Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:40

Hier ben ik wezen wandelen. Met het briesje was het lekker. Maar ik had voor de zekerheid de hondenbuggy nu maar tevoorschijn gehaald. Wilde een flinke wandeling maken en wilde ze nu wel mee nemen en met het briesje in de buggy nog goed te doen maar hier ook open stukken. Ze hebben nog een flink stuk zelf kunnen lopen maar het stuk door open polder op de terug weg hebben ze heerlijk gezeten in de buggy (toen was de zon ook goed door en ook plakkerig weer geworden) en ik heb toch bijna 11 km kunnen lopen.

Sokje_6
Berichten: 3931
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:58

IMAY1990 schreef:
Ik ben er ook op uit gegaan vanochtend, 4 miles very easy was wat het trainingsplan zei. Heb 7:50 per km gelopen, hartslag rond 150 wat voor mij heel laag is tijdens hardlopen, en met verstand op 0 in iets meer dan 50 minuten het plan voltooid. Lekker afgekoeld idd, maar met de hoge luchtvochtigheid was het zweterig zat...

En nu is er Ziggo storing dus ik kan niet werken. Ben maar terug mijn bed in gegaan voor een luie ochtend


En was het ook 'very easy'? :D

SV, ik ben dan wel benieuwd of je intervallen als zwaarder ziet dan je lange runs. Wat doe je liever/makkelijker?

Het was inderdaad heerlijk vanochtend! Had gehoopt dat het na die heftige buien van gisterenavond de komende dagen wat af zou koelen, maar laat ik het er op houden dat het goed is dat ik geen weervrouw ben. :+

IMAY1990

Berichten: 1911
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:15

Sokje_6 schreef:
IMAY1990 schreef:
Ik ben er ook op uit gegaan vanochtend, 4 miles very easy was wat het trainingsplan zei. Heb 7:50 per km gelopen, hartslag rond 150 wat voor mij heel laag is tijdens hardlopen, en met verstand op 0 in iets meer dan 50 minuten het plan voltooid. Lekker afgekoeld idd, maar met de hoge luchtvochtigheid was het zweterig zat...

En nu is er Ziggo storing dus ik kan niet werken. Ben maar terug mijn bed in gegaan voor een luie ochtend


En was het ook 'very easy'? :D

SV, ik ben dan wel benieuwd of je intervallen als zwaarder ziet dan je lange runs. Wat doe je liever/makkelijker?

Het was inderdaad heerlijk vanochtend! Had gehoopt dat het na die heftige buien van gisterenavond de komende dagen wat af zou koelen, maar laat ik het er op houden dat het goed is dat ik geen weervrouw ben. :+


Ja, dat tempo kan ik echt eeuwig volhouden voor mijn gevoel. Al zou ik als ik het heel lang moest doen wel op andere schoenen doen. De schoenen waar ik nu op liep hebben een heerlijk zachte zool maar ze zijn wat platter en zwaarder dan mijn favoriete schoenen dus mijn benen voelen er wat zwaarder/sluggish mee en mijn cadans ligt wat lager.

Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 13:53

Sokje leuke vraag! Ik kan intervallen en lange afstanden trailen best moeilijk vergelijken. Het is allebei op een andere manier zwaar.

Lange afstanden trailen vind ik vaak moeilijker en zwaarder tussen de oren en je krijgt gewoon op een gegeven moment hele zware benen die niet meer van de grond willen. Dan heb ik het wel over 42+ km op moeilijk terrein of in pittige weersomstandigheden.

Intervallen is meer zwaar op het conditievlak, qua ademhaling omdat je zo hoog zit in je hartslag.

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:12

Ik had trouwens mijn bestelling van Decathlon gister binnen gekregen incl stokken. Heb er nog niks mee gedaan uiteraard alleen even gekeken hoe handig ik ze met de trailrugzak mee kan nemen en dat gaat prima. Ze wegen bijna niks. Dus ze gaan me op dat vlak niet hinderen. Ik weet niet of ik voor mijn vakantie tijd krijg om ze te testen. Dit weekend ga ik volgens mij zaterdag ergens bij de Veluwe lopen. Mijn vriend moet daar zijn dus dropt me dan en ik loop dan naar een station.

Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:14

De Veluwe is een ruim begrip :P , maar altijd leuk om te lopen.

Net mijn tweede loopje gedaan, weer 10km, maar nu met 5x500m tempo terugnemen en proberen om in zone 2 te blijven. Dat is met een maximale hartslag van 122 bij mij, dus nogal een uitdaging met dit warme weer.

Afbeelding

Wel weer lekker gelopen.

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:30

Mijn vriend moet in de buurt zijn van Ede. Maar ik denk dat ik ergens bij de Hoge Veluwe mij eruit laat zetten of vraag of hij even een stukje verder wil rijden naar Kootwijk. Bij de Hoge Veluwe ben ik nog nooit geweest. Alleen dat is wel echt een eind lopen naar een station :')

Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:03

Daar moet je wel entree betalen hè, om in park de Hoge Veluwe te komen.
Kootwijk is wel erg tof.

Sokje_6
Berichten: 3931
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:36

Supervixen schreef:
Sokje leuke vraag! Ik kan intervallen en lange afstanden trailen best moeilijk vergelijken. Het is allebei op een andere manier zwaar.

Lange afstanden trailen vind ik vaak moeilijker en zwaarder tussen de oren en je krijgt gewoon op een gegeven moment hele zware benen die niet meer van de grond willen. Dan heb ik het wel over 42+ km op moeilijk terrein of in pittige weersomstandigheden.

Intervallen is meer zwaar op het conditievlak, qua ademhaling omdat je zo hoog zit in je hartslag.

Interessant! Thanks!

IMAY wat gaaf dat je dat zo lang vol kunt houden.

De Veluwe is prachtig. Ik vind zelf de Veluwezoom en omstreken net zo mooi als de Hoge Veluwe. Lijkt me heerlijk om daar te lopen.

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:03

Supervixen schreef:
Daar moet je wel entree betalen hè, om in park de Hoge Veluwe te komen.
Kootwijk is wel erg tof.


Ja dat van die intree zou mij niks uitmaken. Ik ga even kijken of ik een route kan maken van 15 tot 20km ongeveer want het zal wel weer warm zijn en dan vind ik dat eigenlijk wel genoeg.
Kootwijk is zeker mooi ben daar een paar keer geweest. Laatst nog bij Hoog Soeren gewandeld. En dat was al prachtig. Maar Ede blijft ook prachtig. En ik wil ook nog een keer omgeving Nunspeet hardlopen dus dat is ook een optie :')

Ik heb laatst de NS trail gelopen bij de Veluwezoom. Die is idd prachtig en kan ik makkelijk met de trein heen. Nu kan mijn vriend mij afzetten ergens en dan kan dat Iig ergens waar geen station is maar waar ik er wel heen kan lopen. Ergens waar ik dus met de trein niet snel heen ga omdat twee stations dan te ver uit elkaar zijn voor mij zo zie ik nog eens wat anders :j

RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:23

Ik doe hier allemaal hele leuke ideeën op qua trailen, iets wat ik dit najaar op wil gaan pakken. Veel plezier BeFunny!

SV, zeker een uitdaging! Zeker als je tussendoor je hartslag hoger hebt (ik vind dat altijd nog veel moeilijker dan alleen maar zone 1-2 lopen).

Vanmorgen een kort rondje gemaakt, half uur in zone 1. Gelukt, en in zijn geheel dribbelend/hardlopend! Ik ben vrij precies een jaar geleden begonnen met lopen en toen was dat echt onmogelijk (laag zone 3 was wel een beetje de max, en dan ging ik nauwelijks harder dan wandelen). Dus mooie progressie.

Deze week alles nog even rustig aan, vanaf volgende week ga ik weer 3x per week lopen en met Evy verder opbouwen naar de 10km. Heb er echt zin in!

Goof

Berichten: 29107
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:28

Wellicht ben je zaterdag bij mij in de buurt Befunny ;)

Ik heb vandaag mijn 1e 8km aan één stuk gelopen. Was heerlijk! Ben er blij mee. Komende zomer zit ik 6 weken op de Vrluwe en dan hoop ik echt een keer mijn 1e 10km in de bossen te kunnen lopen.

Afbeelding

Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:06

Wat goed Goof! Waar op de Veluwe ga je heen?

Goof

Berichten: 29107
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:14

Ik heb een stacaravan in Putten, dus daar ben ik ieder weekend en alle schoolvakanties ;)

Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:16

Niet echt bij mij in de buurt, dat is jammer.

Sokje_6
Berichten: 3931
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:23

Goof schreef:
Ik heb een stacaravan in Putten, dus daar ben ik ieder weekend en alle schoolvakanties ;)

Lijkt me fijn, zo'n vast plekje bij de Veluwe!


Hier net gegaan, maar het was een tegenvaller. :+ Ik vond het heerlijk koel weer met lichte regen (hou ik van tijdens hardlopen), dus ik had er zin in. 6x 1 minuut hardlopen met 3min wandelen tussendoor.
Na minuut 1 een totaal idiote hartslag die steeds weer naar de 180 ging en zelfs 196. :\ Na 2 minuten wandelen herstelde ie en minuut 3-6 hardlopen waren wel netjes. Maar bleh. Geen idee waardoor het komt. Dit was wel de eerste keer dat ik met muziek rende, misschien volgende keer maar niet doen.

Fenn

Berichten: 6211
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:53

Wat goed Goof, gefeliciteerd met je 8km!

Balen Sokje, al is het een goed teken dat degene daarna wel goed gingen. Misschien zat je gewoon even lastig in je ademhaling? Of inderdaad even wennen aan de muziek? Goed teken dat dit qua hartslag niet zo bleef in ieder geval.

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:11

@Goof, goed gedaan. Mooie afstand :j


Ik ben ook geweest net omdat ik vanavond geen tijd heb. En heb mezelf uitgedaagd met een interval training waarbij ik en mijn candans iets probeer te verhogen maar ook de snelheid

Mijn persoonlijke pr op de 5km moet te doen zijn om hem onder de 30min te krijgen

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Ik ben van plan Zaterdag, en dat zeg ik heeeel voorzichtig omdat ik niet zo'n goede relatie heb met mulle zandpaden :') Te starten bij de uitkijktoren van Kootwijkerzand en dan te lopen naar Apeldoorn en de bus daar te pakken vlakbij Apenheul naar station aleldoorn. Door het centrum van Apeldoorn lopen ga ik niet doen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 22-06-23 15:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Tiggs

Berichten: 7565
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:13

Goed bezig allemaal!
Ik loop bijna alles in de hoogste hartslagzone. Ik wil best langzamer lopen, maar op een gegeven moment is langzamer wandelen.. Ik ga vanavond weer 2* 15 minuten lopen.

ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:37

Inderdaad goed bezig allemaal, en ook nog best fanatiek met dit warme weer!
Gelukkig nu momenteel regen hier, hoop dat het daardoor wat af gaat koelen.

Mijn ouders logeren nu op de Veluwe op een park in Eerbeek, echt superfijn, nu kan ik vaak samen met mijn moeder trainen.
Dinsdag hadden we ons eerste loopje samen gemaakt, zo wat was het bloedje heet zeg.
Ik had in de ochtend alleen een rijstwafel gegeten, met appelstroop.
Na 10km kreeg ik me toch flinke buik krampen, echt heftig. Ik had het gevoel dat ik echt de bosjes in moest duiken, omdat het anders in mijn broek zou komen |(
Zo goed en zo kwaad als het ging probeerde ik het in te houden, want ik had geen schone kleding bij me, en moest nog naar huis fietsen.
En ik wist dat er een toiletgebouw was op het park, dat was nog maar 1,5 km.
Ik kreeg het gewoon helemaal koud, kippenvel zelfs, zo raar met die hitte.
Met pijn en moeite heb ik het gered tot de toilet gelukkig :D
Was echt een opluchting, maar ik vroeg me af, hoe kunnen mijn darmen nou zo van slag raken door een simpele rijstwafel?, die ik ook nog een uur voor onze loop had genomen, na het eten nog een uurtje gefietst en toen nergens last van.

Vandaag ging het gelukkig een stuk beter, mooie route gelopen op de Veluwe, tussen de nog slapende Schotse Hooglanders!
Mijn moeder liep 50 meter om, zo bang was ze er van!
Op het eind had ik me wel iets vergist in de afstand, hadden we er 18 km op zitten!
De laatste kilometers waren echt dorstig
Had nog even 5 versnellingen meegepakt, en dat ging nog wel lekker gelukkig.
Vanavond uit eten, want mijn vader is vandaag jarig :)

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:08

Ooo Ieris wat ellendig je loopje van Dinsdag. Ik had precies zo iets en geen toilet gebouw in de buurt dus toen het echt niet anders meer kon toch maar in de bosjes. Ik weet niet of dat door de rijstwafel komt. Ik denk bij mij toen te snel begonnen en te gestresst gelopen. Maar dat is echt echt niet fijn. Stel je voor er is geen toilet en ook geen bosjes? Ik zou me geen raad weten hoor.

Goof

Berichten: 29107
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:12

Supervixen schreef:
Niet echt bij mij in de buurt, dat is jammer.


Ja, jammer. Maar ik heb een auto en ben mobiel ;)
Zou het leuk vinden een keer af te spreken, maar gezien wat ik nu loop heb ik jou op dit moment weinig te bieden daarin haha.
Maar als je een keer een rustig loopje wil doen en op zoek wil naar wolven bij zonsopgang houd ik me aanbevolen!

Mooi tempo Befunny!
Jeetje Sokje, dat is wel een hele hoge hartslag.

Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:04

Dat maakt niks uit goof, ik loop ook wel eens met een vriendin iets van 8km op laag tempo en dan loop ik er zelf nog een aantal kms bij.

Ieris ik herken dat zo van die buikkramp! En inderdaad dat je het dan helemaal koud krijgt. Bizar hoe je lichaam werkt. Er is soms geen pijl op te trekken met eten.
Gefeliciteerd met je vader en eet smakelijk!

-Namiro-

Berichten: 1980
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:13

Heel herkenbaar Ieris! Vorige week waren er in dit topic veel lopers met buikkrampen dus ik denk echt dat het komt door het weer..
gelukkig heb je de wc gehaald! Ik heb ook al eens heel charmant achter een boom moeten plaatsnemen.. niet fijn! Maar wel een opluchting..

Gefeliciteerd met je vader en smakelijk eten!

Die 10 km komen er aan Goof! Je gaat hartstikke goed +:)+

Apart Sokje.. misschien onbewust verkeerd gaan ademhalen door de muziek? Ik laat me onbewust heel erg beïnvloeden door muziek.. ademhaling en tempo..

Ik sla vandaag even over. Het komt hier met bakken uit de lucht. Mijn vriend heeft net 7 km interval gedaan en je kon hem uitwringen. Hij had een regenjas aangedaan en kwam er thuis achter dat zijn muts een soort waterballon geworden was.. heel handig.

Ninus
Berichten: 1746
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:44

Het is wat met die grote boodschappen ja :+

Verder is iedereen goed bezig en mooie mijlpalen voor BF en Goof!

Ik ben nog onderweg en heb nog een rondje van een km of 12 voor de boeg. Het is bij ons in ieder geval droog en ik hoop ook wat afgekoeld.

Zaterdag staat er 32km op de planning en we gaan naar Appelscha, zin in!