Serena: ik begrijp echt niet dat je dat aan elkaar koppelt, ik ben bang voor spuitjes omdat dat door mijn huid heen gaat, een wattenstaafje doet dat niet en als ik dáár bang voor zou zijn dan zou ik dus ook nooit seks kunnen hebben en zou ik nu dus ook geen aanleiding hebben om naar de GGD te gaan. Maar goed.. Ik wist niet dat bloedprikken bij het testen hoort, dat is niet wat de vrouw achter de balie ons heeft vertelt namelijk.
is het dus eigenlijk alleen maar een kwestie van in een potje piessen en misschien bloed afnemen? een uitstrijkje hoeft niet altijd? en hoe gaat het bij mannen?
bij mij was er geen 'in een potje piesen!!' alleen bloed afname ivm hiv en een uitstrijkje. bij mannen maken ze ook een uitstrijkje maar dat is wel wat pijnlijker!
Bij mannen gaan ze met een wattenstokje (en nee, niet die kleinen voor je oor, maar groteren ) in hun piemel, schijnt geen pretje te zijn
Het stokje is wel langer, maar wel veeeel dunner en het watje dat er op zit is ook veel kleiner en vooral dunner. Valt dus wel mee, mannen zijn goed in overdrijven wat dit betreft.
Je kunt je ook laten testen (al dan niet anoniem en kostenloos) in een ziekenhuis op de afeling Dermatologie. (Tenminste, dit kan in het UMC (in Utrecht dus) maar het lijkt me dat dit op meer plekken kan in (academische) ziekenhuizen. I.v.m. de drukte krijg je daar ook een zgn. 'zelftest' wanneer je aangeeft geen klachten te hebben. Als je wel klachten hebt (jeuk, bultjes, etc.) word je wel onderzocht en krijg je dus een uitstrijkje d.m.v. een eendenbek. Standaard krijg je ook een aantal vragen die aan je wordt gesteld door een verpleegkundige. Voor sommige SOA's is bloedprikken noodzakelijk (o.a. HIV en syfilis), voor andere is een preparaat uit je baarmoedermond (uitstrijkje dus) voldoende. Met die zelftest krijg je een lang, dun wattenstaafje waarmee je langs je baarmoedermond moet gaan, kan gewoon op het toilet. Die stop je vervolgens in een buisje en lever je in. Daarna word er bloed afgenomen.
Inderdaad, dat je vriend niets heeft wil helemaal niet zeggen dat jij zelf niets hebt. Vraag het maar na, hier in het topic zijn er ook al langsgekomen die dachten geen reden te hebben om een soa te hebben, en er toch een te hebben. En het is echt niet zo eng hoor, volgens mij gaan er gewoon teveel horrorverhalen rond en soms als je het gewoon leest dan lijkt het wel eng, maar in de praktijk stelt het niet zoveel voor, in het ergste geval is het nog geen 5 seconden vervelend.
Over dat eendebekje, kan zijn dat het bij de soa-test niet gebruikt wordt. Volgens mij hebben ze met toen getest op kanker en had ik het daarvoor nodig.
Ik snap het probleem met die eendenbek trouwens niet zo hoor.. Ff heel plat gezegd, maar als er een piemel in en een kind uit je vagina kan komen, dan kan zo'n eendenbek er ook heus wel pijnloos in.. Zo enorm is dat ding niet? Die gyn waar ik toen was zei dat het pijnlijk is als je je spieren aanspant, maar ja, dan is sex ook pijnlijk als je dat doet, dus vrij logisch
Ik heb nochtans wel pijn gehad tijdens zo'n eendebek hoor, en serieus... ik wéét dat ik moet ontspannen en ik heb er ook alles aan gedaan, maar blijkbaar bleef ik het onbewust toch doen ofzo. Je kan jezelf ook niet dwingen om te ontspannen..maar dat was nog geen fractie van een seconde en daarna ook helemaal geen last meer van gehad, dus dan valt het voor mij ook wel te verwaarlozen .
kun je ook een test laten doen zonder dat je ouders dr achter komen?? ik twijfel namelijk nog wel eens, en zou graaaag willen wete of ik wel en geen soa heb.
Dus als ik naar de apotheek ga en ik zeg dat ik down there een schimmelinfectie heb dan krijg ik er iets voor? Ik heb dus geen verwijzing van de dokter nodig?
Nou bij de apotheek heb je alleen maar creme voor uitwendig wat je zo mag kopen. Voor inwendig (wat vaak het geval is) ben je wel een recept nodig. Maar dan gaat de huisarts vaak op je verhaal af en gaan ze niet kijken zeg maar Ik werk bij de huisartsenpost (apotheek, maar die werkt samen met die post) en daar hoorde ik ze er laatst toevallig over. Ik dacht ook altijd dat je uitstrijkje dan moest doen ofzo..