Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:42

O gelukkig ben niet de enige zonder talent haha.

Mijn familie is inderdaad ook totaal niet sportief, ik ben de enige die sport.
Nou ben ik zelf ook jaren minder sportief geweest, toen mn kinderen klein waren reed ik wel paard 2x per week en was meer echt niet mogelijk aan sport met mijn partner toen. Die 2x was al een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.

Ik heb voor volgende week nog een extra afspraak bij de fysio, had pas 14 mei een afspraak. Nu dus gelukkig plekje vrij. M’n voet doet nog wel pijn. Verder zware benen maar niet echt overdreven. Ook lekker gefietst naar werk, gisteren wandelingetje gemaakt en straks weer. Ben alleen super moe nog.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:45

Die vermoeidheid kan nog wel even aanhouden.
Ik word meestal ook ziek, een of twee weken na de marathon.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:49

Muppetmayo was dit bij VS? Het is wel een vrij kleine winkel. Ik heb een heel standaard maat dus dat heb ik zelf niet gemerkt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:57

Hier ook geen talent, zeg meestal maar dat ik meedoen aan het NK bordspellen. Dat is vrije inschrijving en doe mee omdat ik van spellen hou, niet om de winst :') .

Welke maat heb je Muppet? Ik heb maat 41 en van hardloopschoenen 42 met redelijk brede voeten. Ik ging in de winkel gewoon voor de mannenschoenen. Die zijn vaak nog mooier ook. Ik haat roze :+ .

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:04

Haha dat is een goede Eef!

Ik maak altijd grapjes met m’n dochter. Als de ene wat laat vallen of iets anders dom doet, zegt de ander; wat kan je nou eigenlijk wel. :')

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:16

Voor schoenen kijk en voel ik gewoon de schoen. Ik heb er wel echt heel veel moet ik bekennen.
1 paar trailschoenen
1 paar bootcamp schoenen
1 paar die eigenlijk wel klaar is maar met korte loopjes (met risico op modder vooral) toch aan gaan
1 paar die nu 5/600km hebben gelopen (vorig jaar november gekocht oeps)
en mijn nieuwe paar, die hebben er nu bijna 100km op zitten sinds de aankoop 3 weken geleden.
=5 paar O:)

ik overweeg nog een wedstrijdpaar met carbon. Sinds ik dat gevoeld heb denk ik wel echt, wauw!
Maar voor nu gaan we dat eens even lekker niet doen en gewoon trainen om sneller te worden ipv betalen :+ .

MuppetMayo heb je nog een andere winkel in de buurt? En anders zou je nog kunnen kiezen om eerst de loopanalyse te doen (zou ze al wel 4 paar laten bestellen overigens) en dan kijken in welke richting je moet zoeken met die analyse en die 4 paar.
Vind het wel lastig idd als je vooraf moet zeggen wat je fijn vind. Zeker als je "nieuw" bent. Denk wel dat het slim is om naar andere schoenen te kijken idd als ze 6 jaar oud zijn :')

Wat goed dat je nu naar zone 2 kan Suliko! Met toch gewoon een fijn basistempo eigenlijk. Kan goed zijn dat je eigenlijk in zone 1 zit gezien jou zones niet helemaal kloppen volgens mij.
En 500km... dat is wel echt echt heel veel! Als ze allemaal vlak zijn scheelt natuurlijk ook nog. Maar echt hardlopend en ook nog eens met hoogtemeters. Dat zijn professionele hoeveelheden.

Iedereen heeft een talent! En of dat nou is dat je heel veel inlevingsvermogen hebt, veel discipline, hard kan lopen, goed kan paardrijden of 10 talen spreekt. Het maakt niet uit. Ieder mens heeft dingen waar hij of zij gewoon goed in is. En laten we wel wezen, ik ren ook geen deuk in een pakje boter als we kijken naar de toppers he. :+ En wat maakt het uiteindelijk allemaal uit? Als we maar lol hebben in wat we doen.

Zelf zie ik door een oogafwijking geen diepte. Gooi een bal naar mij en ik buk gewoon. No way dat ik probeer dat ding te vangen, terug te slaan of in welke vorm dan ook contact ermee wens te maken. Ik mis toch, of raak hem met mijn neus :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:31

Ik zie dingen als inlevingsvermogen of discipline meer als een karaktereigenschap. Talent als iets waar je daadwerkelijk iets mee kunt.

Bvb iemand die heel goed kan tekenen, kan hier geld mee verdienen.
Ik heb, al zeg ik het zelf, best wat discipline op sportgebied. Maar daar kan ik geen droge boterham mee verdienen. En op een talentenshow zou ik er ook niet ver mee komen :))

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:46

Ik heb een paar weken geleden Carbon schoenen gekocht omdat ze met mega korting waren, was het laatste paar, de Hoka Cielo X1. Maar nog niet op gelopen.

Ik heb nu trouwens echt het meeste last van mn blaren. Op werk de hele dag in schoenen gepropt dus het brand nu helemaal. Heb 1 schoen ook even uit achter mn bureau :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:29

Samantha_ schreef:
Ik heb een paar weken geleden Carbon schoenen gekocht omdat ze met mega korting waren, was het laatste paar, de Hoka Cielo X1. Maar nog niet op gelopen.

Ik heb nu trouwens echt het meeste last van mn blaren. Op werk de hele dag in schoenen gepropt dus het brand nu helemaal. Heb 1 schoen ook even uit achter mn bureau :')

Ik heb ook de cielo x1. Heb er wel aan moeten wennen, kreeg eerste keerspierpijn langs scheenbeen en tijdens de eerste lange trainingsrun last van de hamstrings. Later nog een 32.4km er op gedaan, een 5km en toen dus de 42.2km. Dat ging allemaal prima.
Ik zou dus wel eerst een training doen om even te voelen. Mijn eerste trainingsloop was 15km. En ben een keer in het donker met keren op de weg door mn enkel gegaan, want ze zijn ook echt minder stabiel dan mn andere loopschoenen. Je merkt het direct als het wegdek niet geheel vlak ligt.
Dus na een 70 km liepen ze fijn, in het begin echt wennen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:43

Daarom heb ik ze ook nog niet aangedaan, ja een mini test rondje buiten op straat.
Vond het nogal risicovol om ze net voor de marathon te gaan dragen.

Maar volgens mij zijn Carbon schoenen ook niet bedoeld voor lange afstanden toch? Maar meer voor kort en snel?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:06

Samantha_ schreef:
Daarom heb ik ze ook nog niet aangedaan, ja een mini test rondje buiten op straat.
Vond het nogal risicovol om ze net voor de marathon te gaan dragen.

Maar volgens mij zijn Carbon schoenen ook niet bedoeld voor lange afstanden toch? Maar meer voor kort en snel?

Nee, ze zijn juist voor lange afstanden. Tenminste de cielo wel.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:33

Sherivey schreef:
Ik zie dingen als inlevingsvermogen of discipline meer als een karaktereigenschap. Talent als iets waar je daadwerkelijk iets mee kunt.

Bvb iemand die heel goed kan tekenen, kan hier geld mee verdienen.
Ik heb, al zeg ik het zelf, best wat discipline op sportgebied. Maar daar kan ik geen droge boterham mee verdienen. En op een talentenshow zou ik er ook niet ver mee komen :))

Haha nouja uiteindelijk verdienen we allemaal onze boterham op onze sterke punten toch? Alleen met het een kan je wat meer verdienen dan het ander :+
Jezelf niet te kort doen hoor ~~}>

Carbon schoenen zijn niet persee voor een korte afstand Samantha. Alle pro lopers lopen er ook de marathon op. Ik denk alleen niet dat je ze bij ultra's tegen zal komen hoewel er tegenwoordig dus ook trail schoenen met carbon zijn.... _O-

Overigens, ik vond dit interessant om te lezen. Gaat over het hoge aantal uitvallers in Parijs:
https://www.facebook.com/groups/1150941 ... DUnjj9N6m#
Een van de genoemde punten is de drinkvoorziening. Nu snap ik het idee van een herbruikbare bekers helemaal maar zelf zou ik ook nog niet helemaal weten hoe je zoiets dan moet gaan toepassen met zoveel deelnemers... Ik snap wel dat dit voor heel problemen heeft gezorgd bij lopers.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:00

Ja dat stuk had ik ook gelezen. Bijzonder wel ja.

Ja dat de pro lopers erop lopen wist ik, maar goed die zijn ook meer ervaren en doen minder lang over de marathon.
Maar ik ga ze binnenkort zeker eens proberen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:16

Daarom zei ik al dat ze het goed voor elkaar hadden waar ik liep. Elke 2.5km flesjes van 500ml met water en sportdrank. Gelletjes elke 5km. Dan is te weinig drinken geen issue. Met elke 5km een bekertje red ik het ook niet, heb dan ook echt meerdere nodig. Die zelf vullen kost tijd, te veel tijd. Dus zelf een beker meenemen is niet handig. Bij trail zonder tijdwaarneming is dat niet zo erg. Bij een run met klassement, en zeker met tijdslimiet wil je geen tijd kwijt zijn met water tappen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:23

Maar neem je dan zelf helemaal geen drinken mee?
Ik neem altijd zelf 2x500 ml drinken mee, geen water maar mix van carbs en elektrolyten. Het water bij de drink post pak ik aan en drink paar slokken, de rest kieper ik over me heen.
En gelletjes die ze uitdelen zou ik een gok vinden, je bent toch gewend met een bepaald merk te lopen lijkt me.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:38

Samantha_ schreef:
Ik neem altijd zelf 2x500 ml drinken mee, geen water maar mix van carbs en elektrolyten. Het water bij de drink post pak ik aan en drink paar slokken, de rest kieper ik over me heen.
En gelletjes die ze uitdelen zou ik een gok vinden, je bent toch gewend met een bepaald merk te lopen lijkt me.

Vooral dat laatste.

Ik heb bij mn eerste marathon de fout gemaakt om sportdrank te pakken dat de organisatie uitdeelde.
Daar heb ik 2 keer van kunnen genieten, zegmaar. :r

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:42

O ja dat lijkt me vreselijk. Ik heb er zondag eentje gekregen van Upfront, nou heb ik altijd Maurten gelletjes maar Upfront wel eens gebruikt dus die durfde ik wel aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:15

Samantha_ schreef:

Ik had 2 keer 500ml drinken bij me, Isostar dus ook koolhydraten en elektrolyten.
Verder ben ik met 10 gelletjes van mezelf begonnen, maar met 7 gefinished. De organisatie gaf een toch wel bekend merk weg, SIS. Sportdrank van Gatorade, dus ook een bekend merk.
Met slechts een paar slokjes water per verzorgingspost kom ik niet door een marathon hoor, dan droog je echt uit. Ik zweet altijd enorm met hardlopen. Ik gooi ook wel wat water over me heen, maar het meeste wordt opgedronken.
Verder kan ik prima drinken en gelletjes van de organisatie verdragen, heb er geen last van gehad.

Afgelopen zaterdag na de finish van de 4 mijl heb ik ook wel 3 bekertjes gehad bij de finish. Ik laat dan mijn eigen bekertje hervullen zodat er minder afval is, dat gaat niet bij een verzorgingspost, dan is het 2 pakken, 1 snel opdrinken of over je heen gooien en dan een 3e pakken, of het bij 2 laten. Zaterdag nam ik de ranja onderweg, gewoon 1 bekertje, want het was maar 6.4km.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 17:31

Het merendeel van de trails wordt georganiseerd zonder bekers. Ook daar loopt de top op tijd en moeten zij zelf voor hun drinken en deels voor hun eten zorgen.
Ik denk dat veel meer evenementen dit zouden moeten doen. En dit gebeurt gelukkig al meer. Veel duurzamer. Ik schrik elke keer echt als ik de enorme hoeveelheid rotzooi zie die er na zo'n grote wedstrijd op de grond ligt.

Ik ben ook vrij talentloos, ik denk altijd maar: ik blink uit in middelmatigheid :'). Of ik heb mijn echte talent nog niet ontdekt.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:50

Leuke discussie over talenten. Ik denk dat mijn talenten meer in de breedte liggen, bestaat dat ook? Heb een hele brede interesse en ben in veel dingen net iets beter dan gemiddeld. Maar in niets dus echt goed.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:09

Tiggs dat was niet bij SV, nog geen tijd gehad om naar de winkel toe te gaan. Ik wil daar wel kijken, hoop idd dat ze ondanks dat ze klein zijn wel eea hebben in mijn maat.

Eef_Bam ik heb qua gewone schoenmaat 42. Mijn huidige schoenen zijn Asics, maat 43.5. Met mijn smalle pootjes pas ik vaak niet in herenschoenen, dat maakt het dus een beetje lastig.

Leonie dit was een groter bedrijf met meerdere winkels en een online webshop. Daarom verbaasde mij het eigenlijk ook zo. Ik denk dat ik voor nu 4 type schoenen laat klaarzetten als de winkel in de buurt niets heeft. Dan kunnen ze wellicht als het niet past/hun expert vindt dat er betere opties zijn, die schoenen naar de winkel laten komen en dan moet het maar zo ;)
Ik had nog een ander niet zo ver weg ook gebeld voor overleg/mogelijkheden. De merken/type waar ik interesse in had, gingen in de winkel max ook tot maat 41 momenteel (had ook uitgelegd dat mijn interesse in die merken/types is vanwege ervaringen uit het verleden, online inlezen en huidige merk). Maar andere merken en types hadden ze wel dus ik kan langskomen als ik wil. Zij verkopen alleen schoenen met analyse zei ze. Eerst analyse en dan kijken wat past, mocht je niks kunnen vinden betaal je wel voor de analyse. Dat laatste stukje vind ik wat tricky als zij ook een aantal veel verkochte schoenen in mijn maat niet hebben.
Jij hebt iig genoeg schoenen om af te wisselen zo :D
Wat bizar trouwens dat stuk over die marathon in Parijs. Lijkt me super onhandig met die bekers die herbruikbaar zijn, ik zie nog niet helemaal hoe dat zou moeten werken met een marathon maar dat kan ook zijn doordat ik wellicht een ander idee daarbij heb.

Samantha ik hoop dat je blaren snel herstellen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:09

Met alleen talent kom je er niet. Doorzettingsvermogen is minstens zo belangrijk.

Ik heb voor een aantal sporten of dingen absoluut meer talent dan gemiddeld. En wat bij mij meespeelt is het feit dat ik een autodidact ben. Dingen jezelf aanleren. Dat betekent niet dat je helemaal geen gebruik maakt van een trainer of wat dan ook, maar dat die er dan eerder is om gevoel en beweging te koppelen zeg maar.
Maar zo heb ik op de lagere school 2 klasjes blokfluitles overgeslagen om bij klasgenoten in te komen in 6 weken tijd door gewoon het mezelf te leren. We waren verhuisd en ik kwam dus op een nieuwe school en daar boden ze blokfluitles aan. Maar ja, ik liep dus 2 klasjes achter omdat de anderen gewoon al begonnen waren met 1 klasje per jaar. Ik kon geen noten lezen toen ik begon, maar was wel goed in boekjes lezen, en zo mezelf het te leren.
Dit heb ik ook gedaan met bugel later. Maar de interesse in muziek verdween wat, hoewel ik 2 jaar geleden dus wat zeemansliederen heb ingespeeld als achtergrond voor een film die ik aan het maken was met een pennywhistle die ik apart voor dit project gekocht had.

Zo heb ik mezelf ook leren skiën en schaatsen. Pootje over in bochten heeft een trainer me niet hoeven leren, het was daarna alleen nog wat techniekverbetering.

Speerwerpen kon ik wel, sprinten was ik nooit goed in (niet in korte afstanden zwemmen, niet in korte afstanden hardlopen, niet in korte afstanden schaatsen). Kogelstoten was weer niet mijn ding. En hardlopen ben ik ook niet goed in, maar door m'n doorzettingsvermogen kom ik daar toch verder mee dan gemiddeld. Maar snel zal het niet meer worden.

Ik zei vroeger altijd dat ik de moderne vijfkamp ging doen. Daar zitten sporten in die en wel leuk zijn en waar ik niet zo heel slecht in was (schieten, schermen, paardrijden, zwemmen en hardlopen). Ik weet dat paardrijden er nu uit verdwijnt. ;) En ben nu niet zo goed meer in hardlopen.

Waar ik niet zo goed in was is tennis, vond er ook niets aan. Net als golf.
Ook was ik maar een middelmatige wielrenner qua snelheid, maar ik kon dat wel weer lang volhouden (Noorderrondritten aantal keren gereden). Bij een triatlon of run-bike-run verloor ik weinig met fietsen, maar kon zeker geen voorsprong vergroten. Met de triatlon was het bij mij het zwemmen waar ik een dikke voorsprong op kon halen (zeg als eerste het water uit van zowel dames als heren).

Ik vind bowlen ook niets aan en bak er ook niets van. Dat heeft ook met elkaar te maken overigens ;)
Snowboarden zeiden ze dat ik er gevoel voor had, maar het was niet mijn ding, en dan komt doorzettingsvermogen om de hoek kijken, maar germie is er snel weer mee opgehouden (kwam wel rood af na een paar uur, maar het was gewoon niet zo leuk als skiën).
Ik had ook weinig gevoel voor het herkennen van sneeuwlagen bij het offpiste skiën. Heb dat dus wel gedaan, altijd met gids die het beter in kon schatten dan ik. Maar het is dus nooit helemaal mijn ding geworden. Ik miste op sommige momenten ook lef. Want je moet soms op 1m kunnen keren en daar is een speciale techniek voor die eigenlijk niet zo moeilijk is, maar je moet het wel durven. Hetzelfde heb ik met springen, ik kan heel goed een paard plaatsen voor de sprong, weet direct of een paard uitkomt of niet, weet wanneer ik moet inhouden of been bij moet geven, maar lef om heel hoog te springen ontbrak gewoon. Dus nooit verder gekomen dan de L.

Voor duiken had ik ook veel gevoel, dat heeft ook niemand me echt hoeven leren. Het achteruit zwemmen heb ik mezelf ook aangeleerd.

Kortom, je hebt talent, doorzettingsvermogen en soms ook nog lef nodig om ver te komen. Zonder talent, maar met doorzettingsvermogen kom je verder dan met talent en geen doorzettingsvermogen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:25

Ik denk dat sommige mensen meer aanleg hebben voor iets dan anderen. Maar ik zie bij mezelf ook geen speciaal talent voor rennen, bepaalde fysieke eigenschaplen geven me voordelen en andere geven me nadelen, dat ik er in korte tijd redelijk in ben geworden (lang niet goed vergeleken met de elite lopers natuurlijk) komt meer door consistent trainen dan door aanleg.
Overigens vind ik discipline niet echt een aangeboren eigenschap, het is namelijk ook iets wat je jezelf kan aanleren of wat opeens komt door bepaalde motivatie. Iedereen heeft vanuit de evolutie een brein dat zegt dat het beter is om veel te zitten en te eten, alleen is dat in de huidige maatschappij een evolutionaire mismatch geworden. :') Ik denk wel dat andere eigenschappen kunnen helpen bij discipline, zoals een positieve instelling en niet gelijk opgeven of in falen blijven hangen.

Leonie, klopt, kan best zijn dat ik eigenlijk al eerder in zone 2 zit. Daarvoor wil ik nog een keer terug naar running solutions, voor een inspanningstest.

Ik heb vandaag een heerlijke heuveltraining gedaan bij Rheden! Ben niet persé ver gegaan, vooral een hoop paden gecombineerd die de heuvels over gingen. De route die ik had getekend was 15 km, kwam uiteindelijk op 17,88 kilometer en 570 hoogtemeters door veel paden heuvelop 2x te pakken. Het miezerde continu en het was echt zo heerlijk! De geur in het bos, alle blije planten na zoveel droogte, lekker afzien met naar boven rennen en daarna weer over de paden vliegen, genieten! Op 2 hele steile stukjes na heb ik alle hoogtemeters gerend. Op het einde voelde ik wel de verzuring toenemen met naar boven gaan, maar rechtuit en naar beneden gaf telkens genoeg herstel.
Zat eindelijk weer eens een paar keer in zone 5 en garmin vond het ook een beetje anaeroob.

Er lopen IJslandse pony’s op dit stuk vrij rond, en er was een veulentje, echt te schattig, nog geen week oud denk ik. Ik kwam er een tweede keer langs en ging wandelen om ze niet te storen en nog even goed te kijken, kwam het kleine ding opeens op me af gedraafd! De moeder zag me niet als een dreiging, dus heb echt even staan genieten van dit nieuwsgierige en dappere veulentje. <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 16-04-25 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:27

Zijn daar geen wolven? Hier in de buurt is het eerste veulentje van de wilde paarden al opgevreten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:28

Oh gut, wat een droppie <3
Mooie training!