Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:00

Bij mij gaat het vaak niet goed.
Ik kom niet meer in the mood na mijn 2e bevalling alsof ik te weinig adem krijg.
Gaat niet makkelijk altijd zwaar ademen of verzuring.

Wellicht ligt ook aan mijn levensstijl of ik moet accepteren dat ik geen hoogvlieger ben in hardlopen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:11

Wil je te snel dan misschien?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:15

Sorry SV, ik ben het gewoon zo gewend dat alle mooie plaatjes van jou komen, haha!

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:54

Supervixen schreef:
Wil je te snel dan misschien?

Dit is ook het eerste wat in me opkomt Tita. Misschien een stapje terugzetten?

SV ben blij voor je dat de blessure achter de rug lijkt te zijn.

Ik zie op strava dat jullie massaal gelopen hebben vanmorgen! Goed bezig dames!

Hier volg ik nog braaf mijn trenara-schema, alles gaat goed. Alleen af en toe op het einde een beetje pijn buitenkant rechter knie (nadien niks last), wel bijna alleen als ik met mijn mizuno's loop. Die hebben nu 760 km gedaan, misschien zijn ze al aan vervanging toe. Met mijn vorige asics heb ik er 934 gedaan, vind dit wel een groot verschil.
Oh en ik ben begonnen aan work-outs, nummer 2 gedaan daarstraks!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:07

Te snel...... hoezo te snel
Mijn tempo was ooit 5:50 en is nu 7:00/7:30
Ik loop gewoon....niet op tempo maar gewoon zonder bij na te denken moet ook niet perse tijden halen.
Zou gewoon fijn vinden dat het gewoon zwevend gaat zeg maar dat je op je horloge kijkt en denk jeetje al zoveel

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:47

Katharina, mijn vorige paar Adidas gingen nog net geen 500 km mee en er was niks meer over van de zool :') 750 is geloof ik aardig wat voor wegschoenen.

Tita, ik zou zeggen laat de tijden en de afstanden dan even los. Wellicht zonder horloge lopen? Ik liep vandaag 13km in 2 uur. Da's bijna geen hardlopen meer te noemen, maar heb genoten van elke stap. Behalve dan als ik weer eens een grote ijsplas door moest :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:57

Ik heb er ook weer een loopje opzitten. Lekker rustige trainingen zijn, best wel mijn ding haha :D

Het was enorm druk buiten maar ik vind het niet ergerlijk. Mensen hielden prima afstand. Alleen kindjes op fietsjes ontwijken is soms echt hogere wiskunde :D

En wat een mooi weer!

Tita: balen van je ademhaling. Ik heb ook lang nodig voor ik op gang kom. Ik loop graag 5min zacht los en dan stukjes lopen afwisselen met wandelen tot ik goed warm ben.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:14

tita schreef:
Te snel...... hoezo te snel
Mijn tempo was ooit 5:50 en is nu 7:00/7:30
Ik loop gewoon....niet op tempo maar gewoon zonder bij na te denken moet ook niet perse tijden halen.
Zou gewoon fijn vinden dat het gewoon zwevend gaat zeg maar dat je op je horloge kijkt en denk jeetje al zoveel

Ja dat snap ik wel, zeker dat het frustrerend is. Maar hoe ziet je week er dan uit? Hoe vaak loop je, hoe ver, wat doe je verder nog aan sport?
Ik zou het ook proberen los te laten.

Katharinaa mijn blessure is nog niet over, maar het gaat wel stukken beter gelukkig.
Deze week wel wat teveel kms gelopen (51), had ik eigenlijk niet helemaal door totdat ik op runkeeper keek, dus komende week even de rem erop. Dan pak ik wat meer de fiets voor een rondje.
Probleem is dat ik nu teveel tijd heb door het thuis zitten, dus dan loop ik stiekem teveel :(

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:28

tita schreef:
Memuska dit is natuurgebied de pannenhoef, ligt in buitengebied van Etten-Leur

SV heerlijk foto’s ben echt jaloers op jouw loopgrbief en ik word ervrolijk van.
Wat is Nederland toch mooi

Leuk dat je in 'mijn' bos gelopen hebt. Ik kom hier dagelijks, is het niet om te lopen dan wel met de hond. Maar ik loop hier ook zo vanuit mijn huis naar toe.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:22

Sv
Ik loop sinds sept 2018 weer dus ik ben al tijdje bezig met 2 kleintjes loop ik onregelmatig soms 1x pw soms meer
In feite loop ik altijd gewoon...gewoon zonder te kijken hoe hard ik ga, horloge heb ik altijd om want ik loop ook op ook mijn kompas.
Als ik meerder keren per week loop doe ik interval niet zo zeer om echt sneller te worden maar om effectief bezig te zijn en anders te trainen.

Het lijkt gewoon alsof ik verminder longcapaciteit heb en ook te weinig zuurstof in lichaam
Uiteraard weeg ik ook 5 kilo meer voor de bevalling.
Krijg het er niet af maar daar doe ik geen moeite voor verder.

Vroeger ging het ook niet vanzelf hoor maar dan werd ik steeds ietsjes sneller.
Ik loop sinds 2009 nooit gestopt...onee wel 2x gestopt kleine blessure 4 maanden en hele grote 1 1/2 niet gelopen

Greetje ik loop gem 3x per maand daar in de zomer vaak ietsjes meer ga ik ook in de avonden is ong 10 minuutjes rijden voor mij

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:54

tita schreef:
Greetje ik loop gem 3x per maand daar in de zomer vaak ietsjes meer ga ik ook in de avonden is ong 10 minuutjes rijden voor mij

Ik heb zaterdag vanuit huis het rondje Landgoed De Schuitvaart- Pannenhoef-De Moere- oud Buisse Heide en dan via de Ruchpense bossen terug naar huis. Normaal gesproken pak ik dan nog een lusje Horendonkse bossen mee alvorens ik de Ruchpense bossen in ga maar dat mocht zaterdag niet meer vanwege het corona virus.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:07

Met een keer per week verlies je het trainings effect dus dan zul je inderdaad niet veel vooruitgang boeken.

Vooruitgang boeken komt door iets wat supercompensatie eet. Als je traint, heb je je lichaam een heel klein beetje kapot gemaakt. Dit zul je wel kennen door bijv spierpijn en moeie benen. Je lichaam herstelt hier van, en doet zelfs een beetje meer. Dit heet supercompensatie. Je lichaam compenseert van de training, en wat meer (=super). Het is de kunst om opnieuw te gaan trainen op het moment dat je lichaam in die supercompensatie fase zit. Fase 3 in dit plaatje:
Afbeelding

Als je dit niet doet, dan gaat je lijf weer terug naar het beginniveau - oftewel je verbetert niets. De compensatie is misgelopen.

Als je elke keer traint op het moment van supercompensatie gaat je fitness omhoog zoals de groene lijn:
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:02

Mooie uitleg Piekosjj, ik denk ook dat een keer per week te weinig is.
Maar ik snap wel dat het lastig is met twee kleintjes om regelmatig te trainen.

En misschien kan die 5 kilo eraf toch een beetje helpen?
Ik roep maar wat hoor, probeer mee te denken. Ik woog altijd 64/65 kilo bij 1.73m en ben sinds de kerst afgevallen en weeg nu 60/61 kilo en merk toch dat dat wat verschil maakt. Je hoeft toch minder mee te slepen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:47

Toen ik 58 kilo woog moest ik 2 paarden rijden, 6-8 uur sportschool per week doen groepslessen, fulltime werken en liep ik 2x per hard

Toen ik mijn dochtertje kreeg stopte ik met de sportschool, reed 1 paard en woog 60-61 kilo

Nu heb ik weinig zin in paard, probeer minimaal 1x op hard te lopen en dan zonder prestatie.
Twee weken terug lagen we allemaal 2 weken plat.

Ik weet dat 1x pw in feite stil staan is, maar is altijd beter dan niks.
Zijn ook maanden geweest na de bevalling dat ik 100/115km loop per maand en dan nog is het gewoon pittig.

SV ik heb geen interesse om op mijn lijn te letten door ik hardloop blijf ik op gewicht en ik kom er voor uit dat ik met periodes veel snoep.
Dus Sinterklaas kruidnoten en nu met Pasen eten we hier 1 zak in 2 dagen... :D

Greetje wat vindt jij het mooiste gebied om te lopen?
Ik was 2 weken terug in OudenBosch weet niet wat ik daarvan moet vinden kwam paar x op zelfde pad uit en was de eerste keer nadat ik 2 weken ziek was geweest.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:26

Het was ook maar een vraag hoor, ik snoep ook enorm, een zak paaseitjes is hier ook in twee dagen op :P
Dan moet je het misschien maar accepteren dat het niet zo lekker gaat. Een keer in de week is zeker beter dan niks. Er komen vast betere tijden aan als de kinderen wat ouder zijn. Toch?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:16

Heb je anders last van je longen? Ik voel me ook een zeer ehm beperkte loper zeg maar :P maar goed volgen van schema’s helpt wel. Maar niettemin: ik ben zeker niet geboren met veel longcapaciteit of conditie of talent voor sport. Vroeger was dat een reden om sport te haten, inmiddels leg ik me er bij neer. En soms merk ik gelukkig dat ik inmiddels wel ok zit qua conditie. Maar het blijft wel eens lastig als je mensen rond je ziet die haast vanzelf al veel beter zijn.

Wat mij wel enorm hielp met mijn tempo was weer van die stap-loop schema’s doen! Ook nu in mijn programma zitten wat stukjes rond cadans en versnellen en dat werkt wel echt!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:20

Ik dacht dat mijn been weer goed voelde... totdat ik begon hard te lopen -O- nog meer rust nemen dus.
Ik ben echt een sprinter, zwom maar 50-100 meter, bij uitzondering 200m. Dus ik ben ook echt geen geboren lange afstandsloper, hoewel het me steeds beter afgaat als mijn lijf meewerkt. Maar ook hier dus geen snelle lange afstanden, ben al blij als in een lange afstand kan lopen, laat staan dat ik ook nog snel moet zijn.

Mooie foto’s komen weer voorbij, fijn SV dat het met jouw kuit nu echt beter gaat!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 00:00

Ik hou juist wel van duursport en zeker in dat langzame. Probeer het nu ook gewoon stukje te omarmen. Het maakt niet uit dat ik traag loop toch? Op mijn lange lopen lekker traag en doordeweeks beetje technischer en tempo. Trainingschema past echt goed bij me.

Zaterdag laat ik mijn horloge mijn parcours voor me uitzetten. Spannend!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:41

Poes dat doe ik ook maar, ik loop de afstand toch maar mooi, en of dat nu snel of traag is maakt eigenlijk weinig uit. Toptijden zal ik toch nooit kunnen op een lange afstand, en ik houd gewoon van lopen. Wat voor schema heb jij? Galloway of iets toch? Misschien maar eens opzoeken, klinkt als iets wat ook wel bij mij zou passen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:45

Ja galloway idd :j heel chill schema en past goed bij je als je graag traag en lang loopt, niet te vaak en te lang kunt lopen doorheen de week.

Vanmorgen had ik bvb een zeer korte training: beetje cadans, beetje versnellen, en paar keer heuveltje. Meer stappen dan lopen en met een half uurtje klaar. Deze trainingen herhalen zich vaak en ik wil later de herstelstukjes ook gaan lopen bvb. Maar ik vind het prima zo :j ik word toch net iets sneller zonder me ooit echt kapot te voelen. En zaterdag loop ik een kleine 20 km.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:54

Hee meiden, ik lees stilletjes mee hoor.

Tita, wat vervelend dat het niet gaat zoals je eigenlijk zou willen. Wellicht kunnen wat ademhalingsoefeningen je helpen? Heb er zelf geen ervaring mee dus weet het ook niet hoor ;)

Katherinaa, lekker bezig zeg! Fijn dat het trainen goed gaat, en misschien dan toch maar voor nieuwe schoenen kijken?

SV, lastig he stil zitten ;-) misschien je huisje schoonmaken/ordenen goede stok achter de deur om minder te lopen?

ontherun, wat balen van je been zeg. Toch nog even rustig aan, gaat wandelen wel?

Wat een heerlijk weer maar het is nog wel fris hoor! Zonnetje maakt wel een hoop goed nu in deze bizarre tijd...
Ik had echt even geen motivatie om te lopen door het wegvallen van de wedstrijden en de onzekerheid hoe het voorjaar/zomer gaat verlopen. Dus afgelopen maar 2x gelopen op gevoel zonder schema. Gisteren weer nieuw schema gekregen van mijn trainer voor aankomende 2 weken dus hopelijk is dat weer een beetje een stok achter de deur.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:03

Vandaag heb ik, na twee dagen "verplichte eîguhh-karetènuhh" (lees: vrijwillig en Corona-neutraal aan boord van ons binnenvaartschip, varen en laden) eindelijk weer een holletje kunnen doen. Op de Neckar (DL) in sluis Neckarsteinach eraf en negen kilometer verderop in sluis Hirschhorn er weer op. Blijft lollig om naast het schip te rennen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:24

Ik heb m'n rondje vanmorgen voor de helft al afgebroken, kreeg ineens enorm buikpijn en duizelig. De rest maar gewandeld, daarmee nergens last van.
Morgen of woensdag weer een rondje, hopelijk dan weer zonder rare dingen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:50

@ tita: ik zou mij ook gewoon focussen op het leuke van het lopen! Tijden en afstanden doen er eigenlijk niet toe, als het maar leuk is, toch? Ik merk ook dat het bij mij "vroegah" veel vlotter en makkelijker ging, maar ik zit nu weer terug op de goede weg. 't Komt wel terug hoor, het zal alleen tijd nodig hebben - ik kan me voorstellen dat dat bij jou niet anders is!

Ik herken ook wel een beetje wat @poes zegt: het betert nu wel weer maar sommige dagen heb ik echt een km of 2-3 nodig om "in the zone" te komen en het weer makkelijk en leuk te gaan vinden...

@ Katharinaa: om de hoeveel km vervang jij meestal? Ik kom meestal tot een 600 à 700 en dan worden de loopschoenen gedegradeerd tot stalschoenen. Die Asics gingen wel lang mee zo te lezen!
Wat voor work-outs doe je? Iets online ofzo?

@SV: dat zijn heel wat kilometers ja! Fiets je wel vaker? Baanfiets of MTB?

@ ontherun: balen van je been :( Neem de tijd maar!!

@ Venthe: ik deel je gevoel, ik heb ook een stok achter de deur nodig... Gelukkig kan ik nu blijven trainen voor "mijn" 10 Miles op dezelfde datum. Alleen op een andere locatie en met één vriendin (hopelijk mag dat dan nog) dan. Het is helaas even niet anders!

@ Gem: dat lijkt me echt super grappig!! Heb je daar beelden van? Wat voor werk doe je eigenlijk op het schip als ik dat vragen mag?

@ Mandarijn: hé bah! Enig idee wat de aanleiding was? Hopelijk gaat het de volgende keer weer wel gewoon goed.

Ik ben opgestaan met ellendige hoofdpijn, even kijken of het weg wil trekken want ik "moet" vandaag lopen. Mijn hele dag aan de laptop werken helpt ook niet.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:02

Tita, het klinkt alsof je er nu ook niet zo veel plezier in hebt, omdat het naar je gevoel niet goed gaat. Net zoals aan aantal anderen hier, heb ik ook graag een stok achter de deur, een schema of een doel. Misschien is het voor jou ook niet slecht, om even helemaal vanaf nu terug te beginnen met een schema en zo op te bouwen. Ik haal ook steeds voldoening uit zo'n schema's omdat ik echt vooruitgang zie. Het lopen zelf vind ik leuk, maar de vooruitgang op zich ook. Ik weet natuurlijk niet of een schema volgen voor je haalbaar is, qua tijd, maar misschien wel het overwegen waard?

Memuska, ik heb geen idee hoeveel km ik normaal met schoenen doe, die vorige asics waren de eerste waarvan ik wist hoeveel ze gelopen hadden. Er is alleszins niks aan te zien, die zolen zien er eigenlijk nog allesbehalve afgesleten uit. Maar ik heb gisteren toch nieuwe schoenen bestld, opnieuw de asics gt2000.
Laptopwerk is inderdaad niet bevorderlijk voor hoofdpijn, probeer tussenin even een frisse neus te halen, zou ik zeggen.

Mandarijn wat raar seg, hopelijk vandaag niets meer aan de hand!

Ontherun ik duim dat het snel betert!

Poes en Venthe zijn goed bezig lees ik! En SV ook, hopelijk helpen die fietstochtjes bij het 'herstel'!

Ik heb gisteren echt genoten van m'n recuperatieloop (en dit vind ik normaal een beetje saai), heerlijk in t zonnetjes, voor het eerst in korte broek, weinig volk op de baan en dan heel de tijd meezingen met de muziek.