Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 06:47

Leuk Lieke, veel plezier!

Ninus
Berichten: 1746
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 06:51

Mooi plaatje Lieke, genieten!

Vervelend dat het zo voelt BF, maar het is wat SV zegt. Ik heb nog maar 2 marathons gelopen en dat is een pittige afstand, maar die liep ik lachend. Vorige week tijdens een 12km training ging ik echt helemaal stuk, het was warm, maar voor mijn gevoel had dat niet zoveel invloed mogen hebben. Als ik niet oppas frustreert dat me zo dat het nog slechter gaat. Ik probeer me er aan over te geven en te genieten van wat wel gaat. Dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is weet ik ook, heb vorig jaar tijdens een herstelweek en een training van 50min wel eens huilend in de berm gezeten, Shokz weggegooid (moest ik later weer opzoeken van mezelf, want best een dure actie en slecht voor het milieu := ), sloeg nergens op, maar ik deed het wel :D

Stokken geen verstand van, maar ben benieuwd naar je ervaring.

Hier weer een heule lange dag. Morgenochtend heb ik een training van 105min gepland, tijdens de terugreis maar even een leuke route uitzoeken.

Helaas is alle regen ons voorbij gegaan -O-

EmmaVZ

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:03

Tiggs schreef:
BeFunny schreef:
Ninus hoeveel km heb je totaal gelopen? Iig wat een energie dat dat je eigenlijk zo makkelijk af gaat. Dat vind ik bij meerderen hoor. En dan merk ik wel dat ik nog niet zo lang loop en zeker in de bossen heb ik het best zwaar hoor. Maargoed dat blijft een kwestie van blijven gaan.


Troost het een beetje als ik vertel dat ik vanochtend 4 kilometer gerend heb in 7:55 min per km?
:)

Het was inderdaad heerlijk, Ieris, zo vroeg! Ik vind de sfeer op zondagochtend ook altijd zo fijn, je ziet bijna alleen sporters. En kerkmensen :+

Ninus: jaloers op jouw energie!


Die 7:55 troost deze stille meelezer wel hoor! Ik zie altijd al jullie mooie tijden en loopjes, en dan voelt het soms wel alsof er iets mis is met mij dat ik maar rond de 8min blijf lopen (en niet verder dan 4km). Maar ach, het is beter dan bankhangen zullen we maar zeggen!

MuSLi

Berichten: 5299
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:28

Hier vandaag de laatste dag rondom de Moezel, dus ik heb lekker van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog een rondje hard te lopen _/-\o_ *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie smalle paadjes door het bos, met mooie uitzichten tussendoor. Genoten van deze 10km. Morgen rijden we door naar een plekje bovenin de Ardennen. Daar loop ik vast ook nog wel een rondje :j

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:59

Prachtig Musli echt genieten denk ik en nog een leuke afstand.

suusje26

Berichten: 2430
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:05

Goedemorgen,

Wat een prachtige plek Musli.

Lekker bezig hoor EmmaVZ, tijden/afstanden zijn helemaal niet belangrijk toch als jij alles gegeven hebt wat je kan. Dat je gaat en blijft volhouden is naar mijn inziens veel belangrijker. Ben je al lang aan het hardlopen?

Herkenbaar verhaal Ninus. Die shokz zijn ook totaal niet nodig tijdens het hardlopen :Y)

Pittig rondje Lieke, lekker bezig hoor!

Veel rondes gelopen afgelopen dagen. Goed bezig allemaal

Las ook iets over hondenlosloopgebied. Ik loop daar regelmatig doorheen, met en zonder hond, maar nog nooit echt noemenswaardige problemen gehad. Vind dat de eigenaar van de hond ten alle tijden zijn hond onder controle moet houden en dat je dus best hardlopend langs moet kunnen lopen.

Onder het mom het gaat niet altijd goed en hardlopen is niet altijd leuk... Ik had de hele week al geen zin en motivatie, ik ga echt heel slecht op dit warme weer. Iris vroeg mij voor gisterenochtend vroeg mee, dat vond ik erg fijn. We hebben heerlijk, rustig aan, gelopen en veel wild kunnen zien. Dat is echt fijn aan vroeg en samen lopen, dan heb ik wat meer motivatie. In de auto terug rustig mijn banaantje en drinken naar binnen gewerkt en denk dat ik ruim 1 liter water in het uur nadat we terug waren hadden gedronken. We moesten nog wat met de vouwwagen doen en daarna wilde de kinderen cadeautjes geven voor vaderdag. Ik voelde me niet helemaal lekker worden (misselijk, hoofdpijn) maar had ook nog niet "goed" gegeten, dus hop broodje jam(voor de suikers) erin en dacht dat het vanzelf wel over zou gaan. Maar bleef me niet lekker voelen en besloot nog even rustig een koele douche te nemen. Toen kwam alles eruit en kreeg enorm stekende hoofdpijn rond mijn slaap. Leek wel wat op migraine maar niet de overgevoeligheid voor licht/geluid. Mijn bed in gestapt nog een paar keer overgegeven, in slaap gevallen en einde van de middag werd ik wakker en was het weer "goed"... Voelde me nog wel slap maar kon weer normaal functioneren. Vandaag niets aan de hand... Snap er niets van, maar ik geef de warmte de schuld. Dus ik ga vanmiddag regendansjes doen en hoop op een snelle komst van de herfst. Sorry voor het lange verhaal :Y)

Toch nog wat mooie plaatjes van gisteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-Namiro-

Berichten: 1980
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:15

Oh die paadjes zijn het allerleukste MuSLi!
Groot gelijk dat je nog even genoten hebt op je laatste dag. En je nieuwe plek klinkt ook veelbelovend! Ardennen.. altijd goed! :j

Nog iets gelezen over stokken maar daar heb ik geen ervaring mee..

En over vergelijken met anderen: als ik iets geleerd heb van dit topic is dat je dat vooral niet moet doen.. :+
en ja dat is af en toe lastig maar elk lijf is anders en de jaren aan ervaring is ook echt wel een ding.. dus gewoon lekker lopen en accepteren dat het soms minder gaat en genieten als het goed gaat +:)+

Suusje, gelukkig voelde je je beter na het slapen, maar toch niet fijn!
Ik heb ook al een regendansje gedaan. Ik zit binnen op kantoor en het is hier snikheet.. ramen zijn vastgeverfd dus er kan alleen maar 1 raam op een kiertje.. pfff..

De rest heb ik wel gelezen maar niet onthouden.. ik geef de warmte de schuld :D

Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:57

Suusje wat heftig joh. Gelukkig dat het weer beter gaat. Gaaf om zoveel wild te zien.
Bij mij is de motivatie er, maar ik kom gewoon niet vooruit met die grafhitte.

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:30

Dat klinkt idd heftig Suusje, gelukkig gaat het nu beter.

RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:17

Dat klinkt niet fijn Suusje, wel goed dat slapen uiteindelijk hielp. Hopelijk komt het niet terug! Prachtige foto's van je rondje, ook van de anderen trouwens, ik geniet daar echt zo van, van die foto's en jullie trailverhalen! Wat dat betreft ben ik wel een beetje jaloers op bos om de hoek, ik moet het in Delft doen met eindeloze bebouwing en polders (ook mooi, maar toch wel even wat anders dan een bos).

Gisteren in de warmte de (1/8) triathlon gedaan en het was zo tof! Zwemmen ging mwa (ga ik aan werken), fietsen ging echt super en hardlopen ook mwa (niet zo raar na een maand fors minder lopen). Het goede nieuws was wel dat mijn (geblesseerde) knie (vandaar de maand heel rustig aan) zich volledig koest gehouden heeft. Wat betekent dat ik vanaf deze week weer rustig kan gaan opbouwen met lopen! Overall echt super tevreden en zelfs nog echt netjes gefinisht (als 8e vrouw van 92 vrouwen).

Afbeelding

Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:37

Wauw wat goed RSLevi!

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:30

EmmaVZ schreef:
Die 7:55 troost deze stille meelezer wel hoor! Ik zie altijd al jullie mooie tijden en loopjes, en dan voelt het soms wel alsof er iets mis is met mij dat ik maar rond de 8min blijf lopen (en niet verder dan 4km). Maar ach, het is beter dan bankhangen zullen we maar zeggen!


Ahw, leuk dat je reageert!
Ik vind dit topic soms ook behoorlijk intimiderend en m'n Strava-vrienden zijn niet veel beter...

Maar het mentale spel herken ik wel. Dat maakt het uitdagend maar soms ook heel zwaar.

Gaaf Levi!

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:06

Nou ik vind jou heel goed bezig Tiggs. Ik vind iedereen goed bezig. Ook Emma. Die 4 km zijn toch 4 km. En nog niet eens heel lang geleden was dat ook wat ik nog maar kon lopen en was ik echt op. Dus door gewoon te blijven gaan kom je steeds verder. Sneller worden is voor mij niet weg gelegd. Maar ook dat blijven we beetje bij beetje oefenen :j

Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:29

Intimiderend?
Iedereen is hier op zijn eigen manier en tempo supergoed bezig +:)+ , ondanks werk, stress, lichamelijke of geestelijke problemen, weinig tijd, kinderen enz. Iedereen in dit topic kiest er voor om een hardloopoutfit aan te trekken en op pad te gaan. Dat is toch hartstikke goed!

Tempo en afstand zijn niet belangrijk, het plezier in het lekker buiten bewegen staat voorop.

Goof

Berichten: 29108
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:31

EmmaVZ schreef:
Maar ach, het is beter dan bankhangen zullen we maar zeggen!


Dat!
Alles is beter dan bankhangen.
Ik lees hier nog steeds mee, maar het topic gaat erg hard en ook ik kan me niet meten met veel anderen. Maar geeft ook niet, ik heb geen (wedstrijd)doel voor ogen en alles wat ik loop doe ik omdat ik het lekker vind. Ik loop nu, na mijn nekhernia, weer 7 kilometer, maar merk met dit warme weer dat ik veel minder fijn loop. Ook prima, dan is er even geen progressie. Ik ben buiten en ik beweeg en ik geniet ervan <3

En verder geniet ik hier van alle loopjes, ontwikkeling en vooral foto's!

(overigens typ ik dit terwijl ik op de bank hang en chips eet _O- )

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:28

Foei Goof hahaha

-Namiro-

Berichten: 1980
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:52

Goof schreef:
EmmaVZ schreef:
Maar ach, het is beter dan bankhangen zullen we maar zeggen!


Dat!
Alles is beter dan bankhangen.
Ik lees hier nog steeds mee, maar het topic gaat erg hard en ook ik kan me niet meten met veel anderen. Maar geeft ook niet, ik heb geen (wedstrijd)doel voor ogen en alles wat ik loop doe ik omdat ik het lekker vind. Ik loop nu, na mijn nekhernia, weer 7 kilometer, maar merk met dit warme weer dat ik veel minder fijn loop. Ook prima, dan is er even geen progressie. Ik ben buiten en ik beweeg en ik geniet ervan <3

En verder geniet ik hier van alle loopjes, ontwikkeling en vooral foto's!

(overigens typ ik dit terwijl ik op de bank hang en chips eet _O- )


Doe je goed Goof!! Chips op zijn tijd is gewoon een levensbehoefte :D ;)

Ik heb net een sprinttraining via mijn horloge gedaan. Was de eerste keer, maar ik vond het erg leuk!

Sokje_6
Berichten: 3931
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:55

Wat een fijne posts hierboven. Na veel twijfelen trekt dat me toch over de streep om me hier ook eens te melden. Ik lees al een tijdje mee en dit topic is super motiverend voor me.

Ik heb me ooit al eens in het topic gemeld in 2020 ofzo, maar toen heel snel weer gestopt met hardlopen. Na o.a. long covid en meerdere blessures door een andere pittige sport, is het nu tijd om heel erg langzaam op te bouwen. Extreem langzaam :))

Ik ben begonnen met stevig wandelen, en van daaruit ben ik nu intervallen aan het opbouwen. Eerst steeds 4x1 minuut rennen met 4 minuten wandelen ertussen, daarna 5x1min, en nu opgebouwd naar 6x 1min rennen met 3 minuten wandelen ertussen.

Om een beeld te geven: Mijn hartslag kon 't niet echt bijhouden := hartslagen van >180bpm waren heel normaal, zelfs boven de 190. Na 1 minuutje langzaam joggen. Geen patroon te herkennen ook, en dat merkte ik aan mijn ademhaling. Op deze ging het al wat beter:
Afbeelding

En nu sinds een paar weken eindelijk een goed en mooi patroon. :+
Afbeelding

Ik hoop wat vaker te posten nu en verder fijn mee te lezen. :) Sorry voor deze meteen lange post :=

BeFunny

Berichten: 11067
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:00

Ik twijfel soms ook of ik wel post. En dan doel ik op mijn loopjes. Want ik kom niet in de buurt bij de rest en ik denk dan het past meer bij beginnen met hardlopen. Maar ik heb hier wel zoveel tips gehad die mij enorm opweg hebben geholpen en iedereen begint ergens denk ik dan.

Ninus
Berichten: 1746
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:58

Niet twijfelen, gewoon posten. Het is al vaak gezegd, maar niet minder waar. Iedere afstand, ongeacht het tempo is een prestatie. En ik geniet van alle foto's die worden gepost en vind het mooi om te zien dat iedereen op z'n eigen manier een mooie ervaring heeft, of dat nu op de weg is of een trail met belachelijke hoogtemeters of zelfs takken van sport die ik helemaal niet ken.

Dikke knuffel voor Suusje :knuffel:

En nu wil ik graag naast Goof op de bank liggen met chips *\o/* ben nog onderweg en ik mijn motivatie om morgenochtend mijn duurloop te doen is ergens in Utrecht blijven liggen denk ik ^)

Supervixen

Berichten: 13029
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 06:55

Sokje, dat ziet er al heel goed uit!
Lekker doorgaan met opbouwen zo.

Ik volg een ultrarunner op insta die een backyard ultra aan het lopen is in Australië, een last man standing zeg maar, en die zit inmiddels op 70 rondjes van 6.7km, oftewel 482 km!!
(Elk uur start je een rondje van 6.7km, tot je niet meer kunt).
Er zijn nog 3 runners in de race.
Het is trouwens zijn 100e ultra.

Ik word echt geïnspireerd van zulke mensen.

-Namiro-

Berichten: 1980
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:04

Oh zijn ze nog steeds bezig Supervixen!! Wauw! Echt heel gaaf! Dat is pas echt mindset..

RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:24

Wow, vrij indrukwekkend zeg! Waar een mens wel niet toe in staat is!

Sokje_6
Berichten: 3931
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:28

Dat is dus non-stop rennen eigenlijk, zonder slaap? Wat heftig!

Fenn

Berichten: 6211
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:48

Wat knap! Doet me denken aan het Stephen King boek De Marathon... lijkt me verschrikkelijk, maar wat een mindset en lijf heb je dan!

Doet me ook aan deze denken https://www.runnersworld.com/nl/nieuws/a44248167/russ-cook-loopt-elke-dag-marathon/?utm_campaign=rw-20230620-wekelijks&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_content=Deze%2026-jarige%20loopt%20%c3%a9lke%20dag%20een%20marathon

Lekker dat je weer gestart bent met hardlopen Sokje! Lijkt me lastig en zwaar om vanuit long covid op te bouwen. Tof dat je al vooruitgang zier in je stabiliteit en hartslag.

En Musli heerlijk die vakantie! Mooie loopjes ook.

Ik vind het heel leuk om hier mee te lezen en iedereens horloges te zien en foto's te zien. Iedereen staat ook ergens anders. Ik zit bijvoorbeeld redelijk in conditie, terwijl mijn lijf en spierkracht wat achterwege laat. Ik doe krachttraining en wandklimmen om spierkracht op te bouwen en yoga. Mijn ervaring is daarnaast heel rustig opbouwen helpt op de lange termijn. En als ik vast zit stap ik vaak een week of wat terug. Iedereen die nu het idee heeft vast te zitten kan ik aanraden om weer wat stappen terug te doen. Als je van schema's houd kan je bv halverwege een 0 tot 5km een paar trainingen pakken. Sowieso om te merken dat je echt wel vooruitging.