De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:17

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:17

karuna schreef:
Citaat:
Als Nederland nu niet meteen doorpakt in het beteugelen van het aantal coronabesmettingen, zullen de gevolgen niet te overzien zijn. Dat schrijft de Nederlandse Vereniging voor Medische Microbiologie vandaag aan het RIVM, na de aankondiging van extra maatregelen in het hele land. De artsen stellen dat nu niet optreden uiteindelijk tot meer schade zal leiden. "Alleen drastische maatregelen in de beginfase kunnen het risico voor burgers beperken."

De artsen hebben data van het virus bestudeerd uit andere bronnen en concluderen dat informatie op de RIVM-site "ernstig achterloopt en niet compleet is". Ze verwijten het RIVM niet voldoende op coronacontacten te testen.

Dat is geen misselijke kritiek van deskundigen :oo

Dat is zeker geen misselijke kritiek nee! De maatregels die nu genomen zijn zijn ook weer maatregels van lik m’n .....

Doorpakken die handel, des te sneller zijn we er vanaf!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:18

MizzMontana schreef:
4 grote musea ook dicht voorlopig.

Volgens mij gaan (bijna) alle musea in Nederland per direct dicht.

Zie op internet dat zangdiensten (kerkdiensten?) worden afgelast. Gemeente Hardenberg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:20

Ik ben thuismoeder met astma en man op zee, had graag mijn zoon thuis gehouden van school.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:21

De meningen verschillen tussen microbiologen en virologen:
Citaat:
Viroloog vindt maatregelen verstandig
Viroloog Menno de Jong van het Amsterdam UMC noemde de nieuwe maatregelen die het kabinet vandaag nam om de uitbraak van het coronavirus in te dammen "een heel verstandig besluit". Hij zei dat de maatregelen met name zijn genomen om de druk op de gezondheidszorg te verminderen. "In Brabant staat er een aantal ziekenhuizen nu al onder druk, terwijl we nog relatief aan het begin van de epidemie staan."

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:21

Ik reed net de grens over bij zundert en stond allemaal douane, vraag me toch serieus af of de grens met brabant nu echt 'dicht' gaat. Misschien was het ook gewoon toeval natuurlijk.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:23

Overigens hebben wij gisteravond het pop-up college over Corona gekeken dat werd getipt, echt een aanrader om te kijken!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:24

Dan hadden ze dat wel mede gedeeld lijkt me als er grenzen gesloten gaan worden?

Weet iemand dat eigenlijk, kun je gewoon nog de grens over naar België bijvoorbeeld? Of het openbaar vervoer van België naar Nederland?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:24

Mindim schreef:
Ik ben thuismoeder met astma en man op zee, had graag mijn zoon thuis gehouden van school.

Hoe moeilijk kan het dan zijn, gewoon ziekmelding doen op school .

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:25

k_m schreef:
Ik reed net de grens over bij zundert en stond allemaal douane, vraag me toch serieus af of de grens met brabant nu echt 'dicht' gaat. Misschien was het ook gewoon toeval natuurlijk.

Oeh...denk niet dat het zo is hoor! Misschien gaan ze temperatuur meten bij die grens?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:25

Saskia9 schreef:
Dan hadden ze dat wel mede gedeeld lijkt me als er grenzen gesloten gaan worden?

Weet iemand dat eigenlijk, kun je gewoon nog de grens over naar België bijvoorbeeld? Of het openbaar vervoer van België naar Nederland?

Ik heb het net gedaan, dus kan zeker wel. Echt sluiten zal ook wel niet, wellicht koorts meten?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:26

Duidelijke column:

https://www.hpdetijd.nl/columns/nederla ... HOVwSsE9tU

Citaat:
Twee weken geleden waren er in Italië twee stromingen. Er bestonden twee prototypische reacties op de dreiging van het virus, zoals op dit moment in Nederland. Er waren mensen die de ernst van de situatie benadrukten en er was de relativerende school van laconieke lieden die de onrust hoofdschuddend gadesloegen, waartoe ik zelf behoorde. Ik dacht, zoals zovelen, dat het virus een soort griepje was dat alleen voor ouderen en zieken een serieuze bedreiging vormde en ik meende dat alle maatregelen om verdere besmetting in te dammen nodeloos paniek veroorzaakten en zinloos waren omdat een pandemie toch niet te voorkomen zou zijn.

Dat allerlaatste geloof ik misschien nog steeds, maar voor het overige zijn mij de schellen van de ogen gevallen. Omdat ik in Italië woon en de situatie van nabij meemaak, ben ik in de loop van de afgelopen twee weken gaan inzien dat mijn eerdere laconieke reactie volkomen ongepast was. En ik ben niet de enige die geschrokken van mening is veranderd. De relativerende denktrant is in Italië volledig ingehaald door een uiterst zorgwekkende realiteit. Er is nog maar één stroming over en dat is de stroming die de apocalyps het hoofd probeert te bieden.

Om te beginnen is de ziekte die het virus veroorzaakt geen griepje. Het Covid-19-virus is waarschijnlijk tussen de dertig en veertig keer dodelijker dan een griepvirus. Artsen in Italië vertellen in alle media over heel erg lelijke en nare longontstekingen. Veel patiënten moeten kunstmatig beademd worden. Vaak is een endotracheale intubatie nodig. Niet weinigen worden veertien dagen lang verdoofd op hun buik gelegd met een buis in de luchtpijp. Ook jongeren worden getroffen. De meeste mensen genezen op zo’n manier wel, maar ouderen of patiënten met andere complicaties kunnen soms niet worden gered.

Daarbij is het virus uiterst besmettelijk, veel besmettelijker dan griep. Chinese wetenschappers hebben aangetoond dat zeven mensen zijn besmet in een bus in Wuhan door één drager van het virus. Sommigen zaten vier rijen van hem verwijderd. Een van hen is zelfs besmet geraakt door de ziektekiemen die in de bus waren blijven hangen nadat de drager van het virus al was uitgestapt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:28

Dat lijkt me logischer inderdaad!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:29

Hier Raalte ook al melding van iemand met Corona

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:30

bigone schreef:
Mindim schreef:

Heb er inderdaad over gedacht, maar als school gewoon door gaat, dan raakt hij enorm ver achter. Dit is niet een paar dagen en het is over. Dat is een beetje het punt, als scholen dicht zouden gaan, dan loopt niemand achter.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:31

Saskia9 schreef:

Vanmiddag iig nog geen rare dingen gezien.

Ik wens ze trouwens veel geluk als ze alle grensovergangen willen sluiten.... de Nederlandse en Belgische wegen gaan hier bijna naadloos in elkaar over (al hoewel, de wegen in België zijn wel een stuk slechter onderhouden en dat zie je precies op de grens)

Heel veel kleinere polderwegen waar je bijna niet door hebt dat je de grens al over bent....

Zero problemen gehad via gemeente Woensdrecht naar Essen en via Kalmthout over Putte terug naar Ossendrecht.

Tanken trouwens ook heel erg goedkoop in België op het moment. Betaalde €1,209 per liter.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:32

Mindim: even overleggen of je zijn lesboeken mee mag nemen (en die dan ophalen voor of na schooltijd)? Er is vast wel iets mogelijk.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:33

@mvdende, ik woon ook in die buurt idd. Vandaag nergens wat gezien. Maar gingen net naar zundert en daar zagen we 3 douane bussen bij de grens, een uur later stonden ze er nog. Maar ik zeg absoluut niet dat het dicht gaat he! Wij vonden het wel erg opvallend. In Baarle nassau zag ik niks richting hoogstraten.

Ik werk zelf als vastgoed fotograaf, ik kom dagelijks bij 4/5 woningen, in het brabantse voornamelijk.. Wij beginnen ons ook zorgen te maken en wachten beetje op verdere richtlijnen van het bedrijf..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:34

Nou dat was duidelijk, maar afmelden voor etentje morgen avond niet gewenst het valt allemaal wel mee. 8)7

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:35

Marcella schreef:
Nou dat was duidelijk, maar afmelden voor etentje morgen avond niet gewenst het valt allemaal wel mee. 8)7

Dan heb je plots morgen koorts, 'Sorry kan niet komen.'

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:35

Wanneer zou de volgende persconferentie zijn ... 8-)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:36

Mindim schreef:
bigone schreef:

Heb er inderdaad over gedacht, maar als school gewoon door gaat, dan raakt hij enorm ver achter. Dit is niet een paar dagen en het is over. Dat is een beetje het punt, als scholen dicht zouden gaan, dan loopt niemand achter.

Middelbare school ?
Bij ons gaat er zoveel digitaal dat ik hem zelf wel aan het werk kan zetten en gewoon het rooster aanhouden dat ze al hebben.

Mijn zoon hoest, ik hoest en ben risicogroep dus ik verwacht dat we volgende week samen thuis zitten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:36

Arabesk schreef:
Duidelijke column:

https://www.hpdetijd.nl/columns/nederla ... HOVwSsE9tU

Citaat:
Twee weken geleden waren er in Italië twee stromingen. Er bestonden twee prototypische reacties op de dreiging van het virus, zoals op dit moment in Nederland. Er waren mensen die de ernst van de situatie benadrukten en er was de relativerende school van laconieke lieden die de onrust hoofdschuddend gadesloegen, waartoe ik zelf behoorde. Ik dacht, zoals zovelen, dat het virus een soort griepje was dat alleen voor ouderen en zieken een serieuze bedreiging vormde en ik meende dat alle maatregelen om verdere besmetting in te dammen nodeloos paniek veroorzaakten en zinloos waren omdat een pandemie toch niet te voorkomen zou zijn.

Dat allerlaatste geloof ik misschien nog steeds, maar voor het overige zijn mij de schellen van de ogen gevallen. Omdat ik in Italië woon en de situatie van nabij meemaak, ben ik in de loop van de afgelopen twee weken gaan inzien dat mijn eerdere laconieke reactie volkomen ongepast was. En ik ben niet de enige die geschrokken van mening is veranderd. De relativerende denktrant is in Italië volledig ingehaald door een uiterst zorgwekkende realiteit. Er is nog maar één stroming over en dat is de stroming die de apocalyps het hoofd probeert te bieden.

Om te beginnen is de ziekte die het virus veroorzaakt geen griepje. Het Covid-19-virus is waarschijnlijk tussen de dertig en veertig keer dodelijker dan een griepvirus. Artsen in Italië vertellen in alle media over heel erg lelijke en nare longontstekingen. Veel patiënten moeten kunstmatig beademd worden. Vaak is een endotracheale intubatie nodig. Niet weinigen worden veertien dagen lang verdoofd op hun buik gelegd met een buis in de luchtpijp. Ook jongeren worden getroffen. De meeste mensen genezen op zo’n manier wel, maar ouderen of patiënten met andere complicaties kunnen soms niet worden gered.

Daarbij is het virus uiterst besmettelijk, veel besmettelijker dan griep. Chinese wetenschappers hebben aangetoond dat zeven mensen zijn besmet in een bus in Wuhan door één drager van het virus. Sommigen zaten vier rijen van hem verwijderd. Een van hen is zelfs besmet geraakt door de ziektekiemen die in de bus waren blijven hangen nadat de drager van het virus al was uitgestapt.

Was dat van die bus niet ontkracht?

Als het echt zo besmettelijk is vrees ik dat we al weken hopeloos verloren zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:38

Eleeke schreef:
Middelbare school ?
Bij ons gaat er zoveel digitaal dat ik hem zelf wel aan het werk kan zetten en gewoon het rooster aanhouden dat ze al hebben.

Mijn zoon hoest, ik hoest en ben risicogroep dus ik verwacht dat we volgende week samen thuis zitten

Middelbare school inderdaad, met veel digitaal lesmateriaal. Ik zal eens een berichtje doen naar school. Ik zal vast de enige niet zijn.