Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:08

Als nu verplicht zou moeten testen ben ik positief. Omdat ik pas een besmetting heb doorgemaakt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:37

MyWishMax schreef:
bigone schreef:
Ze rekenden op een bepaalde hoeveelheid, aan de hand daarvan zijn de prikschemas opgesteld en toen de vaccins op waren hadden ze mensen over. En de managers waren toen al geënt dus niks voorkruipen oid.

Maar waarom kregen ze meer vaccins als die nodig waren voor de groepen die de overheid heeft vastgesteld als 1e groep?

Een manager die nu meewerkt op de afdeling, die zou ik rekenen onder het normale personeel, want die taken neemt hij over. Maar sowieso zoveel vaccins bestellen dat je de groepen kan inenten die nu aan de beurt zijn en extra voor de managers snap ik niet. Vooral als er dus 100 mensen teleurgesteld moeten worden die er wel recht op hadden op dit moment vanuit de overheid.

Die volgorde kan je het niet mee eens zijn, maar houd je er gewoon aan en ga niet zelf een volgorde bepalen. Want heel NL wil nu ingeënt worden, oke iedereen die sowieso het vaccin wil.

Het lijkt mij nu juist belangrijk om te zorgen dat de groepen geënt worden die nu aan de beurt zijn en niet alvast wat extra mensen meenemen die nog niet aan de beurt zijn. Er zijn nog niet genoeg vaccins, dus gebruik degene die er zijn voor die groepen.

Zie het linkje dat ik eerder postte. Er wordt uitgegaan van 5 dosissen per flacon, op basis daarvan kreeg Meander voldoende vaccins en zouden er nog 100 nageleverd worden, genoeg voor de noodzakelijke groep.

Echter, door goed opzuigen gingen er 6 dosissen uit de meeste flacons en hadden ze dus over. Er werd besloten om met de extra dosissen de obstetrie en diens managers te vaccineren. Toen er nog 100 mensen moesten (die dus met de nalevering zouden komen) werd vanuit centrale distributie aangegeven dat die niet meer kwamen omdat andere zkh tekort hadden en Meander de noodzakelijke mensen al had gevaccineerd. Vervelend genoeg waren er toen al managers gevaccineerd en sommige verloskundige nog niet.
Iets meer nuance dus, dan “ikke wel en jullie niet want ik ben belangrijker”

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:40

Maar waarom zijn die verloskundigen niet eerder dan die managers gevaccineerd met die extra, onvoorziene dosissen? Ook met extra, onvoorziene dosissen begrijp ik de volgorde niet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:43

Ann schreef:
Maar waarom zijn die verloskundigen niet eerder dan die managers gevaccineerd met die extra, onvoorziene dosissen? Ook met extra, onvoorziene dosissen begrijp ik de volgorde niet?

Ik neem aan omdat je gewoon iedereen inplant in de aankomende dagen obv aantal verwachte vaccins. En de managers wellicht gewoon eerder konden dan de vk en dus toevallig nu eerder aan de beurt waren.
Je plant gewoon 5 dagen waarop mensen kunnen komen om te vaccineren en die manager dacht eerder “ik ga vandaag” dan die vk.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:46

Met de schaarste die er is qua vaccins, had ik de planning anders gedaan. Eerst de mensen in de 'vuurlinie' en dan pas de rest. Maar dat zal gemakkelijk gezegd zijn...

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:49

Je hebt maar 5 dagen na ontdooiing dus je zal dan gewoon snel moeten schakelen. De meeste zkh die ik heb gehoord hebben gewoon gezegd “die 5 dagen kun je komen, vrije inloop” en toen bleek dat er vaccins over bleven diezelfde uitnodiging ook gestuurd naar andere acute zorgmedewerkers aangezien die vaccins toch al ontdooit waren.
Ik neem aan dat de meeste medewerkers dan komen voor of na hun dienst dus enigzins zelf inplannen. En dan zal het ongetwijfeld zo zijn dat er managers zijn geweest die eerder een momentje hadden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:51

Ann schreef:
Met de schaarste die er is qua vaccins, had ik de planning anders gedaan. Eerst de mensen in de 'vuurlinie' en dan pas de rest. Maar dat zal gemakkelijk gezegd zijn...

Dat was ook eerst de planning.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:56

rien10 schreef:
Winged schreef:
Ben dan wel benieuwd hoe het zit met valse testen. Zoals al eerder opgemerkt in dit topic: het ene moment ben je nog negatief, een paar dagen later toch positief. Je zou eigenlijk voor die testdagen iedereen al een week in isolatie moeten laten zitten, dan iedereen testen.

Dat is dan toch gewoon een besmetting?

Klopt. Maar als je op datum x een test hebt gedaan omdat de hele gemeente (noem maar wat) op die dag moet testen en die is negatief.... Je denkt dat je inderdaad negatief bent máár je blijkt een periode daarvoor toch besmet te zijn. En je test een paar dagen later niet weer. Dan blijf je natuurlijk besmetten omdat je denkt dat je negatief bent. Beetje kromme uitleg wel :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:04

En waarom ga je een paar dagen later weer testen dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:08

Dan heb je dus een vals negatief Winged. Daar kom je pas achter als je ziek wordt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:08

Cer schreef:
En waarom ga je een paar dagen later weer testen dan?

Ik niet, maar er zijn mensen die dat wel hebben gehad.

Ik wil alleen maar zeggen dat een bulk-test mogelijk niet volledig betrouwbaar is omdat de incubatietijd een factor is waar rekening mee moet worden gehouden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:09

Niets is 100% zeker. Helemaal niets. En zeker met Corona niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:11

Wat wel zeker is: ik mag zaterdag naar de Lansingerland Corona test. Jippie. Twee keer testen in één week. Ben benieuwd of ik weer een hoestreflex krijg. Van de week hoestte ik die tester vol in zijn gezicht. "Geeft niet mevrouw, het is een reflex. Daar kunt u niets aan doen. Gelukkig heeft u niet over mij heen gekotst." Ik zou echt geen tester willen zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:13

Het ligt er helemaal aan hoe besmettelijk je bent ... als je negatief test omdat je virusload niet hoog is, ben je op dat moment ook niet aan het besmetten... Als later je incubatietijd langer is, dan kan je zieker zijn, hogere virusload hebben, en wel detecteerbaar dmv test...
Zoiets zou kunnen toch?

@Rien: :oo _O-

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:44

Die arme testers, er zal maar overgegeven worden over je heen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:55

Bloodymary schreef:
Raar dan dat als ik bij Iberia voor morgen een vlucht van Londen naar Madrid wil boeken dit wel kan... Nog 4 stoelen beschikbaar staat er. En dat je een gezondheidsverklaring in moet vullen. That's it.

Kom je bij de poort en geen residencia, doei :evaw:

Ja en iemand die de boel wíl verzieken (letterlijk) zal daar best een omweg voor vinden. Raar of crimineel?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:59

Rien :') :')

In West-Vlaanderen is het eerste geval van de zuid-afrikaanse variant ontdekt.
Was bij iemand die niet naar Zuid-Afrika geweest is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:02

Ann schreef:

Dat zei prof Snoeck ook.
Zijn argument was dat je anders misschien geen personeel meer overhoudt om te vaccineren moest er een derde golf aankomen.
Hij heeft wel een punt natuurlijk :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:05

Pandora2 schreef:
Ann schreef:

Dat zei prof Snoeck ook.
Zijn argument was dat je anders misschien geen personeel meer overhoudt om te vaccineren moest er een derde golf aankomen.
Hij heeft wel een punt natuurlijk :Y)

Hier gebeurt dat parallel. Medisch personeel (incl. eerste lijn admin in de ziekhuizen) en de bejaardencentra (bewoners en personeel gelijk). Ziekenhuis per ziekenhuis, bejaarcentru per bejaardencentrum. De filosofie is die risico-bubbels integraal vaccineren. Bezoek aan bejaardencentrum is nu verboden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:12

Voor zover ik weet gaat het hier in Belgie ook zo inderdaad.
Eerst WZC bewoners en personeel. Vanaf volgende week personeel ziekenhuizen.

Maar prof Snoeck doelde dus op eerst enkel en alleen de volledige eerstelijnszorg.

In Madrid geraken ze er stilaan een beetje door zag ik op tv. Wat een ellende hebben ze daar nog bij op hun dak gekregen :x

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:36

Pandora2 schreef:
In Madrid geraken ze er stilaan een beetje door zag ik op tv. Wat een ellende hebben ze daar nog bij op hun dak gekregen :x

Klopt. Voor Cóvid echter is het een defacto +:)+ beperking dat de mobiliteit minder is.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:42

Las net dat in Frankrijk waarschijnlijk avondklok vanaf 18 uur komt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:45

SandravdB schreef:

...maar, maar, hoe kunnen ze dat handhaven dan??? ;) :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:50

SandravdB schreef:

Daar is gisteren over vergaderd en vanavond wordt de uitslag van dit overleg gecommuniceerd met het volk→ wij dus :j
Ik ben benieuwd, want er is ook nog mogelijkheid dat er een avondklok komt en een weekend lock down. Dit heeft met name met de ongerustheid te maken over de UK variant, die nu 1% van de besmettingen uitmaakt. De cijfers in Frankrijk zijn nog niet zo slecht (wel in sommige rode zones), maar men kijkt erg naar de buurlanden (UK, Ierland) en men wil een eventuele landelijke explosie voor zijn. Want de zorg is hier natuurlijk ook gewoon moe.
De avondklok is er al in 25 regio's en het criteria is 200 besmette gevallen per 100.000 betekent code rood en avond klok. Misschien dus vanaf morgen voor het hele land deze maatregel. Ik vind het best.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-01-21 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:00

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 14-01-21 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt