Vitamine B12 tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:05

Ik heb de uitslag binnen, 330pmol/l. Is dat erg laag ? De assistente zei " hij is goed,niks aan de hand "
Weet nietof ik actie moet ondernemen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:09

Nee, het is niet echt heel laag.. Meestal gebruiken ze 150-750pmol/l als referentiewaarde. Maar jij kan best klachten hebben die erbij horen! Prik over een tijdje anders nog een x en kijk of je waarde erg gedaald is..

Ik had 103pmol/l toen ik begon met prikken.
Ik heb vandaag voor het eerst zelf geprikt *\o/*

Yolien

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:11

Mijn vriend heeft dat ook als gevolge van de ziekte van Crohn, het stuk darm wat normaal de B12 opneemt is dusdanig beschadigd door de Crohn dat hij dit niet meer doet.
Daarom moet hij eens in de 3 maanden naar de dokter voor een spuit in zijn bil....
Wel nodig hoor, aan het eind van de 3 maanden is hij futloos en toe aan zijn nieuwe shot.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:12

Susannah schreef:
YankeeBoy schreef:
ik geloof niet dat ik een tekort heb, maar mag ik even inhaken op het vegetarier zijn?
ik las ergens dat je in principe geen tekort oploopt omdat je maar een heel klein beetje nodig hebt.
Hoeveel heb je nodig dan?(ik ben heel streng vegetarisch, geen melk, geen yoghurt, geen ei, maar ook weer geen veganist, eet bijv. wel ijs)

Dan moet je wel veel ijs eten ;)
Als dat je enige bron is.
Ik heb opgezocht dat je per dag voor jouw leeftijd gemiddeld 2,8 microgram nodig hebt, maar daar heb je niet zoveel aan als je de gehaltes in voedingsmiddelen niet weet ;)
Oh ja.. als je gaat Googlen vind je misschien dat er veel B12 in zeewier zit, dat klopt, maar dit is een plantaardige vorm van B12 en die wordt nauwelijks door je lichaam opgenomen, dat heeft dus helaas geen zin.
En ik zit me ineens af te vragen hoe het zit met de absorptie uit supplementen... >;)

hmm, ja dat had ik zelf ook al gevonden, maar schiet niet echt op nee
en ijs eet ik misschien 1x in de 3 maanden, haha
overigens, drink ik wel soja chocomel, daar zit het ook in geloof ik, toegevoegd

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:13

3 maanden is lang! Eigenlijk moet er nooit minder dan 1 in de 2 maanden geprikt worden!
Als je moe en futloos bent, ben je al eigenlijk te laat met prikken ;)!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:19

mmm, das dan toch vreemd. Maar so the dokter says.....

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:23

Yolien schreef:
mmm, das dan toch vreemd. Maar so the dokter says.....

Er zijn maar weinig dokters die precies weten wat b12 + de behandeling inhoud :)

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:27

Ook een dokter die de ziekte van Crohn behandeld. Is namelijk een veelvuldig bijverschijnsel daarvan, doordat de darmen aangetast raken.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:34

Yolien schreef:
Ook een dokter die de ziekte van Crohn behandeld. Is namelijk een veelvuldig bijverschijnsel daarvan, doordat de darmen aangetast raken.

I know, maar het is een algemeen gegeven dat ook internisten niet altijd de juiste manier van behandelen weten bij B12. Heel veel behandelingen gaan daarom fout..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:14

sunshine schreef:
Ik heb de uitslag binnen, 330pmol/l. Is dat erg laag ? De assistente zei " hij is goed,niks aan de hand "
Weet nietof ik actie moet ondernemen.

Dat is wel normaal, onder de 300 is laag normaal als ik het goed onthouden heb.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:29

Mijn waarde lag iets boven de 200, maar was dalende (heb een paar keer laten prikken met een aantal weken ertussen) en ik had ontzettend veel klachten. Als je waarde onder de 300 ligt is ie al tricky. Bij mij is het bewijs geleverd door het spuiten. De reacties die ik kreeg door de 1e paar injecties zijn zeer kenmerkend.
Ik heb gelukkig een arts getroffen die verder keek dan haar neus lang is :) en niet alleen afgaat op referentiewaarden van het lab. De hoogte van je B12 is niet een graadmeter van hoe erg je klachten zijn. Bij wijze van kan iemand met 250 al veel klachten hebben, terwijl iemand van 120 nauwelijks last heeft.

Verder heb ik erg pijn in mijn mond sinds afgelopen weekend (injectie). Meestal is dat bij mij een teken dat ik er wat folium bij moet slikken, omdat het dan wat uit balans is.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:15

hier ook een vitamine B12-patient! ik krijg ook spuiten, omdat de vitamines in pilvorm toch niets zouden uithalen bij mij, toen ze het ontdekten stond mijn B12-waarde onmeetbaar laag :Y) geen wonder dat ik me niet goed voelde :') een hele tijd2 prikken per week gehad, ondertussen ben ik een dikke 2 jaar verder en heb nu elke maand een prik (ik voel ze trouwens amper, absoluut geen pijn) en elke half jaar wordt mijn bloed gecontroleerd. Ik voel me ondertussen stukken beter, een heel ander leven leid ik nu! als ik vroeger een avondje ging stappen, moest ik daar een week van bekomen, en dan bedoel ik echt niets anders doen dan slapen. nu heb ik van zo'n dingen amper nog last :) ik moet trouwens zelf wel zorgen dat ik genoeg en regelmatig slaap, van zo gauw ik slaaptekort heb, komen de klachten heel snel weer de kop opsteken, ook al heb ik tijdig mijn prik gehad.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:02

Ik zit al een paar dagen mee te lezen en heb vandaag bloed geprikt omdat ik al een poosje erg moe ben, misselijk ben, erge hoofdpijn heb en ontzettend duizelig. En ook meerdere keren per dag tintelende handen en voeten.
Toen ik vandaag bij de dokter kwam (eigenlijk om me bloeddruk te meten omdat ik al een keer eerder een hele lage bloeddruk heb gehad) was mijn bloeddruk 110/70 dus goed. Toen is ze dus gaan kijken hoe het met mijn bloed zat. En dat was te laag. Dus gelijk door naar het LAB. En nou hoor ik als het goed is morgen de uitslag. Maar (ik weet niet of jullie het weten) meten ze nou gelijk op b12 tekort? Ik heb het wel tegen de dokterassisent gezegd en zei zij we doen alles om te kijken waar die moeheid vandaan komt. Dus ik ben benieuwd.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:04

bianca77 schreef:
Ik zit al een paar dagen mee te lezen en heb vandaag bloed geprikt omdat ik al een poosje erg moe ben, misselijk ben, erge hoofdpijn heb en ontzettend duizelig. En ook meerdere keren per dag tintelende handen en voeten.
Toen ik vandaag bij de dokter kwam (eigenlijk om me bloeddruk te meten omdat ik al een keer eerder een hele lage bloeddruk heb gehad) was mijn bloeddruk 110/70 dus goed. Toen is ze dus gaan kijken hoe het met mijn bloed zat. En dat was te laag. Dus gelijk door naar het LAB. En nou hoor ik als het goed is morgen de uitslag. Maar (ik weet niet of jullie het weten) meten ze nou gelijk op b12 tekort? Ik heb het wel tegen de dokterassisent gezegd en zei zij we doen alles om te kijken waar die moeheid vandaan komt. Dus ik ben benieuwd.

Ohja, en ik heb ook echt een concentratie probleem. Want ik begin morgen met m'n toetsweek maar ik kan het boek wel 50 keer nalezen maar kan ten eerste m'n hoofd er niet bij houden en ten tweede weet ik niet wat ik lees.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:16

Ik ga maandag de huisarts weer bellen dat ik een injectie wil. Heb na mn 1e spuit niet gemerkt dat het beter ging, maar merk nu wel dat het minder gaat.. Had wat meer energie enzo, maar dat wordt alweer hard minder.... :)

Wil ook graag mezelf leren spuiten, onze assistente hier is niet de aardigste, dus doe het dan liever zelf, haha:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:10

Nou, ik heb vanochtend de assistente gebeld over dat ik met de dokter wil overleggen of ik niet toch aan de injecties kan. Ik had afgelopen november een waarde van 174 pmol/l.
Ze deed wel een beetje moeilijk, want het ligt binnen de referentiewaarden 'dus is het goed'. Maar ze zou de dokter vragen mij terug te bellen. Maar dat wordt dus maandag pas, want vandaag was ie er niet ofzo.
Ben benieuwd wat hij ervan vindt.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:19

Ilona__ schreef:
Ik ga maandag de huisarts weer bellen dat ik een injectie wil. Heb na mn 1e spuit niet gemerkt dat het beter ging, maar merk nu wel dat het minder gaat.. Had wat meer energie enzo, maar dat wordt alweer hard minder.... :)

Wil ook graag mezelf leren spuiten, onze assistente hier is niet de aardigste, dus doe het dan liever zelf, haha:D

Jouw HA wilde toch om de 8 weken prikken en als het niet werkt weer stoppen?
Ik hoop dat je hem zover kan krijgen dat je die prik krijgt! Ik merkte de eerste keren ook niet echt verschil als ik geprikt was, maar merkte toen wél weer dat ik hm nodig had. Net wat jij nu aangeeft!
Nu merk ik wel verschil als ik prik.. Ik prik nu wel zelf (nouja, één keer gedaan :)) ). Maar over het algemeen leren ze je pas prikken als ze zeker weten dat je er voor een erg lange tijd/de rest van je leven aan vast zit..
Ben dus benieuwd of jouw HA (die wil stoppen als het niet werkt om de 8 weken :n ) het ziet zitten dat je zelf gaat prikken..
Ik begrijp je volledig en je hebt inderdaad veel meer nodig, maar ben benieuwd of je het bij elkaar krijgt bij die HA! En wachten tot mei (dan moest je toch naar het ziekenhuis?) is veeel te lang!

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 10:01

Vrijdagochtend om 10 over 8 moet ik biij de huisarts zijn, in ieder geval voor mn knie, even overleggen over een doorverwijzing naar een podoloog... Verder wil ik dan met de huisarts ook even praten over die b12.. Het is nu 2 weken geleden dan ik mn 1e injectie heb gehad.. en ik heb enorme pijn in mn heupen en onderrug...

Ben benieuwd wat de ha zegt... :)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:11

Ik meld me! 5 jaar geleden voor het eerst B-12 tekort gehad. Ik moest de huisarts onderhand dwingen alles te laten onderzoeken, ik was niet bleek dus B-12 tekort leek hem zeer onwaarschijnlijk. Toch maar voor de zekerheid als ik dat graag wilde. Bleek dus te laag te zijn. Ik was toendertijd vegetarier, het kwam dus door 'verwaarlozing' van een goed eetpatroon. Nu, 5 jaar later, ik ben sinds een half jaar zooo moe, kan wel 16 uur slapen en dan nog moe zijn. Ook nergens zin in, lamlendig. Ging op vakantie naar Zuid Afrika, het deed me niets. (Op reis zelf wel gelukkig, maar voordat we gingen, onverschillig). Paardrijden: niets meer aan, geen zin meer in. Twee weken terug flauwgevallen, voor mij reden om weer eens B-12 te laten controleren. En ja hoor, tekort. Ik eet weer gewoon vlees dus daar heeft het niet aan gelegen! Gelukkig andere huisarts nu. De eerste 3 maanden moet ik iedere maand een injectie, daarna eens in de 2 maanden. Ik las dat sommigen van jullie zelf injecteren? Ben benieuwd!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:19

hoi hoi, vraagje heb ook t forum gelezen over b12 tekort en ik weet niet of ik straks een andere dokter moet zoeken of niet... heb fibromyalgie, maar nu dus ook (of toch geen fibro, kan ook natuurlijk) b12 tekort, heb vijf maanden geleden 5 spuiten gekregen, elke week eentje nemen, dan min. 3 maanden stoppen en weer laten testen. nu moet ik me dus bijna weer laten testen. probleem is dat ik weer zo prikkelbaar be n als ik weet niet wat en weer ontzettend moe.

heeft mijn dokter een goed advies gegeven? ik heb m aangegeven dat ik niet jn een periode van mijn leven zit (ach wanneer zit je dat wel, maar goed, werk fulltime en doe een opleidi ng ) om even te experimenteren???

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:38

Nou, tijdje niet veel gereageerd, dus meteen veel reacties in 1 keer.

Allereerst wat betreft crohn en B12: Als je door crohn geen B12 opneemt, hoort de behandeling eigenlijk hetzelfde te zijn als 'normale' B12 patienten. Immers, ook bij andere patienten is de reden niet allemaal gelijk. Het enige wat de meesten van ons als overeenkomst hebben, is dat wij de B12 niet uit onze voeding op kunnen nemen. Ook artsen die Crohn behandelen weten vaak niet wat ze aanmoeten met een B12 tekort en doen dus maar wat. E'rn keer in de drie maanden is voor de meeste mensen echt te weinig, beter is een keer in de maand. Geadviseerd word met injecties de waarde boven de 1000 pmol/l te houden, maar veel artsen kennen die regel niet.

@bianca77: Beetje late reactie, want waarschijnlijk heb je inmiddels de uitslag al. Maar hoogstwaarschijnlijk doen ze een volledig bloedonderzoek, en dan zit inderdaad de B12 er wel bij in. Weet je trouwens inmiddels al wat meer?

@wieke: Spannend! Ben benieuwd wat de arts vandaag te melden heeft! Anders gewoon even drammen, want van 174 kan je inderdaad best last hebben!

@ilona: Veel succes vrijdag!!

@Nadina: Als je de verhalen hier leest, en ook eens op het forum snuffelt, dan weet je misschien al wat ik ga zeggen. 3 Maanden 1 injectie per maand en dan eens in de 2 maanden is domweg niet genoeg. Met een tekort zou je nu elke week een injectie moeten hebben, zo niet elke twee weken. Ik zou zeggen, kijk eens op de site van de B12 stichting, daar staat heel veel informatie. Inderdaad injecteren sommigen van ons hier zelf, maar voordat je daar aan begint is het belangrijker je arts te overtuigen van voldoende injecties.

@Marjo_Wystan: De vraag is een beetje: waar wil je arts je nu op laten testen? Je hebt injecties gehad, en al zijn die een tijdje geleden, je waarde zal ongetwijfeld wel wat hoger zijn dan je eerste waarde.... Tenzij hij wil laten onderzoeken of je problemen met je intrinisiek factor hebt en dat soort onderzoeken? Een andere arts zoeken is niet meteen noodzakelijk, je kan ook eerst hier proberen. Er zijn genoeg mensen die eerst geen injecties mochten en na genoeg drammen toch hun zin kregen. Het is namelijk een vrij onschuldig middel, en artsen hebben namelijk op een gegevne moment zoiets van: "Oké, jij je zin" enkel om van het gezeur af te zijn. In elk geval succes er mee!

Hij heeft een paar pagina's eerder al gestaan, maar hier nog even de link van de stichting: http://www.stichtingb12tekort.nl/
En nog de link naar de site van hindrik de jong: http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/
Die man heeft erg veel voor de bekendheid van B12tekort gedaan, je kan veel op zijn site lezen, en er staat een artikel om mee te nemen naar je arts!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:18

Hij wil onderzoeken of het tekort altijd is, of dat het eventjes was. Mijn tekort was 1 keer bij bloedprikken 115 en een andere keer 150. 150 was genoeg zei hij; dus eerst was de uitslag; je hebt niets, het gaat goed zo. En anderhalve maand later werd ik gebeld dat 115 toch wat laag was...

Dus hij wil kijken of mijn lichaam het toch niet zelf aanmaakt oid. Zou dat kunnen? Zo heeft hij het uitgelegd iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:01

Lalidan schreef:
@wieke: Spannend! Ben benieuwd wat de arts vandaag te melden heeft! Anders gewoon even drammen, want van 174 kan je inderdaad best last hebben!

Nou, hij had niet zoveel te melden :P
Hij vond mijn waarde gewoon goed, ik citeer: laagnormaal bestaat niet, het is gewoon wit of zwart, oftewel te laag of goed. Hier ben ik het uiteraard niet mee eens, maar goed.
In maart moet ik toch al mijn ijzer laten checken, dus dan laat ik mijn b12 ook opnieuw prikken. Hij bood wel aan om het eerder te doen mocht ik dat willen. Ook zei hij dat ik anders maar langs moest komen als ik zo moe blijf, want dat hoeft natuurlijk niet aan mijn b12 waarde te liggen.
Ik slik intussen wel b12 pilletjes van de drogist, als mijn ‘lage’ waarde aan mijn vegetarisme zal liggen zou dit ook moeten helpen.
Dus to be continued in maart haha

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:49

slik je die pillen al lang? kan toch ook een ertekend beeld geven? ik zit nu al twee weken aan de redbull, 5 blikjes per dag :) i know, veel te veel, maar ik wil wel iets kunnen leren, nu denk ik ook dat dat niet goed gaat zijn voor bloedprikken? moet ik eerst wachten tot ik me laat prikken? en zo ja hoe lang?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:11

Volgens mijn huisarts (zo'n orthomoleculair iemand) werken de tabletjes van de rode roos bv ook. Die moet je namelijk onder je tong leggen, en dan wordt het direct opgenomen. Hij controleert de mensen die een tekort hadden om de paar maanden en hij beweert echt dat het werkt..