Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EstherMe

Re: Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:13

mij lijkt het geen prettig idee om bijvoorbeeld mijn huid of ogen te doneren Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:14

MandyR schreef:
Maar dat wordt dan weer discriminatie genoemd.
En dan krijg je het probleem dat mensen spontaan donor worden op het moment dat er een ziekte wordt vast gesteld.

geeft toch niet.......... maar het moet niet ongedaan moeten worden Knipoog eenmaal donor, is en blijft donor

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:21

Je mag kiezen
alles
niets
alles behalve ogen
ter beschikking stellen voor onderzoek

ach, mijn huid mogen ze hebben, willen ze toch niet, haha (heb eczeem) dus, op mijn codicil staat het nummer 1. (alles)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:51

Ik ben helemaal voor...

Gewoon omdat vele mensen nog te lui zijn om donor te worden. Het schiet er gewoon vaak bij in.

Ik zelf ben wel donor, al vanaf mijn 18e.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:59

Shadow0 schreef:
Toch blijkt dat veel nabestaanden het juist lastiger vinden: ten eerste omdat ze vaak in de geest van de overledene willen handelen maar dus niet weten wat die is. En ten tweede omdat ze op een zeer emotioneel moment ook nog eens die beslissing moeten nemen.

Veel beter kun je dit dus met hen overleggen en dan die keuze vastleggen, dat voorkomt veel stress juist tijdens het rouwproces. Dat het vastlegt geeft vaak gewoon al rust en duidelijkheid.

zoals ik had aangegeven,hebben we het er over gehad.
Als het is gebeurd kunnen de nabestaande ineens heel anders denken over de beslissing om iets van hun vrouw-kind weg te geven. Als 1 iemand nee zegt, dan blijf ik heel en anders dan ben ik ook een donor. zij weten hoe ik er over denk.Geen ruzie dus!
Zij mogen ook kiezen om te begraven of te cremeren. Van mij mogen ze me best cremeren, want dat neemt minder ruimte in beslag. Net wat voor hun goed voelt Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:10

van Sanne (moge god het behoedden) mogen ze ook alles hebben........... kind is nu 9 en wie weet hoeveel kinderen ze kan laten leven......... zou toch mooi zijn?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:28

@Inge81, gezien het kleingedrukte regeltje een paar berichten eerder: als jij zo graag wilt emigreren om dit soort redenen: alsjeblieft ga! Ik zou alleen Belgie niet adviseren!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 01:08

Van mij mogen ze alles hebben wat er te geven valt, en ben ook groot voorstander van een systeem van "ja, tenzij". Mijn oom kan nu elk moment overlijden wegens gebrek aan een nier (en de door de lange wachttijd optredende complicaties) en dat proces dat hij door moet en heeft gemoeten gun ik mijn ergste vijand niet! (mijn ooms dood is onomkeerbaar, hij heeft het opgegeven). Het is dus persoonlijk geworden, dat wel.

Ik ben persoonlijk tegen een systeem waarbij donoren voorrang krijgen, er zijn teveel redenen waardoor mensen geen donor KUNNEN zijn en selectie zou bijzonder onetisch zijn. En voor ongezonde levensstijlen? Mischien niet leuk voor de (toekomstige) donor, maar daarop selecteren is ten eerste praktisch vrij lastig (vanwege privacy) en ten tweede heeft in principe iedereen recht op een nieuwe kans. Het recht op een nieuwe kans weegt voor mij persoonlijk zwaarder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 05:33

waarom zou iemand geen donor kunnen zijn?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 05:57

Minderjarigheid (toestemming ouders verplicht, als die het afwijzen heb jij pech gehad), en verder, kan meer dan voldoende medische redenen bedenken, ook/ juist aangeboren waardoor elk donorschap onmogelijk is. En moet je iemand die vanaf de geboorte ernstig ziek is en daardoor (door ziekte en minderjarigheid) een orgaan door de neus boren? Alleen omdat diegene geen donor is/ kan/ mag zijn? Ik heb het hier niet over religieuze overtuigingen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 06:10

er is altijd wel van iemand iets te gebruiken.......... van mijn moeder wilde ze niks, die had twee weken voor haar dood een chemo gehad, dus dan ben je niet geschikt voor donatie, maar als ze "gewoon" dood had gegaan dan hadden ze alles mogen hebben.

Minderjarigen zouden altijd moeten kunnen ontvangen, geven is in handen van de ouders.

Van iedereen is wel wat te "gebruiken" ook van chronisch zieken, gehandicapten en weet ik veel meer....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:04

mick75 schreef:
Minderjarigheid (toestemming ouders verplicht, als die het afwijzen heb jij pech gehad), en verder, kan meer dan voldoende medische redenen bedenken, ook/ juist aangeboren waardoor elk donorschap onmogelijk is. En moet je iemand die vanaf de geboorte ernstig ziek is en daardoor (door ziekte en minderjarigheid) een orgaan door de neus boren? Alleen omdat diegene geen donor is/ kan/ mag zijn? Ik heb het hier niet over religieuze overtuigingen!

Minderjarigheid? Ik ben vanaf mijn 12e donor. Juist door het al op jonge leeftijd thuis met ouders te bespreken kan je al duidelijk laten merken hoe je zelf tegenover die keuze staat.
En ik denk dat veel ouders die keuze respecteren mocht het zover komen...

Medische reden? Laat dat de artsen maar beslissen als het zover is. Zij hebben waarschijnlijk beter zicht op de mogelijkheden dan iemand zelf.
En als je dan als donor geregistreerd staat, laat je iig blijken dat je donor wilt zijn. Als artsen dan later beslissen dat het niet kan is dat een heel ander verhaal en is dat jammer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:09

dabedoelik Haha! Haha! laat maar zien dat je wil, artsen beslissen dan wel of het wel of niet KAN

Bij mij thuis werd het ook al heel vroeg bespreekbaar gemaakt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:40

Ik vind dat dit plan ook geen kwaad kan, je hebt in ieder geval nog de keuze of je het wel of niet wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:32

Helemaal voor! Het grootste deel van het tekort nu wordt volgens mij veroorzaakt door mensen die te laks zijn een formulier in te vullen en dus gaan er op die manier veel organen verloren.. Ja
Je hoeft immers ook bij dit nieuwe systeem geen donor te worden, je moet het dan alleen wel ff aangeven. Maar zeg nou zelf, als je het écht niet wilt, dan neem je wel de moeite om dat aan te geven..

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:56

Ik ben er wel voor Lachen Ik ben zelf ook te laks om het formulier in te vullen Bloos maar iedereen in mijn omgeving weet wel dat ik donor wil zijn, dus mocht mij iets overkomen is de keuze voor hen niet moeilijk.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:09

Ik heb ook meteen het formulier ingevuld toen ik 18 werd, toen kreeg ik zo'n brief Ja

Ik vind ook dat als je niet wil geven, je ook niet wilt ontvangen anders is het wel wat egoistisch.

Overigens zijn bij mijn opa bijv. een hoop organen niet meer te gebruiken, maar hij is al heel lang bloeddonor, dat vind ik ook erg goed Ja

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:33

Ik ben ook voor, idd omdat er veel mensen zijn die denken 'ach dat komt nog wel' of 'mijn ouders/familie/vrienden weten wel wat ik wil'. En als het dus mis gaat, is het niet geregistreerd en gebeurt het dus vaak niet.
Ik vind het systeem ook verder totaal niet vreemd, je redt er levens mee, en als je echt niet wil, is het een kwestie van even een briefje op de bus doen Lachen

kwintaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:56

voor! Ik denk dat nu veel mensen geen donor zijn, omdat ze simpelweg vergeten zo'n formulier op te sturen, of het niet belangrijk vinden. Van die groep mensen zouden veel mensen wel gewoon donor moeten zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:01

EstherMe schreef:
mij lijkt het geen prettig idee om bijvoorbeeld mijn huid of ogen te doneren Knipoog

Maakt toch niet uit, je merkt er niks meer van hoor als je dood bent! Clown

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:10

Alet74 schreef:
EstherMe schreef:

Maakt toch niet uit, je merkt er niks meer van hoor als je dood bent! Clown

Dit heb ik ook wel een beetje hoor, omdat ik het fijn zou vinden als de buitenkant in tact blijft zeg maar. Niet voor mezelf eigenlijk maar meer voor de nabestaanden. Maar omdat ik het ook fijn zou vinden als een ander nog wat aan mij heeft als ik er niet meer ben, mogen ze dus ook mijn huid enzo hebben Lachen

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:12

ik ben voor!!!! Ja Ze mogen alles van me hebben wat ze kunnen gebruiken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:15

Marley schreef:
Dit heb ik ook wel een beetje hoor, omdat ik het fijn zou vinden als de buitenkant in tact blijft zeg maar. Niet voor mezelf eigenlijk maar meer voor de nabestaanden.

Het is jammer dat hier nog zoveel misverstanden over zijn... want huid- of hoornvliesdonatie wordt op zo'n manier gedaan dat het voor de nabestaanden niet zichtbaar is!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:21

Shadow0 schreef:
[***] schreef:
Dit heb ik ook wel een beetje hoor, omdat ik het fijn zou vinden als de buitenkant in tact blijft zeg maar. Niet voor mezelf eigenlijk maar meer voor de nabestaanden.

Het is jammer dat hier nog zoveel misverstanden over zijn... want huid- of hoornvliesdonatie wordt op zo'n manier gedaan dat het voor de nabestaanden niet zichtbaar is!

Zie ook het stukje wat daaronder staat

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:31

Shadow0 schreef:

En volgens mij zijn dat juist de dingen die veel mensen niet willen geven, ik heb ook aangegeven het niet te willen afstaan. Hele stom, maar vind het echt een rot idee.

Ik ben trouwens voor deze regeling, bij veel mensen is het laksigheid. Ik heb me al op mn 14e laten registreren omdat ik wist dat áls er iets met me zou gebeuren mn ouders niet in me zouden laten snijden, en omdat het mijn keuze is wilde ik het gewoon zwart op wit hebben en het niet bij nabestaanden neerleggen.

Ik kan me voorstellen dat wanneer een naaste zou overlijden en ik niet zeker weet of diegene wil doneren ik voor de zekerheid nee zou zeggen, daarom is het zo belangrijk om zelf een keuze te maken.