xKatleentjex schreef:Maar dat is juist het jammere eraan, dat je alleen maar kan functioneren als je het doet. En dan voornamelijk in de landen waar niet alleen een stukje van de clitoris maar een hele rompslomp wordt weggehaald.
In sommige landen is het ook cultuur om een 6-jarige meisje uit te huwelijken aan een 60-jarige man. Kan je ook zeggen 'o maar daar mogen wij geen oordeel over vellen, dat is cultuur.' Is het ook niet meer dan normaal om een verliefd koppel te vermoorden omdat ze niet van dezelfde status zijn 'oh maar daar mogen wij niet over oordelen, dat is cultuur'. Worden vrouwen die verkracht zijn gestenigd omdat het hun fout is 'oh maar daar mogen wij niet over oordelen, dat is cultuur.'
Het maakt niet per se een hele cultuur slecht, en het geeft ook niet weer dat onze cultuur perfect is. Ook hier zullen veel dingen zijn waar juist andere mensen van zeggen 'wat een walgelijk gedoe zeg, dat er maar vlug iemand komt die hun eens gaat leren hoe het echt moet.'
En omdat je niet kan functioneren zonder besneden te zijn, kan je ook niet van vandaag op morgen zomaar een verbod gaan uitroepen of de vrouwen verwijten dat ze elkander besnijden. Het is dus zeker niet iets van 'stomme achterlijke mensen daar!', maar een van de weinige dingen waarvan ik echt denk dat het niet hoort(en dan probeer ik heel mild te zijn, door dan vooral te doelen op het volledig dichtnaaien en keukentoestanden) en waarvan ik echt hoop, ongeacht westerse bril of niet, dat men ooit tot de mensen doordringt dat als het zo'n belangrijk punt in hun cultuur is, ze het ten minste op een manier leren doen waarbij de vrouw een zo min mogelijk risico op ernstige gevolgen heeft.
Juist jij begrijpt het
En de manier om het op te lossen is om eerst hun opvattingen en ideeën te begrijpen en daarin veranderingen aan te brengen. Want als ze zelf inzien dat het niet nodig is of niet van belang is en zelfs gevaarlijk of onleefbaar dán ben je veel verder dan dat het verboden wordt, maar mensen het toch blijven doen omdat hun ideeën erover niet verandert zijn