[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:23

Ik heb midden in m'n pil strip een doorbraakbloeding gekregen. Nu las ik dus even een gedwongen stopweek in, slik meestal een stuk of 3 strips door. Ik heb echter net weer nieuwe doosjes pil gehaald, maar deze zijn anders dan de oude. Naam is wel hetzelfde. Laatste strip van de oude maar weg doen en straks weer beginnen met de nieuwe, of kan ik de oude ook nog gewoon gebruiken?

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:03

Je kan de oude ook nog prima gebruiken :)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 00:12

Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met het mirena spiraatje en acne? Ik heb 2 maanden geleden een spiraaltje laten zetten en heb nu helaas behoorlijke last van acne. Nu heb ik daar vroeger ook last van gehad en dat was voor mij ook de reden om toen de pil te gaan slikken (eerst diane daarna yasmin).
Ik vraag mij af of dit nog zal stabiliseren. Nu wil ik sowieso graag nog eventjes afwachten. Zeker omdat het voor de rest voor mij wel ideaal is! Tot nu toe nog niet echt ongesteld geworden, wat voor mij een verademing is aangezien ik eerst altijd plat in bed lag. Plus ik vergat de pil steeds in te nemen, dus dat ik er niet meer aan hoef te denken is ook ideaal.
Dus zijn er mensen die in het begin ook acne hadden? En is dit bij jullie nog minder geworden?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:11

Geen last van gehad. Ik ben zo iemand die zelden puistjes heeft. En als ik er dan een heb, dan midden op mijn neus/voorhoofd/kin

Maar wat je zegt, kan heel goed. De anticonceptiepil bevat veel vrouwelijke hormonen. En die zorgen ervoor dat je minder last hebt van acne. Het spiraaltje heeft maar een hormoon in zich en ook nog eens veel minder. Dus dat kan de reden zijn dat je acne nu weer op speelt.

Ik zou het even de tijd geven. Je lichaam maakt bij de overstap veel veranderingen door. Ik durf niet te zeggen of het rustiger wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:47

Yvettee schreef:
Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met het mirena spiraatje en acne? Ik heb 2 maanden geleden een spiraaltje laten zetten en heb nu helaas behoorlijke last van acne. Nu heb ik daar vroeger ook last van gehad en dat was voor mij ook de reden om toen de pil te gaan slikken (eerst diane daarna yasmin).
Ik vraag mij af of dit nog zal stabiliseren. Nu wil ik sowieso graag nog eventjes afwachten. Zeker omdat het voor de rest voor mij wel ideaal is! Tot nu toe nog niet echt ongesteld geworden, wat voor mij een verademing is aangezien ik eerst altijd plat in bed lag. Plus ik vergat de pil steeds in te nemen, dus dat ik er niet meer aan hoef te denken is ook ideaal.
Dus zijn er mensen die in het begin ook acne hadden? En is dit bij jullie nog minder geworden?

Ik had er bij het eerste spiraaltje flink wat last van. Ik ben ook overgegaan van de yasmin naar het spiraaltje. Na een half jaar was het weg, nu heb ik mijn 2e spiraaltje laten zetten en heb ik nergens last van. Er is dus hoop!

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:14

Yvettee schreef:

Ja ik heb er ook last van heb de spiraal nu zn 9 maanden en het is nog niet minder geworden.
Daarom ga ik hem er weer uit laten halen.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 00:32

Ah verschillende reacties dus, maar ook logisch natuurlijk dat het per persoon verschilt! Maar er is in ieder geval hoop, dus ik ga nog eventjes afwachten!

Verder las ik op internet ook dat er mensen het spiraaltje tegenlijk met de pil gebruiken. En de pil dan juist voor de vrouwelijke hormonen, om dingen zoals acne en haaruitval tegen te gaan. (dit zou dan kunnen ivm de kleine hoeveelheid hormonen die het spiraaltje afscheid) Maar minder hormonen zijn lijkt mij sowieso beter, dus ik ga nog even afwachten en duimen dat het minder wordt :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 01:54

Ik zou eerst eens kijken naar andere oplossingen, voeding enzo (chocola is natuurlijk een beruchte boosdoener...)
Mits je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk ;)

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:04

Chocolade is een fabeltje hihi :p

Ik zou het even de tijd geven tot je hem 3 maand tot half jaar hebt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:56

Ik heb een vraagje, hopelijk kunnen jullie me helpen.
Ik heb 7 januari een mirenaspiraal laten plaatsen. Dit is in het ziekenhuis gebeurd, en ik vond het 100% meevallen. De volgende dag had k al geen buikpijn meer etc.

Nu is het zo dat tot 2 maanden nadat dat ding gezet is, ik eigenlijk non stop ongesteld was. Niet qua pijn, wel qua bloed. Sinds begin van deze maand is dat iets minder, maar nog steeds loop ik zeker 3 tot 4 dagen per week met een tampon in. Vooral ’s morgens vroeg lijkt het erg te zijn (maar ik probeer dan ook altijd te slapen zonder tampon).

Is dit normaal? Moet ik de huisarts bellen of gaat dit vanzelf over?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:59

Misschien ligt het er ook aan dat je een tampon gebruikt? Nadat we probeerde de mijne te plaatsen (was mislukt, dinsdag nog eens, niks geforceerd oid) Werd mij geadviseerd ondanks dt hij niet geplaatst is geen tampons te gebruiken tegen het bloeden, ivm dat het bij de baarmoeder mond wat gevoelig is. Ik denk dat je het plekje blijft irriteren met de tampon. Je huisarts bellen kan vast geen kwaad.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:08

Het is niet abnormaal, maar als je ongerust bent kun je altijd de ha bellen. Zolang het minder wordt is er echter niet heel veel reden om ongerust te zijn :) Heb je al een check-up gehad?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:11

Nee, ik heb geen check-up gehad. Voor zover ik zelf kan voelen zit hij iig goed. Wel ben ik ongeveer n week na het plaatsen behoorlijk ziek geweest, en aangezien mij verteld was dat ik bij koorts moest bellen, ben ik toen naar de HA geweest. Zij heeft toen wel inwendig gevoeld en zei toen dat alles prima zat.

Maava: vanuit het ziekenhuis kreeg ik juist het advies om tampons te gebruiken, zodat niet je hele vagina zich vult met bloed, omdat dat gemakkelijk een infectie zou veroorzaken?

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:30

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn spiraaltje (ook de Mirena). Op 31 augustus laten zetten en toen 2 maanden lang ongesteld geweest, vervolgens toch wel zeker 2-3 maanden dat het steeds schommelde tussen paar dagen wel, dan weer een paar dagen niet.
Nu is dat gelukkig over en heb ik soms nog 1-2 dagen bloedverlies, echter zijn mijn touwtjes wel opeens langer geworden dus woensdag moet ik een echo laten maken om te kijken of de spiraal nog op zijn plek zit..

Na het zetten mocht ik trouwens de eerste 3-4 dagen geen tampon in, daarna wel weer gewoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:37

Ik heb even een vraagje op hormonaal gebied.

Heb een paar jaar de pil geslikt, nu bijna een jaar mee gestopt.
Veel vrouwen hebben, volgens mij, juist dat ze met de pil meer last hebben van hormonen.
Ik heb het juist andersom denk ik.
Ik ben dus gestopt en merk dat vanaf toen mijn buien erger zijn geworden. Was eerder alleen tijdens mn menstruatie een heks en had van die emo buien; nu heb ik dat veel vaker en eigenlijk de hele maand door.
Ook wordt ik vrij snel boos.
Omdat veel vrouwen het andersom ervaren kan ik er weinig over vinden. Ik vroeg me af of dit verklaarbaar is.
Zit er over te denken om toch weer met de pil te beginnen. Dit is niet echt gezellig zo.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:23

KoetJJs schreef:
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn spiraaltje (ook de Mirena). Op 31 augustus laten zetten en toen 2 maanden lang ongesteld geweest, vervolgens toch wel zeker 2-3 maanden dat het steeds schommelde tussen paar dagen wel, dan weer een paar dagen niet.
Nu is dat gelukkig over en heb ik soms nog 1-2 dagen bloedverlies, echter zijn mijn touwtjes wel opeens langer geworden dus woensdag moet ik een echo laten maken om te kijken of de spiraal nog op zijn plek zit..

Na het zetten mocht ik trouwens de eerste 3-4 dagen geen tampon in, daarna wel weer gewoon :)

Hoe voel je dat? := regelmatig zelf voelen of merk je dat?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:36

Niniane schreef:
Ik begin mij eigenlijk langzamerhand zorgen te maken over mijn vruchtbaarheid. Ik ben nu 22 jaar en ben zeker weten 10 tot 11 jaar al ongesteld. Lijkt wel alsof ik minder vloei en mijn zin in seks is veel lager dan het ooit geweest is(kan aan gewichtsverlies liggen, geen idee). Mijn nicht ging al op 34e in de overgang.

De kans is klein, maar het speelt wel in mijn hoofd. Zijn er hier meer mensen die ook iets soortgelijks hebben gehad?

Van mij niet echt soortgelijk, maar ik merk wel dat mijn cyclus en de reacties van mijn lijf doorheen de tijd veranderen. Vroeger had ik nooit pijn aan mijn borsten voor menstruatie, nu bijna altijd. ik merk sinds het laatste anderhalf jaar ook dat ik minder vloei. Ik zou het nog even aankijken, misschien is het gewoon wat verandering van hormonen doordat je ouder wordt/je seksuele activiteit veranderd is? Dat is toch wat ik bij mezelf denk :)

Iets anders: vorige week woensdag was ik bij de gyneacoloog (voor informatie over de Gynefix) en bij een klein onderzoekje om te zien of alles normaal was, zag hij dat ik juist die dag een eisprong had gehad. Maar nu heb ik gisteren mijn regels gekregen, dus dat lijkt me sterk. Ik lees op Internet dat twee eisprongen in een cyclus niet mogelijk zijn. Iemand die er misschien een andere verklaring voor heeft (behalve dat de gyn gewoon gemist is)?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:40

Je luteale fase kan ook (een keer) kort zijn.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:38

Zo kort dat het echt maar 5 dagen is in plaats van 14? Ik dacht dat dat altijd, sowieso, 14 dagen was :)

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:00

maava schreef:
KoetJJs schreef:

Inderdaad regelmatig zelf voelen. Ik ben jaren lang aan de pil geweest dus ben nog een beetje huiverig over dat zoiets goed blijft zitten en bang dat 'ie verkeerd zou gaan zitten. En nu vertrouw ik het al helemaal niet meer :+

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:09

KoetJJs schreef:
maava schreef:

Inderdaad regelmatig zelf voelen. Ik ben jaren lang aan de pil geweest dus ben nog een beetje huiverig over dat zoiets goed blijft zitten en bang dat 'ie verkeerd zou gaan zitten. En nu vertrouw ik het al helemaal niet meer :+

En ik dacht mooi ik kan dat ding voor 5 jaar vergeten en daarna gewoon vervangen :+
Laat hem zo zetten bij de gynaecoloog, zal vragen voor nog meer tips en info.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:18

Je hoeft er ook niet elke dag aan te voelen hoor :D

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:50

Zoiets had ik ook niet verwacht nee, maar mij kennende ga ik nu wel vaak checken :')

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:32

Net terug van de gynaecoloog, daar ook niet gelukt om het spiraaltje te zetten. -O- afspraak gemaakt om volgende week het nog eens onder een roesje te proberen, gaat dan vast wel goed.
Wel jammer dat het de eerste twee pogingen mislukt waren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:38

Miiej schreef:
Yvettee schreef:

Ja ik heb er ook last van heb de spiraal nu zn 9 maanden en het is nog niet minder geworden.
Daarom ga ik hem er weer uit laten halen.

Acne komt niet door het spiraaltje maar door het stoppen met de pil. De pil onderdrukt puistjes