Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lieke schreef:Gewicht zegt niet zoveel, om te kijken of je gezond bent is je vetpercentage veel belangrijker, spier is immers veel zwaarder dan vet.
Bericht van hierboven was tegen ts

I_Love_Kyara schreef:anorexia patiënten beginnen meestal met dit gedrag, dwangmatig sporten, afvallen, en dat soort dingen.
Ik zou wel uitkijken , ik weet niet hoe oud je bent maar als je onder de 18 bent zou ik gewoon normaal blijven eten niet extreem veel en niet extreem weinig.
verootjoo schreef:maar sowieso... 2x per dag sporten ga je toch niet te ver? Er zijn massa's mensen die dat doen
) Citaat:Ik denk dat ik de controle niet wil verliezen, misschien ‘control addiction’
essie79 schreef:Anorexia Athletica
Extreem veel bewegen en sporten wordt beschouwd als een kenmerk van eetstoornissen, maar is ook een specifieke risicofactor voor het ontwikkelen van eetstoornissen. Zeker bij kinderen die een gewoon gewicht hebben kan extreem sporten leiden tot afvallen terwijl ze toch redelijk normale hoeveelheden eten. Sommigen willen steeds langer en fanatieker doorgaan met sporten en steeds grotere prestaties leveren. Vooral bij jongens kan dit een strategie zijn om af te vallen en toch jongensachtig gedrag te vertonen.
Steeds vaker duikt de term anorexia athletica of ook wel sportanorexia op. Sportanorexia is een eetstoornis die voorkomt bij mensen die obsessief met hun gewicht bezig zijn en overmatig sporten.
Als je wilt weten of je moet opletten voor sportanorexia, overloop je de onderstaande vragen en tel hoeveel keer je "ja" geantwoord hebt.
* sport jij door, ook al ben je doodmoe, ziek of heb je last van blessures?
* voel je je schuldig of gestrest als je niet kunt sporten?
* heb je het gevoel dat je gelukkiger wordt als je lang sport of hard traint?
* sport je meer dan één keer per dag?
* vind je het eigenlijk helemaal niet leuk om te sporten?
* train je extra hard als je het een keer hebt overgeslagen?
* ben je nooit tevreden over jezelf, hoelang je ook sport?
* weiger je te eten als je niet hebt getraind?
* bereken je precies hoeland je moet sporten om de calorieeën die je hebt binnengekregen eraf te werken?
* doe je geheimzinnig over de mate waarin je sport?

Zwelgje schreef:uffie schreef:Als je de boel omdraait naar een ander, zou je er dan net zo overdenken.
Als jou partner het bijvoorbeeld deed? Of een familielid, dan zou het wel anders zijn denk ik.
quote]
Goeie vraag. En ik denk dan ook heel eerlijk dat ik het bezwaarlijk zou vinden als iemand zo obsessief bezig is.

Zwelgje schreef:Ik denk dat ik de controle niet wil verliezen, misschien ‘control addiction’
ManonR_ schreef:verootjoo schreef:Dat massa's mensen het doen (wat ik betwijfel, ik ken echt niemand die dat doet) wil niet zeggen dat het gezond is.maar sowieso... 2x per dag sporten ga je toch niet te ver? Er zijn massa's mensen die dat doen
!
wel spiermassa.
sporten is gezond. maar je moet er goedgenoeg bij eten. Dit betekend niet dat je vet hoeft te eten, je mag ook best gezond eten, zolang het maar genoeg is.
je wil iets doen. Als je ergens mee zit wil je ervanaf en ga je sporten.
(en denk niet dat dit zo erg is, het kan je 100 % helpen en bevalt het niet ben je er zo weer weg
) 
Heb wel al paardgereden, stallen gemest en geveegd...ik moet daar voor vandaag maar genoegen mee nemen.
Zwelgje schreef:En ondanks het feit dat ik dit nu zo besloten heb, komt toch stiekem weer dat stemmetje...'dan ga je morgen toch gewoon 2 keer sporten, compenseer je vandaag weer'. Dat is lastig, geef ik eerlijk toe.
Misterylady schreef:essie79 schreef:Anorexia Athletica
Extreem veel bewegen en sporten wordt beschouwd als een kenmerk van eetstoornissen, maar is ook een specifieke risicofactor voor het ontwikkelen van eetstoornissen. Zeker bij kinderen die een gewoon gewicht hebben kan extreem sporten leiden tot afvallen terwijl ze toch redelijk normale hoeveelheden eten. Sommigen willen steeds langer en fanatieker doorgaan met sporten en steeds grotere prestaties leveren. Vooral bij jongens kan dit een strategie zijn om af te vallen en toch jongensachtig gedrag te vertonen.
Steeds vaker duikt de term anorexia athletica of ook wel sportanorexia op. Sportanorexia is een eetstoornis die voorkomt bij mensen die obsessief met hun gewicht bezig zijn en overmatig sporten.
Als je wilt weten of je moet opletten voor sportanorexia, overloop je de onderstaande vragen en tel hoeveel keer je "ja" geantwoord hebt.
* sport jij door, ook al ben je doodmoe, ziek of heb je last van blessures?
* voel je je schuldig of gestrest als je niet kunt sporten?
* heb je het gevoel dat je gelukkiger wordt als je lang sport of hard traint?
* sport je meer dan één keer per dag?
* vind je het eigenlijk helemaal niet leuk om te sporten?
* train je extra hard als je het een keer hebt overgeslagen?
* ben je nooit tevreden over jezelf, hoelang je ook sport?
* weiger je te eten als je niet hebt getraind?
* bereken je precies hoeland je moet sporten om de calorieeën die je hebt binnengekregen eraf te werken?
* doe je geheimzinnig over de mate waarin je sport?
Heb even de "test" erbij gezocht, ivm het aantal keren ja:
Indien je 3 keer of meer "ja" hebt geantwoord, moet je opletten of heb je sportanorexia.
Ik zou in elk geval eens iemand raadplegen voor de juiste begeleiding om een goede balans te vinden tussen het sporten en calorie-inname. Ben bang dat het anders nog de verkeerde kant op gaat met TS