depressief.. wat is dat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Re: depressief.. wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:36

Frozenstar schreef:
Pel schreef:
Ohh dat is echt balen Frozenstar!
gelukkig zijn ze bij mij op school zo dat ze me even de ruimte geven..scheelt ook dat ik absoluut al mijn energie in schoolzaken stop zodat ik niet aan andere zaken hoef te denken..ik heb mij altijd al op school gestort..
Laat het je idd niet de baas worden!

Is ook zo, fijn dat jij je energie in schoolzaken stopt! Helaas heb ik dat dus helemaal niet meer. School & werk, beide is met me gestopt. Ik zit dus nu hele dagen thuis. Genoeg tijd om lekker na te denken dus..

Kan me ook niet echt tot dingen zetten, behalve als ik mee wordt gesleurd door iemand. En dat is ook niet dagelijks, dus ik zit héél veel binnen momenteel.[/
quote]

Heel herkenbaar..vreselijk om zo thuis te zitten!
Ik weet hoe het voelt *rent ondertussen even naar haar gasfornuis, ruikt dingen aanbranden* om thuis te zitten en niets hebben wat je prikkeld. Ik heb zelf 2 jaar geleden 3kwart jaar thuis gezeten. gestopt met school toen tijdelijk omdat ik toen "overspannen" was. Ik had toen even geen paard te rijden dus zat ik dagen lang thuis. wat kun je dan goed piekeren en nadenken zeg!
ik had het toen wel nodig, de situatie was toen ook heel anders..veel minder erg eigenlijk.
Heb net 2 weken vakantie erop zitten en wat vreselijk vind ik dat zeg! ik vind een weekend al erg. het enige mooie eraan vind ik het uitslapen, wat ik ook niet kan want ik slaap niet maar ik kan eens wat langer in bed blijven hangen.
Ik moet nu ook echt meegesleurd worden..kan me nog wel tot dingen zetten, als het écht moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:43

Arabesk schreef:
Het leven is te mooi om depri over te zijn

Wat is er zo mooi aan het leven dan?

Juist dat zie je niet als je depressief bent.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:08

LZP -> MW

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:13

Ik vind het best vaak aanstellerij..
Net als al die honderden kinderen en mensen die last hebben van 'migraine'

Ik zeg altijd zoiets van; jaa vervelend
maar ondertussen denk ik goh, iedereen heeft wel eens hoofdpijn stel je niet zo aan Zij zijn groot en ik is klein! Whoosh!

Echt te veel mensen zeggen dat ze depressief zijn of migraine hebben of dat ze ontzettend zielig zijn door iets anders...
Maar meestal denk ik dat het aanstellerij is. Niet altijd natuurlijk, maar ik ben zelf gewoon zo optimistisch in/over het leven dat ik me het ook gewoon erg slecht kan voorstellen.

Daar zal het dan misschien ook wel mee te maken hebben

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:15

sarah_m schreef:

Ik heb altijd zoiets van; jaa vervelend
maar ondertussen denk ik goh, iedereen heeft wel eens hoofdpijn stel je niet zo aan Zij zijn groot en ik is klein! Whoosh!

Echt te veel mensen zeggen dat ze depressief zijn of migraine hebben of dat ze ontzettend zielig zijn door iets anders...
Maar meestal denk ik dat het aanstellerij is. Niet altijd natuurlijk, maar ik ben zelf gewoon zo optimistisch in/over het leven dat ik me het ook gewoon erg slecht kan voorstellen.

oei.. migraine dat is echt geen grappige ziekte hoor. Mijn zus heeft het, zij zegt dat het echt verschikkelijk is!
En zelf ben ik depressief geweest, dat is ook geen pretje.. Dus sarah, wat dit betreft ben ik het toch een keertje echt niet met je eens helaas Nagelbijten / Gniffelen

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:16

Citaat:
Ik weet hoe het voelt *rent ondertussen even naar haar gasfornuis, ruikt dingen aanbranden* om thuis te zitten en niets hebben wat je prikkeld. Ik heb zelf 2 jaar geleden 3kwart jaar thuis gezeten. gestopt met school toen tijdelijk omdat ik toen "overspannen" was. Ik had toen even geen paard te rijden dus zat ik dagen lang thuis. wat kun je dan goed piekeren en nadenken zeg!
ik had het toen wel nodig, de situatie was toen ook heel anders..veel minder erg eigenlijk.
Heb net 2 weken vakantie erop zitten en wat vreselijk vind ik dat zeg! ik vind een weekend al erg. het enige mooie eraan vind ik het uitslapen, wat ik ook niet kan want ik slaap niet maar ik kan eens wat langer in bed blijven hangen.
Ik moet nu ook echt meegesleurd worden..kan me nog wel tot dingen zetten, als het écht moet.

Ga dan wat doen! Je bepaald zelf dat je thuis zit, bel eens iemand op of ga wandelen of ga schilderen ofzo..
Ik heb dus echt geen medelijden met dat jij je leven loopt te verzieken in je huis omdat je niks wilt doen en vervolgens gaat klagen over dat je niks hebt wat je prikkeld Frusty

*ik zal wel heeeel bokt over me krijgen door deze reactie maar ik post hem toch maar, anders hoort ze het van niemand*

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:20

Jaimyliefje schreef:
sarah_m schreef:

Ik heb altijd zoiets van; jaa vervelend

oei.. migraine dat is echt geen grappige ziekte hoor. Mijn zus heeft het, zij zegt dat het echt verschikkelijk is!
En zelf ben ik depressief geweest, dat is ook geen pretje.. Dus sarah, wat dit betreft ben ik het toch een keertje echt niet met je eens helaas Nagelbijten / Gniffelen

Je begrijpt me hier verkeerd denk ik, migraine is inderdaad heel erg. Daarom erger ik me aan de kinderen die elke keer dat ze hoofdpijn hebben roepen dat ze weer zoo'n last van migraine hebben.
Hetzelfde met depressie, ik bedoel niet dat niemand depressief kan zijn, ik bedoel dat veel mensen (zeker niet alle nee) het veel te snel zeggen. Dus bijv. ik heb een 5 gehaald vandaag ik ben echt zwaar depressief. Of; nee gisteren kon ik niet leren ik had last van migraine. (ondertussen wel een uur met mij praten op msn tijdens de 'migraine')

snappie
Laatst bijgewerkt door sarah_m op 03-11-08 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:20

Daar ben ik het dan wel mee eens Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:25

Ik ben depressief, vorige week heeft een psycholoog mij vertelt dat ik last heb van een winterdepressie.

Voor mij was het teken om hulp te gaan zoeken dat ik er op gegeven moment écht nergens meer wat aan vond. Ik was constant moe, zag overal als een berg tegenop, vond ook de leuke dingen niet meer leuk. Alles was moeten, moeten, moeten.... Zelfs een weekendje wandelen in Drenthe was ontzettend vervelend. Het bos was stom, de caravan vervelend, het gras te lelijk groen, er was echt niks goed en ik moest overal om huilen. Ik voelde me echt gebroken. Op dat moment heb ik ook besloten langs de huisarts te gaan omdat ik geen zin heb lang in een depressie weg te zakken. Ik heb wel betere dingen te doen!
De huisarts heeft me doorverwezen naar de afdeling psychiatrie omdat ik gevraagd had om lichttherapie (heb daar zelf bij clienten goede resultaten mee gezien). Daar constateerden ze inderdaad een winterdepressie (omdat de klachten er in eerdere jaren ook wel waren, maar niet zo dat ze mij helemaal lam-legden). Ik volg nu sinds vandaag lichttherapie voor twee weken en ik hoop dat het snel beter gaat. Ik moet ook zeggen dat ik me lang niet zo labiel voel nu als anderhalf/twee weken geleden.

Er spelen overigens wel verschillende dingen mee die dit nu zo aanwakkeren, om het zo maar te zeggen. Er komen veel depressies en winterdepressies voor bij mij in de familie, er is dus een erfelijke gevoeligheid. Daarnaast spelen er daarnaast op dit moment extra dingen die stress opleveren.

Voor mij is het meteen ook een goede patient-ervaring... Ik heb ook wel eens gedacht 'verdorie, geef jezelf toch een schop onder je kont en ga wat doen', maar ik heb ook echt even gehad dat ik dat niet kon. Dat ik al in paniek raakte en een huilbui kreeg bij het idee dat ik me moest aankleden en een brood gaan kopen. Mijn idee daarover is dus wel wat veranderd...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:28

Pel schreef:
er zijn idd veel aandoeningen (ADD valt onder Autisme).

ADD valt niet onder autisme.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:36

sarah: maak jij je borst maar nat:P Maar ik denk dat er ook wel aanstellerij tussen zit. Ik ken iemand die beweerd dattie vanaf zijn 3e depressief is. Njah, ik kan natuurlijk niet oordelen, maar dan krijg ik bijna het idee alsof hem dat aangepraat is. Maargoed, tsja, wie zal het zeggen.. echt depressief zijn is geen pretje dusja.. Maar wat ik met dit topic eig wil zeggen is dat het nu ineens heel veel voorkomt. En waardoor?? vroeger hadden de mensen het toch veel slechter? of hadden mensen geen tijd op depressief te zijn? omdat ze MOESTEN werken? of was het toen echt taboe?? Ik vind het gewoon vreemd, raar dat er zoveel mensen ineens depressief zijn. EN ja ik lig ook nachten wakker, ren huilend van me werk weg.. maar ja, ik zit gewoon in een Klotesituatie, dan is dat niet meer dan normaal. Tegenwoordig heeft iedereen wel wat, een dipje word een depressie, en hoofdpijn word migriane.. En als depressie je echt overvalt (want dat overvalt je) tsjah, ik denk niet dat ze dan nog rondbazuinen dat ze zo zielig zijn etc. Maargoed, tsja vandaar mijn wazige topic.. depressief, wat is dat? Wanneer ben je dat?? Ik vind dat dat woord snel genoemd word. Mjah kan ook aan mij liggen. Veel mensen die ik ken gaan ook ineens naar een psychiater.. en dat zeggen ze dan ook. Zo vreemd, alsof ze er trots op zijn, omdat ze anders zijn, alsof ze apart zijn. Maargoed nu zal ik wel de reactie krijgen: ''oordeel niet zo snel'' zoals ik al aangaf, dit ondervind ik in mijn omgeving, en ik vind het vreemd dat er zoveel mensen depressief zijn in tegenstelling tot vroeger, terwijl we het nu eig allemaal veel beter hebben.. en ja, ookal overkomt het je. Ik vind dat er nogal aardig wat mensen depresief zijn. Ook in dit topic, er word meteen gereageerd: ik ben ook depressief geweest, ik ook! Dus het komt ook echt gewoon veel voor..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:47

Een naam geven aan iets wat je dwars zit helpt meestal wel ja. Dat weet ik uit ervaring. Geen depressie hoor, maar gewoon een pijntje hier en een pijntje daar. Ik denk dat hierdoor mensen zich roekeloos depressief gaan verklaren.

Ik heb een poos onwijze last van PMS gehad, vooral toen ik nog een andere pil slikte. Ik kan je zeggen, dat was geen pretje. En dan was ik nog nieteens ècht depressief.

Mensen die niet weten waar ze het over hebben noemen zich veel te snel depressief. Stel als je het ècht zal hebben, dan probeer je dat volgens mij op alle mogelijke manieren te ontkennen. Je gaat het in ieder geval niet aan iedereen vertellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:02

Citaat:
Ga dan wat doen! Je bepaald zelf dat je thuis zit, bel eens iemand op of ga wandelen of ga schilderen ofzo..
Ik heb dus echt geen medelijden met dat jij je leven loopt te verzieken in je huis omdat je niks wilt doen en vervolgens gaat klagen over dat je niks hebt wat je prikkeld Frusty

*ik zal wel heeeel bokt over me krijgen door deze reactie maar ik post hem toch maar, anders hoort ze het van niemand*

Meisje, hoe oud ben jij.. Dat is het eerste wat ik me afvraag, want je weet duidelijk niet waar je over praat en hebt nog veel te leren. Lachen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:03

sarah_m schreef:
Citaat:

Jeetje wat een kwetsende opmerkingen!
Het is werkelijk te hopen dat jij nooit in je leven een ernstige depressie doormaakt
Verdiep je aub eerst een echt goed in deze materie voor je zulke onzin roept.
Ik noem dit maar gebrek aan levenservaring.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:15

Ik denk dat je het tegenwoordig steeds vaker hoort omdat je tegenwoordig gewoon meer zorgen hebt dan vroeger. je wordt nu meer geleefd.

Je zegt dat het vroeger allemaal slechter was, maar ikdenkniet dat dat het geval is.

Ook denk ik dat internet hier een grote rol in meespeelt.
Helaas kan ik dit niet goed onderbouwen. in me hoofd is het zo helder alsmineraal water maar om het uit te typen, schrijven of vertellen lukt me niet.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 22:22

tsja tis wel zo dat veel mensen zich anoniem voelen via internet, en dan ook makkelijk op bijv bokt zeggen dat ze depressief zijn.,. terwijl dat vroeger niet kon..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:26

Manie; vandaar mijn vraag hoe oud ze is Knipoog. Als het zo makkelijk zou zijn zou depressie ook niet bestaan sarah_m.. Ik hoop dat de kinderlijke wereld waar je nu in leeft zo makkelijk blijft, dat alles zo van een leien dakje gaat in je leven dat je je denkbeelden niet bij hoeft te stellen en je nergens in hoeft te verdiepen en overal een kant en klare oplossing voor hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:28

Share schreef:
Ik denk dat je het tegenwoordig steeds vaker hoort omdat je tegenwoordig gewoon meer zorgen hebt dan vroeger. je wordt nu meer geleefd.

Je zegt dat het vroeger allemaal slechter was, maar ikdenkniet dat dat het geval is.

Ik denk dat je hier wel een hele belangwekkende opmerking maakt, Share. Volgens mij is een belangrijke oorzaak en een belangrijk kenmerk van depressie het gevoel (/idee) geen grip meer op de zaken te hebben. En ik heb wel het idee dat het gevoel van machteloosheid toeneemt.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:32

ik ben het wel eens met dat stukje dat mensen zeggen dat ze depressief zijn terwijl ze dus geen idee hebben waar ze het over hebben. Het is zo iets ernstigs en er zit zo'n groot gat tussen depressief en een dip(je).. Juist omdat depressie een ziekte is en te maken heeft met een te kort aan een bepaald stofje in het hoofd.
Dat van die migraine inderdaad hetzelfde.., ook dat is iets ernstigs en zeker niet hetzelfde als hoofdpijn.
En ook wanneer je het over ad(h)d hebt bijvoorbeeld. Iedereen die druk is of zich is een keer niet kan concenteren of 'in de buurt komt van de symptomen' zegt gemakkelijk dat hij ad(h)d heeft. Maar ook dat omvat gewoon zo ontzettend veel meer dan die paar symptomen. Net als depressie..., ik denk dat de diagnose pas echt belangrijk is als het iemands leven zo danig beïnvloed dat het leven 'onmogelijk' is. En als je dan hoort: 'ja ik heb ook de symptomen van dat lijstje, maar ik heb er geen last van' Dan denk ik: nou dan zeg je het toch al zelf???
Maar misschien is dat het ook wel juist. Er is zo veel meer bekend en te vinden, zoals al meteen op de eerste blz. gezegt werd via bijvoorbeeld google.
De ziektes zijn veel bekender, en iedereen kan overal een testje voor doen. En dan zijn die ook vaak nogal suggestief, en zo gemakkelijk beinvloedbaar.

Op de andere opmerking van sarah reageer ik niet eens.. en ze weet vast zelf wel waarom Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:37

sarah_m schreef:
Jaimyliefje schreef:

Je begrijpt me hier verkeerd denk ik, migraine is inderdaad heel erg. Daarom erger ik me aan de kinderen die elke keer dat ze hoofdpijn hebben roepen dat ze weer zoo'n last van migraine hebben.
Hetzelfde met depressie, ik bedoel niet dat niemand depressief kan zijn, ik bedoel dat veel mensen (zeker niet alle nee) het veel te snel zeggen. Dus bijv. ik heb een 5 gehaald vandaag ik ben echt zwaar depressief. Of; nee gisteren kon ik niet leren ik had last van migraine. (ondertussen wel een uur met mij praten op msn tijdens de 'migraine')

snappie

ik ben het met iedereen eens dat er veel aanstellerij tussen zit...

Maar je oordeelt wel erg hard zo, hier kwets je mensen mee... Getuigt niet bepaald van empathisch vermogen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:40

een depressie is niet altijd een kwestie van een stofje verkeerd of te veel of te weinig.

(en migraine is wel hoofdpijn, het is nl een vorm van hoofdpijn. Sorry voor het offtopic gaan )

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:43

nee dat wilde ik eigk ook niet zo stellen, dat het niet per definitie alleen een tekort aan zo'n stofje is.
En dat van die migraine, tuurlijk is het een vorm van hoofdpijn, maar daar zit toch wel erg veel tussen (oke off topic sorry)

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:36

dovish schreef:
Ik ben depressief, vorige week heeft een psycholoog mij vertelt dat ik last heb van een winterdepressie.

Voor mij was het teken om hulp te gaan zoeken dat ik er op gegeven moment écht nergens meer wat aan vond. Ik was constant moe, zag overal als een berg tegenop, vond ook de leuke dingen niet meer leuk. Alles was moeten, moeten, moeten.... Zelfs een weekendje wandelen in Drenthe was ontzettend vervelend. Het bos was stom, de caravan vervelend, het gras te lelijk groen, er was echt niks goed en ik moest overal om huilen. Ik voelde me echt gebroken. Op dat moment heb ik ook besloten langs de huisarts te gaan omdat ik geen zin heb lang in een depressie weg te zakken. Ik heb wel betere dingen te doen!
De huisarts heeft me doorverwezen naar de afdeling psychiatrie omdat ik gevraagd had om lichttherapie (heb daar zelf bij clienten goede resultaten mee gezien). Daar constateerden ze inderdaad een winterdepressie (omdat de klachten er in eerdere jaren ook wel waren, maar niet zo dat ze mij helemaal lam-legden). Ik volg nu sinds vandaag lichttherapie voor twee weken en ik hoop dat het snel beter gaat. Ik moet ook zeggen dat ik me lang niet zo labiel voel nu als anderhalf/twee weken geleden.

Er spelen overigens wel verschillende dingen mee die dit nu zo aanwakkeren, om het zo maar te zeggen. Er komen veel depressies en winterdepressies voor bij mij in de familie, er is dus een erfelijke gevoeligheid. Daarnaast spelen er daarnaast op dit moment extra dingen die stress opleveren.

Voor mij is het meteen ook een goede patient-ervaring... Ik heb ook wel eens gedacht 'verdorie, geef jezelf toch een schop onder je kont en ga wat doen', maar ik heb ook echt even gehad dat ik dat niet kon. Dat ik al in paniek raakte en een huilbui kreeg bij het idee dat ik me moest aankleden en een brood gaan kopen. Mijn idee daarover is dus wel wat veranderd...

Dat noem ik inderdaad ook depresief! Ach gut

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:40

Menino schreef:
sarah_m schreef:

snappie

ik ben het met iedereen eens dat er veel aanstellerij tussen zit...

Maar je oordeelt wel erg hard zo, hier kwets je mensen mee... Getuigt niet bepaald van empathisch vermogen.

Wie zou ik hier mee kwetsen? De mensen die echt last van een depressie hebben val ik in geen enkele manier aan, en de aanstellers die zodra er ook maar iets niet leuk is (zoals vlek op nieuwe jas) gaan roepen dat ze depressief zijn kwets ik toch ook niet echt? Die weten zelf ook wel dat ze aanstellen