Donor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donor, ja of nee?

Ja, want..
119 (65%)
Nee, want..
27 (14%)
Ik ben er nog niet over uit
36 (19%)

Totaal aantal stemmen: 182

Blue_Eyes

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:39

Een beetje wat ik ook dacht, Mandy.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:48

En dan heb ik nog niet eens de mensen genoemd die vanwege hun geloofsovertuiging geen donor mogen zijn (en ontvangers).
Als je daar aan denkt gaat het toch ook nog eens op discriminatie lijken.

Dan kunnen begravenis ondernemingen ook net zo goed korting gaan geven aan donors. Er is toch minder om te begraven / cremeren?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:51

Je brengt me op een idee, zal de Dela eens aanschrijven Knipoog

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:55

@ dames hierboven: Het is niet zo dat niet-donoren meer moeten betalen aan hun zorgverzekering, de donoren krijgen korting. Probeer het van de positieve kant te zien en niet te kijken naar degenen die gewoon 100% voor hun premie blijven betalen omdat ze geen donor willen zijn. Ze kiezen er namelijk altijd nog zelf voor.
Als er op deze manier meer donoren komen, is dat toch alleen maar goed?

Ik ben wel donor, sinds ik de optie had om te kiezen. Als ik overleden ben heb ik er zelf niks meer aan dus als er een ander leven (of meer) mee gered kan worden, wil ik ze wel helpen.

Ik hoorde vanochtend op de radio dat er jaarlijks (ik geloof) 160 mensen overlijden vanwege het tekort aan donoren. Dat aantal is echt veel te hoog en kan in mijn ogen, door het systeem aan te passen, zo gemakkelijk verminderd worden..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:56

Citaat:
Het is niet zo dat niet-donoren meer moeten betalen aan hun zorgverzekering, de donoren krijgen korting.

Dat komt toch op hetzelfde neer? Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:02

Mareska schreef:
@ dames hierboven: Het is niet zo dat niet-donoren meer moeten betalen aan hun zorgverzekering, de donoren krijgen korting.

Dat snap ik, maar ik vind het gewoon onrechtvaardig.
Mareska schreef:
Ik hoorde vanochtend op de radio dat er jaarlijks (ik geloof) 160 mensen overlijden vanwege het tekort aan donoren.

Ik vind 160 mensen in een land met 16 miljoen toch echt niet veel hoor. Natuurlijk is het sneu voor de nabestaande maar, als iedere donor 9 organen af kan staan en dus 9 mensen kan helpen, zou dat betekenen dat er maar 18 donors nodig zijn. Ik denk dus dat je het verkeerd gehoord hebt.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:17

ik ben geen donor en ik zal het ook niet worden!
ik geef mijn organen niet aan vreemde mensen. als een familie lid iets nodig heeft wat ik kwijt kan zou ik het direct geven.
maar vreemden, nee sorry heb t er niet voor over!
ik hoef zelf ook niet een orgaan van een ander.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:32

MandyR schreef:
Mareska schreef:
Ik hoorde vanochtend op de radio dat er jaarlijks (ik geloof) 160 mensen overlijden vanwege het tekort aan donoren.

Ik vind 160 mensen in een land met 16 miljoen toch echt niet veel hoor. Natuurlijk is het sneu voor de nabestaande maar, als iedere donor 9 organen af kan staan en dus 9 mensen kan helpen, zou dat betekenen dat er maar 18 donors nodig zijn. Ik denk dus dat je het verkeerd gehoord hebt.

De telegraaf praat over 160, de volkskrant over 200. Het is natuurlijk ook niet zo dat elk orgaan bij elke patiënt past, een orgaan is wel wat anders dan een tweedehands bank: er gaan heel wat tests aan vooraf waarbij er veel organen afvallen. Dus de aanname dat er maar 18 donors nodig zouden zijn is niet realistisch.

@ Blue_Eyes: nee, iedereen betaalt voor zijn verzekering nu 100%. Donoren zouden bijvoorbeeld maar 70% van hun verzekering hoeven te betalen, het is niet dat de verzekering voor niet-donoren duurder wordt. Dus in mijn ogen hoeven niet-donoren hier niet negatief over te denken, zie het als een 'cadeautje' voor mensen die hun organen wel af willen staan (en zo meehelpen om een maatschappelijk probleem op te lossen).

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:46

jacqueline_ schreef:
ik ben geen donor en ik zal het ook niet worden!
ik geef mijn organen niet aan vreemde mensen. als een familie lid iets nodig heeft wat ik kwijt kan zou ik het direct geven.
maar vreemden, nee sorry heb t er niet voor over!
ik hoef zelf ook niet een orgaan van een ander.

je hoeft er niets 'voor over te hebben' tegen de tijd dat vreemden je organen nodig hebben ben je DOOD. En anders voer je jezelf aan de wurmen. Of steek je jezelf in de hens (luchtvervuiling Knipoog) echt, ik zie de issue niet.
Opzich wel een stimulans wellicht om mensen aan het denken te zetten, een wetje plaatsen waarin word opgenomen dat mensen die zelf geen donor zijn, ook geen donororganen mogen ontvangen (zet zich nu schrap, hiervoor ga ik de wind van voren rkijgen van bokt...)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:51

ik ben donor, ben eigenlijk van mening dat iemand die geen donor is ook geen recht heeft op een donororgaan mocht die gene die nodig hebben

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:53

onrechtvaardig dat je korting krijgt, omdat je donor bent.. Het is ook NOOIT goed. ''stel dat mensen in de bijstand nu wel donor MOETEN worden..'' Niets moet, dan nog niet.. maar dan denken ze er miss wel overna. Het is alleen maar goed, wat kan hier nou slecht aan zijn??

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:55

cheyentic: dat is wel hard, vind ik.. Ik ben net donor geworden, maar was ik vorig jaar ziek geworden, en had een orgaan nodig.. dan zou ik toen dus geen donor mogen hebben?? Nee, ik ben nu donor voor iedereen, wie het ook is.. Ik heb daar ook niets over te zeggen.Dus moet ook maar:'

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:03

ik heb het niet over mensen die nog niks hebben ingevuld maar de mensen die geregistreerd staan als geen donor omdat ze dat niet willen, en tja het leven is hard als diegene dan niks voor een ander overheeft terwijl hij/zij op dat moment zelf dood is vind ik het niet meer dan normaal dat diegene ook niks krijgt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:08

jah ok, daar ben ik het wel mee eens. Als iemand bewust invult dat diegene geen donor wilt zijn, hoeft ie van mij ook geen orgaan te krijgen nee

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:15

Ja, ik ben donor. Natuurlijk, zou ik eigenlijk willen zeggen. Ik zie het een beetje als, wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet: ik wil liever niet doodgaan als gevolg van een niet (goed) werkend orgaan, en als het aan mij ligt laat ik een ander dus ook niet sterven om die reden. Van mij mogen ze alles gebruiken wat bruikbaar is, anders wordt het ook maar verbrand...

Iemand die het niet wil heeft daar vast een (voor diegene zelf) goeie reden voor. Ik kan niet in een ander zijn hoofd kijken en voelen wat diegene voelt. Dus wie ben ik om daarover te oordelen? Iemand die geen donor wil zijn, mag van mij nog steeds wel een orgaan 'hebben'. Alleen al om het idee dat diegene er dan misschien toch anders over gaat denken en alsnog de nog bruikbare organen ter beschikking stelt, dan wel anderen overtuigt van het nut om donor te zijn.

Mareska schreef:
@ dames hierboven: Het is niet zo dat niet-donoren meer moeten betalen aan hun zorgverzekering, de donoren krijgen korting.
En hoe denk jij dat de kosten van die korting gedekt gaan worden... Knipoog Ik vrees toch voor hogere premies/eigen bijdragen, het geld moet érgens vandaan komen en dat is meestal bij 'de mensen' zelf.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:50

MandyR schreef:
mariposa schreef:
ik ben geen donor

Toch nog iemand die er net zo over denkt als ik. Begon me al zo alleen te voelen. Ach gut

Hier nog 1 hoor Knipoog Ik ben geregistreerd geen donor.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:06

160 is niet veel nee MAAR

Er zijn zat donoren die geholpen worden door een orgaan afkomstig van Eurotransplant. De naam zegt het al. Er worden dus ook mensen geholpen met een orgaan van buiten Nederland omdat ze anders doodgaan en er in Nederland geen orgaan is die hun zou kunnen helpen Knipoog

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:06

pretletter17 schreef:
Mareska schreef:
En hoe denk jij dat de kosten van die korting gedekt gaan worden... Knipoog Ik vrees toch voor hogere premies/eigen bijdragen, het geld moet érgens vandaan komen en dat is meestal bij 'de mensen' zelf.

Ja daar heb je helaas gelijk in. Voorlopig doen nog niet alle zorgverzekeraars mee dus je kunt altijd nog overstappen.. Knipoog

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:10

Ik ben ook donor, behalve voor mijn huid, hoornvliezen en bloedvaten. Dat omdat mijn familie dat liever niet wil.
Vind het wel mooi dat je als je dood gaat toch nog heel veel mensen in leven kunt houden. Lachen

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 10:10

Het is trouwens nieteens zo dat je alleen korting krijgt als je DONOR bent, je krijgt korting als je je inschrijft! Dit omdat heel veel mensen zich gewoon niet hebben ingeschreven uit luiheid, terwijl een groot deel daarvan best donor wil zijn. Dus ook als je de optie Nee aankruist krijg je de korting (als je bij een van de 4 maatschappijen zit dan) Lachen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:51

Tanya, je hebt gelijk, Dit wou ik ook al typen Ja

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:50

Dat veranderd de zaak. Dan vind ik het wel een goed initiatief.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 12:32

Ja.. Zo zullen meer mensen zich inschrijven (neem ik aan) en zal het donor aantal waarschijnlijk ook toenemen, gewoon omdat heel veel mensen te lui? of onwetend zijn om hun donorcodicil in te vullen. Jammer dat de CZ groep (nog) niet meedoet Tong uitsteken

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:09

Ik wil mijn organen ook beschikbaar stellen =)
Waarom zou ik ze houden (heb er toch niks meer aan) als ik er andere levens mee zou kunnen redden?
en dan weet ik zeker dat ik dood ben Clown

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:36

pinuts schreef:
NoGo, ik denk niet dat je daar een zegje over hebt.. waar je organen heen gaan.. vooral niet als het gewoon in een brief staat

Deze brief is puur voor mijn nabestaande het besluit is uiteindelijk aan hun Knipoog