Denkbeeldige vrienden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: Denkbeeldige vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:53

ik heb geen denkbeeldige vrienden zoals jullie hebben maar ik kan me wel mensen voorstellen (nooit positief)

ik ben in het donker vrij bang en dan ga ik me dingen voorstellen die er niet zijn en dan zie ik echt de engste mensen binnenwandelen of van achter een hoekje komen :\

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 01:38

Oh maar dat heb ik ook wel, ik ben bang in het donker. En niet alleen bang voor gewone enge mannen, maar ook voor vampiers, weerwolven. Als k buiten loop ben k bang voor verkrachters etc. Ik kijk geen horror, geen thriller en tegenwoordig ook geen bones enzo meer, omdat ik dat niet aankan...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 03:58

Ik vind dit eerlijk gezegd vrij ver gaan. Mensen denken vaak dat een psychiater alleen voor mensen die gestoord zijn is, maar ze kunnen juist goed helpen bij mildere klachten en voorkomen dat het je leven gaat beheersen. Het klinkt alsof je een flink aantal fobiën hebt en daar kunnen ze mee helpen. Dan is het ook makkelijker voor je om echte vrienden te maken.

Je zegt dat je weet dat ze niet echt zijn, maar ze vertellen je wel dingen waar je zelf niet aan denkt. Maar het zijn jouw hersenen die ze verzinnen en dus je eigen gedachten. Je zegt ook dat ze altijd een naam hebben, maar dat jij die niet altijd weet ... jij bedenkt zelf namen voor je. Het is jouw keuze of je ze een naam geeft of niet. Het klinkt dus alsof je er niet helemaal controle over hebt en dat is beangstigend. Denk alsjeblieft na over een bezoekje aan de HA voor een verwijzing.

Ik bedoel dit echt niet banketstaaf en hoop dat het niet zo overkomt, maar ik geloof oprecht dat je met hulp van een psych fijner in het leven zal staan. :(:)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 04:16

Ik ken iemand die de diagnose DIS heeft gekregen, en dat is toch echt iets anders. Zelfs als je niet in die diagnose gelooft (zoals ik, ik geloof domweg niet dat een "alter" het hele lichaam over kan nemen zonder dat de "hoofdpersoonlijkheid" dat merkt. Ik zie het als symptoom van andere problematiek). Het hebben van fictieve vrienden is volledig onschuldig, tot het moment dat de "eigenaar" zich er niet goed meer bij voelt. Zolang de "eigenaar" zich goed bewust is van het feit dat het fantasie is en zich niet onder druk gezet voelt door deze "geesten" of "stemmen" is er niets aan het handje, kan het zelfs een welkome aanvulling zijn tegen eenzaamheid en/ of leegte.

Waarom zou je ergens vanaf moeten omdat "de maatschappij" dat voorschrijft terwijl jij je daar goed bij voelt? Laat iedereen lekker vinden wat ie vind en blijf vrolijk met je gasten praten zolang deze geen last zijn. Het gegeven dat je ze ook weg kan sturen geeft aan dat je zelf de volledige controle hebt en er feitelijk geen psycholoog is die wat met jouw situatie kan. Die komen er pas bij als je zelf de controle verloren hebt en deze stemmen of wat dan ook je leven over hebben genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 06:40

mick75 schreef:
Waarom zou je ergens vanaf moeten omdat "de maatschappij" dat voorschrijft terwijl jij je daar goed bij voelt?

Inderdaad.

Mijn onderschrift op een ander forum is niet voor niets
"If being sane is thinking there's something wrong with being different,
I'd rather be completely fiets mental."

Om nog even ontopic te reageren overigens: ik herken het in een bepaalde mate. Ik heb zelf in m'n hoofd veel gesprekken met mensen die er op dat moment helemaal niet zijn. Maar dat zijn geen fictieve mensen, maar mensen die op dat moment gewoon heel ergens anders bezig zijn met hun dagelijkse bezigheden :+

Bovendien heb ik in een bepaalde (overigens beperkte) mate last van wanen en hallucinaties, maar das een ander verhaal...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 07:56

mick75 schreef:
Ik ken iemand die de diagnose DIS heeft gekregen, en dat is toch echt iets anders. Zelfs als je niet in die diagnose gelooft (zoals ik, ik geloof domweg niet dat een "alter" het hele lichaam over kan nemen zonder dat de "hoofdpersoonlijkheid" dat merkt. Ik zie het als symptoom van andere problematiek). Het hebben van fictieve vrienden is volledig onschuldig, tot het moment dat de "eigenaar" zich er niet goed meer bij voelt. Zolang de "eigenaar" zich goed bewust is van het feit dat het fantasie is en zich niet onder druk gezet voelt door deze "geesten" of "stemmen" is er niets aan het handje, kan het zelfs een welkome aanvulling zijn tegen eenzaamheid en/ of leegte.

Waarom zou je ergens vanaf moeten omdat "de maatschappij" dat voorschrijft terwijl jij je daar goed bij voelt? Laat iedereen lekker vinden wat ie vind en blijf vrolijk met je gasten praten zolang deze geen last zijn. Het gegeven dat je ze ook weg kan sturen geeft aan dat je zelf de volledige controle hebt en er feitelijk geen psycholoog is die wat met jouw situatie kan. Die komen er pas bij als je zelf de controle verloren hebt en deze stemmen of wat dan ook je leven over hebben genomen.

Psychologen in elke vorm of dat nu neuro en klinische zijn of psychiaters kunnen gelukkig wel wat doen voor je de controle verloren hebt.
Het zou maar erg zijn als mensen gaan vertellen dat je alleen kan geholpen worden als het hek van de dam is zoals jij doet.

Verder ga ik volledig met hermelijn mee :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:19

DIS is imo ook iets totaal anders, ben er niet echt zo into maar kan me niet voorstellen dat de mensen in dit topic, incluis mezelf, allemaal DIS zouden hebben ofzo. :+

Overigens, TS, misschien dat jij ooit zelf die vrienden bent gaan maken lang geleden, en dat ze nu vanzelf komen? Ik heb verder totaal geen stoornissen, angsten, fobieën etc, ik ben juist hartstikke tevreden en vol zelfvertrouwen, maar toch heb ik die vrienden in mijn hoofd.... zou ook niet weten waarom dan, alleen dat ze er zijn. Maar zolang ik er geen last van heb ga ik me er niet druk om maken, het is wel gezellig eigenlijk. Zou niet weten hoe het is zonder. :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:28

Fiffill schreef:
DIS is imo ook iets totaal anders, ben er niet echt zo into maar kan me niet voorstellen dat de mensen in dit topic, incluis mezelf, allemaal DIS zouden hebben ofzo. :+

Ik zie dat niemand zeggen, verder is het lijstje oorzaken wel groter dan alleen DIS ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:29

Ik zeg ook niet dat iemand dat zegt hoor. ;) Maar omdat het een paar pagina's geleden over een lichte vorm van DIS ging, maar dat kan ik me dus niet voorstellen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:27

Las ik het goied dat je echt bang bent voor weerwolven en vampieren? Das wel een vrij irrationele angst, die maakt me eerlijk gezegd meer nieuwsgierig dan de denkbeeldige vrienden. Wil je daar uitleg over geven? :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:29

Waarom zou je hulp gaan zoeken voor iets dat geen probleem is? Alleen omdat het maatschappelijk niet aanvaard is dat een volwassene imaginaire vrienden heeft? Je kan ook problemen zoeken. Bovendien, geen psychiater of psycholoog zal er iets mee doen zolang je er zelf geen last van hebt, en er geen overlast mee bezorgt. Als TS nou elke nacht schreeuwend communiceert met haar vrienden is het een ander verhaal, maar dat doet ze volgens mij niet. Hulp is immers pas nodig als het een probleem wordt!

Ik geloof oprecht dat het pas een probleem oplevert als die vrienden zich niet meer laten wegsturen wanneer TS dat wil. En ik vermoed dat TS dan zelf wel hulp zoekt. Net zoals wanneer deze vrienden negatief of beangstigend gaan worden. En dat hoeft niet te gebeuren! TS lijkt zich heel bewust van wat er gebeurt, dus ook in staat om in te grijpen mocht dat ooit nodig worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:00

Guinevere schreef:
Ik vind dit eerlijk gezegd vrij ver gaan. Mensen denken vaak dat een psychiater alleen voor mensen die gestoord zijn is, maar ze kunnen juist goed helpen bij mildere klachten en voorkomen dat het je leven gaat beheersen. Het klinkt alsof je een flink aantal fobiën hebt en daar kunnen ze mee helpen. Dan is het ook makkelijker voor je om echte vrienden te maken.

Je zegt dat je weet dat ze niet echt zijn, maar ze vertellen je wel dingen waar je zelf niet aan denkt. Maar het zijn jouw hersenen die ze verzinnen en dus je eigen gedachten. Je zegt ook dat ze altijd een naam hebben, maar dat jij die niet altijd weet ... jij bedenkt zelf namen voor je. Het is jouw keuze of je ze een naam geeft of niet. Het klinkt dus alsof je er niet helemaal controle over hebt en dat is beangstigend. Denk alsjeblieft na over een bezoekje aan de HA voor een verwijzing.

Ik bedoel dit echt niet banketstaaf en hoop dat het niet zo overkomt, maar ik geloof oprecht dat je met hulp van een psych fijner in het leven zal staan. :(:)

En dan? Dan ga ik erheen. Dan word ik of voor gek versleten, of ik krijg een lading pillen die me zo duf maken dat ik niet meer normaal na kan denken...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:10

dat valt mee hoor, niet alle psychiaters zijn zo vreselijk. Alleen komen ze helaas uit de verkeerde opleiding. het zijn namelijk dokters die eerst jaren leren dat er bij patiënten iets kapot is wat ze moeten fixen.

Een psycholoog daarentegen gaat in het ideale geval uit van een meer genuanceerd plaatje. Die kijkt naar waarom een cliënt komt en hoe hij die persoon kan helpen om zelf vooruitgang te boeken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:11

Ik heb altijd het idee (sorry als ik mensen voor het hoofd stoot) dat psychiaters dat worden om vooral blij te zijn dat ze zelf geen rare dingen hebben...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:15

Dat zou ik niet al te hard zeggen, volgens mij zit er bij de meeste psychiaters zelf ook een aardig steekje los...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:33

mick75 schreef:
Dat zou ik niet al te hard zeggen, volgens mij zit er bij de meeste psychiaters zelf ook een aardig steekje los...

kijk maar naar frasier :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:37

LimaMambo schreef:
mick75 schreef:

Frasier is natuurlijk wel erg overdreven enzo, maar gewoon. Het zijn of verkneukelaars, of ze hebben zelf iets meegemaakt en maken er hun levenstaak van anderen te helpen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:40

LimaMambo schreef:
mick75 schreef:

Of ally mcbeal, ach het zou spijtig zijn al de nummer één van verkeerde mensenkennis uit de psychologische/psyhiatrische wereld niet een keer vermeld werd. ;) Onopgeleide psychologiseren graag, verkeerd opgeleide ook...
Laatst bijgewerkt door lesilla op 08-03-09 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:41

godzijdank dat alle psychologen volstrekt normaal zijn :') :+ ^)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:45

Vjestagirl schreef:
Is leuk om te zeggen tegen iemand met een sociale stoornis... ;) (misschien in het vervolg iets voorzichtiger zijn met dat soort uitspraken, ik kan het wel hebben, maar er zijn ook mensen die heel erg hard hun best doen en geen vrienden kunnen maken door angsten enz. En die vinden het misschein wat minder leuk)

Nee, er zijn maar bijzonder weinig mensen waar het mee klikt. En dat is niet erg, ik heb 2 goede vrienden, en ik ken best wat mensen, en daar ben ik gelukkig mee. Ik ben niet ontevreden over mijn sociale leven.

Rectificatie!

Ik heb niet alleen 2 goede vrienden, ik heb ook het ALLER liefste vriendje ter wereld Die me er net heel bewust op wees dat ik hem vergeten was :oo

Jelle, ik hou van jou, super super veel!!! :+: Y;(

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:46

:')

dus je ziet dingen die er niet zijn en je ziet dingen niet die er wel zijn om het samen te vatten?

(sorry werd er even flauw van)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:48

poes schreef:
:')

dus je ziet dingen die er niet zijn en je ziet dingen niet die er wel zijn om het samen te vatten?

(sorry werd er even flauw van)

Zoiets ja :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:52

Als je er verder geen last van hebt, en het beperkt je niet, waarom zou je dan je denkbeeldige vrienden weg willen doen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:54

MarcoBorsato schreef:
Als je er verder geen last van hebt, en het beperkt je niet, waarom zou je dan je denkbeeldige vrienden weg willen doen?

Wil ik ook niet! Het is best heel erg gezellig. Ik vroeg me vooral af of meerdere mensen het hebben :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:55

Fay uit Spanga's. Maar die is net zo echt als jouw vrienden :=