Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarjoleinvdB

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:18

Hallo, mag ik me hier ook melden?
Ik zal even een kort verhaal vertellen over mezelf; jarenlang heb ik weinig tot niks gesport op wat paardrijden na. Daarna heb ik enkele jaren badminton gedaan maar door het uit elkaar vallen van de club gestopt. Sinds vorig jaar ben ik eigenlijk weer begonnen, nieuwe ruiterclub, nieuwe badmintonclub en zo af en toe nog wat fitness en zwemmen. Zo'n 2 maanden geleden zachtjes aan begonnen met hardlopen via de 'rennen met Evy' bestanden. Werkt erg goed voor me!

Nu hier mijn probleem, ik begin erg last te krijgen van springbenen (ontstoken scheenbenen, enkels en voetzolen) en kreeg het advies gewoon een tijd te stoppen. Maar nu is het altijd al moeilijk geweest voor mij om conditie op te bouwen vanwege astma en ik ben bang dat als ik nu stop voor een tijdje dat ik het dan weer snel kwijt ben. Maarja nu kan ik sowieso bijna niet meer lopen van de pijn. Hebben jullie nog tips/trics om er snel vanaf te komen?

Overigens ben ik begonnen met hardlopen om te trainen voor de 5km van eindhoven.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:39

Oke, dankjulliewel voor de snelle antwoorden :) kun je bij een fysiotherapeut zo langsgaan of moet dat met verwijzing van huisarts? Overigens ga ik liever niet naar huisarts aangezien die vorige keer zei dat ik hielspoor had en me op diclofenac zette terwijl ik gewoon gespannen pezen had en dit al opgelost zou zijn met een stel andere schoenen. Ook zijn mijn ouders niet zo van een drama maken om het minste of geringste maar dan zal ik ze maar gaan proberen over te halen om toch er beter naar te laten kijken. :S

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:54

Kun je niet wat anders doen om je conditie op peil te houden Marjolein. Missch dat zwemmen minder belastend is bijv

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:51

manzano schreef:
Kun je niet wat anders doen om je conditie op peil te houden Marjolein. Missch dat zwemmen minder belastend is bijv

Ja daar heb ik ook al aan zitten denken alleen moet ik een half uur fietsen naar het zwembad en ook dan voel ik mijn benen wat zeer doen. Maar ik ga het toch doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:39

Marjolein, dat komt ook alleen maar omdat je hard aan het werk bent dan :j dat lukt je vanzelf!

Gisteren bij de fysio ging eigenlijk wel best goed! Ik moet wat meer opbouwen, dus 3km is al teveel :( verder nog een tip gekregen over mijn looptechniek dat niet per se een probleem is maar wat wel alvast een goede gewoonte is om aan te leren. En wat een stuk zwaarder is :o maar goed, dat moet dan maar.

Joepie, vanavond weer hardlopen dan maar :D

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:47

Hallo!
Ik ben flink aan het oefenen voor de obstakelrun in september en het gaat erg lekker tot nu toe. Alleen loop ik tegen wat dingetjes aan waar ik wat vragen over heb. Bijvoorbeeld voeding.
Mijn vader loopt zo'n 4/5 keer in de week hard en dat doet hij meestal 's ochtends vroeg, op een nuchtere maag, of 's middags voor het avondeten (dus ook een moment dat je al flinke trek heb). Ik doe precies hetzelfde, maar ik merk toch dat ik onder het lopen mijn lege maag begin te voelen.
Mijn vraag is dus wat het beste is, gewoon lopen met een lege maag, of toch wat eten van te voren. En zo ja, wat? Hoe zit het met drinken: is het bijvoorbeeld handig water mee te nemen? Als ik hardlopers zie hebben sommige een flesje water bij zich, en andere weer niets.

Wie kan mij hier wat uitleg bij geven? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:08

De enige uitleg bij jouw verhaal is eigenlijk dat elk lijf anders is en dat je zelf een beetje moet kijken wat voor jou werkt. ;)
Tuurlijk, alles waar te voor staat is sowieso niet goed ( te veel eten/drinken voor het sporten), maar als jouw vader graag op een lege maag loopt en jij niet, nou dan doet hij dat toch wel en jij niet ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:12

Per persoon verschillend. Nuchter lopen is zowel fysiek als mentaal te trainen, maar gaat tijd over heen.

Het duurt ongeveer 4 uur voordat je maag leeg is, volle maag zorgt voor kranp, steken en misselijkheid bij de meeste dus adviseren max 2 uur voor het rennen nog wat eten. Kleine beetjes over de hele dag is het beste, dan is je maag nooit helemaal leeg en wat kleiner.

Water is nodig bij extreem zweten (warm weer, aanleg, verstoorde hormonen) en trainingen langer dan 1/1.5 uur. Drink dan lauw water en niet koud,neemt je lichaam beter op en voorkomt dat je maag reageert

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:21

Als ik 's ochtends ging lopen nam ik iets kleins, een stuk fruit of een cracker of een plakje ontbijtkoek. Water neem ik met warm weer mee vanaf 45min omdat ik van mezelf snel zweet. In het begin was bij mij wel de verleiding groot omdat ineens een half flesje te drinken, nu drink ik vaker een klein beetje.
Ga gewoon eens uitproberen wat voor jou het beste werkt. Een beetje ermee spelen kan best, je lichaam kan wel wat hebben ;) (zo zie ik dat)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:52

Tip: appelsap met een beetje zout. Heel lekker is het niet, maar wel super om je vocht en zout (want zweet) weer aan te vullen +:)+
Populair onder zwemmers :o

Ik heb trouwens vandaag een pot veganistisch eiwitpoeder gekocht. Normaal at ik altijd een bakje kwark na de training maar dit schijnt een goede vervanger te zijn... Dit mengen met een verse smoothie of sapje dus :) woeoe meer veganisme!

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:46

Bedankt weer! :)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:37

Die pijn in de schenen klinkt als een ontsteking welshfan! Wat al gezegd wordt, een arts of fysio kan hier een beter oordeel over geven maar een vriendin had dit ook en klonk precies hetzelfde. Mijn fysio gaf als tip om niet meer op tegels te lopen, maar het liefst op grond, zoals in het bos! Als het echt niet anders kan is asfalt nog een betere optie, dit dempt al meer dan tegels/stenen (stoep ect.)

Voor het hardlopen pak ik vaak een banaan, dat vult voldoende en heeft ook genoeg voedingsstoffen naar mijn idee! Als ik voor het lopen al een wat langere periode wakker ben dan neem ik een beetje kwark met müsli. Als drinken ben ik fan van lauw/warm water met citroen sochtends voor het sporten!

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:30

Bedankt voor de reacties omtrent de loopband.
Maandag weer gaan rennen, ging me prima af. Ik ben er wel achter dat ik een tijd nodig heb om op gang te komen. Pas bij de laatste 6 minuten gaat het lopen ''vanzelf''.

Morgen weer lopen als het goed is, ben benieuwd :)

Wat ik me nog even af vroeg, ik heb me ingeschreven bij de sportschool en wil eigenlijk ook mijn hardlopen buiten erbij blijven doen. Is het te doen als ik eerst ga sporten en vervolgens thuis nog ga hardlopen (ik ben echter aan het opbouwen voor de 3KM dus is niet heel zwaar)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:32

Wat ga je doen in de sportschool? :) Krachttraining? Dan zou ik gewoon vanuit de sportschool gaan hardlopen. Dat doe ik ook wel eens :)

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:39

Alles, zowel kracht als cardio. Maar ik ben best bang dat ik dan straks in de sportschool 3km vol kan houden maar niet op de weg. En opbouwen op de weg lijkt me makkelijker omdat je dan gewoon zelf kan gaan lopen indien dat moet en anders moet ik het tempo weer omlaag gooien. Ik ben niet zo fan van de loopband omdat ik mijn eigen snelheid dan niet zo goed kan bepalen zeg maar :')

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:41

Ik bedoelde ook niet op de loopband, alhoewel dat ook kan! :D Maar je kan toch nadat je in de sportschool je ding hebt gedaan, daar de weg op gaan om buiten hard te lopen. Doe ik ook wel eens. :) En daarna pas naar huis. :)

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:49

Ow zo, ja dat kan ik inderdaad ook doen! Je kan daar makkelijk een rondje van 3KM rennen trouwens!
Nooit zo over na gedacht, thanks :) Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn...

MJDRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:11

Ben ik weer!
Gisteren geshopt en nieuwe (hardloop) schoenen gekocht!
Afbeelding
Dit zijn ze! Vanavond terug vliegen en morgen ochtend weer in nederland en in de avond maar beginnnen met hardlopen! :)

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:24

Ik moet ook altijd even op gang komen. Als je een paar kilometer loopt is dat volgens mij prima te combineren. Ik heb vandaag eerst 30days shred gedaan en daarna direct hardlopen: 5 km onder de 25 minuten. Nieuw PR!

Edit: gave schoenen, leuke kleur!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:25

Jij bent echt snel!! Naar dat tempo wil ik ook toe maar nu eerst op kracht trainen en dan september / oktober snel ff naar 15k trainen :P

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:33

In dit tempo is 5k wel echt mijn max hoor. Als ik richting de 10k loop, heb ik een veel lager tempo. Maar was toch best trots op deze tijd! :)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:45

Gave schoenen!! En idd snelle tijd! Ik moet ook altijd 3 km ongeveer op gang komen, daarna loop ik er meestal met gemak nog 3 in een hoger tempo.

Deze week heb ik even "vakantie" van t hardlopen haha, m'n sportmaatje is op vakantie en merk dat ik mezelf meteen niet meer kan motiveren haha best erg maar als ze terug is gaan we er weer tegenaan!

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:31

Hahah ik kom na 1 km op gang en ben na 3 km compleet op xD

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:04

Kiwipitje schreef:
Jij bent echt snel!! Naar dat tempo wil ik ook toe maar nu eerst op kracht trainen en dan september / oktober snel ff naar 15k trainen :P

7H *\o/*

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:48

Pardon!! Ik denk dat ik over mijn 3 km al 30 minuten doe :')
Echt heel knap hoor!