Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Jenkins schreef:hm ik weet ook niet of ik het heb, maar heb ook altijd al problemen met cijfers gehad. of misschien is het wel gewoon dom
maar zeg altijd 7 ipv 4 en andersom en als er bijv staat 56 zeg ik 65. grootste moeite dus ook om een rijtje met getallen op te noemen. ook erg handig als ik aan het werk ben en ik zeg tegen iemand dat ze 6,30 moet afrekenen ipv 3,60
enne miss dat je naar de huisarts moet? ik heb geen idee, heb me er iig niet voor laten testen
nestle schreef:ik heb idd ook dat als mensen vragen of ik bij het terug geven van geld nog 5 cent wil zeg ik altijd neej bedankt.
anders sta ik er nog wel even 2 uur
ook digitaal klok kijken is echt een mega ramp.
als mensen zeggen dat het 16.00 uur is tel ik vanaf 18.00 er 2 af omdat ik opo een een of ander manier kan onthouden dat 18.00 uur 6 uur sávonds is. maar ook dat terug tellen gaat dan op me vinger.
Volgens mij zal ik echt een porbleem hebben als ik geen vingers had
op de bassis school dachten ze allen maar dat is dylectie had maar zelf denk ik en( mijn moeder ) van niet.
taal gaat namelijk gewoon goed en heb er geen problemen mee.
helaas nooit een test kunnen aan vragen omdat het op eigen koste werd gerekend als school je niet door stuurde en dan kosten zo'n test 1300 euro
Tieneke schreef:Heb je je laten testen op dyslexie? En op dyscalculie?
Beide zijn leerstoornissen. Je krijgt ze dus niet ineens, je wordt er als het ware mee geboren en je sterft er ook mee. Niet te "genezen" dus. Dyslexie is een leerstoornis ivm lezen (taal). Dyscalculie gaat om niet geautomatiseerd kunnen rekenen (wiskunde). Als je het ene hebt, is de kans groter dat je het andere ook hebt. Er zijn ook nog andere leerstoornissen en voor dit geldt hetzelfde.
Naast dyscalculie kan je ook nog andere rekenproblemen hebben waar misschien niet zo'n duidelijk etiket voor bestaat. Dus als je een rekenprobleem hebt, hoeft dat niet noodzakelijk dyscalculie te zijn.
lindatje schreef:Ik heb ook, en dat is serieus heel vervelend, dat ik mijn wekker verkeerd zet. Als ik om half 9 op wil staan, zet ik mijn wekker om 9.30. Imo is dat half 9
. Het komt dus nog wel eens voor dat mn moeder me maar wakker maakt of dat ik te laat wakker schrik en me af vraag waarom me wekker niet is gegaan
.
Nickytje schreef:Ik herken ook wel enkele dingen die hier vermeld worden. Met wiskunde heb ik altijd al problemen gehad.
Blijkbaar tel ik ook heel vreemd bv 8 + 7 op... Dan denk ik bij mezelf: 8 + 2 = 10 Plus dan nog de overige 5= ...
Met het lezen van cijfers heb ik niet zozeer problemen (tenzij groter dan 10.000, dan moet ik echt 5x kijken)..
Als iemand me bv 87 dicteert zal er ook veel kans bestaan dat ik 78 opschrijf.
Al sinds de lagere school heb ik problemen met wiskunde, maar er zijn nooit testen gedaan om uit te wijzen of het dyscalculie kon zijn
of niet. Ik heb wel ooit gehoord dat als je het hebt, je wiskunde examen maar voor een bepaald gedeelte zou meetellen, maar of dat
zeker zo is weet ik niet.
Nickytje schreef:Ik herken ook wel enkele dingen die hier vermeld worden. Met wiskunde heb ik altijd al problemen gehad.
Blijkbaar tel ik ook heel vreemd bv 8 + 7 op... Dan denk ik bij mezelf: 8 + 2 = 10 Plus dan nog de overige 5= ...
Met het lezen van cijfers heb ik niet zozeer problemen (tenzij groter dan 10.000, dan moet ik echt 5x kijken)..
Als iemand me bv 87 dicteert zal er ook veel kans bestaan dat ik 78 opschrijf.
Al sinds de lagere school heb ik problemen met wiskunde, maar er zijn nooit testen gedaan om uit te wijzen of het dyscalculie kon zijn
of niet. Ik heb wel ooit gehoord dat als je het hebt, je wiskunde examen maar voor een bepaald gedeelte zou meetellen, maar of dat
zeker zo is weet ik niet.
Tieneke schreef:Nestle, dan vraag ik me echt af waar ze je naartoe hebben gestuurd. Ik heb het ook op zelfstandige basis gehad en ik heb een pak minder betaald, nog geen 50 denk ik.
Tieneke schreef:Nestle, dan vraag ik me echt af waar ze je naartoe hebben gestuurd. Ik heb het ook op zelfstandige basis gehad en ik heb een pak minder betaald, nog geen 50 denk ik.
lindatje schreef:Ik heb ook, en dat is serieus heel vervelend, dat ik mijn wekker verkeerd zet. Als ik om half 9 op wil staan, zet ik mijn wekker om 9.30. Imo is dat half 9
. Het komt dus nog wel eens voor dat mn moeder me maar wakker maakt of dat ik te laat wakker schrik en me af vraag waarom me wekker niet is gegaan
.
karuna schreef:Grappig om sommige dingen te lezen. En soms ook heel herkenbaar. Nooit geweten dat er een naam voor was.
Het gekke is dat ik vrij goed was in wiskunde en rekenen en hoofdrekenen. Maar een complete ramp met het opschrijven van getallen als mensen ze anders oplezen dan 1, 2, 3 ... Ook het opschrijven van een tijd gaat nog al eens fout. Een telefoon of bankrekeningnummer kan ik ook alleen fatsoenlijk opschrijven als het in een vaste manier wordt verteld. Anders gaat het goed mis. Als iemand me een telefoonnummer 030-4553719 (gewoon willekeurig) zegt als nul dertig vijfenveertig drieenvijftig zevenhonderdnegentien schrijf ik rustig 030-54357100910 op en kom er dan achter dat er veel teveel cijfers instaan.![]()
En voor mij is de engelse manier van tijden zeggen logischer dan de nederlandse zij hebben het tenminste bij half 10 over een half uur na 9 uur.
lindatje schreef:Ik vind idd dat wij ook op de Engelse manier over moeten gaan, bij hun is het veel logischer.
Tieneke schreef:Even op de vraag van iemand waar je je kan laten testen: ik ben Belg, dus ik heb geen idee waar je dat in NL kan laten doen.
Voor Belgen: in Kessel-Lo heb je het Centrum voor Leerlingenbegeleiding. Zij testen, meestal samen met het CLB, op IQ, leerstoornissen... Ben daar zelf ook geweest
Ik wil toch benadrukken dat je zonder effectieve diagnose (dus geen diagnose door jezelf) niet kan zeggen: "Ik heb dyscalculie." Velen doen dat hier, maar dan doe je misschien onrecht aan de mensen waarvan het bewezen is dat ze het hebben. Maar goed, dat is mijn mening. Waarschijnlijk ook omdat ik er zelf veel mee te maken krijg/heb gehad.