Anti-depressiva, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Anti-depressiva, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:10

Er staat een heel artikel in NRC handelsblad, over de bijwerkingen die opzettelijk verzwegen zijn door de farmaceutische industrie. En de positieve werking is ook niet zo groot als ze doen voorspiegelen :=

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:12

Toch zijne r een hoop mensen bij gebaat, dus het zwart wit bekijken heeft ook geen zin...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:15

@ Arabesk, in de krant van vandaag? Ben daar wel heel benieuwd naar nl. Heb zelf een heel vervelende ervaring met ad, voor mij nooit meer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:18

alles wat in de krant staat klopt ook altijd............nee tuurlijk niet.
er zijn zeker wel negatieve werkingen aan medicijnen,maar ze helpen er toch heel veel mensen mee.

en wat betreft de positieve werking,die kan dus wel heel groot zijn.(ik zie het zelf in mijn nabije omgeving,bij mn vader)
wie doet voorspiegelen dat de medicijnen geweldig zijn?
voor medicijnen als mirtazapine oid word geen reclame bv gemaakt.

door de gesprekken in de apotheek kan je mensen vertellen over de positieve én negatieve werking,en onderscheppen als er dingen niet goed gaan.

en weet je wat ik dan toch zo erg vind...............is dat er artsen zijn die maar medicijnen blijven voorschrijven,voorschrijven,voorschrijven,enz enz..........het lijkt mij toch dat in veel gevallen je het moet combineren met een therapie,anders los je toch nooit het probleem op.
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 22-02-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:20

Ik heb sertraline gehad, werd er goed ziek van, veel hoofdpijn, misselijk en kon echt geen eten binnenhouden.
Liep al een tijdje bij een psygoloog en dat leek te werken tot ik een vreselijke terugval kreeg.
Ben er inmiddels weer vanaf gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:48

Snoevie schreef:
vindje dat zo raar?
gebeurd bij ons erg vaak hoor.

Ik sta dr net als Nouks van te kijken dat jij niet op de hoogte bent van dit
probleem, zoek anders internet eens voor de gein af op 'gewichtstoename en remeron'
het is namelijk een ontzettend groot probleem. In een jaar tijd rond de 20 kilo aankomen
is namelijk geen uitzondering meer maar regel.

En dat jij niet op de hoogte bent kan ik mij als patient wel voorstellen, ik heb net wat Nouks zegt ook nooit deze klacht besproken in de apotheek hoor, allereerst ben ik al lang blij als ik al mn pillen weer in mn handen heb, er geen fouten zijn gemaakt of er wat mist, en slaak een zucht van verlichting als ik het weer vergoed krijg.
Dan sta ik toch wel gemiddeld een kwartier te wachten dan zit ik er niet op te wachten om dit expliciete probleem aan de assistente voor te leggen.......
Ik slik dit nu 8 jaar en heb dit wel besproken met de psychiater (Al meerdere malen) en daar is dit probleem bekend.
Ik moest dus ook een hele nieuwe garderobe aanschaffen, gelukkig was ik broodmager toen ik dr aan begon.
Maar ben van maatje 36 naar 42 gegaan in een jaar tijd.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:13

Mijn houding t.o.v. anti-depressiva is inmiddels gepromoveerd van sceptisch naar weerzinwekkende afschuw. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:34

En waarom dat dan Toekie, vanzege het feit dat je enorm aan kan komen in gewicht?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:47

Jah. :\ Ik heb inmiddels te veel van dat soort ervaringen gelezen. Als (ff zwart-wit) die medicijnen betekenen dat het gevoel wat constanter/vlakker wordt maar wel tien kilo zwaarder. Dan liever geen pillen. :o Maar goed, dat is dan ook één van mijn problemen (angst om aan te komen). Morgen heb ik weer een gesprek met de psychiater...

Ben overigens nog steeds blij met jullie reacties hoor. :P

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:53

Alsof je je kop in een aquarium steekt en er 2 weken aan je voorbij gaan. En daarbij ook zwak van de bijwerkingen.

Jou dokter kan jouw vertellen of het bij jou kan helpen of niet...
Daar kan niemand over oordelen ... maar denk dat je dokter je het er het beste mee kan helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:54

Het Toekie, 10 kilo mag je nog mee gezegend zijn, 25 kilo is zo geregeld.
Maar goed je geeft zelf al aan dat dit een angst is van je, goed dat je dit dan nu weet,
ik wist het pas toen ik mn eerste broek n iet meer aankon, goed was 8 jaar geleden
toen had ik ook nog geen internet dus ervaringen kon ik niet lezen.

Maar er zijn wel degelijk AD's die die vervelende bijwerking niet hebben hoor (prozac bv)
Remeron staat hier gewoon bekend om, succes morgen met je gesprek!!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:58

Cinnepin schreef:
ik slik citalopram.
Heb niet echt bijwerkingen, ook ben ik niet dikker geworden.
Mijn depressies zijn een stuk minder, al heb ik wel enorme last van winter dipjes, zo rond november ben ik altijd erg depresief wat zo in januari a februari weer wegtrekt. Verder ben ik redelijk stabiel.
ik wilde een aantal jaartjes terug eens stoppen met de anti depresiva. Ik werd zwaar depresief en dacht werkelijk dat ik dood ging. ik kreeg paniek aanvallen en weet ik t wat allemaal. op advies ben ik t toen toch maar weer gaan slikken.

Dit zou mijn tekst kunnen zijn!
Alleen ben ik er wel flink dikker van geworden.
Binnekort start ik met dagbehandeling.
ik zou graag een medicatie willen waar ik ook wat meer energie van kreeg, want daar schort het bij mij erg aan.
Ik neem soms stiekem een tramadol zetpil (mag eigenlijk absoluut niet samen mety citalopram) maar dan heb ik wel een geweldig fijne dag waarin ik veel energie heb en me ook echt lekker in mijn vel voel.
Laatst had mijn psych het erover om eventueel anti epileptica te gaan gebruiken, die zouden ook je stemmingen kunnen beheersen met dat "euforische" gevoel erbij.
Iemand hier mee bekend, wat ik zou echt er alles voor over hebben om weer energie en zin in dingen te krijgen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:59

Hihi Chiqa, het is ernstig maar je vertelt het zo droog. := Misschien dat er helemaal geen medicijnen aan te pas komen, of heel andere. Maar AD was wel ter sprake gekomen, vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen. Lang leve het internet-tijdperk. :P Bedankt in ieder geval! ;)

cile205 schreef:
Alsof je je kop in een aquarium steekt en er 2 weken aan je voorbij gaan. En daarbij ook zwak van de bijwerkingen.

Uhm... het voelt dus alsof je dood gaat? Tenminste, dat gebeurt er wel hoor als ik mijn kop in het aquarium steek. :+ Nee, begrijp wat je bedoelt. Ik zal het nog wel horen van de doc.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:33

Ik ben geen gram aangekomen van de AD hoor..en de mensen die ik ken die het ook gebruikt hebben ook niet.
Is toch per persoon anders! Zo was ik echt doodziek van de bijwerkingen, een ander heeft er misschien wel geen last van. Niet vergelijkbaar!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:04

Ik slik paraxotine voor mijn Agorafobie (angststoornissen) http://nl.wikipedia.org/wiki/Agorafobie
Ik doe dit al ruim 10 jaar, 20mg per dag.
Toen ik begon was ik na zo'n 3 weken inwerktijd een ander mens. In die tijd overleed mijn vader en toen heb ik mijn laatste paniekaanval gehad.
Over dik worden weet ik niet echt. Ik heb wel het jaar daarna het aan mijn schildklier gekregen en die kan ook depressieviteit opwekken
Citaat:
een wisselende schildklierwerking kan bijvoorbeeld lijden tot depressie, bij te lage werking
. Ik ben toen wel zeker 10 kilo aangekomen.
Afgelopen tijd ook een erg depressieve tijd gehad door omstandigheden en (zo bleek) een groot tekort aan vit B12. Die krijg ik nu 2 maandelijks geinjecteerd en voel me daar ook echt beter door.

Wat ik gekregen heb van de paraxotine is een allergische licht reactie. Daardoor krijg ik lelijke rode plekken op mij borst (boven de boezem) die als een pukkeltje beginnen en dan van binnen naar buiten rode plakaten worden en dan weer wegtrekken. (lijkt wel op ringworm :o maar is het niet)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:12

Oja, huisarts heeft inderdaad ook uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Dit was eigenlijk allemaal in orde. Alleen vitamine B1 aan de lage kant, ijzervoorraad bijna op en ietsje tekort aan kalium. Maar geen (grote) afwijkingen. Over twee maanden moet ik nog 's bloed laten prikken.

Pinacolada: Gelukkig! Maar het lijkt verder wel alsof alle aankomers zich hier melden. :=

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:06

als mensen in de apotheek niet melden dat ze zoveel aankomen van een medicijn,dan is het toch niet raar dat wij niet op de hoogte zijn van het schijnbaar grote aantal mensen wat deze klachten als zo ernstig ervaart?
serieus,ik hoor echt weinig dat mensen zo enorm veel aankomen van deze medicijnen.
natuurlijk dat het probleem er is,is wel bekend.
maar dat het zo vaak zo ernstig is,nee daar was ik niet van op de hoogte.
ook niet vreemd als mensen dat niet melden als je ze vraagt hoe het medicijn bevalt na de eerste periode van gebruiken.
natuurlijk is niemand daartoe verplicht,het is alleen om problemen te onderscheppen waar je de mensen misschien mee kan helpen,of advies daarin kan geven.

mijn vader heeft er gelukkig geen last van gehad,het vele aankomen.
hij heeft meerdere soorten gehad,maar de laatste jaren zit hij nu op sertraline,wat gelukkig goed gaat.
voor veel mensen is het weerzinwekkende troep,voor hem is het zijn redding geweest.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:10

ik slik al jaren Remeron en had alleen in begin last van wat hoofdpijn. meer ook niet. je wordt niet vanzelf dikker van deze medicijnen zei mijn huisarts, maar dat gebeurt omdat deze medicjnen je eetlust stimulieren en als je dat niet in de gaten hebt, dan kan je idd iets aankomen. ik ben niet aangekomen en ik gebruik dit al bijna 9 jaar! afbouwen was iets minder, dat lukte niet echt maar ik zit gewoon op een onderhoudsdosis dus maar weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:20

Medicijnen die werken op de eetlust werken vaak ook op de neurotransmitters. We weten dat daarbij serotonine, noradrenaline en dopamine worden gestimuleerd. Helaas met slechts een korte termijn werking, meestal werken ze de eerset 4-8 weken maar daarna niet meer. Het maximum aan gewichtsreductie is helaas dan ook meestal slechts beperkt. De meeste antidepressiva zorgen uiteindelijk voor gewichtstoename, hoe dat proces precies verloopt is nog niet geheel opgehelderd. Er wordt wel geclaimd dat dit heeft te maken met het stimuleren van één van de subcategorieën serotonine receptoren waarvan er nu 3 bekend zijn.

Middelen die bekend zijn om eetlust te verhogen zijn Remeron, Ludiomil, Tryptizol en de andere oudere zogenaamde tricyclische antidepressiva.

http://www.huisartsenkliniek.nl/neurotransmitters_I.htm

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:33

natuurlijk dat was me uiteraard ook wel bekend,maar ik schrok dus van de aantal KG's die genoemd werden!
en dat het dus schijnbaar erg vaak gebeurd

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:14

Chiqa schreef:
Snoevie schreef:
oh is dat zo?

Ja en of....deze bijwerking is niet even zomaar te verwaarlozen. Bij een dosis vanaf 30 mg krijg je namelijk last van een brullende honger, die je doet bibberen op je benen, na het nuttigen van een maaltijd is dit veelal nog niet gestild en is de enige optie, suiker.
Als je daar maar genoeg van binnen krijgt voel je je al snel beter.
Ik ben hierdoor van dosis moeten switchen omdat ik om de haverklap tegen de grond ging,
en moest daardoor steeds mn suiker laten prikken.

Nou ik heb 30 mg maar ik kan nog steeds heel weinig eten. Ik heb nergens last van, geen etenslust, niet bibberen op mijn benen o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:51

Snoevie schreef:
natuurlijk dat was me uiteraard ook wel bekend,maar ik schrok dus van de aantal KG's die genoemd werden!
en dat het dus schijnbaar erg vaak gebeurd

`
Ik heb een tijd op gezondheids forums rondgehuisd en daar las je alleen maar van dit soort berichten dat
patienten meer dan 20 kilo aangekomen waren. En er dus een eetstoornis gratis en voor niets bijkregen, echetr is dit lang niet het geval bij alle AD's gelukkig.
Maar Remeron (mirtazapine) staat er bekend om, ze geven het om die reden ook vaak aan mensen die anorexia hebben.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:55

Van de Remeron ben ik ook in een paar weken tijd (!) van 45 naar 75 kilo gegaan... ik kon niet stoppen met eten, terwijl ik nooit veel om eten gaf. De psychiater maar zeggen 'Dat stabiliseert wel' en toen ben ik zó boos geworden, ja wanneer??? Als ik 150 weeg?? Overgegaan op Efexor en langzaam terug gezakt naar 52 kilo en daar kon ik wel mee leven. Slik er ook nog 600 Seroquel en 75 Topamax en 1 mg Xanax naast. (Seroquel en Topamax ook beide als stemming stabilisator) Was door een opname wel weer iets aangekomen (weinig beweging en regelmatig eten, maar nooit meer zo bizar tot de 75).

Voor mij stond de mg bij de Remeron ook voor de aantal kilo's dat ik aankwam. :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:00

de bijwerkingen van anti-depressiva's zijn depressies...
beter is een magnesium supplement te proberen...grote kans dat dat wel werkt...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:06