Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:41

Maar ruitje het gaat niet om feit of je werk wel of niet belangrijk is? Anders zijn de groepen die verder ook voorrang willen (wat ik ook niet terecht vind) toch ook gegrond in sommige gevallen? Het gaat om het intensieve contact met patiënten. Die kwetsbaar zijn maar ook die ziek kunnen zijn waardoor iemand andere patiënten/cliënten kan besmetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:44

Mwah ruitje. Doel vd vaccinatie was de mensen beschermen die het meest met covid te maken hebben en de acute zorg. Dat zijn in principe gewoon niet de managers, hoe hard je ook werkt. Dus ik denk idd dat je je kan afvragen of je überhaupt ja had mogen zeggen op het halen van dat vaccin. Dat zegt niks over of je onbelangrijk bent. Maar als schoonmakers op de covid uit niet in aanmerking komen dan is een manager m.i. helemaal onterecht. Er is gewoon schaarste en er moet daardoor prio gesteld worden. En die stond niet bij de managers.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:47

Als iedereen nog even een maand of wat blijft steggelen over wel of niet voorrang bij vaccineren, is alles en iedereen gevaccineerd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:49

rien10 schreef:
Als iedereen nog even een maand of wat blijft steggelen over wel of niet voorrang bij vaccineren, is alles en iedereen gevaccineerd.

Denk je? Er zijn echt nog weinig mensen ingeënt en er zijn gewoon niet genoeg vaccins, ook niet over een maand dus dat vind ik heel optimistisch.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:50

ruitje jij werkt toch ook in de VG? Ik snap je hoor. Zonder onze leidinggevende waren wij ook niet de afgelopen weken zo goed doorgekomen. Je kunt als begeleiding maar zoveel doen. Voor heel veel grotere beslissingen is toch echt het management nodig. Dus ja ik vind het terecht dat die ook meteen een prik krijgen. Meer terecht dan ander personeel die ook wel eens een bewoner van wat dichter bij zien.

Ik was heel blij met Boris van der Ham in Een Vandaag gisteren. Hij legde heel goed uit waarom het een slecht idee is om medewerkers in de gehandicaptenzorg zo ver naar achter te schuiven wbt vaccinatie. Wij zorgen nu dat bewoners zoveel mogelijk verpleegd worden in hun eigen omgeving. Als meer mensen ziek worden en dus uitvallen, neemt de druk op de ziekenhuiszorg ook toe. Daarom is inenten van de zorgmedewerkers zo belangrijk.

rien dat ben ik niet met je eens. Ik ben er helemaal niet gerust op dit gaat nog heel lang duren.

rien10

Een maand niet nee. Maar over x maanden wel.

Iedereen wil voorrang en dat kan niet.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 14-01-21 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

lenaa_tje schreef:
Maar ruitje het gaat niet om feit of je werk wel of niet belangrijk is? Anders zijn de groepen die verder ook voorrang willen (wat ik ook niet terecht vind) toch ook gegrond in sommige gevallen? Het gaat om het intensieve contact met patiënten. Die kwetsbaar zijn maar ook die ziek kunnen zijn waardoor iemand andere patiënten/cliënten kan besmetten.

Als ik over mezelf praat heb ik wel contact met clienten, wij werken op dit moment gewoon mee op de werkvloer omdat er geen medewerkers meer zijn :+ Dat zal per manager verschillend zijn denk ik zo. Dus daar kun je zonder een orgsnisatie en de manier waarop de rol van manager word uitgevoerd niets zinnigs van zeggen.

Maar prima toch, dat jullie een algemeen beeld hebben van hoe de baan van een manager in de zorg is is duidelijk. Ik geef alleen aan dat je dat niet kunt generaliseren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:52

SusanH schreef:
ruitje jij werkt toch ook in de VG? Ik snap je hoor. Zonder onze leidinggevende waren wij ook niet de afgelopen weken zo goed doorgekomen. Je kunt als begeleiding maar zoveel doen. Voor heel veel grotere beslissingen is toch echt het management nodig. Dus ja ik vind het terecht dat die ook meteen een prik krijgen. Meer terecht dan ander personeel die ook wel eens een bewoner van wat dichter bij zien.

Ik was heel blij met Boris van der Ham in Een Vandaag gisteren. Hij legde heel goed uit waarom het een slecht idee is om medewerkers in de gehandicaptenzorg zo ver naar achter te schuiven wbt vaccinatie. Wij zorgen nu dat bewoners zoveel mogelijk verpleegd worden in hun eigen omgeving. Als meer mensen ziek worden en dus uitvallen, neemt de druk op de ziekenhuiszorg ook toe. Daarom is inenten van de zorgmedewerkers zo belangrijk.

rien dat ben ik niet met je eens. Ik ben er helemaal niet gerust op dit gaat nog heel lang duren.

Maar dat is het punt niet? Die mensen hebben gewoon veel en veel minder risico op ziek worden. Dat zegt echt totaal niks over onmisbaarheid. Ik snap ook wel hoe belangrijk iemand is die de beslissingen moet maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:53

Maar als je direct meewerkt v je toch onder cliëntcontact en snap ik helemaal het probleem niet....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:56

ruitje schreef:
lenaa_tje schreef:

Als ik over mezelf praat heb ik wel contact met clienten, wij werken op dit moment gewoon mee op de werkvloer omdat er geen medewerkers meer zijn :+ Dat zal per manager verschillend zijn denk ik zo. Dus daar kun je zonder een orgsnisatie en de manier waarop de rol van manager word uitgevoerd niets zinnigs van zeggen.

Maar prima toch, dat jullie een algemeen beeld hebben van hoe de baan van een manager in de zorg is is duidelijk. Ik geef alleen aan dat je dat niet kunt generaliseren.

Dan heb je dus wel dat contact. Dat betekend nog dat niet alle managers in de zorg ingeënt moeten worden :)
Verder als het personeel minder uitvalt (bijv. Vanwege de inentingen) zal jij, zoals je het nu stelt, ook weer minder in contact komen met.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:58

ruitje schreef:
lenaa_tje schreef:

Ook dit idd, is bij ons ook gebeurd. En nog op sommige locaties. De nood is hoog. Heel hoog. En in het nieuws alleen de ziekenhuizen en de verpleeghuizen, want daar is het zo erg. In de gehandicaptenzorg is het ook erg. Maar dat komt bijna niet in het nieuws.

Kijk, of je het hogere management in moet enten vind ik ook discutabel. Maar de leidinggevenden van de teams, dan zeg ik ja. Die zijn van direct belang voor de continiuteit op de werkvloer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:27

secricible schreef:
Maar als je direct meewerkt v je toch onder cliëntcontact en snap ik helemaal het probleem niet....

Terechte conclusie!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:26

En uit een toelichting blijkt dat deze managers helemaal niet zijn voorgekropen. Er zijn gewoon 100 vaccins te weinig geleverd, van echt alles word van een mug een olifant gemaakt en daarbij, wanneer managers niet zo belangrijk zijn kunnen we toch zonder? Moet je eens zien hoe een puinzooi het dan word.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:31

Je hebt een punt Bigone. We moeten inderdaad niet overal op letten. Inclusief mijzelf :o

Maar, 100 vaccins te weinig geleverd en dan wel meer mensen inenten... moet dat niet zijn: 100 vaccins te veel geleverd?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:37

Ze rekenden op een bepaalde hoeveelheid, aan de hand daarvan zijn de prikschemas opgesteld en toen de vaccins op waren hadden ze mensen over. En de managers waren toen al geënt dus niks voorkruipen oid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:41

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... ucht-geven

Nationaal testweekend... Ik ben voor :j
Ik snap niet hoe ze nu ineens wel asymptomatisch kunnen testen en of dat met een (onbetrouwbare) sneltest zou moeten, maar ik ben benieuwd of ze het voor elkaar kunnen krijgen, en zo ja, wat er dan uitkomt. :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:44

Ben dan wel benieuwd hoe het zit met valse testen. Zoals al eerder opgemerkt in dit topic: het ene moment ben je nog negatief, een paar dagen later toch positief. Je zou eigenlijk voor die testdagen iedereen al een week in isolatie moeten laten zitten, dan iedereen testen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:46

Het is gewoon een enorme logistieke operatie die voor iedereen nieuw is en waardoor er ook sommige dingen niet helemaal goed gaan van de 1e keer. En je bent afhankelijk van de productie en leveringen door de fabrikant. Wat in deze crisissituatie altijd de zwakke schakel zal blijven.

Ik zag gister op tv hoe er met man en macht gewerkt wordt aan het opzetten van die priklocaties hier in belgie en hoeveel mensen zich in 24u tijd als vrijwilliger opgegeven hebben ( gepensioneerde artsen, mensen met en zonder medische achtergrond, administratieve helpers,... ).
Ik kan er echt enkel maar groot respect voor hebben.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:49

ruitje schreef:

He Ruitje, take care , Hoop voor jou dat je snel weer je baan op een normale manier uit kan voeren :knuffel:
Het lijkt me ontzettend lastig dat we opeens 17 miljoen virologen hebben. 17 miljoen voetbalcoaches daar is mee te leven, betreffende voetballers krijgen genoeg betaald om zich daar niets van aan te trekken. :D , jullie niet.

Het is wat mij betreft niet zo zwart wit, ook niet met schoonmaakhulpen of andere functies.
Die vaccinatiestrategie is helemaal niet heel duidelijk en als je een brief krijgt als ziekenhuis dat je alvast je personeel kan inplannen , dan is het niet zo raar dat dat dan ook gebeurd.
Zo helder zijn de richtlijnen ook niet, die veranderen regelmatig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:50

Of twee maal testen. Iedereen. Met een week tussentijd.

Ook dán zul je nog besmettingen missen.

Maar niet veel.

Maar als 25% van de besmetten willens en wetens tóch nog naar buiten gaan, zoals men zegt dat nu gebeurt, heeft dat massaal testen al weer minder nut.

Je krijgt vooral meer zicht op de mensen zónder klachten die wél besmettelijk zijn.
Dat is op zich zinvol, maar tegelijkertijd ook de groep die het minst de neiging zal hebben om zich aan de quarantaine te houden...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:51

bigone schreef:
Ze rekenden op een bepaalde hoeveelheid, aan de hand daarvan zijn de prikschemas opgesteld en toen de vaccins op waren hadden ze mensen over. En de managers waren toen al geënt dus niks voorkruipen oid.

Maar waarom kregen ze meer vaccins als die nodig waren voor de groepen die de overheid heeft vastgesteld als 1e groep?

Een manager die nu meewerkt op de afdeling, die zou ik rekenen onder het normale personeel, want die taken neemt hij over. Maar sowieso zoveel vaccins bestellen dat je de groepen kan inenten die nu aan de beurt zijn en extra voor de managers snap ik niet. Vooral als er dus 100 mensen teleurgesteld moeten worden die er wel recht op hadden op dit moment vanuit de overheid.

Die volgorde kan je het niet mee eens zijn, maar houd je er gewoon aan en ga niet zelf een volgorde bepalen. Want heel NL wil nu ingeënt worden, oke iedereen die sowieso het vaccin wil.

Het lijkt mij nu juist belangrijk om te zorgen dat de groepen geënt worden die nu aan de beurt zijn en niet alvast wat extra mensen meenemen die nog niet aan de beurt zijn. Er zijn nog niet genoeg vaccins, dus gebruik degene die er zijn voor die groepen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:52

Oh, ik mag mezelf zo weer gaan aanmelden voor een test.

Yeey.

Huisartsassistente wil dat.
Vooruit dan maar weer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:52

Winged schreef:
Ben dan wel benieuwd hoe het zit met valse testen. Zoals al eerder opgemerkt in dit topic: het ene moment ben je nog negatief, een paar dagen later toch positief. Je zou eigenlijk voor die testdagen iedereen al een week in isolatie moeten laten zitten, dan iedereen testen.

Dat is dan toch gewoon een besmetting?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:55

Femke_Tweety schreef:
Dat is op zich zinvol, maar tegelijkertijd ook de groep die het minst de neiging zal hebben om zich aan de quarantaine te houden...

Dát weet je niet :)
Als ik geen symptomen heb, maar wel besmettelijk ben, dan blijf ik binnen.
Of geldt dat asymptomatische alleen voor mensen onder de 20 ofzo? Ik denk dat er veel meer mensen asymptomatisch besmettelijk zijn dan dat ze denken.... zie maar de gevallen van mensen die besmet zijn geraakt terwijl ze geen idee hebben hoe ze eraan gekomen zijn..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:56

Femke_Tweety schreef:
Oh, ik mag mezelf zo weer gaan aanmelden voor een test.

Yeey.

Huisartsassistente wil dat.
Vooruit dan maar weer.

Mijn zus die al langer last heeft van haar buik moest ook een test laten doen