Het corona vaccin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:48

Mijn vader wil ook niet. Althans, niet het vaccin wat hem toebedeeld is.
Dat is ook niet best voor het huwelijk van mn ouders idd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:05

Sizzle schreef:
pien_2010 schreef:
Ook niet. Laat iedereen gaan die wil en dan kunnen mensen die meer tijd nodig hebben om te besluiten later gaan
.

_/-\o_

Mijn beide ouders hebben nu ook een afspraak. Eigenlijk wil mijn moeder niet, maar als ze het niet doet dan is dat niet best voor hun huwelijk waarschijnlijk. Best heftig eigenlijk.

Het is toch geheel vrijwillig gelukkig.Helemaal niemand mag je onder druk zetten. Ook geen familie of partners.Ik lees wel eens dat werkgevers dat zouden doen.Maar dat mag gelukkig ook niet.

Morrie

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:14

ik heb het AZ vaccin ook voor de lieve vrede genomen, ik had liever gewacht tot ik Pfizer kon krijgen, maar dat gaf zoveel ruzie hier in huis, dat ik maar gewoon de AZ heb genomen.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:16

Jester_ schreef:
Ik krijg woensdag mijn Janssen vaccin, ik werk in de klinische ggz. Hoe zijn de ervaringen daar mee, erg ziek er van?

Ik heb gisteren gehad, vannacht koorts gehad en een beetje lamlendig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:21

Anjali, het is vrijwillig maar hoe vrijwillig is het echt als je partner je niet meer in de buurt wil.
Daarom ben ik ook blij met de niet vrije keuze voor AZ bij de jonge mensen. Te veel mensen die eigenlijk geen vrije keuze hebben al heet het officieel wel zo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:15

Sizzle schreef:
Anjali, het is vrijwillig maar hoe vrijwillig is het echt als je partner je niet meer in de buurt wil.
Daarom ben ik ook blij met de niet vrije keuze voor AZ bij de jonge mensen. Te veel mensen die eigenlijk geen vrije keuze hebben al heet het officieel wel zo.

Dat vind ik echt in alle gevallen helemaal fout. Het is jouw lichaam en niemand mag je dwingen daar wat in te laten spuiten.Ik heb wel gehoord dat werkgevers mensen die niet gevaccineerd willen worden dan tijdelijk een werkplek geven waar ze niet of minder met anderen in aanraking komen.Dat vind ik dan logisch ter bescherming van anderen.In de privesfeer heb ik er nog niet van gehoord dat er dwang op gezet werd.Is die partner die dat doet dan iemand uit een risicogroep? Die kan dan zichzelf laten vaccineren toch en is dan beschermd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:23

Sizzle schreef:

Ondertussen, 9000 mensen per dag die corona krijgen en daar voor een groot deel ook geen vrije keuze in hebben...

Bijzonder hoe die vrijheid steeds 1 kant op gaat, en dat het verspreiden van een levensbedreigende besmettelijke ziekte blijkbaar geen inbreuk is op anderen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:36

@Shadow,ik begrijp je niet goed. Zou jij dan vinden dat het verplicht zou moeten worden zich te laten vaccineren? Dat vind ik niet. Wel zou het mogelijk moeten zijn om bepaalde dingen zoals reizen per vliegtuig dan alleen toe te staan aan gevaccineerden of personen met een heel recente negatieve test.Want echt nodig is dat vliegen niet en daar kun je dan een afweging in maken.En daar komen veel besmettingen vandaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:36

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:

Ondertussen, 9000 mensen per dag die corona krijgen en daar voor een groot deel ook geen vrije keuze in hebben...

Bijzonder hoe die vrijheid steeds 1 kant op gaat, en dat het verspreiden van een levensbedreigende besmettelijke ziekte blijkbaar geen inbreuk is op anderen.

NEE, daar gaat het totaal niet om. Waar het om gaat is dat er 60 -- zijn die zsm gevaccineerd willen worden want ze hebben verhoogd risico op ernstig ziekte bij covid, en willen AZ. Dat mag niet ( dan maar weggeven), en dat er 60 ++ zijn die ook dolgraag gevaccineerd willen worden maar niet met AZ vanwege alle ruis er omheen. Zij worden verplicht geënt met AZ, anders achter aan sluiten.

DAAR gaat het om en dat is totaal iets anders als wat jij hier op schrijft!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:40

Ik zou het liever proberen zonder verplichting, maar als het nodig is dan vind ik dat het ook verplicht kan worden ja. Ik vind de nadruk op de individuele rechten, ipv de plichten dei je hebt naar anderen om hen geen corona te geven, heel vreemd. Waarom is het onbestaanbaar om verplicht gevaccineerd of getest te worden, maar prima om een virus uit te laten groeien tot een situatie waarin Code Zwart nu langzamerhand werkelijkheid wordt?

Pien: lees de reacties nog even terug, volgens mij heb jij het over wat anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:09

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:

Als AZ de enige was geef ik je gelijk.
Maar dat is het niet, kwestie van sneller elders inkopen (wat inmiddels ook gebeurd is).
Je zou maar die 20 jarige zijn die een kleinere kans heeft om aan covid te overlijden dan aan het vaccin en domweg zo mentaal onder druk gezet wordt door je werk dat je het toch doet en de lotto wint.
Dat vind ik niet acceptabel. Maar uiteraard kunnen we daar gewoon van mening over verschillen, dat geeft niets.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:14

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:19

Sizzle schreef:
en domweg zo mentaal onder druk gezet wordt door je werk dat je het toch doet en de lotto wint.
Dat vind ik niet acceptabel.

Maar wat ik dus zo vreemd vind: al meer dan een jaar worden VEEL mensen zonder adequate bescherming blootgesteld aan corona. Onder druk, want het weigeren van werk bv kan heel vaak niet. En er worden mensen ziek, een deel ervan langdurig, sommigen gaan dood, ook jongeren! Een jonge vrouw van 26 is de afgelopen week gestorven. (Waarbij ik overigens niet weet of ze dat heeft opgelopen in een situatie die niet te vermijden was... maar we plaatsen wel heel veel mensen in situaties met veel risico en weinig handhaving op voldoende bescherming.)

Toch blijft de verontwaardiging daarover beperkt. Iedere keer als je je bezwaar uit gaat het alleen maar over het vaccin, nooit over het gevaar van corona. Ik snap die selectiviteit niet. Als je het belangrijk vindt dat jonge mensen geen onnodige risico's moeten lopen doordat ze door een werkgever oid onder druk gezet worden - prima, maar dan moet dat toch ook gelden voor de allang al bewezen risico's van covid zelf?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:29

Dus omdat het ene fout is, is het andere automatisch rechtvaardig? Het gaat in beide gevallen vaak om mensen zonder echte vrije keus. Triest genoeg om mee te beginnen.
Ze hadden ook gewoon kunnen starten met fatsoenlijk beschermingsmateriaal bijv.
Maar again, we hoeven het niet eens te zijn.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:39

Sizzle schreef:

Ik vind dit best heftig en begrijp het eigenlijk ook niet zo. Degene die gevaccineerd is, is toch beschermd (in elk geval grotendeels). Vanwaar dan de angst voor de niet gevaccineerde partner.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:39

Tot nu toe waren er niet eens voldoende vaccins beschikbaar voor mensen die heel graag zelf gevaccineerd wilden worden. Wat heeft het dan voor zin om over verplicht vaccineren te praten?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:44

Anna79 schreef:
Sizzle schreef:

Ik vind dit best heftig en begrijp het eigenlijk ook niet zo. Degene die gevaccineerd is, is toch beschermd (in elk geval grotendeels). Vanwaar dan de angst voor de niet gevaccineerde partner.

Ik snap het ook niet goed en ben er daarom verder niet op doorgegaan.Maar iets schijnt er niet te kloppen.Of misschien heeft de angstige partner een ernstige ziekte die hem bevattelijk maakt,of iets als smetvrees? Als je dat hebt dan zit je nu in coronatijd wel met een probleem!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:55

Hier bij ons ( BE ) wordt volgende week een recordlevering van 900.000 vaccins verwacht :wow:

Er is hier sprake geweest in het brusselse om vaccinatie te verplichten voor zorgpersoneel, maar daar zijn ze snel van teruggekomen. :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:05

Anna79 schreef:
Sizzle schreef:

De kans bestaat nog steeds dat je het op kan lopen en met 'n partner met wie je een huishouden én bed deelt zou ik het risico ook veel te groot vinden als diegene ongevaccineerd blijft rondlopen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:13

Mijn bezwaar zou eerder zijn dat ik dan een beetje teleurgesteld zou zijn in mijn partner, omdat ik niet-vaccineren persoonlijk een wat egoïstische keuze vind (bij gewone mensen).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:18

Pandora2 schreef:
Hier bij ons ( BE ) wordt volgende week een recordlevering van 900.000 vaccins verwacht :wow:

Er is hier sprake geweest in het brusselse om vaccinatie te verplichten voor zorgpersoneel, maar daar zijn ze snel van teruggekomen. :+

.Jaren geleden was mijn broer verpleegkundige en die is toen tegen van alles en nog wat gevaccineerd.Of dat echt verplicht was weet ik niet. Als je in het leger gaat krijg je ook heel veel vaccinaties.Dit is mij eveneens door mijn broer verteld die daar ook was.Zoals hij het vertelde had ik niet het idee dat weigeren daar een optie was.Maar dat waren wel spuiten die al veel langer in gebruik waren en niet iets nieuws wat onverwachte bijwerkingen kan geven zoals nu met die coronaspuiten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:21

Pandora2 schreef:

Wouw, dus de Belgen gaan ook super, net als de Fransen en Nl *\o/*

secricible

HepB is volgens mij in sommige gevallen verplicht voor je functie. Andere vaccins niet, hoewel je kans hebt dat je dan mag tekenen dat het je eigen verantwoordelijkheid is als je ziek wordt.

Pandora2

Ik denk dat in de zorgsector nu nog bepaalde inentingen verplicht zijn. Maar inderdaad die zijn dan al veel langer in gebruik.
Op mijn vorige werk was tetanus ook soort van verplicht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:28

Sheran schreef:
Mijn bezwaar zou eerder zijn dat ik dan een beetje teleurgesteld zou zijn in mijn partner, omdat ik niet-vaccineren persoonlijk een wat egoïstische keuze vind (bij gewone mensen).

Hier hadden we deze situatie. Man ging voor de vaccinatie, zijn vrouw wilde niet (anti vaccer). We hebben vanuit de vriendenkring man gerustgesteld, hij was zoo bezorgd over zijn vrouw, dus zeiden wij, dat zij ook zou gaan als ze ziet dat hij en haar vriendenkring gaat. Het is een super goed stel! Dus hij heeft haar mening geaccepteerd. Wij ook.

En.................

*\o/* nu gaan ze opeens samen want zij heeft ook gekozen voor vaccinatie......dus hij gaat iets later want ze vindt het spannend. As Dinsdag zijn beiden voor het eerst gevaccineerd. Hier hebben we keuze, dus zij heeft gekozen voor pfizer en nu hij dus ook. En daarom vind ik de keuze vrijheid voor vaccin zo belangrijk. Zij zou nooit! Voor AZ hebben gekozen. Dat was nu net een brug te ver.