Borderline Syndroom *Help*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Re: Borderline Syndroom *Help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:30

Ja het is inderdaad iets wat als je probeert het te controleren het alleen maar erger wordt.... Maar het gaat gelukkig ook wel snel weg...

Vraagje: heeft iemand van jullie toevallig ervaringen met het RIAGG?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:09

ja zeker heet bij mij nu sinds kort dimence

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:37

weet jij toevallig of er altijd van die lange tijden tussen zit? Ik ben nu 1x geweest en moet n weer 4 weken wachten omdat we geen afspraak gepland krijgen.. Ik heb niet echt het idee dat het veel uithaalt als ik 1x in de 4 a 5 weken naar therapie ga....

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:43

_Lola_ schreef:
weet jij toevallig of er altijd van die lange tijden tussen zit? Ik ben nu 1x geweest en moet n weer 4 weken wachten omdat we geen afspraak gepland krijgen.. Ik heb niet echt het idee dat het veel uithaalt als ik 1x in de 4 a 5 weken naar therapie ga....

therapie of gewoon een afspraak met de psych?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:59

Mij waren ze laatst een keer vergeten geloof ik. Had een afspraak, die had ik gemist en daarna maanden niets van ze gehoord. Pas 2 maanden later belden ze dat ik wel erg lang niet was geweest...

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 08:51

Dat is toch ook erg! Maarja dan zou ik er zelf ook wel achteraan gaan.. Ik bedoel ik wil hulp..
Toch schandalig eigenlijk he, dan wil je hulp en moet je er zo lang op wachten...

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:41

Ik weet nu sinds Dec dat ik Borderline heb (ben 21 jaar) is wel even schrikken, want dit had ik niet verwacht, maar aan de andere kant ze hebben nu eindelijk een naam voor waar ik echt al jaren last van heb.

Ik heb op dit moment alleen slaappillen en krijg er straks ook wat bij voor de dag.

Worden de stemmingswisselingen ook minder door de medicijnen?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:43

ja die worden minder als je de juiste medicatie krijgt tenminste:)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:44

patserke schreef:

En dat is wel even uitvogelen zie ik...
Ik hoop alleen niet dat de kilo's eraan vliegen...

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:53

hallo allemaal,

ook ik heb sinds 1,5 jaar ''officieel'' een borderline persoonlijkheidsstoornis..
na eerst jaren afgeschreven te zijn geweest als ; hoort bij de puberteit etc.. waarna een depressieve stoornis volgde,
en zich nu ontwikkeld heeft tot wat het is.

achteraf gezien heb ik er al veel langer last van dan ik aanvankelijk dacht, als kind al.

ik ben nu met mn 8ste therapie vorm bezig, niets sloot bij mn wensen aan dus stopte steeds.
Moet zeggen dat dit me het meeste bevalt.
Hierbij gebruik ik ook medicatie, wat in het begin inderdaad veel proberen en uitvissen is!
de meeste psychiaters ae. medicijn verstrekkers kennen de bijwerkingen wel, hier kun je dus altijd eerst naar vragen.

moet wel zeggen dat de zwaardere middelen enigzins verslavend werkte in mijn geval,
heb ooit 4 dagen zonder gezeten en merkte het direct!
nare bijwerking is wel dat je over het algemeen emotioneel vlakker-suf wordt.. leuk als je al chronisch moe bent
maar het vlakt tegelijk ook de meeste extreme uitschieters af, zowel de pieken als de dalen.

succes! :Y)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:56

ik herken het ook moe zijn, het vergt zoveel energie van je

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:58

patjelisa schreef:
patserke schreef:

En dat is wel even uitvogelen zie ik...
Ik hoop alleen niet dat de kilo's eraan vliegen...

ik ben juist op mijn gewicht gebleven en zelfs door de stress 5 kilo afgevallen.
de psych zegt dan wel of je er van aan komt of niet als je dat vraagt
ik heb nu dipiperon en daar word je incontinent van bij een hoge dosis...
maar merk er niets van

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:55

patserke schreef:
ik herken het ook moe zijn, het vergt zoveel energie van je

Toch heb ik van moe zijn maar weinig last.. Natuurlijk wel op de ene dag wat meer dan de ander, maarja ik denk dat dat vrij normaal is...

Ook ben ik nog niet echt aangekomen gelukkig.. Maarja wat nog niet is kan nog komen he...

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:59

monicees schreef:
hallo allemaal,

ook ik heb sinds 1,5 jaar ''officieel'' een borderline persoonlijkheidsstoornis..
na eerst jaren afgeschreven te zijn geweest als ; hoort bij de puberteit etc.. waarna een depressieve stoornis volgde,
en zich nu ontwikkeld heeft tot wat het is.

achteraf gezien heb ik er al veel langer last van dan ik aanvankelijk dacht, als kind al.

ik ben nu met mn 8ste therapie vorm bezig, niets sloot bij mn wensen aan dus stopte steeds.
Moet zeggen dat dit me het meeste bevalt.
Hierbij gebruik ik ook medicatie, wat in het begin inderdaad veel proberen en uitvissen is!
de meeste psychiaters ae. medicijn verstrekkers kennen de bijwerkingen wel, hier kun je dus altijd eerst naar vragen.

moet wel zeggen dat de zwaardere middelen enigzins verslavend werkte in mijn geval,
heb ooit 4 dagen zonder gezeten en merkte het direct!
nare bijwerking is wel dat je over het algemeen emotioneel vlakker-suf wordt.. leuk als je al chronisch moe bent
maar het vlakt tegelijk ook de meeste extreme uitschieters af, zowel de pieken als de dalen.

succes! :Y)

Fijn he om te weten waar het nu vandaan komt.. Kan je tenminste ook gericht zoeken naar een oplossing.
Ik ken dat wel, al die verschillende therapie vormen uit proberen..

Succes in ieder geval!!

patjelisa schreef:
Ik weet nu sinds Dec dat ik Borderline heb (ben 21 jaar) is wel even schrikken, want dit had ik niet verwacht, maar aan de andere kant ze hebben nu eindelijk een naam voor waar ik echt al jaren last van heb.

Ik heb op dit moment alleen slaappillen en krijg er straks ook wat bij voor de dag.

Worden de stemmingswisselingen ook minder door de medicijnen?

Ik ben echt blij met mijn medicatie tot nu toe.. Veel mensen vinden me rustiger geworden en ik merk zelf dat ik een stuk minder snel "geraakt" ben... Ook mijn omslag van super hyper en vrolijk naar depri is een stuk minder geworden!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 03:11

Mijn medicatie helpt wel tegen de stemmingswisselingen. Ben er alleen wel 15 kilo van aangekomen (waarvan er inmiddels weer 5 af zijn door veeeeeeeel sporten en weinig eten, ook weer heel borderline...). Ben een stuk stabieler dan eerst. Hoewel het een wankel evenwicht is dat zo onderuit geschopt kan worden.

In het begin (eerste dagen) was ik erg moe van de medicijnen (seroquel 200 tot 400 mg/d) maar dat is inmiddels ook helemaal weg.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 03:42

nu word men al sneller onder borderline geplaatst als je kijkt wie er allemaal borderline heeft en ieder kan weer totaal anders zijn... er zijn zooooooo veel dingen die eroner vallen...mijn moeder heeft het ook maar weer anders dan jij, mn beste vriend heeft het ook...en als ik kijk wat je moet hebben om borderline te hebben nja dan ben ik er van overtuigt dat ik het ook heb...

nu heb ik nog een sociale fobie en ja... ze zijn nogal snel met die medicamenten en ik ben dr nu eenmaal echt op tegen en ga het nooit gebruiken en jongen met veel problemen kreeg bv opeens een hele zware pijnstiller van de dokter..hoogswaarschijnlijk is zn syciofrenie of hoe schrijf je het:P opgedoken waar hij nooit last van had maar hierdoor opeens wel (hij wist niet eens dat hij daar vatbaar voor was) sommigen zeggen baat te hebben bij de medicamenten (anti depr. en andere dingen ivb borderline) let goed op de bijverschijnselen en pak eentje die niet zeer verslavent is want dat kost je meer gedoe dan je gaat willen... (spreek uit ervaring van omgeving) kwa andere medicamenten het schijnt (stond in 1 of ander onderzoek) dat er meer terugval en dan gelijk dat die mensen dan nog meer problemen krijgen dan ervoor, is bij mensen met medicijnen...

als je denkt dat je dit toch echt nu nodig hebt prima! maar let op..pak niet alles wat ze je maar geven en gebruik bepaalde dingen niet als er echt geen uitweg is :) das alles :D sterkte ermee!!!!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 03:46

_Lola_ schreef:
Ja het is inderdaad iets wat als je probeert het te controleren het alleen maar erger wordt.... Maar het gaat gelukkig ook wel snel weg...

Vraagje: heeft iemand van jullie toevallig ervaringen met het RIAGG?

RIAGG moet bij mij heeeeeeeel ver uit de buurt blijven echt nooit meer... die mensen hebben het gewoonweg erger gemaakt helaas.... en de fout geven ze niet eens toe...terwijl als je het aan andere mensen vertelt van rechters/jeugdzorg/maatschappelijk werkster en mensen die niet voor het riagg(mondriaan) werken zeggen allemaal dat het schandalig is geweest... ik doe dan nu ook alles zelf op mn eigen tempo en hoop dat ik het zelf helemaal opgelost krijg...dan maar wat langer...

Ik heb dus alleen slechte ervaring met mij nog 10 mensen ofzo in mijn nabije omgeving... van jong en oud.

helaas kost de rest van hulp meer geld wat ik gewoonweg niet heb:( dus ik moet het ook wel alleen doen...heb laats nog een poging gedaan bij ze en weer tevergeeft..heb het echt gehad...mja

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 00:28

Over de Riagg hoor je heel veel slechte berichten. Kan over de voormalige Riagg in Amsterdam ook wel een boekje open doen, die hebben me ook jaren laten modderen (hoewel ze me zeker ook wel een stukje op weg hebben geholpen, redenen en meer info alleen per PB).

De voormalige Riagg in mijn huidige woonplaats helpt mij over het algemeen aardig. Alleen schiet ik met gesprekken weinig op, omdat ik niet kan praten. Ik zou graag PMT hebben (psycho-motorische therapie, waarbij je door middel van lichaamsbeweging en sport geholpen wordt). Ik denk dat dat voor mij heel geschikt is, ik ben sportief van nature en kan daar ook min of meer mijn ei in kwijt. En dat bieden ze dus niet op het moment.

Heb in het verleden DGT geprobeerd, dat heb ik niet volgehouden. VERS heb ik afgerond en ook een certificaat van gehad (hoewel ik dat meteen verbrand heb...)

Maar alleen afgeven op de Riagg is makkelijk, en ook dat ze alleen snel medicatie voorschrijven is iets te makkelijk gesteld. Bovendien kan medicatie echt helpen, als je er voor open staat. Ik zou zonder medicatie niet eens kunnen paardrijden om het zo maar even te stellen.

En als je de Riagg echt niet ziet zitten kan je ook nog altijd proberen bij een vrijgevestigde psycholoog of psychiater. Dat kost alleen geld en wordt niet vergoed. En die nemen niet iedereen aan als patient. Over het algemeen is de voormalige Riagg toch geen hele slechte optie en zeker het proberen waard. Er werken echt ook goeie mensen.

Ik heb in totaal trouwens zeker 15 hulpverleners versleten in de loop der tijd, de meesten daarvan heb ik zelf afgeserveerd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:10

Over vergoeding van een vrijgevestigde pcychiater of psycholoog: in veel gevallen kan dit wél vergoed worden! Je moet alleen zorgen dat je bij een eerstelijns psycholoog komt, of bij een BIG geregistreerde psychiater. In beide gevallen kan er dan een code voor je uitgeschreven worden, waardoor je gewoon alles vergoed krijgt (ik ben zo even de naam van die code kwijt, sorry...).

Ik heb ook (voor iets anders) een therapie gevolgd bij een therapeut die geen contract had met mijn zorgverzekeraar. Ik volgde namelijk psychotherapie met paarden, wat ook bijna nergens aangeboden word. Gevolg: ik kreeg 80% van 80 euro vergoed. En daar ging dan ook nog eens 10 euro eigen bijdrage vanaf. Van de rekening van 90 euro kreeg ik 57 euro vergoed dus.,..... Dit jaar heb ik die code gekregen, omdat na 12 behandelingen vorig jaar ik helemaal niks meer vergoed kreeg. En nu krijg ik ook geen rekeningen meer thuis, en word gewoon alles vergoed. Ook daarin zijn dus wel mogelijkheden.

Als je dus iemand weet die een therapie aanbied die je graag zou willen volgen, neem dan eens contact met zo iemand op en vraag erna. Als ik weer op de naam van die code ben zal ik het hier plaatsen ;)

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:54

Thnx voor jullie reacties :-)

Het is voor mij toch nog even afwachten wat er verder gebeurd bij het RIAGG. Ik ga in ieder geval wel aangeven dat ik toch graag afspraken heb op kortere termijn..

Eerstelijns psych ben ik ooit geweest en daar liep ik echt heel hard en snel weer weg.. Wat een engerd was dat.. En helaas kan ik geen vrouwlijke psych vinden in Weert.. Anders had ik dat wel geprobeerd...