Het corona vaccin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:22

Relaxed schreef:
Hoe zou het straks gaan qua bewijs? Mijn moeder heeft een hele print meegekregen van de GGD en vriendin (zorg) had een kaartje met beide data erop. Zij was wel zo slim om bij de 2e enting haar GGD boekje mee te nemen en hier zijn ze nu ook in geschreven.

Maar beetje lastig om steeds met een printje of geschreven kaartje op zak te lopen..

dan maak je een foto van dat kaartje/printje en zet die in je telefoon, op den duur zal er vast een app komen waar alles in staat.
Zo'n GGD boekje heb je toch niet dagelijks op zak?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:22

Ik ben ook lang niet naar fysio geweest uit angst voor besmetting, maar inmiddels ontkom ik er niet meer aan. Heb gelukkig zelf al één shot gehad en draag FFP mondkapjes.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:23

Morrie schreef:
Relaxed schreef:
Hoe zou het straks gaan qua bewijs? Mijn moeder heeft een hele print meegekregen van de GGD en vriendin (zorg) had een kaartje met beide data erop. Zij was wel zo slim om bij de 2e enting haar GGD boekje mee te nemen en hier zijn ze nu ook in geschreven.

Maar beetje lastig om steeds met een printje of geschreven kaartje op zak te lopen..

dan maak je een foto van dat kaartje/printje en zet die in je telefoon, op den duur zal er vast een app komen waar alles in staat.
Zo'n GGD boekje heb je toch niet dagelijks op zak?

Gewoon in je gele vaccinatieboekje plakken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:23

Volgens Duits onderzoek,onderschreven door iemand van de Groningse universiteit,zouden in AZ stoffen zitten ,eiwitten uit menselijke cellen die worden aangezet om het virus te produceren,die trombose en een tekort aan bloedplaatjes kunnen veroorzaken.Dit stond in de Telegraaf van vandaag.Dan denk ik toch aan die cellijnen uit een geaborteerd embryo waar AZ in religieuze kringen van beticht wordt.Maar misschien zijn dit andere cellen,dat staat niet in de Telegraaf die het bericht uit de Volkskrant heeft overgenomen.Verder in de Telegraaf vandaag dat de EU de farmaceut van AZ voor de rechter wil slepen wegens het achterblijven van leveringen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:24

purny schreef:
madeliefw schreef:
Weer twee nieuwe ziektegevallen waarvan 1 overlijden door Janssen in de VS. Ik wacht misschien toch maar op pfizer.

1 overlijden op de hoeveel vaccinaties? Dan kan je je beter in bubbeltjes plastic wikkelen want er kan zoveel gebeuren buiten.

Mwah ik zou madeliefw er niet op aankijken zo. Het is de media die het zo opspeelt en als je niet op de kans let (wat veel mensen niet doen) dan lijkt het net alsof het een of andere super gevaarlijke veelvoorkomende bijwerking is, maar dat is het niet...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:24

Gewoon in je gele vaccinatie boekje? Moet je die wel hebben

purny

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:26

Ik heb gewoon het idee dat we expres een beetje bang worden gemaakt terwijl we dagelijks met medicijnen ook kans hebben op bijwerkingen

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:27

Ik heb de bewijzen nog gewoon op dat papier staan... Verder nog niks mee gedaan. Mijn werkgever heeft ze geplastificeerd voor het geval dat het gebruik moet worden.

Anoniem

Ik heb een wit GGD boekje, voor de reisvaccinaties, maar die heb ik idd niet bij me, tenzij naar een land op reis waar ik voor gevaccineerd ben. Als landen er straks om vragen is het wel handig om ze ook in de boekje te hebben..

Zebrastreep

purny schreef:
Ik heb gewoon het idee dat we expres een beetje bang worden gemaakt terwijl we dagelijks met medicijnen ook kans hebben op bijwerkingen

Hoezo bang? Ik ben juist blij dat ze er mee naar buiten komen zodat wij ook weten wat er speelt. Als ze niks zouden zeggen en gewoon doorprikken zou juist zorgelijk zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:29

Zebrastreep schreef:
purny schreef:

Hoezo bang? Ik ben juist blij dat ze er mee naar buiten komen zodat wij ook weten wat er speelt. Als ze niks zouden zeggen en gewoon doorprikken zou juist zorgelijk zijn.

Eens, maar, het is ook een beetje hoe het wordt weergegeven. Een disclaimer of vergelijking (bijv. met de pil, of paracetemol etc) om mensen een beetje context te geven zou niet misstaan.

Ik vind de berichtgeving an sich niet vervelend, maar de framing ervan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:30

EMA geeft nu persco over AZ.. Live op NOS

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:30

MyWishMax schreef:
Wat dat betreft vind ik het erg apart dat mijn fysio nog niet geënt is, die komen pas met leeftijd aan de beurt. Maar de hulp in huishouding wel. Ja, die komen bij kwetsbare thuis, maar kunnen juist wel afstand houden waar een fysio dat niet kan. En die zien ook kwetsbaren, tenminste bij die van mij lopen ook heel veel longpatienten en ouderen.

Over Az en jansen. Ik zou die liever ook niet willen, als ik de waarschuwing lees waar je op moet letten zijn dat klachten die ik al dagelijks heb dus dat vind ik erg spannend.
En heel eerlijk, met anticonceptie heb ik geen keuze, omdat ze allemaal die kans hebben en voor mij het niet nemen grotere problemen geeft. Ik ben al lang blij dat ik nog niet aan de beurt ben. Ook al ben ik officieel griepprik groep, maar die heb ik afgewezen dus val gewoon onder nornale leeftijdsgroep.

Jammer dat het in het belachelijke getrokken moet worden als mensen het spannend vinden of liever een andere zouden willen. Dat heeft niks met bubbeltjes plastic te maken.

Hier zijn binnen dezelfde fysiopraktijk al 2x medewerkers besmet geweest waaronder fysio´s zelf. Ik ben dit wel met je eens dat ik niet snap dat zij nog niet gevaccineerd zijn. Maar dit vond ik van huisartsen net zo. En leerkrachten mogen wat mij betreft ook op het lijstje.

Zelf ben ik werkzaam binnen een thuiszorgorganisatie in de ondersteuning in het huishouden. Van de helft van mijn cliënten kan ik afstand houden, maar van de andere helft niet. Ik heb cliënten die dementerend zijn en cliënten met psychiatrische ziekten. Deze houden gewoon geen 1,5 m. afstand van mij. Daarnaast ben je vaak 2 - 3 of soms zelfs 3,5 uur bij iemand binnen wat het risico zo groot maakt. En je gaat nog eens van cliënt naar cliënt. Cliënten zelf gaan soms meerdere dagen naar dagbesteding (vaak met taxi). Ook tweemaal meegemaakt dat ik eerste hulp moest verlenen en wel dichtbij moest komen. Dus ook deze groep vind ik dat terecht is gevaccineerd.

Ik heb ook een uitgedraaid bewijsje van vaccinatie, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een geldig bewijs kan gaan zijn. Ik neem aan dat daar dan nog iets op verzonnen wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:32

Maar ben je jong is de kans op een bijwerking misschien wel groter dan ernstig ziek van covid.
Geen pil nemen is kans op zwanger wel weer hoger dan de kans op trombose.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:32

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:33

DuoPenotti schreef:
Gewoon in je gele vaccinatie boekje? Moet je die wel hebben

heb ik ook niet, ik ben van 1958, heb wel ooit een soort mapje van mijn moeder gekregen waar met pen in staat geschreven wat voor prikjes en kinderziektes ik heb gehad, maar dat is stokoud (net als ik) 8-)

Op het papiertje wat ik mee heb gekregen na de eerste vaccinatie staat ook het batch nummer en er is plek voor de sticker van de 2e vaccinatie.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:34

IMANDRA schreef:
Zebrastreep schreef:

Eens, maar, het is ook een beetje hoe het wordt weergegeven. Een disclaimer of vergelijking (bijv. met de pil, of paracetemol etc) om mensen een beetje context te geven zou niet misstaan.

Ik vind de berichtgeving an sich niet vervelend, maar de framing ervan wel.

Dat is zo , maar goed ik neem aan dat de meeste mensen wel weten dat de pil en paracetamol ook schadelijk is ( en misschien soms nog wel meer dan een vaccinatie). Ik denk dat je voor elk medicijn dan wel een disclaimer zou kunnen geven , medicatie na een hartinfarct is ook best risicovol , maar je zal het wel moeten nemen omdat je anders alsnog overlijd.

Het is meer het klakkeloos innemen wat mensen doen. Ze krijgen wat voorgeschreven en nemen het zonder er maar over na te denken. Een vaccinatie daarin tegen pluizen ze helemaal uit , want oh geen troep in mijn lijf.

Ik heb laatst best veel van een opdracht van school geleerd over een aantal medicijnen. Je wordt er ook niet echt gelukkig van als je de bijwerkingen leest :')

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:35

Relaxed schreef:
Ik heb een wit GGD boekje, voor de reisvaccinaties, maar die heb ik idd niet bij me, tenzij naar een land op reis waar ik voor gevaccineerd ben. Als landen er straks om vragen is het wel handig om ze ook in de boekje te hebben..

Ik heb ook een gele, staan ook m'n hepatitis en DKTP in. Maar afgelopen maandag kreeg ik toch gewoon een kaartje en zeiden ze dat ze coronaprik niet in 't gele boekje schreven

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:37

DuoPenotti schreef:
Maar ben je jong is de kans op een bijwerking misschien wel groter dan ernstig ziek van covid.

Ik vraag het me af hoor. Ernstig ziek: misschien. Maar ik heb cijfers voorbij zien komen van 1% kans op langdurige klachten na corona (ook na een milde variant), daar moet je ook rekening mee houden. Maar daar weet iemand anders vast meer van hier haha.

@Zebrastreep: ik denk dat veel mensen dat niet weten hoor. Wie leest de bijsluiter van paracetemol/de pil door voordat je hem neemt? Maar die tegenstelling speelt nu inderdaad ook wel, dat dit helemaal wordt uitgeplozen want het is nieuw, maar de pil oid is zo 'standaard' dat daar niet meer naar gekeken wordt. Maar het biedt dus wel context binnen zo'n nieuwsartikel over de trombosegevallen, dat zou misschien een beetje helpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:46

Ja maar kun je ook minder ernstig ziek worden van het vaccin? Daar heeft niemand het over.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:48

bij mijn.rivm.nl/vaccinaties staat mijn vaccinatie (14 april) nog niet eens bij geschreven.
ik heb maar zo'n geel boekje besteld en hoop dat ze het daarin willen zetten.
Mijn man had nog zo'n boekje, hij heeft vroeger veel gereisd voor zijn werk naar allerlei enge landen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:50

DuoPenotti schreef:

Volgens de EMA wegen in alle leeftijdsgroepen de voordelen van AZ op tegen de risico’s.
De voordelen van het vaccin nemen toe hoe ouder iemand is en hoe meer besmettingen er zijn.

https://nos.nl/artikel/2377924-ema-voor ... oepen.html

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:53

Ik lees bijsluiters door := maar elk medicijn dat ik neem is omdat ik niet zonder kan. En als merk 1 bijwerkingen geeft of de kans daarop groter is krijg ik merk 2. Zelfs als merk 1 en 2 dezelfde werkzame stoffen hebben, maar reactie op hulpmiddelen krijg je een ander of schrijft mijn arts het niet voor. En sommige medicatie krijg ik niet eens vanwege de kans op bepaalde bijwerkingen.

Zo let mijn arts heel erg op bepaalde bijwerkingen bij medicatie voor mij, omdat ik dat al dagelijks heb en dus het of niet op merk als ik reageer of het niet nog eens extra wil. Dat vind ik dus spannend aan die vaccins. Ja, zeldzame bijwerking en gewoon op dit en dat letten, dan is het niet erg omdat je er op tijd bij bent. Leuk, dat heb ik al dagelijks dus hoe ga je dat in de gaten houden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:53

DuoPenotti schreef:
Ja maar kun je ook minder ernstig ziek worden van het vaccin? Daar heeft niemand het over.

Ik heb Pfizer gehad en ben daar eigenlijk kort 'ziek' van geweest. Dat ik mij echt heel rot voelde heeft een halve nacht geduurd. Ik had geen koorts of iets. Collega's zijn beide keren niet ziek geweest van een vaccinatie. Ik en nog een collega ( in de 20) hadden als enige de meeste bijwerkingen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:55

Zebra ik bedoel meer als die 1% net als bij covid.
Niet dood er aan gaan maar na een jaar nog zwaar vermoeid. Zulke dingen.