Gebroken bovenarm / schouder.. wie nog meer / ervaring??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:43

ik heb 5 jaar terug mijn schouderblad, schouderkom en sleutelbeen gebroken.( naast schedelfractuur en nekletsel)
de pees vande arm is afgescheurd. ik heb eerts 6/8 weken fulltime in sling gelopen, daarna jaar aangekloot ( sling om / af), daarna geopereerd weer 6 weken sling, jaar revalidatietherapie, en nu bijna 2 jaar later is het nog niet goed, en kan ik door overbelasting weer vooraf aan beginnen.
geen kracht en loop regelmatig in de sling,kwa kleren ben ik veel meer rokjes en jurkjes gaan dragen en dingen met wijde mouwen

schouderklachten / arm klachten zijn vaak zeer hardnekkig, houd goed je rust veel succes

_Noah

Re: Gebroken bovenarm / schouder.. wie nog meer / ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:19

Zo zeg Nameles dat klinkt naar, wat is er met je gebeurd? Kun je nog wel paardrijden nu, en een beetje krachtzetten met je arm? Inderdaad kleding dragen waar je van bovenaf in kan ;). Het is echt een hardnekkige klacht ja, dat in 7 weken mijn schouder zo stijf kon worden wist ik niet. Maar goed op hoop van zegen doe ik mijn best over 4 weken te kunnen werken.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:26

ik heb een autoongeluk gehad, en sindsdien gaat het rijden ook niet zoals ik zou willen, gaat steeds een poosje goed, maar zoals nu is het niet haalbaar en heb ik helaas moeten stoppen met mijn bijrijdpaard,
kracht heb ik er niet in, maar daar kan ik wel om rijden, schouder vraagt veel begeleiding in het weer gaan belasten, hopelijk krijg je daar beetje begeleiding in, want je doet heeeeel snel te veel
.. heel veel sterkte

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:29

ik heb jaren terug ook mijn bovenarm gebroken.
kon niet in het gips net als jij,de eerste week enorm veel pijn aan gehad,maar na 3 weken was de meeste last al weg,zat na 4 weken al weer op het paard.ook nooit meer last van gehad.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:31

Dat is dikke pech zeg :( , ga je ook naar de fysio een paar keer per week? ik hoorde dat die ook nogal hard van stapel kunnen lopen met revalideren nl.
Knoopje, daar ben je goed vanaf gekomen dan zeg!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:46

ik heb nooit fysio gehad voor de arm.
was ook niet nodig bij mij zodra het bot geheelt is is je arm weer helemaal oke!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:48

pff tja goed ik had natuurlijk alle kanten gebroken, en niet zozeer mijn arm, maar ik loop momenteel nog steeds bij de fysio..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:48

Denk dat jij een ander soort breuk had? mijn bot was door en door en zat na 3 weken nog helemaal los.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:58

ik had het bot ook helemaal door boven arm onder de schouder,hangt er denk ik wel vanaf hoe de breuk is,ik had het niet recht doormidden maar een schuine breuk,volgens de arts toen een mooie breuk want de botten hielden zichzelf aan elkaar,de eerste week voelde ik het als de botten bewogen...heeeel zeeer.

edit:mischien dat leeftijd ook uitmaakt?
ik was 14.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:32

Een stalgenootje van mij heeft vorig jaar eind juni een klap van paard gehad, maar die is er toch wat minder goed vanaf gekomen. Weet niet meer hoe het precies zat, maar kom van de schouder was in stukken gebroken en er was ook nog wat met een pees? Nou ja, beetje vaag, maar het was iig niet best. Na een poos wachten is ze geopereerd, en in januari (dit jaar) zat ze pas weer op haar paard. Maar na 6 maanden uit de running is alles gelukkig wel goed genezen, maar ze zal die arm nooit meer zo kunnen gebruiken als ze kon...

Jij iig veel sterkte ermee, en alle anderen die nu in de lappenmand zitten ook! :(:)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:34

anandi: dat klinkt meer als mijn verhaal idd.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:22

Dank je anandi. Klinkt ook niet best zeg, wel fijn dat ze er van is opgeknapt.
Knoopje, ik denk dat je geluk hebt gehad met zo'n breuk! en je leeftijd kan ook een rol spelen, hou ouder hoe langer het duurt. Mijn breuk is helaas scheef aangegroeid, ik hoop dat ik er straks niet teveel last van heb met bewegen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:35

ow ja bah,open dat je er geen last van krijgt!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:11

Jeetje Nameless, wat vervelend zeg! Echt naar als je lijf niet doet wat jij wilt..
Gelukkig is mijn breuk destijds toch redelijk makkelijk weer aan elkaar gegroeid. Had wel een zielig armpje en kon er eerst niks mee, maar nooit fysio voor gehad, kwam vanzelf weer!

phi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:55

Hallo! Met dit kneusje gaat t goed. Kan m vrijwel normaal gebruiken, kijk nog wel n beetje uit met sjouwen e.d. Wel vaak nog beetje zeurende pijn als ik wat teveel gedaan heb. Donderdag foto's, dan is het 6 weken geleden, en ik hoop dat ik dan weer mag rijden daarna! Dus duimen maar.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:07

relaxed Phi, gaat de goede kant op zo!! kunnen we weer aan de bak :Y)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:18

ik zie deze nu pas, maar ik heb het dus ook meegemaakt. Vorig jaar juni mijn bovenarm gebroken na val met paard, ook finaal doormidden. Er is dus wel geopereerd en een pin geplaatst, na een week of zes zat ik weer op mijn paard maar echt herstel heeft toch wel een maand of vier geduurd. laatste controle was helemaal goed, pin laten ze ook gewoon zitten. Ik ben dus wel weer fanatiek aan het springen/crossen, dat was al na 6 maanden. Mijn eerste (dressuur)wedstrijd reed ik na 4 maanden, overigens met het (behoorlijk groene) paard waarmee ik gevallen was.

frozen shoulder is overigens wel degelijk een risico, ook onder de 40. Ik heb het ook (in beperkte mate) gehad, terwijl ik al heel snel weer mijn arm goed kon bewegen en redelijk kon gebruiken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 23:37

Herstel met pinnen lijkt toch sneller te gaan dan zonder. Bij mij konden die er niet in omdat net op mijn breuk een samenknopingspunt van alle armspieren zit. Iig heb ik gelukkig geen frozen shoulder. Mijn schouder kan nog goed bewegen, heb alleen geen spierkracht meer.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:56

Ik begrijp nu alleen dat frozen shoulder niet meer, dat is toch als je chronisch of voor langere tijd je schouder niet meer kan bewegen? Ipv tijdelijk een stramme schouder?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:00

mijn fysio noemde het het begin van een frozen shoulder, er zat minder beweging in het gewricht, ik kon mijn arm niet boven horizontaal krijgen.

Het is trouwens nog wat stijver, goed te zien als ik het vergelijk met de linkerschouder.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:02

Oh zo, dan heb ik dat denk ik ook wel heel erg gehad. Maargoed, daar mag mijn fysio 2x in de week mee aan de slag! Ik heb ook als ik mijn arm horizontaal naast me doe, of hoger, dat ik dan heel erg compenseer. Ik ben echt scheve harry op dit moment :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:04

idem hier, maar dat is weer helemaal over. Ik heb veel geoefend door in bed op mijn rug te liggen (alleen!) en dan mijn arm gestrekt naast mijn hoofd te leggen. Dat deed zeer in het begin (beter gezegd, dat ging niet), maar het heeft wel geholpen.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:06

ja, dat zeiden ze bij mij ook, liggen op je bed en dan beide armen naast je leggen, langzaam optillen, en weer laten zakken zodat ze naast je hoofd liggen.
Dat gaat bij mij ook nog niet volledig nee.
Ik moet ook zo tegen de muur op wandelen met mijn hand.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:14

ja, die heb ik ook veel gedaan. En zo snel mogelijk weer alles normaal doen: paard poetsen, vegen, dat soort dingen. Wieltje van de trailer omhoog en omlaag draaien is heel lang lastig geweest door gebrek aan kracht, maar dat gaat nu ook weer goed. Poetsen idem dito, en een springzadel aansingelen, omdat je dan hoog kracht moet zetten.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:18

Haha, ja dat springzadel aansingelen is echt moeilijk, ik moest van de week een singel lostrekken, haha, dat werd em niet. Normaal lukt met dat heel makkelijk omdat ik best lang ben, maar nu had ik echt de kracht niet.
Vegen heb ik ook van de week geprobeerd, was erg moeilijk/beetje pijnlijk.
Paard rossen gaat wel best goed.

We kunnen gewoon een boek schrijven met paardendingen waarmee je je arm verder revalideert! haha

Na hoe lang gingen die dingen bij jou weer helemaal goed?