Assertiviteitstraining

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:32

Ik weet niet precies of wij het nog krijgen, maar ik doe nu nog een sociale opleiding (Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener) en daar krijgen wij als het goed is ook een training voor omdat wij er mee moeten leren omgaan.

Het is heel handig dat je dit 'probleem' zelf ziet en er zelf wat aan gaat doen :j

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:42

superlotje schreef:
Ik heb ooit op mijn 14e een faalangstreductietraining gedaan. Dat was toen ook wel hard nodig, hoewel ik me afvraag of ik er echt zoveel aan heb gehad.
Het zou voor mij geen kwaad kunnen om nu weer iets dergelijks te gaan doen, in de trant van assertiviteit ed.
Moeite met telefoneren is voor mij ook erg herkenbaar, maar alleen thuis. Op mijn werk moet ik wel telefoontjes plegen en dat lukt me tegenwoordig wel.
Nee-zeggen blijft voor mij ook altijd erg lastig, wat dat betreft wil ik graag "aardig" gevonden worden.

Ik vraag me wel af in hoeverre je verandert door een assertiviteitstraining. Een deel van (gebrek aan) assertiviteit zit gewoon in mijn karakter en mijn karakter wil ik niet veranderen...

Ik heb ook een faalangstreductietraining gehad, maar die training was meer gericht op mensen die ergere faalangst hadden dan ik, dus ik vond het saai...
Moeite met telefoneren is héél herkenbaar, als het niet hoeft, dan doe ik het niet... Op werk veel minder dan thuis... Achteraf denk ik altijd: wat was hier eng aan?? En de eerst volgende keer vind ik het weer net zo eng!
Nee zeggen vind ik ook moeilijk, alleen heb ik wel beter geleerd, net als telefoneren nu..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:51

superlotje schreef:
Ik vraag me wel af in hoeverre je verandert door een assertiviteitstraining. Een deel van (gebrek aan) assertiviteit zit gewoon in mijn karakter en mijn karakter wil ik niet veranderen...

Wees niet bang, door een assertiviteitstraining verandert je karakter niet hoor. Je leert alleen anders met sommige dingen omgaan waardoor je het voor jezelf allemaal wat makkelijker maakt. That's all...

Mitxa

Re: Assertiviteitstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:24

Vandaag heb ik ook mijn eerste assertievieteitstraining weer achter de rug. Ik doe het niet in groepsverband maar samen met m'n psycholoog. Heb m'n eerste huiswerkopdracht gehad en deze vind ik nog wel leuk (moet op een gesloten manier een gesprek beeindigen). Maar tegen les 4 en 6 zie ik al op (hoe ga je om met kritiek en iets weigeren/nee durven zeggen). Dat zijn hele zwakke punten bij mij. We gaan het gewoon weer proberen en hopelijk helpt het deze keer beter dan 10 jaar geleden ;)

Iedereen die de training volgt veel succes!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:26

Pollewoppy schreef:
superlotje schreef:

Wees niet bang, door een assertiviteitstraining verandert je karakter niet hoor. Je leert alleen anders met sommige dingen omgaan waardoor je het voor jezelf allemaal wat makkelijker maakt. That's all...

Inderdaad en het kan je wel helpen om bepaalde dingen toch te doen terwijl je het eigenlijk niet 'durft'.

Mitxa: mag ik vragen waarom je het niet in groepsverband doet?? (gewoon interesse hoor).

Zelf heb ik gister de eerste training gehad, was opzich leuke groep en het was nu voornamelijk voorstellen en even inhoudelijk wat assertief en faalangst is, volgende week beginnen we 'echt'.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:45

ijssnuiver schreef:
Pollewoppy schreef:

Inderdaad en het kan je wel helpen om bepaalde dingen toch te doen terwijl je het eigenlijk niet 'durft'.

Mitxa: mag ik vragen waarom je het niet in groepsverband doet?? (gewoon interesse hoor).

Zelf heb ik gister de eerste training gehad, was opzich leuke groep en het was nu voornamelijk voorstellen en even inhoudelijk wat assertief en faalangst is, volgende week beginnen we 'echt'.

Dat mag je best vragen hoor, ik doe het via mijn psycholoog. Bij hun in de praktijk waren op dit moment niet genoeg deelnemers om het in een groep te starten. Vandaar dat het een 1 op 1 cursus(je) is.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:19

Pollewoppy schreef:
superlotje schreef:

Nou, al zou mijn karakter helemaal anders worden, dat zou ik er persoonlijk wel voor over hebben....
Nu is dat natuurlijk niet zo. Maar als je er echt last van hebt in je dagelijks leven, dan heb je er veel voor over hoor. (ik wel tenminste!)

IJssnuiver, fijn dat je een fijne groep hebt. :j Hopelijk heb je er wat aan!

Toevallig heb ik vandaag een brief gekregen dat ik a.s. dinsdag weer op gesprek moet komen bij het GGZ.
Ik snap er niks van. Kreeg toen een brief dat ik was aangemeld voor het therapieprogramma angst- en stemmingsstoornissen. En dat ik nog een brief zou krijgen met de datum dat het begint erin.
En nu heb ik weer een brief dat er een weetikveelwatvoor gesprek geplant staat van 2,5 uur tijd?! (brief ligt bij mijn ouders, ook al zo raar, vorige brief kwam op mijn adres en deze bij mijn ouders :z )
Nouja het zal wel aan mij liggen, maar ik ben iig wel blij dat er iets gaat gebeuren. ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:11

Dat kan ik me voorstellen Nathalie.
Wel verwarrend allemaal. Hopelijk heb je na je gesprek wat meer duidelijkheid over alles. Wel een lang gesprek trouwens...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 20:38

Ik heb daar ook veel voor over hoor. Begin er ook steeds meer last van te krijgen en ben er nou kaar mee.
Maar wat een gedonder inderdaad met gesprekken/brieven/ed, ik hoop voor je dat het binnekort toch echt gaat beginnen en dit gezeur voorbij is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:04

Vandaag weer een nuttige training gehad. Ging over nee zeggen en grenzen aangeven. Was lastig, maar zoals ik al zei, wel heel nuttig. Tips gekregen over lichaamshouding enz.
Ik heb er een goed gevoel over en met het zonnetje erbij kan mijn dag bijna niet meer stuk. :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:24

Wat fijn dat je je zo goed voelt Pollewoppy!!!! :)

Ik heb vandaag het gesprek gehad en ik ben helemaal overdonderd....
Er werden hele rare dingen gezegd en ik voel me echt vreselijk nu.
Als ik naar haar adviezen ga luisteren dan wordt ik alleen maar depressief!!!!
Nu gaat ze me aanmelden voor een jonge-volwassenen-programma maar ik zie het echt helemaal niet meer zitten.
Bah ik voel me echt raar. Ik was ook helemaal overdonderd!!
Meer info eventueel via PB...

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:38

Ai, das niet leuk Nathalie :(:)
Ga je wel naar die andere cursus dan?

Kan je ook meedoen met zo'n cursus als je laat maar zeggen geen 'echte' problemen hebt?
Niet banketstaaf bedoeld naar jullie :)
Denk dat het voor mij ook wel heel nuttig zou zijn

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:24

Die andere cursus gaat ze me dus weer voor afmelden want volgens haar hoor ik daar niet thuis.
Bah ik weet even niet meer wat ik moet nu. ;(

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:45

Welke cursus was dat dan Nathalie?
Wel vervelend. Denk je aan de slag te kunnen, is het toch weer niet zo...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:50

De cursus angst & stemmingsstoornissen waar ik het hierboven over had.
En ik kan wel aan de slag met dat jonge-volwassenen-programma, waar ook wel assertiviteitstraining in gegeven wordt, maar ik voel me nu zo rot over dat gesprek, dat ik het allemaal niet meer zie zitten!
Het ging de laatste tijd gewoon eigenlijk heel goed maar ik wilde zo graag wat minder onzeker zijn en ook zeker minder stemmingswisselingen hebben, maarja....... Ze zei zelfs 'stemmingswisselingen heeft meer dan de helft van NL last van dus daar gaan we niets aan doen' :\
Echt hele rare dingen zijn er gezegd!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:05

Nou ja zeg. Wat belachelijk.
Ik begrijp niet waarom ze zulke opmerkingen maakt. Kan me voorstellen dat het je alleen maar onzekerder maakt. Hopelijk is het jong-volwassenen-programma wat voor je.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 10:20

Pollywoppy: Mooi dat je zoveel aan de training hebt gehad! Hopen nu dat het positief blijft allemaal.

Nathalie: Dat is inderdaad echt niet leuk :( . Ik snap ook wel dat je het nu allemaal even niet meer ziet zitten en er onzeker door word. Maar ik zou toch proberen dat jong volwassen programma aan te gaan en kijken of je er iets aan hebt. Succes!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:21

Schijnbaar gebeurt dit vaker en is dat een soort test ofzo. :o
Echt zo raar, maar nu ik er over na denk moet het ook haast wel! Er zijn echt zon rare dingen gezegd!
Maar nog 2 mensen die ik ken, die ook bij de GGZ zoiets gevolgt hebben, hadden précies zo'n gesprek en zijzelf ook precies dezelfde reactie als ik. :+ Máár bij hun heeft het héél erg goed geholpen, dus we gaan er maar voor..!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 15:27

Weel vreemd een test, althans wel als mensen hele rare dingen gaan zeggen. Vind ik eigenlijk niet kunnen...
Maar ik hoop dat de training straks wel bevalt! Succes!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:16

Gisteren de 4e keer van mijn assertiviteitstraining gehad. Was wel weer nuttig, maar ik vraag me af in hoeverre ik dit ook echt in de praktijk kan / ga toepassen. Tijdens rollenspellen is het vrij makkelijk, maar tegenover mijn baas is het toch een heel ander verhaal. De tijd zal het leren...

Gisteren geoefend met je behandelaar er op aan te spreken dat die steeds te laat is. (Iets was bijna standaard gebeurd) Tijdens het rollenspel kan ik dan heel assertief reageren, maar in het echt zou ik er toch niet zo gauw wat van zeggen denk ik...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:18

Ik heb trouwens een boek besteld over assertiviteit, omdat ik er wel meer over wil lezen. Ik vind de training wat oppervlakkig en zou graag wat meer informatie willen. Dus ga ik er zelf maar meer over lezen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:59

IJssnuiver ben jij al begonnen met de training?