Anna79 schreef:Ik dacht dat AZ minder goed werkt voor de Zuid-Afrikaanse variant, dan hebben ze er in Afrika niet zoveel aan...
Dat klopt maar ook id EU zijn landen met tekorten
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dinopino schreef:anjali schreef:Volgens het Eindhovens Dagblad van vandaag gaat AZ eruit omdat ze momenteel meer dan genoeg Pfizer binnenkrijgen. Er wordt gesproken over niet meer gebruiken van AZ of geven aan arme landen.Dit zegt Jaap van Delden,vaccinatiechef van het RIVM.
Waarom aan armere landen geven?
madeliefw schreef:Ja maar bij de meeste mensen is de kwaal erger dan het medicijn en maak je daarom de afweging iets wel/niet te gebruiken. Maar bij gezonde mensen is de bijwerking hoewel minimaal voorkomt nu wel veel ernstiger dan de kwaal. Dat is het verschil.
MyWishMax schreef:Bij andere medicatie, bigone. Dan js de kwaal erger en kunnen ze vaak niet zonder medicatie.
Ik heb ook medicatie waar de bijwerkingen echt wel heftig zijn in de bijsluiter. Maar zonder kan ik niet functioneren en is de kwaal dus erger.
bigone schreef:elnienjo schreef:En wellicht is die trombose wel helemaal niet aan de hand bij niet westerse bevolking door andere leef/eetgewoontes en het niet gebruiken van hormonale anticonceptie.
Dat zijn geen oorzaken.
Pandora2 schreef:magicmist schreef:a.s maandag wordt ik gevaccineerd met janssen.. eindelijk!
Ik zie in je profiel dat je verpleegkundige bent. Kan mij heel goed voorstellen dat je blij bent !
Zou wel eens tijd worden dat je een vaccin krijgt als je steeds in de frontlinie staat.
maar aan de andere kant zijn er zat mensen die een griepprik krijgen die geen groter risico hebben als mensen die hem niet krijgen en dus geen voorrang. Blijft wat apart die manier van onderscheid maken.
pien_2010 schreef:Dinopino schreef:Maar is dat dan een tweede keus voor armere landen? Die hebben toch ook recht op een goede en veilige vaccinatie?
AZ is absoluut geen 2de keuze. De hele UK is er zowat mee ingeënt. Alle Engelse hier gaan voor AZ.
Hun onbetrouwbare verkoopstrategie heeft als gevolg dat het niet meer gewild wordt (Keuze zat) en de pechhadden ze met enkele jonge mensen die zijn overleden.
pien_2010 schreef:Pandora2 schreef:In Brussel worden volgende week de uitnodigingen al verstuurd voor 50+ en de mensen ouder dan 45 kunnen zich vanaf vandaag op de wachtlijst registreren.
Gaat een vaart daar in onze hoofdstad![]()
Zo tof!
pien_2010 schreef:Ook niet. Laat iedereen gaan die wil en dan kunnen mensen die meer tijd nodig hebben om te besluiten later gaan
.

elnienjo schreef:Al is dat zo, wat is dan 't probleem? Wij moeten hier betalen middels onze hoge belastingen voor alle vaccins en de EU heeft de voorkeur voor mRNA in de nabije toekomst. Als er AZ/Janssen overschiet dan is dat alleen maar mooi meegenomen voor landen die afhankelijk zijn en hierdoor wellicht juist eerder wat vaccins geleverd kunnen krijgen.
elnienjo schreef:En wellicht is die trombose wel helemaal niet aan de hand bij niet westerse bevolking door andere leef/eetgewoontes en het niet gebruiken van hormonale anticonceptie.
Citaat:Dat zijn geen oorzaken.
Citaat:Toch vraag ik me dat wel af. Waarom komt die bijwerking dan alleen bij jonge vrouwen voor?