dyscalculie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:08

Nestle, dan vraag ik me echt af waar ze je naartoe hebben gestuurd. Ik heb het ook op zelfstandige basis gehad en ik heb een pak minder betaald, nog geen 50 denk ik.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:09

Jenkins schreef:
hm ik weet ook niet of ik het heb, maar heb ook altijd al problemen met cijfers gehad. of misschien is het wel gewoon dom Tong uitsteken
maar zeg altijd 7 ipv 4 en andersom en als er bijv staat 56 zeg ik 65. grootste moeite dus ook om een rijtje met getallen op te noemen. ook erg handig als ik aan het werk ben en ik zeg tegen iemand dat ze 6,30 moet afrekenen ipv 3,60 Tong uitsteken
enne miss dat je naar de huisarts moet? ik heb geen idee, heb me er iig niet voor laten testen Lachen

Ooh dat doe ik ook altijd! Dan herhaal ik het in me hoofd iets van 8 keer en dan schrijf ik het voorzichtig op en dan denk ik JA! dat is goed Tong uitsteken
Maarja ik heb geen dyscalcullie denk ik want ben wel goed in wiskunde Haha!
Heb wel dislectie Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:14

wel vreemd dat jullie allemaal ook moeite hebben met digitaal klok kijken, dat heb ik juist met analoog! ik weet nooit goed of het nu half 9 of half 10 is en dat soort dingen, digitaal kan ik me wel redden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:19

nestle schreef:
ik heb idd ook dat als mensen vragen of ik bij het terug geven van geld nog 5 cent wil zeg ik altijd neej bedankt.
anders sta ik er nog wel even 2 uur Clown
ook digitaal klok kijken is echt een mega ramp.
als mensen zeggen dat het 16.00 uur is tel ik vanaf 18.00 er 2 af omdat ik opo een een of ander manier kan onthouden dat 18.00 uur 6 uur sávonds is. maar ook dat terug tellen gaat dan op me vinger.

Volgens mij zal ik echt een porbleem hebben als ik geen vingers had Clown

op de bassis school dachten ze allen maar dat is dylectie had maar zelf denk ik en( mijn moeder ) van niet.
taal gaat namelijk gewoon goed en heb er geen problemen mee.
helaas nooit een test kunnen aan vragen omdat het op eigen koste werd gerekend als school je niet door stuurde en dan kosten zo'n test 1300 euro

dat vind ik heel raar en heb er ook nooit van gehoort, ik heb deze test ook gedaan op mijn 18de en ik werd wel door school gestuurd maar volgens mij hoefde ik niets te betalen als hun me niet hadden gestuurd vreemd zeg!

en nu ik wat beter heb gelezen heb ik wel dezelfde problemen met digitaal klokijken. Bijv. vandaag was ik onderweg naar de paarden en het was 16.06 en ik dacht zo het is al 6 uur geweest ik moet opschieten

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:20

Ik heb ook, en dat is serieus heel vervelend Huilen van het lachen, dat ik mijn wekker verkeerd zet. Als ik om half 9 op wil staan, zet ik mijn wekker om 9.30. Imo is dat half 9 Clown. Het komt dus nog wel eens voor dat mn moeder me maar wakker maakt of dat ik te laat wakker schrik en me af vraag waarom me wekker niet is gegaan Huilen van het lachen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:29

Tieneke schreef:
Heb je je laten testen op dyslexie? En op dyscalculie?
Beide zijn leerstoornissen. Je krijgt ze dus niet ineens, je wordt er als het ware mee geboren en je sterft er ook mee. Niet te "genezen" dus. Dyslexie is een leerstoornis ivm lezen (taal). Dyscalculie gaat om niet geautomatiseerd kunnen rekenen (wiskunde). Als je het ene hebt, is de kans groter dat je het andere ook hebt. Er zijn ook nog andere leerstoornissen en voor dit geldt hetzelfde.
Naast dyscalculie kan je ook nog andere rekenproblemen hebben waar misschien niet zo'n duidelijk etiket voor bestaat. Dus als je een rekenprobleem hebt, hoeft dat niet noodzakelijk dyscalculie te zijn.

Dyscalculie had ik nog nooit van gehoord dus nee daar heb ik me niet op laten testen. Ik heb op de middelbare school een soort testje gehad voor dyslexie. Maar omdat ik mijn dyslexie in zoverre kan corrigeren met mijn intelegentie kwam daar toen dus niks uit. Maar hoorde later dat op die testen heel veel kinderen gewoon door kwamen terwijl ze toch dyslexie hadden. Het zit ook heel erg in mijn familie, heb ergens ook wel het idee dat het toch erfelijk kan zijn. M'n vader was er altijd wel van overtuigd. Die heeft me zien opgroeien en zag hoe ik dingen wel kon door er gewoon een andere manier voor te verzinnen, vaak ook bij leren als ik iets niet kon onthouden had ik hele rare manieren die andere niet eens begrepen. Heb ook heel lang de fouten gemaakt met wij loopte naar huis en dat soort zinnen. En de rare manier van digitale klok kijken die ik nog steeds heb. Rekenen ben ik ook een ramp mee, ik ben blij dat ik nu altijd een rekenmachine mag gebruiken. Maar in principe hinderd het me niet echt als ik nu telefoonnummers moet opschrijven en iemand begint met vierendertig schrijf ik gewoon eerst de 4 op met daarvoor een ruimte en schrijf daar daarna de 3. Zo leer je een beetje voor alles een andere manier te vinden om het voor jezelf toch goed te kunnen. Ben dus ook niet echt van plan om het allemaal te gaan laten testen. Maar tis toch interessant om te weten en dat veel meer mensen het eigenlijk hebben.

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:39

ook ik meld mij
Op de basisschool ben ik hiervoor getest maar omdat er toen nog niet veel bekend over was werd er niet veel mee gedaan wel kreeg ik rekenwerk van een aantal klassen lager.
Eigenlijk kon ik altijd wel met alles meekomen en heb er ook een tijd niet echt last van gehad.
Toen ik ging autorijden merkte ik wel dat dit soms voor problemen kon zorgen want ik kon sommige dingen lastig inschatten bijv. fileparkeren met de auto een totale ramp
Ook had ik er last van met mijn theorie examen voor het rijbewijs, ik kon die vragen nooit zo snel beantwoorden en moest alles altijd in mijn hoofd plaatsen maar zoveel tijd kreeg je daar niet voor.
Na 3 keer in een groep theorie te hebben gedaan heb ik besloten om het een keer individueel te proberen omdat ik alle tijd kreeg die ik nodig had.
Dit ging stukken beter maar helaas haalde ik het niet had 1 fout teveel
Nog 1 keer individueel gedaan en toen had ik hem eindelijk Haha!

Ik zie dat sommige meer moeite hebben met digitaal klokkijken.
Heel herkenbaar ik maak daar ook vaak fouten mee

Ook heb ik er last van bij het afrekenen van iets het liefst pin ik dan ook Bloos

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:17

lindatje schreef:
Ik heb ook, en dat is serieus heel vervelend Huilen van het lachen, dat ik mijn wekker verkeerd zet. Als ik om half 9 op wil staan, zet ik mijn wekker om 9.30. Imo is dat half 9 Clown. Het komt dus nog wel eens voor dat mn moeder me maar wakker maakt of dat ik te laat wakker schrik en me af vraag waarom me wekker niet is gegaan Huilen van het lachen.

Huilen van het lachen Ooo dat heb ik ook zooooo vaak he.. Dan ben ik blij dat m'n vent z'n wekker wél goed zet..

Analoog heb ik trouwens weinig moeite mee, tenzij het op mijn horloge is.. Dat is langwerpig en daar mis ik de orientatie punten...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 02:35

ik vraag altijd aan me vriend of ik me wekker goed heb gezet Tong uitsteken
ik moest net op mn werk 20 kipnuggets inpakken.. en heb er al een 30 ingepakt perongeluk haha.. maar heb mezelf dan het rijtje: 2,4,6,8,10 in me hoofd geleerd en die dan 2 keer dan heb je er 20...
dus ik net: 2,4,5,8,10 en ik had wel door dat er wat niet klopte maar als ik al die nuggets zie raak ik al in de stress Tong uitsteken
soms lijkt het net of je al die cijfers wel ziet.. maar het dringt niet tot je door ofzo. dan moet ik 40 euro terug geven. en heb ik 2 briefjes van 20. maar toch ben ik echt aan het nadenken "is dit wel echt 40.."

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 03:03

Nickytje schreef:
Ik herken ook wel enkele dingen die hier vermeld worden. Met wiskunde heb ik altijd al problemen gehad.
Blijkbaar tel ik ook heel vreemd bv 8 + 7 op... Dan denk ik bij mezelf: 8 + 2 = 10 Plus dan nog de overige 5= ...
Met het lezen van cijfers heb ik niet zozeer problemen (tenzij groter dan 10.000, dan moet ik echt 5x kijken)..
Als iemand me bv 87 dicteert zal er ook veel kans bestaan dat ik 78 opschrijf.

Al sinds de lagere school heb ik problemen met wiskunde, maar er zijn nooit testen gedaan om uit te wijzen of het dyscalculie kon zijn
of niet. Ik heb wel ooit gehoord dat als je het hebt, je wiskunde examen maar voor een bepaald gedeelte zou meetellen, maar of dat
zeker zo is weet ik niet.

oh zo herkenbaar allemaal....ik heb het volgens mij ook altijd al gehad....

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 03:04

Nickytje schreef:
Ik herken ook wel enkele dingen die hier vermeld worden. Met wiskunde heb ik altijd al problemen gehad.
Blijkbaar tel ik ook heel vreemd bv 8 + 7 op... Dan denk ik bij mezelf: 8 + 2 = 10 Plus dan nog de overige 5= ...
Met het lezen van cijfers heb ik niet zozeer problemen (tenzij groter dan 10.000, dan moet ik echt 5x kijken)..
Als iemand me bv 87 dicteert zal er ook veel kans bestaan dat ik 78 opschrijf.

Al sinds de lagere school heb ik problemen met wiskunde, maar er zijn nooit testen gedaan om uit te wijzen of het dyscalculie kon zijn
of niet. Ik heb wel ooit gehoord dat als je het hebt, je wiskunde examen maar voor een bepaald gedeelte zou meetellen, maar of dat
zeker zo is weet ik niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:34

ik vermoed dat ik dit ook heb.

in alle vakken op de Mavo kon ik redelijk meekomen,alleen wiskunde was een ramp,overigens rekenen op de basisschool ook. in mijn examenjaar haalde ik voor toetsen regelmatig een 2 omdat ik er werkelijk niets van begreep,het was allemaal wartaal voor me.
nog steeds heb ik veel moeite met simpele rekensommen en berekeningen.
ik ben er nooit op getest,maar zou mezelf best nog eens willen testen.

ik heb ooit bij de AH als cassiere gewerkt,en dat vond ik doodeng,omdat ik als de dood was dat ik eens zelf moest gaan meedenken over het terugtellen.
gelukkig deed de kassa het rekenwerk.

gek genoeg werk ik nu wel in de apotheek,en dat gaat uitstekend.
ik heb mezelf handigheidjes aangeleerd en ik gebruik ook de rekenmachine indien nodig.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:50

Nog iemand met hetzelfde probleem die zich hier meld.
Ik heb een rechterhersenkwab beschading opgelopen tijdens de geboorte ( of was het nu de linker, zal ik moeten navragen).
Maargoed in dat deel van de hersenen wat is beschadigt bij mij, zit het rekenen zeg maar.
Ik kan voor geen fluit rekenen, over terugrekenen nog maar niet gesproken, tegenwoordig red ik mij wel door zelfbedacht rekenhulpmiddelen.
Daarintegen ben ik wel goed in talen en onthoudt ik alles wat ik heb gezien/gehoord.
Ik kan er nu niet verder over uitbreiden daar ik de kinderen zo uit bed moet halen en klaar moet maken voor de peuterspeelzaal.

Ik zal hier later nog op terugkomen.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:37

Tieneke schreef:
Nestle, dan vraag ik me echt af waar ze je naartoe hebben gestuurd. Ik heb het ook op zelfstandige basis gehad en ik heb een pak minder betaald, nog geen 50 denk ik.

geen flauw idee maar we gaan waarschijnlijk dit jaar weer een test aan vragen aan gezien julie allemaal veel minder hoefen te betalen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:40

Tieneke schreef:

waar dat dan? want ik heb ook al gekeken en ik moest even slikken bij sommige prijzen. Vandaar ook dit topic omdat ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar ik zo'n test/onderzoek zou kunnen laten doen zonder dat dit me in de honderden of duizende euro's loopt Bloos

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:11

lindatje schreef:

Laatst vroeg iemand hoe laat het was hier (persoon kwam uit Amerika) en ik typ vrolijk 9.30 want het was immers half 9. ROFL
Ik ben net weer begonnen met sommetjes voor kinderen op de basisschool, ik trek wiskunde op school anders echt niet. Bloos Zo hoop ik dat ik het misschien toch ooit nog leer, want ik kan het écht niet. En ik weet ook niet waarom ik het niet kan. Nagelbijten / Gniffelen
Als ik achter een kassa sta en ik moet mensen wisselgeld terug geven, en ze hebben er bijv. nog 10 cent bij dan kom ik er ook echt niet uit hoeveel ik dan moet teruggeven. Nagelbijten / Gniffelen Sta ik daar een uur te denken. Bloos Normaal staat dat op de kassa. Ik moet ook altijd uren dat geld tellen, nee geen kassabaan voor mij. Clown

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:22

Grappig om sommige dingen te lezen. En soms ook heel herkenbaar. Nooit geweten dat er een naam voor was.

Het gekke is dat ik vrij goed was in wiskunde en rekenen en hoofdrekenen. Maar een complete ramp met het opschrijven van getallen als mensen ze anders oplezen dan 1, 2, 3 ... Ook het opschrijven van een tijd gaat nog al eens fout. Een telefoon of bankrekeningnummer kan ik ook alleen fatsoenlijk opschrijven als het in een vaste manier wordt verteld. Anders gaat het goed mis. Als iemand me een telefoonnummer 030-4553719 (gewoon willekeurig) zegt als nul dertig vijfenveertig drieenvijftig zevenhonderdnegentien schrijf ik rustig 030-54357100910 op en kom er dan achter dat er veel teveel cijfers instaan. Clown

En voor mij is de engelse manier van tijden zeggen logischer dan de nederlandse zij hebben het tenminste bij half 10 over een half uur na 9 uur.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:25

Ik vind idd dat wij ook op de Engelse manier over moeten gaan, bij hun is het veel logischer Huilen van het lachen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:25

karuna schreef:
Grappig om sommige dingen te lezen. En soms ook heel herkenbaar. Nooit geweten dat er een naam voor was.

Het gekke is dat ik vrij goed was in wiskunde en rekenen en hoofdrekenen. Maar een complete ramp met het opschrijven van getallen als mensen ze anders oplezen dan 1, 2, 3 ... Ook het opschrijven van een tijd gaat nog al eens fout. Een telefoon of bankrekeningnummer kan ik ook alleen fatsoenlijk opschrijven als het in een vaste manier wordt verteld. Anders gaat het goed mis. Als iemand me een telefoonnummer 030-4553719 (gewoon willekeurig) zegt als nul dertig vijfenveertig drieenvijftig zevenhonderdnegentien schrijf ik rustig 030-54357100910 op en kom er dan achter dat er veel teveel cijfers instaan. Clown

En voor mij is de engelse manier van tijden zeggen logischer dan de nederlandse zij hebben het tenminste bij half 10 over een half uur na 9 uur.

slecht rekenen betekent natuurlijk niet per definitie dat je dus dyscalculie hebt, misschien kan ik gewoon niet goed rekenen ofzo Vork

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:35

lindatje schreef:
Ik vind idd dat wij ook op de Engelse manier over moeten gaan, bij hun is het veel logischer Huilen van het lachen.

Ja tot ze het af gaan korten zoals in Ierland, en ze 'half nine' en 'half 7' en je vrolijk denkt, oh das dus half negen en half zeven (maar in werkelijkheid half 10 en half 8 Huilen van het lachen en je overal een uur te vroeg bent )

Hier ook een dyscalculie slachtoffer, kreeg regelmatig een 'Foei!' op rapporten mee op de basisschool, heb op de middelbare school wel zo'n 10 bijlesleraren voor Wiskunde gehad wat nooit ergens op uitdraaide. Mijn repetities waren altijd grote gatenkazen, zoveel antwoorden bleven altijd open Verward

Heb ook wel in een bar en winkel gewerkt, kassa was daar ook niet mijn sterkste kant. Terugrekenen ho maar en als ze dan zelf al bedacht hadden dat ze door 50ct extra ofzo handiger wisselgeld terug zouden krijgen nou dan was ik helemaal in de war Knipoog
Lang leve de rekenmachines, heb gelukkig een studie waarbij het niet echt uitmaakt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:39

Ik had vroeger op de basisschool ook altijd bijles, en eíndelijk in groep 5 haalde ik toch opeens allemaal tienen voor de tafeltjestoetsen! waarop mijn leraar zei (tegen m'n ouders) 'ik wist het wel! zoiets zie ik in een kind, het is haar gelukt!' waarop mijn ouders naar mij kwamen met de vraag van 'hoe komt het toch dat je die tafeltjes steeds goed doet?' waarop ik heel vrolijk antwoorde 'ja, die lineaal met op de achterkant alle tafeltjes die is harstikke handig!' ik had niet helemaal door dat ik dus blijkbaar iets deed wat niet mocht Vork

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:41

even een stipje

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:16

Op de vorige pagina las ik ook over dat kloklezen en ruimtelijk inzicht... Dat herken ik namelijk ook.
Nu heb ik absoluut geen problemen meer met het uur (hoewel ik soms zeg: het is 5 voor kwart na 10 Haha!) maar
ik kan me nog wel herinneren dat mijn ma erg veel moeite moest doen om het me te leren terwijl alle andere
kinderen het al konden. Mijn ruimtelijk inzicht is ook niet om over naar huis te schrijven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:09

Even op de vraag van iemand waar je je kan laten testen: ik ben Belg, dus ik heb geen idee waar je dat in NL kan laten doen.
Voor Belgen: in Kessel-Lo heb je het Centrum voor Leerlingenbegeleiding. Zij testen, meestal samen met het CLB, op IQ, leerstoornissen... Ben daar zelf ook geweest Knipoog

Ik wil toch benadrukken dat je zonder effectieve diagnose (dus geen diagnose door jezelf Knipoog ) niet kan zeggen: "Ik heb dyscalculie." Velen doen dat hier, maar dan doe je misschien onrecht aan de mensen waarvan het bewezen is dat ze het hebben. Maar goed, dat is mijn mening. Waarschijnlijk ook omdat ik er zelf veel mee te maken krijg/heb gehad.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:10

Tieneke schreef:
Even op de vraag van iemand waar je je kan laten testen: ik ben Belg, dus ik heb geen idee waar je dat in NL kan laten doen.
Voor Belgen: in Kessel-Lo heb je het Centrum voor Leerlingenbegeleiding. Zij testen, meestal samen met het CLB, op IQ, leerstoornissen... Ben daar zelf ook geweest Knipoog

Ik wil toch benadrukken dat je zonder effectieve diagnose (dus geen diagnose door jezelf Knipoog ) niet kan zeggen: "Ik heb dyscalculie." Velen doen dat hier, maar dan doe je misschien onrecht aan de mensen waarvan het bewezen is dat ze het hebben. Maar goed, dat is mijn mening. Waarschijnlijk ook omdat ik er zelf veel mee te maken krijg/heb gehad.

dat ben ik helemaal met je eens hoor! dat zomaar zeggen, vandaar dat ik het ook wil laten testen