Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:02

Miryamk schreef:
Met gaatjes in je oren kan je nog normaal functioneren zonder vagina wordt dat verrekte moeilijk.
Dus is het idd geen vergelijk.

En toch is het juist de vrouwenbesnijdenis dat er voor zorgt dat je in die landen wel normaal kan functioneren Knipoog. Zonder besnijdenis kan je daar niet functioneren Knipoog.

Oftewel: zet je Westerse bril eens af en bekijk het eens vanuit hun kant Lachen Functioneren = besnijden, niet functioneren = niet besnijden Knipoog

En dan hoef je ergens niet gelijk voor of tegen te zijn, neutraal naar iets kijken zonder gelijk te oordelen is vaak moeilijk, maar wel heel nuttig.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:05

Miryamk schreef:
Hebben jullie je wel eens in de gevolgen verdiept?

Je hoeft mij niet te vertellen wat er gebeurt als je gaat snijden in een lichaam zonder medische kennis en steriel materiaal. Of wat er gebeurt als je dichtgenaaid wordt van onderen met een stompe naald en nylondraad.

Natuurlijk is het gruwelijk. Ik zou het niemand toewensen. Maar wat wil je gaan doen? Keihard roepen dat ze daar achterlijk zijn en dat het anders moet? Ze gaan echt niet luisteren hoor. Zij vinden het namelijk normaal en vinden het raar dat wij hier de vrouwen niet dezelfde behandeling geven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:07

ayo schreef:
Miryamk schreef:
Hebben jullie je wel eens in de gevolgen verdiept?

Je hoeft mij niet te vertellen wat er gebeurt als je gaat snijden in een lichaam zonder medische kennis en steriel materiaal. Of wat er gebeurt als je dichtgenaaid wordt van onderen met een stompe naald en nylondraad.

Natuurlijk is het gruwelijk. Ik zou het niemand toewensen. Maar wat wil je gaan doen? Keihard roepen dat ze daar achterlijk zijn en dat het anders moet? Ze gaan echt niet luisteren hoor. Zij vinden het namelijk normaal en vinden het raar dat wij hier de vrouwen niet dezelfde behandeling geven.

Wat we wel zouden kunnen doen is hen voorlichten over hoe het ook kan. Dus in een ziekenhuis, steriel, geen gaatjes van een paar mm doorsneden maar zo dat penetratie ook nog mogelijk is. Respect tonen voor hun gebruiken en hun cultuur, en proberen het goede van onze maatschapij daaraan toe te voegen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:07

Ze moeten het verbieden in de westerse landen én kinderen controleren die terugkomen van een 'familiebezoek' net zoals er in bepaalde landen (die niet te schijterig zijn een standpunt in te nemen) al gebeurt.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:08

zap schreef:
Miryamk schreef:
Met gaatjes in je oren kan je nog normaal functioneren zonder vagina wordt dat verrekte moeilijk.
Dus is het idd geen vergelijk.

En toch is het juist de vrouwenbesnijdenis dat er voor zorgt dat je in die landen wel normaal kan functioneren Knipoog. Zonder besnijdenis kan je daar niet functioneren Knipoog.

Oftewel: zet je Westerse bril eens af en bekijk het eens vanuit hun kant Lachen Functioneren = besnijden, niet functioneren = niet besnijden Knipoog

En dan hoef je ergens niet gelijk voor of tegen te zijn, neutraal naar iets kijken zonder gelijk te oordelen is vaak moeilijk, maar wel heel nuttig.

Precies, als je daar niet besneden bent, dan zullen veel mannen denken, er zal wel wat met die vrouw zijn. Misschien is ze wel heel rebels, al eerder getrouwd geweest of heeft misschien zelfs een kind gehad, is verkracht o.i.d. Dat was nog niet heel lang geleden hier ook een schande trouwens.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:09

Zelfs wanneer het steriel gebeurt zijn de lichamelijke gevolgen niet te overzien. Zouden we het ook accepteren wanneer er vanuit een bepaalde cultuur ledematen worden afgesneden, al dan niet steriel?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:09

Miryamk schreef:
Ze moeten het verbieden in de westerse landen én kinderen controleren die terugkomen van een 'familiebezoek' net zoals er in bepaalde landen (die niet te schijterig zijn een standpunt in te nemen) al gebeurt.

En dat is dus juist iets waar je helemaal niks aan hebt. Je moet de oorzaken aanpakken en niet de gevolgen. De enige manier is om hun denkwijze te doorbreken, pas dan stopt het. En dan gaat het niet alleen om medisch (juist niet) maar vooral de culturele betrekkingen en redenaties erachter Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:10

Miryamk schreef:

Waar houd beslissings bevoegdheid van ouders over hun kinderen op? Waar stopt cultuur? Wanneer is het gerechtigd dat een overheid een inbreuk pleegt op de privacy van een gezin en van deze kinderen?

Ik vind namelijk dat je als overheid niet kan zeggen dat je deze kinderen gaat controleren. Dat is prive, daar heeft een overheid niets mee te maken.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:12

zap schreef:
Miryamk schreef:

En dat is dus juist iets waar je helemaal niks aan hebt. Je moet de oorzaken aanpakken en niet de gevolgen. De enige manier is om hun denkwijze te doorbreken, pas dan stopt het. En dan gaat het niet alleen om medisch (juist niet) maar vooral de culturele betrekkingen en redenaties erachter Lachen

Tja daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik vind dat je een standpunt in moet nemen als land. En natuurlijk hoort daar voorlichting bij! Daar ben ik het met je eens Knipoog Maar het is aangetoond dat het in die landen waar het beboet wordt wel minder gebeurt.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:13

Miryamk schreef:

Dan gaat moeders of tante hoogstwaarschijnlijk zelf staan prutsen aan de keukentafel. Zulke dingen zijn erg moeilijk te voorkomen, tenzij de meisjes zelf naar instanties stappen.

Vrouwenbesnijdenis is al lang verboden in Nederland. Het uitvoeren is strafbaar en medeplichtingheid daaraan ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:14

Miryamk schreef:
Zelfs wanneer het steriel gebeurt zijn de lichamelijke gevolgen niet te overzien. Zouden we het ook accepteren wanneer er vanuit een bepaalde cultuur ledematen worden afgesneden, al dan niet steriel?

Je bedoeld de schaamlip verkleiningen en borstverkleinigen die bij ons zo normaal zijn? Of misschien alle andere correcties die je aan je lichaam uit kan laten voeren? Wat denk je van implantaten, die kunnen schuiven, ontsteken, lekken enz?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:16

Maar dat is juist het jammere eraan, dat je alleen maar kan functioneren als je het doet. En dan voornamelijk in de landen waar niet alleen een stukje van de clitoris maar een hele rompslomp wordt weggehaald.

In sommige landen is het ook cultuur om een 6-jarige meisje uit te huwelijken aan een 60-jarige man. Kan je ook zeggen 'o maar daar mogen wij geen oordeel over vellen, dat is cultuur.' Is het ook niet meer dan normaal om een verliefd koppel te vermoorden omdat ze niet van dezelfde status zijn 'oh maar daar mogen wij niet over oordelen, dat is cultuur'. Worden vrouwen die verkracht zijn gestenigd omdat het hun fout is 'oh maar daar mogen wij niet over oordelen, dat is cultuur.'

Het maakt niet per se een hele cultuur slecht, en het geeft ook niet weer dat onze cultuur perfect is. Ook hier zullen veel dingen zijn waar juist andere mensen van zeggen 'wat een walgelijk gedoe zeg, dat er maar vlug iemand komt die hun eens gaat leren hoe het echt moet.'

En omdat je niet kan functioneren zonder besneden te zijn, kan je ook niet van vandaag op morgen zomaar een verbod gaan uitroepen of de vrouwen verwijten dat ze elkander besnijden. Het is dus zeker niet iets van 'stomme achterlijke mensen daar!', maar een van de weinige dingen waarvan ik echt denk dat het niet hoort(en dan probeer ik heel mild te zijn, door dan vooral te doelen op het volledig dichtnaaien en keukentoestanden) en waarvan ik echt hoop, ongeacht westerse bril of niet, dat men ooit tot de mensen doordringt dat als het zo'n belangrijk punt in hun cultuur is, ze het ten minste op een manier leren doen waarbij de vrouw een zo min mogelijk risico op ernstige gevolgen heeft.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:18

Allemaal leuk zo'n standpunt van een land. Maar bedenk maar eens dat juist in de landen waarin dit gebeurt (dan heb ik het dus niet over de Westerse landen) er zo'n grote verscheidenheid bestaat in culturen dat gewoon niet alle culturen vertegenwoordigd kúnnen worden met het tot stand komen tot een standpunt. Wil dat dan maar zeggen dat je dan niet meer meeteld en geen zeggenschap hebt?

Mochten wel alle verschillende culturen aanwezig zijn, dan nog is het van essentieel belang om te LUISTEREN naar het hoe en waarom en wat voor een ideeën zij hebben. En daaruit zal blijken dat er wellicht in hun ideeën en opvattingen iets moet veranderen Lachen.

Ik heb nog een tal van voorbeelden om te laten zien wat ik bedoel, ik weet niet of je even hebt? Tong uitsteken

Het is wel leuk om 1 standpunt in te nemen, maar wie bepaald er dan welk standpunt dat wordt? De Westerse wereld is dan zeker de aangewezen 'persoon'? Vertegenwoordigers van het betreffende land zullen wellicht juist voor besnijdenis stemmen. En dan? Maar overwalsen met onze ideeën en toch ons standpunt doordrijven?

Want zo werkt het natuurlijk niet Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:21

Vjestagirl schreef:
Je bedoeld de schaamlip verkleiningen en borstverkleinigen die bij ons zo normaal zijn? Of misschien alle andere correcties die je aan je lichaam uit kan laten voeren? Wat denk je van implantaten, die kunnen schuiven, ontsteken, lekken enz?

Ja, eigenlijk is dat hier ook jammer hé, dat vrouwen hier soms ook maar aan hun lichaam moeten laten prutsen om beschikbaar te zijn op de markt. Dat zal ook wel een van de dingen zijn waar zo'n andere cultuur naar ons kijkt van 'maar ziet die arme vrouwen daar dan!'. Daarom ook, als het al 'moet', in de best mogelijke hygenische omstandigheden, met deskundige ervaring en zo min mogelijk risico op complicaties, geld zowel voor westerse lichamelijke ingrepen als andere.

Miryamk

Wat ik al eerder zei, wat ze in die landen doen daar hebben wij ons niet mee te bemoeien. Maar wat er met kinderen gebeurt die in Nederland wonen (ongeacht hun cultuur) daar mogen wij ons hoofd niet voor in het zand steken.
En dan nogmaals mijn vraag over die ledematen. Zou dat wel geaccepteerd worden?

zap

xKatleentjex schreef:
Maar dat is juist het jammere eraan, dat je alleen maar kan functioneren als je het doet. En dan voornamelijk in de landen waar niet alleen een stukje van de clitoris maar een hele rompslomp wordt weggehaald.

In sommige landen is het ook cultuur om een 6-jarige meisje uit te huwelijken aan een 60-jarige man. Kan je ook zeggen 'o maar daar mogen wij geen oordeel over vellen, dat is cultuur.' Is het ook niet meer dan normaal om een verliefd koppel te vermoorden omdat ze niet van dezelfde status zijn 'oh maar daar mogen wij niet over oordelen, dat is cultuur'. Worden vrouwen die verkracht zijn gestenigd omdat het hun fout is 'oh maar daar mogen wij niet over oordelen, dat is cultuur.'

Het maakt niet per se een hele cultuur slecht, en het geeft ook niet weer dat onze cultuur perfect is. Ook hier zullen veel dingen zijn waar juist andere mensen van zeggen 'wat een walgelijk gedoe zeg, dat er maar vlug iemand komt die hun eens gaat leren hoe het echt moet.'

En omdat je niet kan functioneren zonder besneden te zijn, kan je ook niet van vandaag op morgen zomaar een verbod gaan uitroepen of de vrouwen verwijten dat ze elkander besnijden. Het is dus zeker niet iets van 'stomme achterlijke mensen daar!', maar een van de weinige dingen waarvan ik echt denk dat het niet hoort(en dan probeer ik heel mild te zijn, door dan vooral te doelen op het volledig dichtnaaien en keukentoestanden) en waarvan ik echt hoop, ongeacht westerse bril of niet, dat men ooit tot de mensen doordringt dat als het zo'n belangrijk punt in hun cultuur is, ze het ten minste op een manier leren doen waarbij de vrouw een zo min mogelijk risico op ernstige gevolgen heeft.

Juist jij begrijpt het Lachen

En de manier om het op te lossen is om eerst hun opvattingen en ideeën te begrijpen en daarin veranderingen aan te brengen. Want als ze zelf inzien dat het niet nodig is of niet van belang is en zelfs gevaarlijk of onleefbaar dán ben je veel verder dan dat het verboden wordt, maar mensen het toch blijven doen omdat hun ideeën erover niet verandert zijn Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:24

Ik zag laatst op die docu een oude vrouw uit somalië die in frankrijk een jarenlange gevangenisstraf had uitgezeten omdat zij kinderen in frankrijk besneed. Met die vrouw is heel wat af gepraat maar ze zag nog steeds niet in wat er verkeerd aan was. Ik denk dat je het moet combineren. En voorlichting én straffen opleggen en dan maar hopen dat de nieuwe generatie ouders wel begrijpt dat dit niet mensvriendelijk is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:25

Miryamk schreef:
Wat ik al eerder zei, wat ze in die landen doen daar hebben wij ons niet mee te bemoeien. Maar wat er met kinderen gebeurt die in Nederland wonen (ongeacht hun cultuur) daar mogen wij ons hoofd niet voor in het zand steken.

Ja. Want hier halen we delen van borsten weg, zelfs ook delen van schaamlippen. Stukken neus, stukken buik, stukken kont, stukken vel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:26

Miryamk schreef:

Wij mogen ons best 'bemoeien' met de medemens, zolang we onze mening maar niet opdringen en samen met de mensen zelf oplossingen zoeken en hen helpen met onze steeds beter wordende technieken en wetenschappen. Niks mis mee, zolang ze het er zelf maar mee eens zijn Lachen

Maargoed, als de mensen daar beslissen dat het 'normaal' is (want het gebeurt nog steeds) dan is het toch ook niet goed?

Natuurlijk moeten wij ons hoofd niet in het zand steken, maar hoe wil je dit oplossen door boetes? Het 'probleem' ligt hem in de cultuur en dáár moet het dan ook verandert worden! Ik hoor het op bokt zo vaak, niet de symptomen bestrijden, maar de oorzaak (goh, wat voor paarden geldt, geldt meestal ook voor de mens Haha!)

Vrouwenbesnijdenis accepteer ik ook niet, dus ook niet het afhakken van andere ledematen (denkt aan opgebonden voetjes dat jááárenlang werd en soms nog wordt geaccepteerd, initiaties met verminking bij vele (Afrikaanse) culturen). Maar ook dit is alleen maar op te lossen door de gedachte van de mensen te veranderen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:30

O? ook bij kinderen? En borsten zijn geen ledematen maar meer armen en benen Clown
Je vagina heb je ook nodig om te functioneren (ik wel iig) maandelijkse ellende, plassen, spelen, man wat ben ik blij dat het er allemaal aanzit! Schaamlipcorrecties bij vrouwen (volwassen vrouwen kinderen doen ze geloof ik nog niet) is niet te vergelijken. Daar gaan we weer, zal wel aan mij liggen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze tegenwoordig omdat het mode is hun plasbuis laten dichtnaaien of hun klit laten verwijderen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:31

Mijn bericht was aan Vjestagirl gericht niet aan Zap.
@Zap ik respecteer jouw standpunt maar ben zo bang dat praten alleen de komende generatie niet genoeg is...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:35

Miryamk schreef:
Ik zag laatst op die docu een oude vrouw uit somalië die in frankrijk een jarenlange gevangenisstraf had uitgezeten omdat zij kinderen in frankrijk besneed. Met die vrouw is heel wat af gepraat maar ze zag nog steeds niet in wat er verkeerd aan was. Ik denk dat je het moet combineren. En voorlichting én straffen opleggen en dan maar hopen dat de nieuwe generatie ouders wel begrijpt dat dit niet mensvriendelijk is.

Dus het straffen heeft hier duidelijk niet geholpen en ook het praten over fout of niet fout helpt niet (dat hebben ze niet door). Besnijdenis is veel en veel meer dan puur het afhakken en dichtnaaien Lachen. Het is een manier van hun leven wat vele consequenties heeft. Door dat hele gebruik/leven te benaderen, te bekijken, te onderzoeken en te veranderen kan je resultaat boeken. Door een deel ervan uit te lichten zónder iets te doen aan alle andere aspecten kom je geen drol verder Lachen

Ik zal toch even wat toelichten mbt aids bijvoorbeeld. Het is zo makkelijk, medicijnen sturen, condooms sturen ed. Helpen die mensen, alles doen om de oorzaak te bestrijden. Voorlichting over het hoe en waarom van de condoom, voorlichting van de ziekte en de andere manieren van overdragen.

Allemaal leuk en fantastisch, maar toch werkt het 9 van de 10 keer niet. Waarom? Omdat men vergeet dat we mensen te maken hebbie die hun eigen ideeën over in dit geval de ziekte hebben en zolang we niks veranderen in die gedachtegang schieten we niks op. Het probleem hier: aids werd helemaal niet gezien als een gevaarlijke ziekte. Als men ziek werd dan was dat een combinatie van kwade geesten. Verander je gedachte over ziekte niet, dan zullen de condooms en medicijnen nooit zin hebben, want men gebruikt ze toch niet Lachen.

Voeding van kinderen blijkt ook vaak te weinig. Ook hier een gedachte die veranderd moet worden: kinderen moeten niet teveel binnen krijgen want dan worden ze dik en dikke kinderen staan voor egoïstisch en hebben geen kans van slagen. Dom? Welnee, hun opvattingen en dát moet verandert worden. Je kan ze wel vertellen dat kinderen meer moeten eten, maar ze doen het toch niet omdat ze hele opvattingen erover hebben en die moet je veranderen.

En zo is het imo net met de besnijdenis. 1 ding uitlichten en proberen op te lossen werkt niet Lachen. Om maar even naar de paarden te gaan: Een paard met vele problemen opknappen zónder het tuig te controleren en de manier van rijden heeft ook geen enkele zin Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:35

Miryamk schreef:
O? ook bij kinderen? En borsten zijn geen ledematen maar meer armen en benen Clown
Je vagina heb je ook nodig om te functioneren (ik wel iig) maandelijkse ellende, plassen, spelen, man wat ben ik blij dat het er allemaal aanzit! Schaamlipcorrecties bij vrouwen (volwassen vrouwen kinderen doen ze geloof ik nog niet) is niet te vergelijken. Daar gaan we weer, zal wel aan mij liggen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze tegenwoordig omdat het mode is hun plasbuis laten dichtnaaien of hun klit laten verwijderen.

Maar zij hebben hem juist niet nodig om te functioneren. Dat jij hem nodig hebt wil niet zeggen dat zij hem nodig hebben.

Waarom is dat niet te vergelijken? Het is het verminken van je lichaam om het in jouw opzicht/dat van de maatschapij te perfectioneren. Want hoe je lichaam eruit hoort te zien krijg je ingegoten door de maatschapij. Wat is het met mensen die zulke grote borsten aangemeten krijgen dat ze pijn in hun rug ervan krijgen? Die zich vol laten spuiten met gif om maar geen rimpels te krijgen? Die hun benen laten breken om ze maar langer te krijgen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:36

Die vrouw besnijd niet meer, dat is er dus 1 minder....Lange weg te gaan...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:36

Miryamk schreef:
Mijn bericht was aan Vjestagirl gericht niet aan Zap.
@Zap ik respecteer jouw standpunt maar ben zo bang dat praten alleen de komende generatie niet genoeg is...

Het is veel meer dan praten Knipoog

Het is praten om te veranderen!

Ik respecteer ook jou mening hoor Ja, maar het is wel leuk om zo te discussieren Lachen