit zit gewoon in mijn karakter en mijn karakter wil ik niet veranderen...
Wees niet bang, door een assertiviteitstraining verandert je karakter niet hoor. Je leert alleen anders met sommige dingen omgaan waardoor je het voor jezelf allemaal wat makkelijker maakt. That's all...
ijssnuiver schreef:Pollewoppy schreef:
Wees niet bang, door een assertiviteitstraining verandert je karakter niet hoor. Je leert alleen anders met sommige dingen omgaan waardoor je het voor jezelf allemaal wat makkelijker maakt. That's all...
Inderdaad en het kan je wel helpen om bepaalde dingen toch te doen terwijl je het eigenlijk niet 'durft'.
Mitxa: mag ik vragen waarom je het niet in groepsverband doet?? (gewoon interesse hoor).
Zelf heb ik gister de eerste training gehad, was opzich leuke groep en het was nu voornamelijk voorstellen en even inhoudelijk wat assertief en faalangst is, volgende week beginnen we 'echt'.
Pollewoppy schreef:superlotje schreef:Ik vraag me wel af in hoeverre je verandert door een assertiviteitstraining. Een deel van (gebrek aan) assertiviteit zit gewoon in mijn karakter en mijn karakter wil ik niet veranderen...
Hopelijk heb je er wat aan!
)

. Ik snap ook wel dat je het nu allemaal even niet meer ziet zitten en er onzeker door word. Maar ik zou toch proberen dat jong volwassen programma aan te gaan en kijken of je er iets aan hebt. Succes! 
Máár bij hun heeft het héél erg goed geholpen, dus we gaan er maar voor..!