Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
henkb schreef:Maar voor denken en motoriek zijn toch verschillende delen van je hersenen verantwoordelijk?
NaNi schreef:Is het misschien niet zo dat het motorische gedeelte van je hersenen minder ontwikkeld is dan andere gedeelten?
Geen idee of dat überhaupt kan hoor
Mijn nichtje kwam laatst wel met een leuke, met betrekking tot snel praten...
Ik praat niet te snel, jullie luisteren gewoon te langzaam
Ulissa schreef:Hoe komt het dat jij 2 jaar niet naar school bent geweest, ik neem aan dat hier een
reden voor was.
Deels... (valt wel het eea. terug te vinden in wat berichten van een maand of 3/4 geleden van mij denk ik) maar was ook gewoon gigantisch lui, gedemotiveert..., opleiding die ik nu doe verloopt erg goed trouwens, constant bijleren.
Ik heb je berichten helaas niet gelezen van 3 a 4 maand geleden.
Ik vraag het omdat ik ook een dochter heb welke op 07-01-09 getest moet worden op *hoogbegaafdheid* en een *Persoonlijkheidstest* moet doen.
Mijn dochter heeft ook problemen op school.
Mijn dochter kon lezen toen ze 4 was. Las de kinderen in haar groep voor uit *Jip en Janneke* toen ze zelf nog maar een leeftijd had van 4 a 5 jaar. In groep 3 zat ze op AVI-9
Haalde in groep 8 ook een CITO score van 550.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat er in dit soort kinderen omgaat.
Ik weet niet of mijn dochter hoogbegaafd is, of dat er ergens anders wat mis is.
troi schreef:Hoogbefaagdheid (ga die er inhouden, vindt hem namelijk echt geweldig!) is (vindt ik) niks meer dan een eigenschap zoals geduld die ook is. En wat wil je er mee gaan doen? Tja, je zou er mee naar de universiteit kunnen gaan en daar een leuke studie doen (was mijn oplossing, en mag nu lekker voor mijn werk onderzoek doen, heerlijk!!) maar je kunt ook op de bank blijven zitten en later bij de hema gaan werken, ook helemaal prima. Ieder zijn ding toch?? Gebruik alleen niet als excuus voor van alles en nog wat (dat slachtoffergedrag waar 1 van mijn voorgangers het ook al over had), je heb je toekomst altijd nog in eigen hand!
SETEFURII_ schreef:Perfectionisme, depressies, stemmingswisselingen, faalangst, heb ze allemaal
& ik ben aan het puberen & geloof me, soms is het een RAMP
Oliver schreef:SETEFURII_ schreef:Perfectionisme, depressies, stemmingswisselingen, faalangst, heb ze allemaal
& ik ben aan het puberen & geloof me, soms is het een RAMP
En is dat omdat je HB bent of is dat gewoon je persoonlijkheid en staat het los van je IQ?
patos schreef:troi schreef:Hoogbefaagdheid (ga die er inhouden, vindt hem namelijk echt geweldig!) is (vindt ik) niks meer dan een eigenschap zoals geduld die ook is. En wat wil je er mee gaan doen? Tja, je zou er mee naar de universiteit kunnen gaan en daar een leuke studie doen (was mijn oplossing, en mag nu lekker voor mijn werk onderzoek doen, heerlijk!!) maar je kunt ook op de bank blijven zitten en later bij de hema gaan werken, ook helemaal prima. Ieder zijn ding toch?? Gebruik alleen niet als excuus voor van alles en nog wat (dat slachtoffergedrag waar 1 van mijn voorgangers het ook al over had), je heb je toekomst altijd nog in eigen hand!
Helemaal eens met troi! Mijn IQ is ook rond de 138, dus theoretisch ben ik hoogbegaafd(?). In de praktijk studeer ik geneeskunde (universitaire studie) en heb ik altijd lekker mee kunnen komen op school zonder daar veel moeite voor te doen. Mensen die zeggen dat ze op de MAVO zonder moeite goede cijfers halen, maar te lui zijn om er moeite voor te doen zijn in mijn ogen niet gemotiveerd genoeg om een opleiding op hun niveau te doen. De vraag is of je zoiets dan wel hoogbegaafd kunt noemen...
SONY schreef:Same here..![]()
Heb MBO niveau 4 dierverzorging gedaan en daar kreeg je zo veel opdrachten waar ik het nut niet van inzag... Heb het op mijn sokken kunnen doen..verveelde me vaak. Behalve wiskunde,economie,scheikunde etc. ik heb namelijk wel discalculie. Vreemde combinatie hé? De rest gaat allemaal heel makkelijk maar ik kan bijvoorbeeld niet hoofdrekenen. Als ik bij de kassa €3.68 moet betalen en ik betaal met €10 dan sta ik ook tien minuten te rekenen voordat ik weet hoeveel ik terug krijg. De logica ontbreekt dat komt terug in het administeren van financien, scheikunde e.d. heb het daar wel lastig mee gehad maar gelukkig ben ik in talen e.d. weer goed en kon ik het zodoende recht trekken.
Equidea schreef:[
Ik zat zelf ook op Avi 9+ in groep 3, ik leerde zonder er iets voor te doen.
Leren zelf vind ik erg leuk, maar zolang ik er het nut maar van inzie en uitdagend is. Zodra iets te makkelijk is of onnuttig is in mijn ogen, lukt het me niet meer, toen ik jonger was ging ik "rebelleren" (ik denk als een soort van roep naar aandacht).
Verder mislukte mijn latere schoolcarriere deels, omdat ik geen stabiele ouder had die mij kon sturen, ik heb mezelf als het ware een hele hoop moeten leren, de dingen die je normaal leert van je ouders.
Maar me compleet daarachter verschuilen doe ik niet, ik was ook gewoon erg lui...
Verder werd ik altijd wel misbegrepen door leeftijdsgenoten, ik heb mezelf de afgelopen jaren eigenlijk compleet moeten her-socializeren, of beter gezegt, leren begrijpen hoe een "normaal" iemand werkt en daar op inspelen.
Het nadeel is dat ik constant moet nadenken hoe mijn reacties/daden zullen zijn, omdat ik met mijn "eigen" reactie, vaak niet goed begrepen wordt.
Ik weet niet of iemand anders dat gevoel kent?
Uums schreef:Dat vind ik dus ook, getuige mijn posts De keuzes die je maakt bepalen zoveel meer dan één zo`n stempel. Ik hamer er bij mijn leerlingen ook op dat ze zich nooit mogen verschuilen achter 'ja maar ik heb dyslexie/ mijn hele familie is slecht in wiskunde/ ik heb ADHD/ ik kan niet goed plannen'. Ze mogen zwakke punten hebben, maar aan zwakke punten kun je werken. Je moét er vroeg of laat zelfs aan werken om een geslaagd leven te willen leiden. Onze maatschappij lijkt steeds minder eigen verantwoordelijkheid te willen nemen, wat ik als een kwalijke ontwikkeling zie.