Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
karuna schreef:Citaat:Als Nederland nu niet meteen doorpakt in het beteugelen van het aantal coronabesmettingen, zullen de gevolgen niet te overzien zijn. Dat schrijft de Nederlandse Vereniging voor Medische Microbiologie vandaag aan het RIVM, na de aankondiging van extra maatregelen in het hele land. De artsen stellen dat nu niet optreden uiteindelijk tot meer schade zal leiden. "Alleen drastische maatregelen in de beginfase kunnen het risico voor burgers beperken."
De artsen hebben data van het virus bestudeerd uit andere bronnen en concluderen dat informatie op de RIVM-site "ernstig achterloopt en niet compleet is". Ze verwijten het RIVM niet voldoende op coronacontacten te testen.
Dat is geen misselijke kritiek van deskundigen
MizzMontana schreef:Zijn in die gemeente veel besmettingen Pandora?
Citaat:Viroloog vindt maatregelen verstandig
Viroloog Menno de Jong van het Amsterdam UMC noemde de nieuwe maatregelen die het kabinet vandaag nam om de uitbraak van het coronavirus in te dammen "een heel verstandig besluit". Hij zei dat de maatregelen met name zijn genomen om de druk op de gezondheidszorg te verminderen. "In Brabant staat er een aantal ziekenhuizen nu al onder druk, terwijl we nog relatief aan het begin van de epidemie staan."
Saskia9 schreef:Dan hadden ze dat wel mede gedeeld lijkt me als er grenzen gesloten gaan worden?
Weet iemand dat eigenlijk, kun je gewoon nog de grens over naar België bijvoorbeeld? Of het openbaar vervoer van België naar Nederland?
Citaat:Twee weken geleden waren er in Italië twee stromingen. Er bestonden twee prototypische reacties op de dreiging van het virus, zoals op dit moment in Nederland. Er waren mensen die de ernst van de situatie benadrukten en er was de relativerende school van laconieke lieden die de onrust hoofdschuddend gadesloegen, waartoe ik zelf behoorde. Ik dacht, zoals zovelen, dat het virus een soort griepje was dat alleen voor ouderen en zieken een serieuze bedreiging vormde en ik meende dat alle maatregelen om verdere besmetting in te dammen nodeloos paniek veroorzaakten en zinloos waren omdat een pandemie toch niet te voorkomen zou zijn.
Dat allerlaatste geloof ik misschien nog steeds, maar voor het overige zijn mij de schellen van de ogen gevallen. Omdat ik in Italië woon en de situatie van nabij meemaak, ben ik in de loop van de afgelopen twee weken gaan inzien dat mijn eerdere laconieke reactie volkomen ongepast was. En ik ben niet de enige die geschrokken van mening is veranderd. De relativerende denktrant is in Italië volledig ingehaald door een uiterst zorgwekkende realiteit. Er is nog maar één stroming over en dat is de stroming die de apocalyps het hoofd probeert te bieden.
Om te beginnen is de ziekte die het virus veroorzaakt geen griepje. Het Covid-19-virus is waarschijnlijk tussen de dertig en veertig keer dodelijker dan een griepvirus. Artsen in Italië vertellen in alle media over heel erg lelijke en nare longontstekingen. Veel patiënten moeten kunstmatig beademd worden. Vaak is een endotracheale intubatie nodig. Niet weinigen worden veertien dagen lang verdoofd op hun buik gelegd met een buis in de luchtpijp. Ook jongeren worden getroffen. De meeste mensen genezen op zo’n manier wel, maar ouderen of patiënten met andere complicaties kunnen soms niet worden gered.
Daarbij is het virus uiterst besmettelijk, veel besmettelijker dan griep. Chinese wetenschappers hebben aangetoond dat zeven mensen zijn besmet in een bus in Wuhan door één drager van het virus. Sommigen zaten vier rijen van hem verwijderd. Een van hen is zelfs besmet geraakt door de ziektekiemen die in de bus waren blijven hangen nadat de drager van het virus al was uitgestapt.
bigone schreef:Mindim schreef:Ik ben thuismoeder met astma en man op zee, had graag mijn zoon thuis gehouden van school.
Hoe moeilijk kan het dan zijn, gewoon ziekmelding doen op school .
Saskia9 schreef:Dan hadden ze dat wel mede gedeeld lijkt me als er grenzen gesloten gaan worden?
Weet iemand dat eigenlijk, kun je gewoon nog de grens over naar België bijvoorbeeld? Of het openbaar vervoer van België naar Nederland?
Mindim schreef:bigone schreef:Hoe moeilijk kan het dan zijn, gewoon ziekmelding doen op school .
Heb er inderdaad over gedacht, maar als school gewoon door gaat, dan raakt hij enorm ver achter. Dit is niet een paar dagen en het is over. Dat is een beetje het punt, als scholen dicht zouden gaan, dan loopt niemand achter.
Arabesk schreef:Duidelijke column:
https://www.hpdetijd.nl/columns/nederla ... HOVwSsE9tUCitaat:Twee weken geleden waren er in Italië twee stromingen. Er bestonden twee prototypische reacties op de dreiging van het virus, zoals op dit moment in Nederland. Er waren mensen die de ernst van de situatie benadrukten en er was de relativerende school van laconieke lieden die de onrust hoofdschuddend gadesloegen, waartoe ik zelf behoorde. Ik dacht, zoals zovelen, dat het virus een soort griepje was dat alleen voor ouderen en zieken een serieuze bedreiging vormde en ik meende dat alle maatregelen om verdere besmetting in te dammen nodeloos paniek veroorzaakten en zinloos waren omdat een pandemie toch niet te voorkomen zou zijn.
Dat allerlaatste geloof ik misschien nog steeds, maar voor het overige zijn mij de schellen van de ogen gevallen. Omdat ik in Italië woon en de situatie van nabij meemaak, ben ik in de loop van de afgelopen twee weken gaan inzien dat mijn eerdere laconieke reactie volkomen ongepast was. En ik ben niet de enige die geschrokken van mening is veranderd. De relativerende denktrant is in Italië volledig ingehaald door een uiterst zorgwekkende realiteit. Er is nog maar één stroming over en dat is de stroming die de apocalyps het hoofd probeert te bieden.
Om te beginnen is de ziekte die het virus veroorzaakt geen griepje. Het Covid-19-virus is waarschijnlijk tussen de dertig en veertig keer dodelijker dan een griepvirus. Artsen in Italië vertellen in alle media over heel erg lelijke en nare longontstekingen. Veel patiënten moeten kunstmatig beademd worden. Vaak is een endotracheale intubatie nodig. Niet weinigen worden veertien dagen lang verdoofd op hun buik gelegd met een buis in de luchtpijp. Ook jongeren worden getroffen. De meeste mensen genezen op zo’n manier wel, maar ouderen of patiënten met andere complicaties kunnen soms niet worden gered.
Daarbij is het virus uiterst besmettelijk, veel besmettelijker dan griep. Chinese wetenschappers hebben aangetoond dat zeven mensen zijn besmet in een bus in Wuhan door één drager van het virus. Sommigen zaten vier rijen van hem verwijderd. Een van hen is zelfs besmet geraakt door de ziektekiemen die in de bus waren blijven hangen nadat de drager van het virus al was uitgestapt.
Eleeke schreef:Middelbare school ?
Bij ons gaat er zoveel digitaal dat ik hem zelf wel aan het werk kan zetten en gewoon het rooster aanhouden dat ze al hebben.
Mijn zoon hoest, ik hoest en ben risicogroep dus ik verwacht dat we volgende week samen thuis zitten