Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:53

Aanpak in Australië en Nieuw-Zeeland kun je echt niet met ons, als EU-land vergelijken.

verootjoo

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:03

Finland ook niet. Daar zitten mensen sowieso veel meer binnen dan hier en een stuk dunner bevolkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:10

Kom op zeg, Australië en Nieuw Zeeland hebben zich alleen maar kunnen isoleren doordat door een zee van andere landen afgegrendeld zijn. Nederland kan je niet op die manier afgrendelen en als uitgelegd wordt, waarom dat in Nederland niet lukt, dan is dat volgens jou ook helemaal niet nodig. Maar daarna wel gelijk Australië en Nieuw Zeeland als voorbeelden aanhalen. Zuid Korea heeft corona ook niet buiten de deur kunnen houden, daar liep het eind vorig jaar ook hard op. Singapore heeft één van de meest repressieve regeringen ter wereld, Taiwan is weer het voorbeeld van een eiland dat zich effectief kan afgrendelen. Tailand wordt vaak treffend omschreven als een democratische dictatuur. En bij Finland moet je bij de besmettingsaantallen ook meerekenen dat ze minder dan éénderde van de Nederlandse bevolking hebben.

Dus je laat met deze voorbeelden precies zien wat alle andere mensen zeggen. Om het virus effectief te kunnen bestrijden, moet je of je grenzen hermetisch af kunnen grendelen, of je moet een dictatuur instellen. Het eerste gaat je niet lukken in Nederland, het is namelijk praktisch onmogelijk. En het tweede is het paard achter de wagen spannen. Ik zit er namelijk niet op te wachten dat Nederland, wat op dit moment één van de meest geweldige landen ter wereld is om te wonen, een dictatuur wordt om een virus te bestrijden.

En hou alsjeblieft op met je "Het ligt aan het beleid", Je hebt nog steeds geen voorbeeld van een met Nederland vergelijkbaar land, waar ze het beter doen. Zouden ze dan in al die andere landen er ook niks van snappen en eigenlijk een ander beleid moeten uitvoeren. Je doet me, met jouw idee dat als we maar een ander beleid gaan voeren, dat we dan het virus effectief kunnen verdrijven, denken aan een spookrijder die zit te klagen over al die andere mensen die spookrijden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:06

Vandaag met mijn moeder in de auto ook een lekkere discussie. We hadden het zo van het één op het ander over de laatste verkiezingen en mijn moeder maakte de opmerking dat ze hoopt dat het nieuwe kabinet snel alle winkels en restaurants weer open gooit, want de middenstand heeft het veel te zwaar.
Dus ik vraag haar wat ze dan als tegenmaatregel wil om de besmettingen zoveel mogelijk te voorkomen, maar ze wil geen tegenmaatregel, ze wil van alle maatregelen af.

Oké, dus jij vind het prima als de zorg weer totaal stil komt te liggen? Nee, dat vind ze niet prima, maar de regering heeft zoveel bezuinigd op de zorg, Corona duurt al een jaar, ze hadden inmiddels wel kunnen zorgen dat er voldoende zorgpersoneel is.
Dus ik vraag haar hoe ze opleidingen van 4 jaar of meer in 1 jaar had willen proppen, geen nuttig antwoord, maar er zijn zoveel zorgmedewerkers gestopt in de jaren voor Corona, die moet je terug halen, dan kunnen vast de winkels en horeca weer open.
Dus die mensen moeten hun huidige baan opzeggen om weer in de zorg te werken, niet gewone werkweken, maar werkweken van 80+ uur, omdat jij zo nodig naar de winkel wilt en besmettingen weer de pan uit zulle stijgen.
Nou dan had de regering niet moeten bezuinigen!
Oh, dus jij was bereid minstens het dubbele te betalen voor je zorgverzekering al die jaren? Zeg nou eerlijk, het kon je geen reed schelen dat er bezuinigd werd in de zorg, zolang jij er geen last van had en je premie relatief laag bleef. De keren dat ik haar heb horen klagen over haar eigen bijdrage, hoe belachelijk dat was enz. Maar nu is het de schuld van de regering dat er bezuinigd is in de zorg? Maar prima, vanaf april betalen we drie dubbele premie op onze zorgverzekering, alle zorgmedewerkers die in de laatste 5 jaar gestopt zijn in de zorg, worden verplicht om weer in de zorg te werken, alles gaat weer open. Nog even een vraagje, hoeveel doden zijn acceptabel?
Hoe bedoel je?
Hoeveel mensen mogen er dood gaan, zodat jij weer kan winkelen, op het terras kan zitten, zonder mondkapje in openbare gelegenheden mag komen en ‘s avonds weer de deur uit mag. Met alleen opschalen in de zorg, red je het niet, Corona zal om zich heen grijpen, dus hoeveel doden zijn acceptabel? Is dat wat FvD vind, 3 miljoen Nederlandse doden een acceptabele prijs voor onze “vrijheid”? Dat is bijna 20% 1 op de 5 mensen. Aan mijn moeders kant van de familie zijn we met 51 personen, dus kies er maar 9-10 personen die van jou wel dood mogen.

Toen vond ze de discussie niet meer leuk.

Ik ging er hard in, maar ik wordt soms ook zo moe van al dat wijzen naar de regering, maar niet zelf na willen denken over een oplossing voor de situatie waar we in zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:09

Je ging er niet hard maar realistisch in, ik had precies hetzelfde gedaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:10

Nou Daphara tot zo ver een gezellig dag met je moeder! ;) Maar kan me voorstellen hoor.
Ik had van de week een behandelaar voor mijn paard op stal en was blij om weer eens een ander mens te zien. Helaas begon die al snel over politiek, de onzin en het gevaar van het vaccin en dat corona maar een griep was. Ik heb hem na de behandeling dus niet uitgenodigd voor koffie. :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:12

Dat is de enige manier om die gesprekken te voeren Daphara.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:27

Ik snap die kortzichtigheid echt niet. Op de terugweg wilde mijn moeder nog even langs mijn zus op de koffie, ik heb geweigerd, want dan zijn we met z’n tweeën op bezoek en dat wordt afgeraden.
Ik heb in november Corona gehad, de kans dat ik het nu krijg is kleiner, maar niet uitgesloten en ik zit echt niet op een tweede ronde te wachten, vond de eerste keer al zwaar genoeg en ben nog steeds niet helemaal hersteld.

Mam is verder een schat hoor, ze komt speciaal vandaag mij helpen om boodschappen te doen (ze doet dan gelijk haar eigen boodschappen), omdat ik na mijn recente heup operatie niet kan/mag tillen.
Ik ben weken lang afhankelijk geweest van familie om voor mij de boodschappen te doen, maar vind het heerlijk om nu voor de 2e keer het zelf weer te doen. Bestellen is lastig tussen te komen en omdat ik momenteel een “groen” dieet volg, vind ik het heel prettig om zelf mijn verse boodschappen uit te kiezen, in de winkel doe je ook veel nieuwe ideeën op.

Mams doet echt haar best, ook voor mij en ze probeert zich in mijn buurt tenminste wel min of meer aan maatregelen te houden. Ik heb lekker gekookt voor ons en het was best gezellig nadat we het onderwerp “Corona” hebben laten rusten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:40

Karl66 schreef:
Kom op zeg, Australië en Nieuw Zeeland hebben zich alleen maar kunnen isoleren doordat door een zee van andere landen afgegrendeld zijn.

Toch even hierop terugkomend: Nieuw Zeeland en Australie hebben allebei de situatie gekend waar het virus voorbij die buitengrenzen is gekomen. En daarna hebben ze door hun eigen maatregelen het virus weer gestopt en de maatschappij weer virusvrij gekregen.

Zelfs als we niet exact zo efficient kunnen zijn in de bestrijding als die landen, kan er op z'n minst een heleboel meer bereikt worden als we ook daadwerkelijk gaan proberen dat te bereiken.

Citaat:
Zuid Korea heeft corona ook niet buiten de deur kunnen houden, daar liep het eind vorig jaar ook hard op.

Loopt het daar net zo hard op als hier? Zijn daar net zoveel mensen overleden als hier? Want die drogredenering kom ik erg veel tegen: alsof iedere uitbraak hetzelfde is, en je op geen enkele manier iets kunt zeggen over de ordegrootte. Als het niet 0 is, is het allemaal hetzelfde, namelijk 'veel'.

Citaat:
Singapore heeft één van de meest repressieve regeringen ter wereld,

En tegelijkertijd: wij hebben een avondklok, veel sociaal leven ligt al maanden zoniet een jaar stil, de winkels en horeca en de bibliotheek zijn nog steeds grotendeels dicht... Het is irritant dat waanzin-adepten dit steeds gebruiken om te pleiten voor meer ziekte en meer doden, maar er zijn natuurlijk wel degelijk behoorlijk wat flinke inbreuken op onze vrijheden. (Alleen is het ingrijpend in combinatie met een heleboel net niks, waardoor voor sommige mensen bijna alle mogelijkheden zijn verdwenen, terwijl andere mensen bijna geen verschil merken.)

Ik vind het ingrijpen op die vrijheid overigens verantwoord als het daadwerkelijk gebeurt vanuit het algemeen belang. Maar dan kom je weer op het net-niks: de inperkingen zijn GEEN onderdeel van een duidelijk plan om corona zo snel mogelijk te stoppen, zoveel mogelijk mensen ziektevrij te houden en zo snel mogelijk weer terug te gaan naar een situatie waarin die vrijheden wel veilig terug kunnen keren, en dat is een probleem.

Citaat:
Taiwan is weer het voorbeeld van een eiland dat zich effectief kan afgrendelen. Tailand wordt vaak treffend omschreven als een democratische dictatuur. En bij Finland moet je bij de besmettingsaantallen ook meerekenen dat ze minder dan éénderde van de Nederlandse bevolking hebben.

Bij relatieve aantallen?

Anyway. Een boel voorbeelden van het toeredeneren naar het doel: alles is prima, er kan werkelijk niets verbeterd worden, we kunnen zeker niet leren van landen die het anders doen, we hebben een keigoed beleid, en alles is prima.

Citaat:
Dus je laat met deze voorbeelden precies zien wat alle andere mensen zeggen. Om het virus effectief te kunnen bestrijden, moet je of je grenzen hermetisch af kunnen grendelen, of je moet een dictatuur instellen.

Even terzijde, maar je weet dat dit een redenatiefout is he? Deze voorbeelden tonen niet aan dat een dictatuur of eiland noodzakelijke voorwaarden zijn, want die conclusie kun je op die manier niet trekken. Heb je eigenlijk een wetenschappelijke opleiding?

Citaat:
En hou alsjeblieft op met je "Het ligt aan het beleid",

Maar het ligt aan het beleid.

Citaat:
Je hebt nog steeds geen voorbeeld van een met Nederland vergelijkbaar land, waar ze het beter doen.

Wat zou je aanvaarden als een vergelijkbaar land?

Citaat:
Zouden ze dan in al die andere landen er ook niks van snappen en eigenlijk een ander beleid moeten uitvoeren.

Nou eh, ja, inderdaad. Veel andere landen maken in meer of mindere mate dezelfde fouten. 't Is in elk geval goed om terug te kijken welk verschil het maakt als je extreemrechtse regeringsleiders hebt (de meeste daarvan hebben hun bevolking namelijk echt helemaal laten barsten en zelfs alle voorzorgen tegengewerkt of belachelijk gemaakt, met vrij drastische gevolgen, of leiders die hun best doen om de situatie voor te zijn, en zelfs wellicht aan het begin te zeggen: "wij vinden het niet aanvaardbaar om te sturen op groepsimmuniteit of zorgcapaciteit, want dan gaan er heel veel mensen nodeloos dood."

Citaat:
Je doet me, met jouw idee dat als we maar een ander beleid gaan voeren, dat we dan het virus effectief kunnen verdrijven, denken aan een spookrijder die zit te klagen over al die andere mensen die spookrijden.

Emotietaal. Maar het is niet echt een onderbouwd argument.

Verder sla je de nuance bewust over. Ik denk niet dat we het virus helemaal uit onze maatschappij kunnen houden. Maar we kunnen het wel een stuk beter doen dan nu. Wat echt vaak in de discussie terugkomt is die dichotomie: of je sluit de grenzen hermetisch, of het doet er allemaal niet toe. Terwijl daartussen nou juist alle ruimte zit waar we het verschil kunnen maken. Als we dicht bij de 0 zitten kunnen veel dingen weer behoorlijk open, en hooguit gericht dicht op de plekken waar corona nog is. Nu is bijna alles dicht (maar dan niet echt) en hebben we 7000 mensen per dag die besmet raken, met voor iedereen van die 7000 een kans om dood te gaan, of langdurig klachten te krijgen. En morgen weer 7000 nieuwe mensen. En dinsdag ook.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:24

En weet je waarom we die 7000 besmettingen hebben, niet vanwege de maatregelen, ook niet vanwege de niet-maatregelen. We hebben die 7000 besmettingen ondanks de maatregelen. Omdat we als Nederlanders regels prima vinden, zolang die regels maar voor anderen gelden en voor ons een gedoogbeleid.

Dat is het probleem wat je in alle vergelijkbare landen (westerse, democratische, geïndustrialiseerde landen met een hoog opleidings- en inkomensniveau). De bewoners zijn mondig en weten dat de overheid wel maatregelen in kan stellen, maar die veel minder goed kan afdwingen. Vandaar dat de landen die het het beste doen met de bestrijding dictaturen zijn, daar kan je de maatregelen veel beter afdwingen.

We leven in een democratie en een open en vrije samenleving. Dat is 99 procent van de tijd een goed ding, waar ik heel blij mee ben. Maar het bestrijden van een pandemie valt onder die ene procent, dat gaat in zo'n samenleving een stuk moeilijker. En daar kan je maar beter blij mee zijn, want klagen over het slechte beleid is in de meeste landen waar het wel goed gaat met de bestrijding, helemaal geen optie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:41

Het draagvlak wordt steeds een beetje kleiner, en dat snap ik wel want ik ben het ook meer dan zat als ik eerlijk ben. Het is al zo lang aan de gang.

Maar goed, met regels overschrijden komen we ook niet verder. Ik zou graag in rap tempo doorgaan met vaccineren, en hopen dat we een keer op het niveau van Israel komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:47

Karl66 schreef:
En weet je waarom we die 7000 besmettingen hebben, niet vanwege de maatregelen, ook niet vanwege de niet-maatregelen. We hebben die 7000 besmettingen ondanks de maatregelen. Omdat we als Nederlanders regels prima vinden, zolang die regels maar voor anderen gelden en voor ons een gedoogbeleid.

Een deel van die besmettingen is echt rechtstreeks een gevolg van een beleid waarin teveel ruimte wordt gelaten om elkaar te besmetten, zoals op scholen.

Maar een ander deel van het 'ondanks' de maatregelen is ook een gevolg van de onbetrouwbaarheid van onze overheid. Toen we in het voorjaar met behoorlijk wat inspanning de eerste uitbraak onder controle hadden, werd die ruimte NIET gebruikt om ons goed voor te bereiden op het najaar en het opbouwen van wat reserve... nee, men ging gauw op vakantie.

Mensen die zich heel erg ingespannen hebben om zich wel degelijk aan alle regels te houden, niet alleen aan een gedoogbeleid, zien de hele tijd hoe het er niet toe doet. De ministers houden zich er niet aan. De routekaart wordt nog voor de inkt droog is in de prullenbak gegooid. Dingen die de ene week nog ontzettend belangrijk zijn worden de volgende week weer aan de kant gezet...

Er worden nu aan de ene kant dingen beperkt die heel weinig invloed hebben, zoals het verschil tussen 1 bezoeker aan huis of 2 bezoekers uit 1 huishouden aan huis, of de avondklok. En anderzijds gaan schoolkinderen weer naar school, moeten veel mensen weer naar hun werk, en worden situaties waar het mis gaat niet altijd goed gecontroleerd, wordt er weinig gehandhaafd op afstand of voorzorgen, etc.

Dat is allemaal beleid. Door een duidelijke aanpak te hebben krijg je mensen mee, door er een chaos van te maken en iedere keer maar weer iets te verzinnen en dat bovendien niet echt op te volgen, gaan mensen het zelf bepalen.

[qutoe]Dat is het probleem wat je in alle vergelijkbare landen (westerse, democratische, geïndustrialiseerde landen met een hoog opleidings- en inkomensniveau).[/quote]

Nou ja, behalve dan Australie en Nieuw Zeeland.

Citaat:
De bewoners zijn mondig en weten dat de overheid wel maatregelen in kan stellen, maar die veel minder goed kan afdwingen.

Wat echt onzin is, want de overheid dwingt echt genoeg. Kan dat ook gewoon. Die avondklok is er, ondanks echt beroerd slechte argumenten, gewoon gekomen en alsnog doorgevoerd toen de eerste vorm van invoering niet helemaal klopte. Dat is best een machtspositie. Die is er dus gewoon. Maar dan moet je er vervolgens wel ook iets mee doen en ergens naartoe werken. Niet invoeren en dan maar hopen dat het werkt tot in het oneindige ofzo.

Citaat:
We leven in een democratie en een open en vrije samenleving.

Hmmm... je hebt sowieso nogal een eenzijdige kijk op de open en vrije samenleving. Weet dat er toch best nogal wat mensen zijn in Nederland waarvoor dat helemaal niet geldt, en waar allang sprake is van flinke dwang, flinke inbreuk op iemands priveleven, verdacht zijn zonder aanleiding, aangepakt worden zonder rechtsbescherming.

Citaat:
Maar het bestrijden van een pandemie valt onder die ene procent, dat gaat in zo'n samenleving een stuk moeilijker. En daar kan je maar beter blij mee zijn, want klagen over het slechte beleid is in de meeste landen waar het wel goed gaat met de bestrijding, helemaal geen optie.

Ik ben nederig en dankbaar dat ik al een jaar thuis moet zitten, terwijl er duizenden en duizenden zijn doodgegaan en een veelvoud chronisch ziek is geworden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:32

Shadow,
Die eenzijdige kijk op het leven, is juist op jou van toepassing. ;)
Valt het je niet op, dat je zelden bijval krijgt van andere bokkers?
Dat is niet voor niets. :)*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:44

Electra63 schreef:
Shadow,
Die eenzijdige kijk op het leven, is juist op jou van toepassing. ;)

Dan ben ik toch benieuwd - vind jij de situatie waarin we nu zitten, waar enerzijds heel veel mensen besmet raken en de zorg overstroomt, en we anderzijds te maken hebben met best wel forse beperkingen zonder echt een duidelijke uitweg dan goed?

Citaat:
Valt het je niet op, dat je zelden bijval krijgt van andere bokkers?

Is dat de maatstaf? Hoe het valt in de groep? Volgens mij is de historische betrouwbaarheid daar niet echt goed van, maar ik ben er ook echt heel ongeschikt voor hoor. Ik doe het wel met de inhoud en de argumenten, ook als ik een minderheid ben.

Maar het is opvallend hoe het steeds via de sociale druk gespeeld wordt, en zelden via inhoudelijke argumenten. Het lijkt meer een loyaliteitskwestie dan te gaan om interesse in het onderwerp.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:52

Alle argumenten, alle voor- en nadelen zijn al zo vaak uitgekauwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:02

En dan is het boek dicht? Vooral zo doorgaan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:17

Shadow0 schreef:
En dan is het boek dicht? Vooral zo doorgaan?

Voor wat betreft mijn reactie op jouw bericht wel.

Het is al zo vaak aangegeven: vergelijk het met soortgelijke landen, dus niet Australië bijvoorbeeld........ jij legt (zoals gewoonlijk) de verantwoordelijkheid weer in zijn geheel bij de overheid en de werkgevers. Terwijl veel mensen, bewust de adviezen negeren en zelfs proveceren. Bijvoorbeeld de feestjes bij de Karavaan van Forum. ;)

Maar nu ga ik weer in discussie met jou, maar dat is zinloos.

Ik reageerde op jouw opmerking naar Karl toe: dat hij een eenzijdige kijk op de open en vrije samenleving heeft. Volgens mij staat Karl midden in het leven ;) :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:49

Shadow0, ik denk dat deze discussie niet zoveel zin heeft. Jij hebt zo'n afwijkend idee over hoe een land, de bevolking en een regering gezamenlijk een samenleving vormen, daar gaan we nooit uitkomen. Maar ik zou zeggen, lees nou eens terug hoe vaak mensen het met jouw mening eens zijn en hoe vaak ze het oneens zijn, en bedenk dan nog eens of die opmerking over een spookrijder emotietaal is of misschien ook wel ergens op gebaseerd is. Namelijk op het feit dat niemand, maar dan ook echt niemand in deze situatie het met jou eens is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 00:55

Ik ben toch wel benieuwd wat volgens Shadow dan de oplossing zou zijn, of wat volgens haar een ‘gepast beleid’ is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 01:12

Shadow heeft ook geen pasklaar antwoord maar ben het wel met haar eens dat de verantwoordelijken voor het beleid, dus regering en omt, er tijdens het begin van de zomer veel meer aan hadden kunnen doen. Iedereen, ook de politici gingen op vakantie. Daar hebben ze steken laten vallen, in heel Europa. Waarschijnlijk gedacht dat het hier, net als in China met één grote golf klaar was. En ik denk dat de meesten dat wel dachten toen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 06:53

Dat deel ik ook bigone. Afgelopen zomer had de kans kunnen zijn om voor de epidemie uit te kunnen komen maar die kans is gemist helaas.

Ik lag me vannacht af te vragen of er andere tactieken mogelijk waren geweest :D bijvoorbeeld maandelijks 20dgn extreem strenge lockdown met volledige isolatie en 10dgn alles open ofzo. Was wel leuke gefachtespinsel, maar alles wat ik bedacht leek redelijk onhaalbaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:11

Dat hadden ze in Libanon, zo’n extreme lockdown. Letterlijk alles dicht en de enige die buiten waren was het leger.

Werkt niet. Ze zitten nog steeds met het virussen veel besmettingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:19

Maar alles dicht gaat al niet.
Teveel beroepen die er toch op uit moeten en dat is denk ik al genoeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:40

Griekenland heedt het tijdens de 1e golf heel goed gedaan, mede door de strenge lockdown.
Maar nu loopt het daar ook heel erg op, ondanks de strenge maatregelen.

Er is al minder draagkracht voor de huidige maatregelen. Strengere maatregelen leiden tot nog meer onrust.

De oplossing is zo veel en zo snel mogelijk vaccineren, denk ik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:57

Ik vraag me echt af wat we gedaan hadden als die vaccins niet zo snel van de grond waren gekomen. Blijkbaar kunnen mensen niet langer dan een jaar sociaal afstand houden van elkaar, zonder vaccins was de aarde ten onder gegaan geloof ik...

Afbeelding
Deze herinnering kreeg ik vandaag van facebook.