Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:35

@Romyv, Bedankt! echter snap ik alleen dat stukje van het nauw lopen niet helemaal. Nu heb ik de pagina ervoor ook even bekeken en daar stonden ook wel dingen waar ik wat mee kon. Bijvoorbeeld mijn handen open laten en niet tot vuisten maken. Ik kan alleen nog niet zo hoog lopen zeg maar, blijf heel laag bij de grond omdat het me anders te ''moeilijk/zwaar'' wordt. Ik wil dit als ik de 3KM helemaal kan hardlopen wel op gaan pakken maar ik denk dat het voor nu handig is gewoon vol te houden? Dan komt het denk vanzelf wel. Of denken jullie daar anders over? Wat betreft het inademen door mijn buik, dat vindt ik altijd een moeilijk puntje. Op de fiets lukt het wel maar tijden het lopen is het toch anders. Hoe moet ik mijn buik aanspannen tijdens het uitademen? Ik heb het gevoel dat ik dan niet al mijn lucht uit blaas zeg maar.

@ Kiwipitje; ik zat zelf te denken aan de vitamine pillen en de groene thee capsules van 'De Tuinen', maar ik begrijp dat ik toch echt eerst in mijn eigen koelkast moet gaan kijken voor ik hieraan begin ;)
Is (om even iets te noemen) Sonja Bakker een verstandig dieet of krijg je dan bepaalde voedingsstoffen niet binnen? Ik merk heel erg aan mezelf dat ik niet eens weet wat bepaalde voedingsstoffen met je doen, best slecht eigenlijk.

@Memuska, Vervelend zeg! Veel sterkte en hopelijk kan je snel weer wat beginnen of is dit een lang aanhoudend iets?

@Kameleon 94, Bedankt! Bedoel je dat ik dan iedere dag 1600 kcal moet eten ipv de 2100? Ik ga bijna iedere dag op de fiets naar het werk. ik zit dan een half uur heen en een half uur terug op de fiets. Verder loop ik op maandag/woensdag/vrijdag hard, op zaterdag de paarden. Straks komt de volleybal weer om de hoek kijken op woensdag dus dan wil ik mijn hardloopdagen anders zetten. Sporten zit dus wel aardig goed volgens mij :)

Kan iemand mij misschien ook vertellen wat de ''normale'' hartslag is tijdens het hardlopen. Ik merk dat ik heel verschillend zit van 145 tot 160. Waar moet je deze ongeveer op houden?
Vanavond ga ik mijn 3e schema oppakken, ben benieuwd!

Kiwipitje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:21

Ik heb wel eens Sonja Bakker gedaan, maar achteraf gezien vind ik dit toch niet zo'n goed dieet. Je krijg relatief veel suiker maar weinig calorieën binnen. Vitamine supplement kun je volgens mij gerust gebruiken hoor dat doe ik wel :j. Ben daarmee begonnen toen ik een m'n voeding drastisch ging veranderen zodat ik sowieso wel genoeg vitamines binnen krijg.

Wat ik zelf in het begin heb gedaan en nu weer (met wat hulp van een bokker.. in de tussentijd heb ik een strak eetschema gehad maar vind dat toch niet zo prettig dat iemand beslist wat ik wil eten :P) is berekenen wat je BMR is, berekenen hoeveel calorieën je per week verbrand met sporten en aan de hand daarvan berekenen wat je per dag binnen dient te krijgen aan calorieën. Vervolgens hou je per kg lichaamsgewicht 1 gram vet aan en 2 gram eiwit. Het restant van de calorieën vul je in met koolhydraten. Koolhydraten en eiwitten bevatten 4 calorieën per gram. Vetten bevatten 9 calorieën per gram.

De schema's die ik de afgelopen dagen heb gepost zijn gebaseerd op het strakke voedingsschema en die van vandaag op het zelf berekenen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:40

Walrus schreef:
@Romyv, Bedankt! echter snap ik alleen dat stukje van het nauw lopen niet helemaal. Nu heb ik de pagina ervoor ook even bekeken en daar stonden ook wel dingen waar ik wat mee kon. Bijvoorbeeld mijn handen open laten en niet tot vuisten maken. Ik kan alleen nog niet zo hoog lopen zeg maar, blijf heel laag bij de grond omdat het me anders te ''moeilijk/zwaar'' wordt. Ik wil dit als ik de 3KM helemaal kan hardlopen wel op gaan pakken maar ik denk dat het voor nu handig is gewoon vol te houden? Dan komt het denk vanzelf wel. Of denken jullie daar anders over? Wat betreft het inademen door mijn buik, dat vindt ik altijd een moeilijk puntje. Op de fiets lukt het wel maar tijden het lopen is het toch anders. Hoe moet ik mijn buik aanspannen tijdens het uitademen? Ik heb het gevoel dat ik dan niet al mijn lucht uit blaas zeg maar.

Kan iemand mij misschien ook vertellen wat de ''normale'' hartslag is tijdens het hardlopen. Ik merk dat ik heel verschillend zit van 145 tot 160. Waar moet je deze ongeveer op houden?
Vanavond ga ik mijn 3e schema oppakken, ben benieuwd!

Wanneer je "nauw" loopt zit er te weinig ruimte tussen je voetenstappen in de breedte. Modellen op de catwalk zetten hun voeten schuin voor de ander heen, soort gekruist. Dat doen lopers die te nauw zijn ook (minder erg, maar even voor de beeldvorming). Hierdoor belast je al je gewrichten scheef en heb je grotere kans op blessures.

Nee, dat laag bij de grond is prima! Hoe hoger je komt, hoe groter de klappen en impact is bij het landen. Daar moeten je spieren en pezen eerst rustig aan wennen. Daarbij ga je automatisch hoger lopen wanneer je sneller gaat, dus eerst maar eens rustig opbouwen tot 5km aan 1 stuk en dan kan je iets gaan versnellen.

145-160 vind ik heel netjes voor 23 jaar. Ik train zelf altijd tussen de 150-175 en ik ben 5 jaar ouder. Hoe hoog je hartslag is, is afhankelijk van het soort training. in de opbouwperiode zou ik niet veel hoger gaan zitten, dat komt wel na een tijdje bij zwaardere intervaltrainingen :)

Kennen jullie myfitnesslap? Dat is een app/site die je helpt inzichtelijk maken wat je eet en zo je doelen te behalen. In principe een handige tool. Ik heb hem gisteren geinstaleerd en na het invoeren van al mn gegevens kwam die uit op 1200Kcal per dag :roll: Ik zit op dagen dat ik niet train of wanneer ik ga "cutten" op 1850 en de dagen dat ik werl train zelfs soms op 2500! Vind je eht gek dat iedereen afvalt met die app |o

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:48

Ik gebruik die app ook maar vraag me echt af hoe je daar aan komt. Heb je dan niet te weinig ingevuld bij activiteit of iets dergelijks? Ik heb gewoon handmatig het aantal calorieën per dag ingevuld door dit zelf te berekenen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:16

ow kan dat? Dat heb ik nog niet gevuld..

Ja, ze vroeger bij activiteit hoe hoog dit was en toen heb ik kantoor werk ingevuld. Ik koppel het wel aan mn Garmin en eet gewoon meer!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:18

Oh je moet 'm ff wat hoger zetten als je ook sport anders gaat dat ding ervan uit dat je niks anders doet dan op je luie gat zitten de hele dag. Dus volgens mij dan middelmatig actief. Ik heb nu zelf gewoon 1.915 ingevuld heeft een bokker voor me berekend en ook de macro's. Voeding op zich weet ik door de loop van de tijd zelf ook wel wat van dus probeer de dag vooruit te plannen dat het ongeveer uit komt qua eiwitten en vetten.

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:19

@ Kiwipitje, Ik zag inderdaad al dat je daar veel suiker binnen krijgt, maar hier kan ik misschien wel een vervanger voor vinden? Wat betreft de vitamine supplementen, welke gebruik je zelf en welke raad je aan? Nog een bepaald merk of een bepaalde vitamine? Jeetje wat een moeilijk iets zeg, ik moet daar echt eens rustig voor gaan zitten om uit te rekenen haha!

@Romyv, super bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik wel een soort ''catwalk'' loopje heb, helemaal met mijn rechter been. Mijn heup doet daar namelijk wel eens zeer na de training. Vanavond gelijk maar eens op letten en indien nodig aanpassen! Ik was inderdaad van plan om eerst lekker het lopen onder de knie te krijgen en pas dan te gaan versnellen, anders ben ik er weer snel klaar mee als het niet lukt :+

App ken ik niet, ik hem eens downloaden kijken wat er bij mij uit komt.

Sorry voor mijn vele vragen maar ik moet mijn levensstijl en voeding echt aan gaan passen want het komt niet goed anders :n

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:21

Ik bestel ze op Body & Fit shop en heb de Sports Multi maar ik denk dat elke HTK multivitamine wel voldoet. Ik zou echt hoger in calorieën gaan zitten dan die Sonja gek hoor. Die heeft ooit een boek gelezen en denkt dat ze er verstand van heeft := Op sommige dagen krijg je daarbij maar 1.000 - 1.200 calorieën binnen.. dat is echt ziek weinig.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:39

ja, ik had ook altijd "pijn" bij mn heupen de aanhechtingen van mn bovenbeen spier ofzo (op dat rare botje bij je buik, geen idee hoe het heet haha). Toen ben ik erop gaan letten en sinds dien geen last meer van. Het is makkelijk om het goed aan te leren dan achteraf te moeten veranderen. Dus kijk ook wat loop filmpjes op youtube enz en laat voor de gein eens iemand je filmen of fotoś maken. als je ze naar mij toe stuurt kan ik je wel een beetje op weg helpen :j

Ja, die berekeningen heb ik ook allemaal. heb ook op maat gemaakte voedingsschemaś en zo. Maar vond het wel grappig om eens te zien :) kwam ook uit dat ik te veel vezels uit groente en vitamine C binnen kreeg hahaha

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:55

Oke dan ga ik die ook maar eens bestellen daar. Wat betreft Sonja Bakker, ik denk niet dat ik mijn eten echt ga afwegen en op de dagen dat ik echt nog ontzettende trek heb pak ik er gewoon nog een stuk fruit oid bij. Ik heb het boek besteld ga even kijken wat er allemaal in staat en dan eventueel aanvullen op de dagen dat dit echt nodig is.

Romyv ga ik doen, ik loop vanavond met een vriendin, heel gezellig want ik praat toch nooit dan haha. Maar ik zal haar eens vragen of ze wilt filmen. Kan inderdaad maar beter goed beginnen anders is het moeilijk om het straks te veranderen. Ik heb de pijn bij mijn rechterkant en dan links naast mijn lies en bij mijn lies, geen idee hoe dat heet ;) Waar heb jij je opmaat gemaakte voedingsschema vandaan? Ik ben een beetje aan het rondkijken en informeren.

Kiwipitje, jij had hem bij van Nellen toch?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:15

TIP: ga niet meer eten op de dagen dat je loopt. Voor de beeldvorming: ik eet alleen meer wanneer ik lager dan 1,5 uur non-stop aan het sporten ben. Wanneer je na het sporten trek heb, neem dan een gekookt ei: goed voor je lijf en perfect tegen de honger. Je hebt het namelijk niet nodig (ookal lijkt het wel zo...)

Ik heb mezelf er helemaal in verdiept en maak ze aan de hand van een super peppie excelsheet vol Macro's :D Ik heb ook schema's die gemaakt zijn door mn personal trainer, het komt allemaal op hetzelfde neer; zijn kleine verschillen, het is heel afhankelijk van wat ik doe op een dag. Als ik bijvoorbeeld 100km gaan wielrennen eet ik heel anders dan wanneer ik 5km powerinterval hardlopen doe.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:39

Klopt Walrus maar daar ben ik mee gestopt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:50

Hallo allemaal. Zou ik hier mee mogen kletsen? :)

Ik ben kort geleden begonnen met hardlopen omdat ik volgend jaar 1/8e triatlon wil starten (misschien zelfs een kwart als het goed gaat). Ik word over 2 weken 23 en sport eigenlijk pas een paar jaar (paardrijden niet meegerekend)(iets met ouders die het niet nodig vonden, jammer). Vorig jaar september ben ik begonnen met zwemmen en triatlon starten lijkt me echt fantastisch :)

Toen ik een maandje terug net een week bezig was liep ik al 4,5 km in 25 minuten :oo dus mijn conditie is in elk geval niet zo slecht als ik dacht! :) Toen kreeg ik het weer even druk dus nu is het weer wat teruggezakt. Ik wil 1x per week gaan hardlopen, 2x zwemmen en 1x fietsen. Fietsen en hardlopen naar 2x als mijn knieën weer wat beter zijn - ik ben geblesseerd geweest, dat is oorspronkelijk de reden geweest om te gaan zwemmen :)

Ik heb in elk geval goede schoenen aangeschaft bij de hardloopwinkel hier, inclusief loopadvies met een camera dus dat zit hopelijk goed. Maandag ga ik wel weer even met de fysiotherapeut overleggen of ik goed bezig ben, mijn knie is behoorlijk gekneusd geweest en ik heb lang niet door gehad dat het zo ernstig was.

Nu goed, fietsen gaat nog even niet want mijn fietsje is nog onderweg ;) maar lopen doe ik wel lekker. Mijn eerste doel is volgend jaar meedoen aan de Batavierenrace namens de zwemvereniging: ik ga voor de 6.3 km! :) ( https://www.batavierenrace.nl/ ) We hebben een plek te verdedigen, we waren vorig jaar 76e van de ~300 teams, niet slecht dus!

Ik hoop hier het eea te kunnen opsteken en misschien zelf ook hulp te kunnen geven. :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:02

Triatlon!!!!me is fan!

Wees welkom

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:24

Ik ben me ook eens gaan inlezen in de triatlons, en stiekem lijkt mij dat ook wel heel erg gaaf! Hardlopen doe ik al een tijdje. Sinds dit weekend ook een racefiets gekocht en zwemmen vind ik heel leuk, maar komt er helaas niet vaak van. Maar het lijkt me wel een ontzettend leuke uitdaging om een keer aan een 1/4 triatlon bijvoorbeeld mee te doen. Hoe zit dat precies eigenlijk? Kan iedere 'amateur' zich daarvoor inschrijven of moet je lid zijn van een vereniging? En worden er veel triatlons gehouden in Nederland?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:32

Ja! Dat doe je via: http://www.ntbinschrijvingen.nl/kalender.asp daar staan ook alle wedstrijden. Het leukste is om te starten bij een kleine, plaatselijke wedstrijd. Zo groot en massaal is heel onpersoonlijk.
Je hoeft geen licentie te hebben, uiteindelijk wel handig. Dan krijg je korting op het inschrijfgeld en kan je mee doen aan allemaal circuits.

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:50

Super, bedankt voor de link!

Tot hoelang van te voren kun je meestal inschrijven?
Zal dit jaar wel niet meer lukken ook i.v.m. trainen, maar in ieder geval voor volgend jaar een leuke uitdaging!

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:51

Ik vind t knap hoor dat jullie zo zelf en met hulp een schema klaar maken. Ik moet me daarvoor echt nog meer gaan verdiepen in het eten, zoals ik al zei in weet niet eens wat bepaalde voedingsstoffen met je doen en waarvoor ze dienen :o Welkom Magrathea! Wat goed dat je 4,5km hebt gelopen in 25 minuten, echt knap! Wat betreft je knie gaat dat allemaal weer aardig? Je doel is dus voor ogen, de triatlon! Ben benieuwd lijkt me ontzettend gaaf! Ik ben alleen niet zo een fantastische zwemmer dus dat is niets voor mij denk haha!!

Romyv, ik heb een filmpje, hoe wil je deze ontvangen? Het is ren klein stukje van de voorkant en klein stukje van de achterkant. Hoop dat je er iets mee kan.

Heb net gelopen met een vriendin, laatste 2x was het 3min hardlopen en 2min lopen. Ik heb het wel vol gehouden maar kreeg steek waardoor ik mn ademhaling kwijt raakte en te veel bovenin ademde en mn in -en uitademing controle kwijt was. Balen maar heb het vol gehouden :) welke warming-up en coolingdown oefeningen doen jullie? Voornamelijk voor kuit en enkel? Ik merkte dat mn rechter enkel zeer begon te doen. Misschien door verkeerde manier van lopen of door mn nieuwe schoenen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:02

Ik pb wel even mn mail adres, misschien het makkelijkste?

Netjes hoor! Kramp is een stukje onervarenheid (te snel van start gaan vaak). Dat wordt vanzelf minder :)

De beste warmin up:
http://www.fysiosupplies.nl/oefenmateri ... r-the-grid

Foam roller!!! Ik zweer bij dat ding :D Voorkomt kramp, blessures, knopen in je spieren enz.

Je kan vaak nog een dag van te voren inschrijven als die niet vol is. Ik heb ook wel eens een avond van te voren een startnummer aangeboden gekregen, dat ik dacht "waarom niet". Voordeel is wel dat ik natuurlijk getraind ben, zn sprint afstand is voor mij een training. Bij de eerste keer is het wel fijn om het verder van te voren te plannen zodat je gericht aan de slag kan. (goede motivatie ook!)

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:04

Walrus, wat goed dat je hebt volgehouden! Super! Vriendin van mij heeft ook Sonja Bakker gedaan, maar ik twijfel wel aan dat dieet. Inderdaad soms wel heel erg weinig kcal. En in verhouding erg veel suikers. Bovendien verlaag je daarmee volgens mij ook je 'basisbehoefte' waardoor je weer aankomt als je na dat dieet gewoon normaal (gezond) gaat eten. Althans, dat denk ik.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:13

het is niet heel moeilijk om zelf je eten samen te stellen hoor..

Ik heb heel veel geleerd van de artikelen geschreven door Victor Mooren. Een jonge gast die diëtiek heeft gedaan en gepassioneerd is van krachttraining. Hij weet super veel over eten, wat het met je lijf doet en hoe je de juiste dingen kan krijgen om het beste uit je lijf te halen. Ik heb hem ook wel eens gemaild met vragen en dan krijg je vrij snel reactie terug!!

http://www.victormooren.nl/artikelen/

Het komt er feitelijk op neer dat je zoveel mogelijk de balans moet vinden tussen koolhydraten, vetten en eiwitten. Dierlijke vetten en snelle koolhydraten moet je hierin zoveel mogelijk vermijden. Dus geen suikers en varkensvlees, maar oliën, noten en langzame granen of rijst. Ik heb de balans vaak op 20% vet, 40% koolhydraten (die haal ik uit rijst(wafels), groente, noten en fruit) en 40% eiwitten (whey protine poeder, gekookte eieren, kwark, tonijn en kip).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:13

ow en een makkelijke rekensom: doe je lichaamsgewicht maal 30 en je weet hoeveel kcal je ongeveer moet hebben op een dag!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:37

@Walrus, ik ben me sinds enige tijd ook meer gaan verdiepen in wat ik nu eigenlijk in mn mond stop en wat alle mogelijkheden allemaal zijn, gaat een wereld voor je open!! haha ;)

na het sporten, dus ook hardlopen (niet na het paardrijden ahah), neem ik een whey(eiwit) shake van de body&fit shop, merk dat mijn spieren daarmee echt sneller herstellen! na het hardlopen of bootcampen wat ik er naast doe, voelen mn benen vaak trillerig en als ik dan binnen 20 min zon shake heb genomen zakt dat daarna gewoon weg! je spieren schijnen dan 'open' te staan en daardoor nemen ze de eiwitten goed op en herstellen dus beter! verder eet ik ook de sport muesli van de B&F door de kwark voor het sporten en heb ik net oats besteld en crispy whey.

sonja bakker heb ik ook gevolgd en 4 kg mee afgevallen maar denk met de kennis van nu dat die methode erg achterhaald is, er zijn veel gezondere manieren!! zo heb ik ook 4 weken de bodieboost methode gevolgd (google) en tevens 4 kg mee afgevallen, deze 'levensstijl' hanteer ik nog steeds voor een deel en bevalt super!!

morgen weer lekker rondje doen met 2 vriendinnen, nu al zin in :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:09

Ik ben al een paar kilo kwijt alleen maar door elke dag een groentensapje te drinken... :) www.juicerecipes.com . Heb je wel een sapcentrifuge voor nodig. Ik ben eraan aan het denken om eiwit te halen en dat in het sapje te mengen, lijkt me een goede combo.
Toen ik nog judo en krachttraining deed merkte ik inderdaad ook dat ik nauwelijks spierpijn had als ik eiwitten at na het trainen. En ik werd echt onwijs gespierd <3

Romy: gebruik jij alleen die foamroller als warming up? Klinkt een beetje raar := aan de ene kant logisch, maar is masseren alleen genoeg dan?
Ik merk dat ik héél langzaam opwarm, dus als eerste doe ik wat strekoefeningen, stukje joggen, nog wat strekken en dan begin ik te rennen. Merk dat ik inmiddels redelijk goed kan aanvoelen wanneer mijn spieren warm zijn, goed teken dus :)

Gebruiken jullie een app? Ik heb Runkeeper gedownload, die bevalt tot nu toe prima. Wil ook een hartslagmeter aanschaffen, liefst een die ook onder water kan zodat ik hem ook om kan bij het zwemmen. Iemand tips? :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:12

het is niet echt masseren, het is dmv drukpunten je doorbloeding stimuleren.. Vraag me nog steeds met grote regelmaat af of ik dit nou lekker vind of niet, doet soms super veel pijn en daarna voel je je herboren :=

maar vaak genoeg doe ik helemaal geen warming up, ben ook de enige op de club die nooit stretch (geloof daar niet in, zeker koud vind ik het heel slecht!!)