probleemkids wie weet er mee om te gaan ?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: probleemkids wie weet er mee om te gaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:32

Hij heeft dus in elk geval begeleiding, dat is al een groot voordeel. En hij is "leerbaar" want hij heeft ook kunnen leren autorijden en daarvoor ook de theorie moeten leren en alle daarbij komende regels en wetten.
Tja, en dan ga ik denken dat zo'n jongen ook in staat is, om te leren wat wel en niet kan. En aan 't eindje van het besluit, ook hulpverleners zitten er wel eens naast.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:02

suleilitha, sommige mensen hebben geen ontwikkeling van het geweten. als dat het geval is, kan je hem ook niet duidelijk maken dat zijn handelen verkeerd was.
wat wel en niet kan kan je hen wel uitleggen, maar vaak beklijft dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:04

Dat weet ik, Benangelique, en toch kun je dat ook deels bijsturen. Ik vind het een rare gang van zaken om er niks mee te doen in elk geval.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:10

ik denk dat er wel zeker op gereageerd wordt, maar dat het helaas weinig effect heeft.
zo heb ik een leerling hier op school (niet in mijn groep), die vaak steelt. we kunnen boos worden, straffen, belonen bij goed gedrag en alle andere pedagogische succesnummers loslaten, maar het gebeurt keer op keer.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:13

Als je iemand niet kunt leren wat goed en fout is, hoe kan die dan autorijden. Lijkt mij dat zonder besef en het kunnen volgen van regels dat toch erg moeilijk wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:15

Hopeloos he.... maar jullie ondernemen dus wel actie. Er wordt wel wat mee gedaan als diegene weer eens over de streep gaat.

Sonjim, dat is dus ook mijn gedachte een beetje maar ik vind het te link om er verder uitspraak over te doen, omdat ik de persoon in kwestie niet ken Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:15

regels en geweten zijn heel wat anders sonjim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:19

Dat zijn inderdaad twee dingen, maar toch kan iemand die de regels wel kent en er gewetenloos mee omgaat ook zorgen voor flink wat brokken en ander ongerief.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:23

Dat begrijp ik, ik heb zelf met deze jongeren gewerkt, maar zonder geweten kom je in het verkeer ook niet ver. Hier speelt het namelijk wel samen voor mijn gevoel. Want ook iemand zonder geweten die kan leren dat rechts in bepaalde situaties voorrang heeft, maar dat je dan nog iemand die van links komt niet om mag rijden, zou mijns inziens ook moeten kunnen leren dat je in een winkel moet betalen voor je spullen en dat de flessen van de buurman niet van jouw zijn.

Mensen zonder gewetensontwikkeling zijn inderdaad moeilijk te corrigeren, maar ik vraag me dan serieus af of ze niet ook een gevaar in het verkeer zijn. Immers als je ergens tegen aanrijdt hoef je daar toch niemand van op de hoogte te brengen. Het is dus ook andersom bedoeld, als je geen gewetensontwikkeling hebt, lijkt het mij vrijwel onmogelijk om veilig deel te nemen aan het verkeer. De voorbeelden uit mijn werk erbij nemende.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:31

Het ligt ook geheel aan de situatie. Ik heb hem overigens nog nooit in de auto meegemaakt, maar hij is wel de eerste keer gelijk geslaagd, dus ik neem aan dat hij daarin wel capabel is.

Hij weet ook in een winkel dat hij moet betalen hoor, maar wanneer hij iets in zijn hoofd haalt wat niet mag, dan kun je hem tot hem doordringen waarom zoiets niet mag en wat de gevolgen (ook voor anderen) kunnen zijn. Hij ziet ook de emotionele impact niet die het op andere mensen kan hebben. Dat vermogen heeft hij simpelweg niet, ook al probeert hij het echt wel.

Pff, ik vind het erg moeilijk uitleggen hoor. Soms is het alsof hij het wel snapt, maar uiteindelijk begrijpt hij het toch niet. Mijn jongere broertje is weer compleet anders Lachen

Ik zet hier ook liever niet alles neer ivm privacy. Vragen mag altijd via pb Ja