Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:19

chipieke schreef:
De hoofden van de mensen die steeds richting hen draaien, de kwetsende woorden van de jeugd.

Omdat 'gezonde' mensen kwetsende opmerkingen maken over een handicap dus dan maar de handicap uitschakelen? Ik moet zeggen de mensen die zo kwetsend reageren, daar zit een steekje aan los en dat mag geen argument zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:21

Ik vind van wel. Mijn zus is 60% gehandicapt verklaard, geestelijk en lichamelijk. Hoeveel uur heb ik haar zelfmoordneigingen uit haar hoofd moeten praten omdat zij niet meer 'anders' wou zijn, hoeveel keer heb ik denk je de ambulance moeten bellen omdat ze weer eens overdosissen had geslikt, hoevaak heb ik haar afscheidsbrieven als eerste moeten vinden denk je?

Nee, ik weet heus wel hoever ze denken, en nee, daar wil ik persoonlijk niet mee leven. Ik heb het meegemaakt en maak het nog mee, niet met m'n eigen kind!

Het is een persoonlijke zaak die ik hier benoem, zaak die mij zeer nauw aan het hart ligt. Zie mijn eigen zus doodgraag, even graag als ik ooit mijn eigen kind zou zien. Is het dan niet normaal dat je hem/haar niet hetzelfde wil laten meemaken?

Toen m'n zus in een instelling zat voor mensen met een handicap waren er genoeg kinderen die hun ouders amper zagen. Waarom komen zij zelfs niet opdagen dan? Het kost veel tijd, geld en emoties. En 90% van de mensen kan dit niet af.

En de wereld wordt er niet beter op.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:24

anniee schreef:
Zwitsal schreef:
stel, ik raak (over een paar jaar) zwanger, en het kindje blijkt gehandicapt te zijn. (voor zover je dat dus idd van te voren kan zien). en ik denk er dan nog steeds het zelfde over als nu (dus met al die moedergevoelens enz enz). dan denk ik dat het voor het kindje ook niet zo fijn is om mij als moeder te hebben, denk dat ik een handicap misschien wel nooit helemaal zal accepteren..

Gelukkig bestaat er ook sterrilisatie...???

huh , dat is echt iets compleet anders...
ik zeg dat ik NU uberhaubt geen kindje wil...en dat ik NU geen goede moeder zou zijn, en dat ik NU een handicap nooit helemaal zou kunnen accepteren (denk ik).
maar dat wil toch niet zeggen dat ik er over 10 jaar nog steeds het zelfde over denk?
over 10 jaar heb ik veel meer ervaring, ben ik zelf een stuk ouder, waarschijnlijk denk ik dan zo ongeveer over alles heel anders dan dat ik er nu over denk.
en er wordt door de ts toch gevraagd naar de meningen die de mensen NU hebben?

zie niet helemaal in waarom steriliseren een oplossing zou zijn.

en ja, mijn antwoord is vast en zeker ongenuanceerd,maar ik heb gewoon de ervaring niet die sommige hier wel hebben.
ik denk dat die ervaring juist zo belangrijk is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:28

Ik denk dat je ervaring inderdaad wel belangrijk is in de manier hoe je ertegen over staat.
Als je een hele slechte ervaring hebt met een familielid met een bepaald syndroom, heeft dat zeker invloed op je manier van denken als je zelf in verwachting bent van 'een uniek kind'

Maar aan de andere kant zijn mensen nu eenmaal zeer slechte voorspellers Lachen

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:30

ik weet niet wat ik zou doen, zoals ik nu denk zou ik een arbortus laten plegen,
Me tante is gehadicapt en de zoon van vrienden van ons, maar hoe is het voor je andere kinderen als er opeens een gehandicapt kindje bij komt? De kinderen van onze vrienden hebben het er soms moeilijk mee, niet omdat ze niet van hem houden, de oudste jongen moest een x huilen omdat die wou dat ze broertje gewoon hoi kon zeggen, gelukkig kan de moeder veel thuisblijven en gaat er super mee om, er gaat zoveel aandacht inzitten, je kan sommige dingen niet, dat gehandicapte jongetje is heel vaak ziek, heeft dan weer longontsteking, ik vind het heel moeilijk om mee om te gaan, maar daarom betekend het niet dat ik niet vand ie mensen houd! Ik ben nu ook nog erg jong! dus wie weet dat ik er over 10 jaar anders over denk, dat geloof ik graag! Maar als je weet dat het kindje gehnadicapt is en dat je er niet voor kan zorgen, tja dan zou ik er eerst heel goed over nadeken het is ook niet iets wat je in 1 dag beslist, bij de vrienden van ons zijn ze niet anders gewend en blijven van dat jongetje houden, de kinderen hebben er ook mee leren omgaan maar zijn op sommige momenten nog wat onzeker. Ik ben ook niet anders gewend bij me tante, die zit in een speciaal huis, en bij de vrienden van ons, houd even veel van ze als van me vrienden.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:09

chipieke schreef:
Abortus. Dat weet ik nu al. Kan cru klinken, maar liever een gezond kind met een normaal leven dat een kind met een handicap die de rest van zijn/haar leven raar wordt aangestaard. Geloof mij, ik werk in een shoppingcenter en heb al heel wat gehandicapte mensen voorbij zien komen die hun verstand echt wel 100% is, maar ze zitten gewoon vast in dat lichaam. De hoofden van de mensen die steeds richting hen draaien, de kwetsende woorden van de jeugd.

Helaas, gezond kind of geen kind... Mijn zus is ook gehandicapt en zou haar leven niet opnieuw willen meemaken als dan mijn dochter zijnde.

gezond kind of geen kind?
Citaat:
Depressie
1 op de 10 mannen en 1 op de 5 vrouwen heeft minstens eenmaal in het leven een depressie. Ook 3 tot 8% van de 12- tot 18-jarigen heeft er last van. 2 tot 3% procent van de ouderen heeft een ernstige depressie. Een veel groter aantal, 15 tot 20% van de oudere mensen, heeft een lichte vorm van depressie.
Eetstoornissen
Per jaar hebben meer dan 30.000 vrouwen tussen de 15 en 29 jaar een eetstoornis. Elk jaar komen er ongeveer 1200 nieuwe mensen met anorexia en 1800 mensen met boulimia bij.
Angststoornissen
Bijna 20% van alle Nederlanders heeft in zijn of haar leven ooit last van een angststoornis. Dit is 1 op de 5 mensen!
Rouw
Elk jaar sterven ongeveer 140.000 mensen. Het aantal nabestaanden is een veelvoud hiervan. Ongeveer 1 op de 5 nabestaanden heeft problemen met de aanpassing aan het verlies.
Dwang
Ongeveer 2% van de bevolking heeft last van dwangstoornissen, waarvan ongeveer net zoveel mannen als vrouwen.
Dementie
In Nederland hebben ongeveer 250.000 mensen een vorm van dementie. Van alle mensen boven de 65 jaar heeft 6 % dementie.
Stress
12 van de 100 bezoeken aan de huisarts hebben te maken met stressklachten. Geschat wordt dat 10.000 mensen per jaar vanwege stress en overbelasting in de WAO terecht komen.
Schizofrenie
Ruim 130.000 mensen krijgen in hun leven de ziekte schizofrenie.
Gokverslaving
Het aantal probleemgokkers wordt geschat op 70.000.
Manisch-depressieve stoornis
1 tot 2% van de Nederlandse bevolking lijdt aan een manisch-depressieve stoornis. Dit zijn meer dan 150.000 mensen. Mannen en vrouwen hebben er even vaak last van.
Posttraumatische stress-stoornis
Jaarlijks worden naar schatting anderhalf miljoen mensen slachtoffer van geweld of bedreiging. Van alle mensen die slachtoffer zijn van deze of andere schokkende gebeurtenissen ontwikkelt ongeveer 20% een posttraumatische stress-stoornis (PTSS).
Postpartum depressie
Ongeveer 10% van de jonge moeders krijgt na de bevallig in meer of mindere mate een depressie. Dat zijn in Nederland per jaar zo'n 20.000 van de 200.000 jonge moeders.
Borderline
In Nederland hebben 150.000 tot 200.0000 mensen een borderline stoornis. De diagnose wordt drie tot viermaal vaker gesteld bij vrouwen dan bij mannen.
ADHD
Zeker 3 op de 100 kinderen in Nederland hebben last van ADHD, waarvan 1 ernstig. Dit zijn zo'n 40.000 kinderen tussen de 5 en 14 jaar. Ongeveer 30 tot 60% houdt klachten als volwassene.

En dit zijn alleen nog maar een aantal psychische stoornissen, waar je dus niet op kan testen!

Voor jou geen kind dus?
[/quote]

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:12

Nee, maar je vergeet een heeeeel belangrijk punt: opvoeding en omgeving in de ontwikkeling van een psychischie stoornis. Dat de aanleg aanwezig is, hoeft niet te betekenen dat het tot uiting komt.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:15

Hoe zeer je je best ook doet, hoe goed je je kind ook opvoed, als een kind aanleg voor psychische stoornissen heeft kan dit zich ook zomaar uiten, zonder dat het aan de opvoedingm omgeving en ontwikkeling ligt.

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:20

nee ik zou het niet kunnen om dat kind te houden maar ben pas 15 maar abortus vind ik ook niks want kan niet zo goed tegen ziekenhuis enzo maar houde nee

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:24

LaFunkyJazz schreef:
Hoe zeer je je best ook doet, hoe goed je je kind ook opvoed, als een kind aanleg voor psychische stoornissen heeft kan dit zich ook zomaar uiten, zonder dat het aan de opvoedingm omgeving en ontwikkeling ligt.

kan, maar over het algemeen is het een kwestie van aanleg én opvoeding/omgeving Lachen Het komt zelden voor dat het puur aan de genen ligt. Je kan ook een stoornis krijgen die je genetisch niet meekrijgt en wat puur ontstaat door je opvoeding/omgeving.

kwintaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:54

klopt, maar als ouder kun je de omgeving om voor een heel klein deel beinvloeden. Je kunt een psychische stoornis niet voorkomen door een goede opvoeding. Bijna elk kind zal schokkende dingen meemaken, waar een ouder niets aan kan doen (overlijden van een familielid, maar ook pesten op school etc.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:00

en aangezien je het dus niet in de hand hebt, want een ideale omgeving creeeren lukt je niet en het iedereen kan overkomen is het geen reden om het in dit topic de psychische stoornissen erbij te betrekken.
Al kan het voorkomen van stoornissen doorgeven in de familie (zoals bv meerdere met schizofrenie) door geen kinderen te nemen wel een motivatie zijn.

Al vind ik de term: gehandicapt, wel lastig. Want wat vind je nou echt heel erg een handicap? Mate van zelfredzaamheid?
Dat is voor mij bv wel een belangrijk punt, in hoeverre zal mijn kind zich kunnen ontwikkelen tot een (vrij) zelfstandig individu? Een kind die verlamd is onder de middel, kan zichzelf (vaak) prima redden (als ouders het kind steunen in zijn/haar ontwikkeling).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-10-08 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoos

En daar sluit ik me bij aan kwintaa
Als iemand de genen heeft, of het gewoon "in zich" heeft, kan het ook onder "perfecte" omstandig heden, zich uiten. Kijk naar bijvoorbeeld Schizofrenie

trustHim

ik heb ook verschillende psychische mankementen, maar wel een goede fijne opvoeding gehad........... blijk ook aanleg voor e.a. te hebben. ligt tegenwoordig veel meer aan de maatschappij dan aan opvoeding. trouwens lekker banketstaaf om overal ouders maar de schuld van te geven, over algemeen hebben die wel het beste met hun kind voor

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:01

jeetje, schrik van sommige reacties...

ik zelf zou denk ik niet gelijk voor abortus kiezen. het ligt er aan wat voor handicap het kind zal hebben en hoe oud het is als je er achter komt. volgens mij kun je via een echo toch ook niet zien hoe erg gehandicapt het zal worden geboren?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:02

Welshcobfan schreef:
en aangezien je het dus niet in de hand hebt, want een ideale omgeving creeeren lukt je niet en het iedereen kan overkomen is het geen reden om het in dit topic de psychische stoornissen erbij te betrekken.
Al kan het voorkomen van stoornissen doorgeven in de familie (zoals bv meerdere met schizofrenie) door geen kinderen te nemen wel een motivatie zijn.

Al vind ik de term: gehandicapt, wel lastig. Want wat vind je nou echt heel erg een handicap? Mate van zelfredzaamheid?

Citaat:
Handicap is geen wetenschappelijke begrip, maar maatschappelijke begrip.

Het woord handicap duidt op het maatschappelijk functioneren van een persoon, met name zijn capaciteit om zelfstandig te leven en te voorzien in de eigen levensonderhoud

Psychische stoornissen betrok ik erbij, omdat iedereen het heeft over dingen die je kan testen, en dat ze een gezond kind willen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:03

Welshcobfan schreef:

geen idee wat ze er precies mee bedoelen, maar volgens mij niet de zelfredzaamheid.

ik ben op papier `zwaar gehandicapt`, maar ben bijna helemaal zelfredzaam... met behulp van hulpmiddelen als electrische rolstoel en bepaalde aanpassingen...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:06

Zie mijn bericht hierboven ikenindi.
Het gaat dus over het maatschappelijk functioneren van een persoon. Capaciteit om zelfstandig te leven en voorzien in de eigen levensonderhoud.
Jij bent dus zwaar gehandicapt, maat door de aanpassingen kun je zelf in alles voorzien. Maar dit maakt je handicap niet lichter.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:07

Hmm, ik zou het niet houden. Dat is toch beter voor jou én voor het 'kind'? Technisch gezien is het zelfs nog geen kind, maar een embryo. Ik denk dat je er niemand plezier mee doet om zo'n kindje te laten geboren worden.
Ik heb het wel over Syndroom van Down en dergelijke mentale handicaps, niet over lichamelijke.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:08

En dat is ook niet helemaal waar, want het kind is al af en hoeft alleen nog maar te groeien rond de periode dat je zeker weet dat het bv syndroom van down heeft. wat het dus extra moeilijk maakt weer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:09

Ik zou dat ook niet willen, dat je op alles kan testen... alles te weten maakt niet gelukkig.

En toch blijf ik de term gehandicapt lastig vinden, want zo zie ik mijn kennis die door polie verlamd is niet als gehandicapt omdat ze zelfs meer kan dan ik Nagelbijten / Gniffelen Afgezien van lopen dus...

Of moet je gehandicapt zien in het licht van: hoe zou een persoon zich zonder hulp(middelen) redden?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:10

moeshie schreef:
Hmm, ik zou het niet houden. Dat is toch beter voor jou én voor het 'kind'? Technisch gezien is het zelfs nog geen kind, maar een embryo. Ik denk dat je er niemand plezier mee doet om zo'n kindje te laten geboren worden.
Ik heb het wel over Syndroom van Down en dergelijke mentale handicaps, niet over lichamelijke.

Je spreekt van een embryo tot de 12 weken. Daarna is het een foetus.

En waarom een kind met een zware lichamelijke beperking niet aborteren? De kwaliteit van leven kan een stuk, echt een STUK, minder zijn dan iemand met down syndroom.
En wie ben jij om te beslissen wat beter is voor het kind, hoe weet je dat?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:10

Welshcobfan schreef:
Ik zou dat ook niet willen, dat je op alles kan testen... alles te weten maakt niet gelukkig.

En toch blijf ik de term gehandicapt lastig vinden, want zo zie ik mijn kennis die door polie verlamd is niet als gehandicapt omdat ze zelfs meer kan dan ik Nagelbijten / Gniffelen Afgezien van lopen dus...

Of moet je gehandicapt zien in het licht van: hoe zou een persoon zich zonder hulp(middelen) redden?

Ja, je handicap is de "basis" door middel van aanpassingen e.d vergroot je je zelfredzaamheid, maar je handicap blijft even zwaar

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:13

LaFunkyJazz schreef:
En daar sluit ik me bij aan kwintaa
Als iemand de genen heeft, of het gewoon "in zich" heeft, kan het ook onder "perfecte" omstandig heden, zich uiten. Kijk naar bijvoorbeeld Schizofrenie

Ze zegt wat anders: dat je als ouders geen/nauwelijks invloed hebt de omgeving. Dat de omgeving ook een in slaap zijnde stoornis wakker kan wekken: zoals bv bij schizofrenie. Dat draag je bij je, maar hoeft niet tot uiting te komen. Maar de omgeving speelt wel een grote rol.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:14

Ik heb hier al eerder gereageerd met abortus maar wil er toch nog een extra deel op reageren. Ik doelde op een handicap waardoor zelfredzaam van nauwelijks meer mogelijk is. Geestelijk gehandicapt is gewoon ontzettend lastig. Zeker in combinatie met lichamelijk gehandicapt. Een hoog iq zit bij ons in de familie en dan loop je gewoon tegen je lichaamsgrenzen op, dan zijn dat bij mij nog kleine dingen waar ik al flink last van heb (kwetsbare gewrichten, slecht evenwicht, slechte concentratie), als daar nog een laag overheen komt heb je best wel kans dat je dan letterlijk gek wordt. Met dit niveau gebeurt dat serieus als er niet genoeg prikkels komen (dit heb ik ook echt meegemaakt in groep 3/4)